Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad jeg mener, at man bør investere i

+4
cej
renecohrt
oledebat
peter777
8 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Hvad jeg mener, at man bør investere i Empty Hvad jeg mener, at man bør investere i

Indlæg af peter777 Søn Nov 09, 2008 7:44 pm

Med den megen diskussion om den økonomiske krise, og hvor man bør investere sine penge, er det vist på tide, at den gode gamle, og ufatteligt kloge, Peter777, melder sig på banen med sandheden, som Danmarks ungdom trænger til. Da telefonen til Ekstra-Bladet var lukket her søndag, bringer jeg den i stedet her, med eneret for økonomidebatten.

Vi mangler en hcgn her på økonomidebatten. Renecohrt har forsøgt sig, men falder efter min bedste vurdering igennem. En døgnflue, som prøver at gøre sig til på andres bekostning. Næh, må vi få noget altruisme, nogle konspirationsteorier, nogle marsmænd, en undervurderet rederiaktie, økonomisk krig mod USA, knivskarpe vurderinger af aktiemarkedet ...

---------------------------------------

Eftersom at der er ved ikke at være mere guld, vil jeg foreslå en alternativ investeringsstrategi. Det er forudsigeligt, at der inden for 10 år vil komme stor efterspørgsel på folk til at pleje de gamle pensionister. Her vil jeg anbefale, at man får sig nogle børn, eller endnu bedre gifter sig til nogen. Jeg vil anbefale en hustru fra fjernøsten, nærmere bestemt Vietnam eller indonesien. De har en stor tradition for mange børn derovre.

Dernæst, vil jeg anbefale, at man køber mad på forskud. Ris og dåsemajs er gode langtidsholdbare fødevarer, og i det hele taget mange slags dåsemad ser velvalgt ud. Knækbrød. Køb evt. hele paller, så det bliver nemt at transportere hjem til lejligheden.

Jeg vil anbefale, at man luger ud i sin portefølje af plejekrævende forældre / bedsteforældre. Her er det igen bedre med bedsteforældre i fjernøsten, da man ikke kan høre deres klageskrig, overføre penge til deres bankkonto ( i de lande haves ikke banksystem som det kendes i vores verdensdel ), eller lignende tåbeligheder. Der er desuden positive udsigter for de, som gerne vil have 2 eller flere hustruer til at producere alle børnene, da monogamiet er under pres herhjemme.

--------------------------------

Så kan vi sidde og grine af alle de ældre, som lokker med deres guldklumper for at få pleje. Næh, det bliver os, som kommer til at sidde på flæsket. Guld kommer til at falde i kurs, fordi det vil blive kastet i spot af de gamle sengetissere. Diamanter vil gå samme vej. Oliefutures og Torm-aktier vil til sidst også gå i hullet. Farvel til hcgn.

---------------------------------
mvh. Søndags-fascisten, fortaleren for det indre svin.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Hvad jeg mener, at man bør investere i Empty He He He HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe HeHe He

Indlæg af oledebat Søn Nov 09, 2008 10:41 pm

Det faktiskt meget godt. Vil straks bestille mig en risgnasker, og en lastvogn føde :-) Twisted Evil
Og a-pro-pros,--så er Boligas debatforum helt død i dag,-gad vide om de har fået nok ?
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89

Hvad jeg mener, at man bør investere i Empty Sv: Hvad jeg mener, at man bør investere i

Indlæg af renecohrt Søn Nov 09, 2008 11:17 pm

Peter synes jeg er en døgnflude, men hans indlæg det rene bræk i et "seriøst" forum.

Det er på kanten til at hans indlæg skulle afvises som for grotesk.

Fortsætter det, kan dette debatforum kun samle useriøse skvadderhoveder, der ikke kan interessere nogen
renecohrt
renecohrt

Antal indlæg : 42
Geografisk sted : Virum/København/Danmark

Hvad jeg mener, at man bør investere i Empty Sv: Hvad jeg mener, at man bør investere i

Indlæg af oledebat Søn Nov 09, 2008 11:47 pm

Er forøvrigt enig i at person-gniderier er ukonstrutive,-og inderligt ligegyldige. Lad mig opfordre til gensig respekt for alle vores særdeles forskellige meninger. TAK
oledebat
oledebat

Indlæg af renecohrt Man Nov 10, 2008 11:58 am

Peter 777´s indlæg er vel tænkt humoristisk, men er så afstumpet og dumt, så det er helt grotesk.

At vedblivende at skulle løbe i en mand med så lidt dømmekraft bliver ikke sjovt.

Han er berstemt ingen gevinst med en så umenneskelig profil.

Hvilken baggrund har han egentlig?

Peter 777 underskriver sig mvh Søndagsfascisten, fortaler for det indre svin.

