Litauen
Side 1 af 1
Litauen
Nu er det generelt tilrådeligt at søge oplysninger også de ydmyge steder!
Sjovt nok:
Pabradė ligger lige op ad den Hviderussiske grænse og Gaižiūnai ligger tæt på Kaunas..... Det var dog et praktisk sted at have folk på øvelse.....
Kan de to steder nås med Merlin fra Bornholm? Øhhh..... ja.
Her skal vi nok se på, at nok nedlægges der stillinger i forsvaret på Bornholm; men man har fra politisk hold lovet, at det ikke vil komme Bornholm til skade. Det kunne jo være at de to lette kompagnier på Bornholm skulle blive lidt større.
Jeg kan stadig ikke komme væk fra, at de lette kampvogne mm. fra Saracen serien - om det skal være dem på hjul eller bælte - det vil afhænge af omstændighederne.
Der er nogle ting, jeg ikke ville blive spor overrasket over:
Men jeg kan jo tage fejl.
Der er ligesom en plan, der begynder at tegne sig - en fleksibel plan.
Hvis så lette styrker render på kampvogne, så kommer de alvorligt til skade. Så det skal nok undgå. De Saracen vogne på bælte: Deres fladetryk er ikke højere end en almindelig fod. Dvs. kan man gå gennem terrænet, så kan man køre der.
Hvis de kan anvende mosede områder og skovstier, så er de rimelig sikre på, at de ikke møder tungt panser. Angreb fra luften? En mulighed; men næppe en trussel: De kan gemmes overalt og de flytter sig hele tiden.
Det betyder at modstanderen skal anvende enorme ressourcer på at holde sin fremrykkevej sikret. Problemet er at holde sådanne pansrede kommandoraids forsynede. Det er her Spartan kommer ind.
Den er generelt ½ Hercules, der laster 10 tons. Regner vi med et forsyningsbehov på 40 kg/mand/dag - hvilket afgjort er i overkanten for så lette styrker - så rækker et læs til et kompagni i en dag eller to. Fordelen er, at de kan lande hvor som helst - og der er masser af mere eller mindre nedlagte landingsbaner i det østlige Litauen - og Hviderusland for den sags skyld.
Det kneb med at stille 40.000 mand op til parade, som russerne gør ved Ukraine - det nummer gentager de ikke!
Under the plan, the territories of the Pabradė and Gaižiūnai training areas would be expanded by incorporating areas of land of surrounding forests now under the management of local forestries.
Sjovt nok:
Pabradė ligger lige op ad den Hviderussiske grænse og Gaižiūnai ligger tæt på Kaunas..... Det var dog et praktisk sted at have folk på øvelse.....
Kan de to steder nås med Merlin fra Bornholm? Øhhh..... ja.
Her skal vi nok se på, at nok nedlægges der stillinger i forsvaret på Bornholm; men man har fra politisk hold lovet, at det ikke vil komme Bornholm til skade. Det kunne jo være at de to lette kompagnier på Bornholm skulle blive lidt større.
Jeg kan stadig ikke komme væk fra, at de lette kampvogne mm. fra Saracen serien - om det skal være dem på hjul eller bælte - det vil afhænge af omstændighederne.
Der er nogle ting, jeg ikke ville blive spor overrasket over:
- Hvis enhederne på Bornholm blev bragt op på bataljon minus styrke - begge to.
- Begyndte at uddanne sig på Saracen serien.
- Danmark fik nogle af de C-27J Spartan, som ellers står og keder sig i ørkenen. Det amerikanerne bruger dem til er - hvis jeg ikke tager fejl - at flyve kernesprængladninger ind: Direkte fra USA. Det er nok også derfor, der er et kompagni faldskærmstropper på øvelse i hvert af de baltiske lande - og Polen: Sådanne gutter, de lander ikke med mindre landingsbanen er nærsikret. Litauen har allerede 3, så vi kan måske bruge 6 stykker - bare de er gratis. Det vil være fornuftigt, fordi vedligeholdet på dem er - stort set - det samme som på Hercules - specielt motorerne er de samme.
Men jeg kan jo tage fejl.
Der er ligesom en plan, der begynder at tegne sig - en fleksibel plan.
Hvis så lette styrker render på kampvogne, så kommer de alvorligt til skade. Så det skal nok undgå. De Saracen vogne på bælte: Deres fladetryk er ikke højere end en almindelig fod. Dvs. kan man gå gennem terrænet, så kan man køre der.
Hvis de kan anvende mosede områder og skovstier, så er de rimelig sikre på, at de ikke møder tungt panser. Angreb fra luften? En mulighed; men næppe en trussel: De kan gemmes overalt og de flytter sig hele tiden.
Det betyder at modstanderen skal anvende enorme ressourcer på at holde sin fremrykkevej sikret. Problemet er at holde sådanne pansrede kommandoraids forsynede. Det er her Spartan kommer ind.
Den er generelt ½ Hercules, der laster 10 tons. Regner vi med et forsyningsbehov på 40 kg/mand/dag - hvilket afgjort er i overkanten for så lette styrker - så rækker et læs til et kompagni i en dag eller to. Fordelen er, at de kan lande hvor som helst - og der er masser af mere eller mindre nedlagte landingsbaner i det østlige Litauen - og Hviderusland for den sags skyld.