Hvor dum har man lov at være og er manden blottet for selverkendelse?
renecohrt
renecohrt

Indlæg af renecohrt Man Nov 10, 2008 12:29 pm

I egen fremstilling ufattelig klog ?
renecohrt
renecohrt

Indlæg af cej Man Nov 10, 2008 2:20 pm

René ,der skal være plads til alle her på debatten. Så venligst moderer til sprog overfor andre brugere.

cej

Antal indlæg : 23

Indlæg af renecohrt Man Nov 10, 2008 2:35 pm

Den naturlige konsekvens er, at jeg ophører med at deltage, fordi jeg kan ikke lide musikken og være i dårligt selskab.
renecohrt
renecohrt

Indlæg af cej Man Nov 10, 2008 3:12 pm

Det står dig selvfølgelig frit for,men ikke det jeg skrev Wink Det er et frit forum som sagt,men derfor kan vi jo godt 'tale' pænt til hinanden Smile

cej

Indlæg af peter777 Man Nov 10, 2008 3:37 pm

renecohrt skrev:Peter synes jeg er en døgnflude, men hans indlæg det rene bræk i et "seriøst" forum.

Det er på kanten til at hans indlæg skulle afvises som for grotesk.

Fortsætter det, kan dette debatforum kun samle useriøse skvadderhoveder, der ikke kan interessere nogen

Hvad blev du mest stødt over? At blive kaldt en døgnflue, eller var det den med, at dine guldklumper vil falde i værdi? pirat

hcgn har en gevaldig status på boligdebatten, og det er altså ham jeg måler dig overfor. Det skal du lige have med i dine beregninger. Find ud af, hvem han er, og kom så tilbage. Til en lille hjælp kan jeg sige, at han er manden bag boligdebattens længste tråd: "hcn's økonomiske prognoser og kommentarer". Så vil du nok også bedre kunne forstå min humor. Meget bedre, skulle jeg tro. Hvis du har læst den tråd, læser mit indlæg igen, og stadig ikke forstår, så skal jeg gerne forklare for dig. Men altså først derefter. Din opførsel overfor mig bør vel heller ikke få mig til at strække mig uanet langt for din skyld.

Jeg betragter ikke hele mit indlæg som det rene bræk. Jeg kan selvfølgelig godt se, at du vil have et problem med at efterleve anvisningerne. Men det er så nok også et partsindlæg i den urimelige sag, at vi her i landet skal have nogle pensionister, som lever på første klasse, mens generationen derefter bliver nægtet de mest basale behov, såsom at have bil, kernefamilie etc. Renecohrt, du er deltager i danmarkshistoriens mest grådige generation, som ødelagde alt for deres efterkommere. Danmarkshistoriens mest ugudelige og selvoptagede generation. Lad mig hermed opfordre dig selv til noget selverkendelse.

Kernen i mit indlæg er nogle gode tanker om, hvordan min egen generation kan slippe fri af slaveriet under liebhaverpensionisterne, og finde sin egen frihed. Det kan jeg da godt forstå, at du ikke kan lide at høre om. Det er da klart, at man må gøre sig nogle tanker om, hvad der er ens virkelig værdifulde aktiv, og så måske ikke satse så meget på et pengesystem, som er domineret af den ældre generation, og som denne ældre generation har tænkt sig at malke til sidste blodsdråbe. Jeg mener ikke, at jeg vil acceptere 20 års betalt ferie til de ældre. Næh, de må simpelthen beholde arbejdstøjet på, indtil døden er tættere på. Eller også kunne de jo have fået nogle flere børn, men de har jo valgt at leve i daglig selvtilfredsstillelse i stedet for. Er det mon så galt, at der nu kommer en regning til dem derfor? Hvem, om ikke de selv, skulle bære konsekvenserne af deres livsførelse?
peter777
peter777

Hvad jeg mener, at man bør investere i Empty Slutgyldigt svar på tiltale.

Indlæg af renecohrt Man Nov 10, 2008 4:43 pm

"Kernen i mit indlæg er nogle gode tanker om, hvordan min egen generation kan slippe fri af slaveriet under liebhaverpensionisterne, og finde sin egen frihed. Det kan jeg da godt forstå, at du ikke kan lide at høre om. Det er da klart, at man må gøre sig nogle tanker om, hvad der er ens virkelig værdifulde aktiv, og så måske ikke satse så meget på et pengesystem, som er domineret af den ældre generation, og som denne ældre generation har tænkt sig at malke til sidste blodsdråbe. Jeg mener ikke, at jeg vil acceptere 20 års betalt ferie til de ældre. Næh, de må simpelthen beholde arbejdstøjet på, indtil døden er tættere på. Eller også kunne de jo have fået nogle flere børn, men de har jo valgt at leve i daglig selvtilfredsstillelse i stedet for. Er det mon så galt, at der nu kommer en regning til dem derfor? Hvem, om ikke de selv, skulle bære konsekvenserne af deres livsførelse?"

Sikke en gang bræk fra een af den yngre generation, som er forkælet i hovede og røv, og mener man er berettiget til at få alt serveret på et sølvfad.

I er prædestineret til tæsk ikke blot fordi de yngre er forkælede i hoved og røv, men fordi I faktisk er snotåndssvage og tror at ansvaret kan placeres på alle andres skuldre end jeres ejne .

Lytte til andre kan ikke komme på tale.

Spekulerer på om Peter 777 lever af en eller anden form for socialhjælp og er fornærmet over ikke at få bil stillet til disposition, som han mener er hans soleklare ret at besidde.

Kan man være større forkælet nar?

Sidst rettet af renecohrt Ons Nov 12, 2008 1:45 am, rettet 1 gang
renecohrt
renecohrt

Indlæg af peter777 Man Nov 10, 2008 6:22 pm

Du opfordres til ikke at skrive mere i denne tråd

Farvel
peter777
peter777

Indlæg af oledebat Man Nov 10, 2008 6:54 pm

Det er trist vi ikke kan have en ordenligt diskussion om det her emne, som jeg finder yderst interesant.
Jeg er også af den overbevisnig af boligmarkedets politskt/økonomiskt motiverede himmelflugt, og de frelsende indgreb, kan betegnes som "en slags generations tyveri"
Jeg har selv solgt en andel med 500k i ren fortjenste, efter 2 års ejerskab.
Det er den unge pige der købte den der dermed har betalt mit "velhaverliv".
(Der jo ikke er ret meget idet jeg må hutle mig igennem som fremlejer til for dyere huslejer nu--:-)
Hun kunne så lade være med at købe den,-men hun skal have et sted at bo.
At hun så har nogle forældre der finacierer hende er en anden snak.
Det større perspektiv i denne enkelte historie, er at jeg aldrig har intereseret mig for rigdom, økonomi og historie. Men den neo-liberale politik fik mig til at indse at enten "var jeg med",--eller så var jeg dum. Der var ingen mellemvej.
Det er en udvikling jeg begræder. Det burde være muligt at leve et normalt arbejdsliv i økonomisk sikkerhed uden at være et udspekuleret individ.
At det så går op for mig at den økonomiske monetære økonomi er skruet helt og aldeles forbryderagtigt sammen,-og har været det i mindst 200 år gør ikke nuværende situation mindre heldig.
Derfor er ethvert oplæg til diskusion om hvordan vi genopbygger en struktur der sikrer et minumum af sikkerhed for en ganske almidelig arbejdende medborgers surt tjente midler,-velkomne.
Det skal kunne lade sig gøre at være rygende uenige uden at forfalde til personlige perfiditeter, -men når de først er "stukket frem" må man erkende at det er svært at få "kammer-tonen" tilbage.
MVH
OC
oledebat
oledebat

Indlæg af peter777 Man Nov 10, 2008 8:34 pm

oc skrev:At det så går op for mig at den økonomiske monetære økonomi er skruet helt og aldeles forbryderagtigt sammen,-og har været det i mindst 200 år gør ikke nuværende situation mindre heldig.
Derfor er ethvert oplæg til diskusion om hvordan vi genopbygger en struktur der sikrer et minumum af sikkerhed for en ganske almidelig arbejdende medborgers surt tjente midler,-velkomne.

Det er jeg fuldstændig enig i, og jeg har selv svært ved at forstå, at jeg først nu i en alder af næsten 40 år, får en bare nogenlunde brugbar bolig, som kan bruges til at starte familie i. Jeg kan ikke se andet, end at befolkningen, og især de unge, er taget til fange i et ondskabsfuldt spil. Man har bildt os ind, at det er nødvendigt at sælge nyrer, hjerte, og den ene arm, for at få en bolig. En så simpel nødvendighed som en bolig. Det burde ikke kunne lade sig gøre. Heldigvis kommer der en tid, hvor boligpriserne falder kraftigt. Når nu vi endda har en situation med et kæmpe overskud af boliger, burde det vel være en smal sag at få de skide boliger fordelt og komme videre. Men næh nej, for der er jo grupper af "investorer", som har stor interesse i at holde os i slaveriet. Det er endda muligt, at regeringen vil deltage i at bekæmpe denne udvikling, ved at gøre brug af nogle monetære redskaber. Ja, det er de jo allerede i gang med.

Derfor mener jeg det er fuldstændig nødvendigt for de slavebundne, at de spørger sig selv, hvad det egentlig er der foregår.
peter777
peter777

Indlæg af litl_big_chickn Man Nov 10, 2008 11:01 pm

Jeg må indrømme at peter777s sidste indlæg her bare er helt spot on. Hvis man tænker bare lidt over, hvor meget den industrielle revolution har gjort os istand til så er det forbløffende, hvor fattige folk er i forhold til hvad vi kan producere. Men der er jo også lige den faktor som er antallet af mennesker. Jeg tror ikke jeg rammer helt ved siden af, hvis jeg siger at vi ikke er blevet reelt rigere i form af energi+råstoffer tilgængelig per capita siden 1970. Basalt set er der kun een grund til alle vores problemer: Antal mennesker. Og man skal da være ret naiv, hvis man tror dette bare kan forsætte. Grænser for vækst havde fuldstændigt ret i deres analyser og deres 30 år update viste stort set det samme. Bare at vi nu snart er på skideren, hvis der ikke gøres noget. Og siden politikerne ikke kan erkende problemet, hvad er så chancerne? Flere og flere mennesker med ringere og ringere levestandard - det er hvad fremtiden p.t. byder på. Der er dog rigtigt gode muligheder for at redde mange af de ultimative problemer vi står overfor - spørgsmålet er, hvor mange skal der dø før de bliver løst...

Når vi kigger på de teknologiske fremskridt der er gjort de sidste f.eks. 50år så handler de primært om at vi er blevet bedre istand til at slagte naturen optimalt og ikke om at der også skal være noget tilbage til andre senere.

Mit forslag til titlen på tråden er helt klart og som jeg selv planlægger:
En stor grund (+6000m2) med et anstændigt hus i sverige.
olie+diesel tank(e) til 10k liter hver.
Walk-in fryser med ekstra isolering
Solceller ad-libitum :-)
varmepumpe evt med jordvarme udover luft.
Varme/kulde lager til hhv. opvarming og nedkøling af fryser.
Plant massivt med lette nytteplanter.
Isoler hus ekstra.
Måske en Lupo 3L med stålfælge som køretøj .

Alt sammen skulle nok kunne klares for en lille mio kr.

Med husleje priserne i sverige kan man faktisk let hygge sig i fred og tryghed i mange år. (Jeg ved jeg sagtens kan bruge en masse tid på mig selv og mine projekter fremfor at være lønslave.) Og vandkraft giver jo også en bedre €el-forsyningssikkerhed end DK. Ikke at jeg tror det bliver problemet. Men prisen kunne godt blive meget hurtigt dyrere end idag.

Såvidt jeg kan se kan man veksle en 2V i dk kbh med en fed grund + hus i sv og stadigvæk have massere på bankbogen til at hygge for.

Den dag det viser sig at tingene går fino har man nok ikke tabt meget - og tilgengæld ved man at uanset hvad der måtte ske de næste 10-20 år så står man optimalt.

Spørgsmålet man skal stille sig selv er selvfølgeligt: Kan man så klare at flytte til sverige og oh gru oh rædsel.. kunne bruge al ens tid på det man har lyst til.. Sjovt nok er der mange som har et problem med dette af dem jeg har talt med.... jeg synes det er en falliterklæring af rang, hvis man ikke kan tåle at skulle bestemme over al sin egen tid..

litl_big_chickn

Antal indlæg : 27

Indlæg af oledebat Tirs Nov 11, 2008 12:04 am

Interesant plan :-), ligner lidt min,-jeg har købt en kolonihave med en stor nyttehave og et hus, der kan bruges helår ,-skulle det blive nødvendigt.
Jeg er dog ikke enig i flg:
"Basalt set er der kun een grund til alle vores problemer: Antal mennesker"
Jeg vil hellere sige: Basalt set er der kun een grund til alle vores problemer: Anatal af reelle magthavere.
Og det er de få familier bag det monetære økonomiske system, et system der egenrådigt har siddet på USD udstedelsen siden 1913. (Og ejer bank of frence,bank of england og er de reele bag ECB !)
Lad mig citere Rotchild. " Jeg er ligeglad med hvem der har magten i senatet og det hvide hus, sålænge jeg kontrolerer bankerne. (Samme udtalte arrogant senere:"præsidenter,--det er noget man køber")
De er for få og ders motiver skadelige for resten.
En let forståelig beskrivelse af deres magt er: Vi trykker penge "ud af den blå luft" og låner dem til dig. Du skal nu afdrage OG betale renter af dette resten af dit liv.(Gjorde du det samme kom du ispjældet for bedrageri !)
Med andre ord, vi har lavet et sytem hvor vi lader en lille håndfuld familier styrere vores liv igenem vores behov for penge. Det er det moderne adelsystem med fæstebønder. Det er os.
Sandheden er at der er masser af økonomi og recurser, brugt fornuftigt.
Vi kommer naturligvis ikke ud over at tage stilling til populations-størelser, men faktiskt ville verdens befolkningsvækst være tålelig hvis der var den fornødne velstand. Der hvor befolkningen eksploderer er traditionelt der hvor afkommet er en socicial forsikring.
Det montære økonomiske pengesytem er komet ud over kanten og er blevet ustabilt,-i kraft af at det har "suget for meget kraft ud af deres egen motor",-nemlig den hårdt arbejdende middelklasse,- men er smart nok til at komme med massive hjælpe pakker,-der udskyder hvad ellers kunne ligne en folkelig revolte under opsejling.
Hvis man er rigtig sort-seer,-er Obama en helt kalkulleret "frelser" der indgyder håb i en håbløs situation. Så undgår man en annulering af "the fderal reserve ackt of 1913" -og man kan købe ejendomme/firmaer/ op for en slik. Der har alerede været en opkøbsbølge af fast ejendom i California, af folkene bag Morgan & Chace. Når der så igen om 10-15 år er obygget nogen rel værdi i samfundet kan man gentage skruen.
Den eneste løsning var at skatteyderens penge gik til en "ægte nationalbank" og at renten der skulle betales gik til aktiver i samfundet,-og ikke , som det er nu,-til en flok uhyggeligt velhavende private bank-familier.
Jeg er hverken idealist eller socialist, men er enig med Peter i at et sundt samfund burde sørge fo at grundliggende basale ting som tag over hovedet og sund kost var til rådighed for alle og til en pris der ikke stavnsbinder individet i generationer frem. Så kan vi have liberalisme på kaviar og fladskærme,-hvilket er fint for mig. Jeg går gerne i en skovmands-skjorte hvis jeg ikke har råd til andet og kan noge lave en millon forretning ud af at lave Armani-jakkesæt,-så fint for mig. Men Jeg vil have mulighed for at have tag over bordet og spis en rugbrød uden at det skal koste al værdien af mine 38 timers arbede/ugen
MVH
OC
oledebat
oledebat

Indlæg af Raketten Tirs Nov 11, 2008 1:35 am

Underholdende at læse om jeres tanker om en potentiel tilværelse i det svenske.
Jeg har tænkt lidt i samme baner, men jeg opfatter jordens bonitet som en begrænsende faktor, hvis jeg skulle realisere mig på den svenske granit. Tankerne går så tilbage på en bog af Junckers grundlægger der så vidt jeg husker hed "Humus", og som titlen antyder netop handler om den fantastiske udfordring et sådant projekt kunne være.

De danske jordpriser er desværre fuldstændigt opskruet til et helt urealistiske leje, som faktisk truer et fortsat dansk landbrug alvorligt. Frijord er der heller ikke meget tilbage af i østdanmark, så bopælspligten fanger.
Alt i alt er investering i landbrugsjord/skove ikke længere et aktuelt (krise)-investeringsobjekt.

Apropos jord og den megen omtale om befolkningseksplosion; har I tænkt over hvor få m2 der kan brødføde en hel familie?
Det er for mig at se derfor ikke befolkningsantallet der er en hindring, men derimod en generelt manglende politisk interesse/dygtighed der hindrer fornuftig løsning. I virkelighedens verden er det de grådiges interessekonflikter der gang på gang sender de apokalyptiske riddere af sted !

Raketten

Antal indlæg : 8

Indlæg af Overformynderiet Tirs Nov 11, 2008 11:53 am

De danske jordpriser er desværre fuldstændigt opskruet til et helt urealistiske leje, som faktisk truer et fortsat dansk landbrug alvorligt. Frijord er der heller ikke meget tilbage af i østdanmark, så bopælspligten fanger.
Alt i alt er investering i landbrugsjord/skove ikke længere et aktuelt (krise)-investeringsobjekt.

Vent og se når de skal refinansiere deres flex lån de har købt jord for til en rente på 2.6%. Når den stiger til de 4.9% skal vi nok se et par landmænd eller to der piver.

Apropos jord og den megen omtale om befolkningseksplosion; har I tænkt over hvor få m2 der kan brødføde en hel familie?
Det er for mig at se derfor ikke befolkningsantallet der er en hindring, men derimod en generelt manglende politisk interesse/dygtighed der hindrer fornuftig løsning. I virkelighedens verden er det de grådiges interessekonflikter der gang på gang sender de apokalyptiske riddere af sted !

Problemet er ikke vi ikka kan brødføde vores befolkning i Danmark. Problemet er vi forpester vores jord med et for højt befolkningstal og ødelægger vores atmosfære, så vi på sigt ikke kan overleve på jorden.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Indlæg af oledebat Ons Nov 12, 2008 9:53 pm

ang:
Raketten

Kunne ikke være mere enig

cheers cheers
oledebat
oledebat

Indlæg af peter777 Ons Nov 12, 2008 10:09 pm

Vedr. politisk interesse: mon ikke det vil presse fødevarepriserne ned, at USA efterhånden bliver nødt til at præstere en eksport for at bevare deres import? De kunne jo fx eksportere noget mere korn :-)

Ren spekulation, men man har jo lov at håbe :-)
peter777
peter777

Indlæg af litl_big_chickn Tors Nov 13, 2008 10:37 pm

Til OC:

Det er ikke uden grund jeg siger problemet er antal mennesker. Det er rigtigt at jorden kan brødføde dem som eksisterer, hvis vi tilgengæld lægger alt luxusforbrug til side.

Lad mig endnu engang liste mængden af problemer som verden har skubbet foran sig i håbet om at gud vil stige ned og redde os alle eller give os en fantastisk opfindelse:

1. Vi håber at der på magisk vis vil blive fundet ligeså megen olie, kul, gas og uran som vi nogensinde har fundet før. Det bygger på peak oil, peak high calorie coal og gas resourcer. Hvis du kigger på fund af resourcer så toppede de for 40 år siden og på trods af umådelige teknologiske resourcer har vi fundet nada siden.

2. Ozonlaget er kun lige akkurat begyndt at blive ødelagt idet gasserne som nedbryder ozonlaget er 25-35 år om at stige op og vi derfor kun har set omkring toppen af isbjerget bogstaveligt talt. Når og hvis ozonlaget bliver nedbrudt over store dele af jorden eller bare tyndere så vil vi opleve en væsentlig forringelse af vores høstudbytter samt (dommedagsscenarie) at de planter som lever lige under overfladen i verdenshavene dør og iltproduktionen mindskes.. Nok ikke rart...

3. 20% af jordens dyrearter er blevet udryddet på 30 år og det accelererer.

4. Forurening, erosion af frugtbar jord samt føde er voldsomt stigende.

5. Der er i de sidste 30 år ikke opfundet og implementeret nogetsomhelst bæredygtigt. Vi er bare blevet bedre til at mase den sidste dråbe ud af tandpastatuben. F.eks. så et meget kendt argument fra jubeloptimisterne er at vores landbrug producerer mere og mere mad på samme plads. De glemmer bare lige at sige at den øget produktion KUN er der pga. øget forbrug af Olie+Gas = øget forbrug af gødning og pesticider. Altså har de ikke effektiviseret noget - kun brugt mere.... Hvor er det dog bare FLOT !!

6. Antallet af mennesker er stiger stadigvæk og vi har ikke fundet jord 2 endnu.

7. Den fabelagtige mængde vedvarende energi vi har i dk dækker omkring 1-2% af energi forbruget. Og vi er tæt på verdensførende. Er det flot gjort?

8. EROEI på alle energiresourcer er på vej ned med stor hast.

9. Der er allerede krig om de store resourcer. Hvis man ville noget andet end olie - så var det godtnok et wake-up call med irak krigen. Men der er jo sket næsten ingenting. Udover man satser på latterlige løsninger som corn based biofuel som er en nitte af rang.

10. Kina og Indien vil ikke begrænse deres forbrug, men henviser til at vi skal gøre det fordi vi allerede har brugt så meget. Hvis hver kineser og inder bare skal have et kyllingelår ekstra om dagen - så er verden sgu gået under.

11. Vi er på den nedadgående flanke af peak oil. Alt bliver meget svært at rette op på nu.

12. Massiv demand destruction ala finanskrisen virker kun, hvis vi ikke får et boom i økonomierne bagefter - og det er det alle venter på og kæmper for.. Altså at nå til næste kæmpe krise så hurtigt som muligt for vi har det åh så hårdt nu.

13. 80% af jordens fiskeresourcer er tømte, ved at udtømte eller overfisket. Kun 20% har det godt. Og man fisker IKKE mindre så bestandende kommer op igen. Se f.eks. på japan som sætter greenpeace folk i fængsel fordi de afslører at japan under forklædning af forskning slagter hvaler.

14. Mængden af gift i vores føde er stigende samtidigt med at kvaliteten og nærigsindhold falder. Der er bl.a. lavet en analyse af tomater fra 1980 til 1990 var det vist. Den viste at tomaten var blevet større, men per vægt indhold var der kun 60% tørstof i den fra 1990. Med andre ord: Den øget madproduktion er bare ekstra vand i vores fødevarer. Så når du idag køber 1 KG tomater.. så får du kun ½ Kg tomater næringsmæssigt i forhold til 1980. Vi bruger alt en masse energi på først at pumpe maden op med vand og derefter en masse energi på at transportere vand rundt.. FLOT FLOT !!

15. Mængden af energi og resourcer per indbygger på jorden er faldet siden 1970. Og hvis det ikke er en indikator på en grænse .. så må man være idiot.

16. Folk i hobevis tror stadigvæk at problemerne forsvinder, hvis de lader som om de ikke er der.. Out of sight, Out of mind = eksisterer slet ikke når vi har glemt det...

GMO afgrøder. De giver ikke mere og bedre udbytte, som nogen går rundt og tror. De kan bare tåle de pesticider industrien har lyst til at sælge. Bedre udbytte får man kun ved at pumpe mere gødning på planten. Jeg ved godt planter optager Co2 og bruger de i deres opbygning, men der er altså en limit her og den er begrænset af, hvad planten kan hive op af jorden. Og det den kan hive op af jorden er den gødning vi har lagt der.

Til at opretholde den mængde mennesker vi har p.t. bruger vi af opsparede resourcer. Og det ikke kun olie+gas, men al natur. Vi fælder meget meget mere end det der plantes. Og sammen med den ødelagte skov forsvinder enorme fødekæder, som har leveret mad til folk. Så opdyrker de den meget magre regnskovsjord, som er udpint efter få år.

Som en klog mand sagde: They make more people everyday, but they dont make more arable land.

Der er givetvis mange flere, men dem kommer jeg nok på....Hovedsagen er at disse problemer er ikke nye, vi kendte til stort set alle i 1960. Og der er INTET gjort i den rigeste periode nogensinde i menneskeheden.. Vi har brugt 100år på at opbygge vores fossil slugende teknologier og nu lortet omstilles på kort tid og med svindende resourcer. Jeg siger ikke at jorden går under, men det kommer HELT sikkert til at gå ud over ALLES levestandard og sikkerhed.

Læg mærke til jeg nævner ikke global warming som en krise. Grunden er indlysende: Det bidrag som menneskeheden har tilføjet på den globale temperatur forsvinder TOTALT i den naturlige variation. Jeg ser global warming som politikernes politisk korrekte måde at sige til folket: Hør her.. brug mindre olie... Medmindre altså at det også var overforbrug af olie+gas som resulterede i varmeperioden på jorden med intervaller på vistnok med præcist 150.000 års mellemrum...

Kig f.eks. her:
http://www.middlebury.net/op-ed/global-warming-01.html
Det er faktisk en ret god gennemgang. Temperatur kurverne kan bekræftes fra mange kilder. Bare søg efter historiske temperaturer.

Derfor... Du kan ikke regne med at beholde din levestandard længere end til imorgen.

Og så lidt humor:
Der var i avisen for ikke så længe siden spørgsmålet: Er der intelligent liv i universet?
Man må her gå udfra at det ikke blev fundet på jorden...

Sidst rettet af litl_big_chickn Tors Nov 13, 2008 11:49 pm, rettet i alt 5 gange

litl_big_chickn

Indlæg af litl_big_chickn Tors Nov 13, 2008 10:59 pm

Der regnes med 700 m2 jord per person i DK til at være selvforsynende med mad, iøvrigt. I sverige er det nok lidt mere plus man skal jo helst have et komfortabelt overskud i sin produktion. - Især når man skal begrænse gødning.

Og jeg siger ikke at der ikke er plads til alle mennesker eller mulighed for at lave mad til dem. Bare at vi alle skal leve som afrikanske bønder gør nu. Det tror jeg ikke er realistisk sker på frivillig basis. Derfor: Fortsat hårdere kamp om de tilbageværende resourcer.

Og der er vist ikke megen tvivl om at de mennesker som bliver optimeret væk af øget energi og mad priser er alle dem i de fattige lande. Da dem med de største kanoner generelt kan overtale de fattige til at falde døde om...

Siden i ikke synes der er noget plads problem.. Så lav følgende regnestykke. Divider jordens landareal med antal mennesker... Det giver 0,0248 km2 til hver person. Det giver 24823 m2 per person. Og det inkluderer bjerge, moser, ørkener, og plads til alt andet liv samt lossepladser... Jeg synes det er katastrofalt lidt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis ikke denne beregning giver dig et chock så er det fordi du ikke kan indse at der må være mange mennesker, som kommer til at leve på 24823m2 ørken. Eller du måske synes at der ikke skal være plads til et eneste dyr udover mennesket...

Så.. alt alt alt for mange mennesker.. I rest my case...

Men ja .. De svinagtive svin som har ledet og leder menneskeheden hjælper slet ikke på situationen. Men du skal se.. De kan nok redde sig igennem lortet da de ved tingenes sande tilstand - og iøvrigt sidder på toppen...

litl_big_chickn

Indlæg af litl_big_chickn Tors Nov 13, 2008 11:44 pm

I må endeligt gerne prøve at modbevise mine punkter. Alle er velunderbygget og med verificerbare kilder.... Så kom bare an...

Iøvrigt endnu en indikator på hvor tåbelige vi er: På listen over de 10 farligste dyr i verden.. Ja der figurerer mennesket ikke engang... Og det er faktisk mennesker som dræber mest af ALT... absolut ALT...levende, som dødt... Razz

Den fornødne velstand er her ikke fordi jordens resourcer ikke er uendelige og uendeligt let tilgængelige. Vi blev voldsomt meget rigere i den periode, hvor de naturlige resourcer var rigelige og let tilgængelige.. Det har de nu ikke været i de sidste 30 år...

Sidst rettet af litl_big_chickn Fre Nov 14, 2008 12:39 am, rettet i alt 4 gange (Reason for editing : lavede ged i den...)

litl_big_chickn

Indlæg af cej Fre Nov 14, 2008 1:49 am

Det er kanont godt skrevet chicken og jeg må give dig ret. Det ser sort ud. Jeg undrer mig over at så få folk ved det. Derfor er jeg selv begyndt at spørge rundt i vennekredsen og familien for at få tingene på bordet.Og gang på gang støder man på de samme gamle skrøner om nye fund og at olien ihvertfald ik løber tør i vores tid.

Nej det kan godt være. Problemet er skam heller ikke at løbe 100% tør for olie. Men at vi når et punkt hvor prisen på olien er så høj at samfundet går totalt i stå.Og at det olie der så er tilbage er så dyrt at få hentet op at det bliver endnu værre.Det er en håbløs situation vi er i...

Og lige for at understøtte meget af det du skrev. Så ser her. Det er godt nok en lang artikel,men hvert eneste argument for alternativer til olie bliver skudt ned med facts.

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/

Jeg ved virkelig ik hvad vi skal gøre. Men nyd det så længe det varer for det bliver en omstilling der rykker rundt på hele vores virkeligsopfattelse.

Som der står i artiklen. Vores civilisation som vi kender den er er på vej imod enden.Snart....Ja.Jeg må indrømme jeg er meget spændt på det. Jeg ser det slet ikke som noget negativt overhovedet men håber på at folk måske får øjnene op for andre værdier end penge.

cej

Indlæg af oledebat Fre Nov 14, 2008 3:52 am

"Men ja .. De svinagtive svin som har ledet og leder menneskeheden hjælper slet ikke på situationen. Men du skal se.. De kan nok redde sig igennem lortet da de ved tingenes sande tilstand - og iøvrigt sidder på toppen..."

Godt skrevet :-), og ja jeg er ikke uenig i at fortsætter vi den tåbelige "alt skal vokse og volse" filosofi går det helt galt.
Jeg er selv minimalist, og ejer kun det mest nødvendeige, det mest luxuriøse er min laptop.-og den er 6 år gammel. Hele køb og smid væk kulturen er en "cancer" i mine øjne. Alt hvad jeg ejer af møbler er noget nogen har smidt ud. Og de er ganske fine.
Så personligt frygter jeg ikke nedgang i levestandart, men mest at der bliver krig om de tilbageværende resurcer. Og at vi har destabiliseret det økosystem vi lever af.
Jeg er også noget sortseer når det kommer til vores "klogskab" som art :-(

Jeg er klar over at vores alternative energi-kilder er rent til grin,-og at man formodntligt ikke lige står foran at tage kvantespring i solceller og batteri teknik.
Derfor kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet når Obama , i sin energipoliti tale (har du set den??) anslår at us kan frigøre sig fra olie-import på 10 år. Yes we can --not
Jeg er også klar over at mange lever i den vldfarelse at vi er så tekniskt fremskredne at vi "bare løser problemet". Måske det skyldes "moderne livsstil" med internet og mobiltlefoni,-der syntes "magiskt" for mange med mangel på tekniskt indsigt.
Så når jeg hævder at vi godt kan brødføde og leve som population, er det slf ud fra forudsætningen af at vi ikke skal drøne rudt i 4-hjuls-trækkere, flyve på charter ferie 2 gange om året, skifte alt vi ejer ud hvert år , bo i kæmpe huse etc. Men det vil der slf nok være en del mostand imod.
Jeg har ikke fået læst de mange interesante links endnu,-så det vil jeg gøre,--for bevidsthed er det eneste jeg tror på bør vokse og vokse
Shocked
oledebat
oledebat

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum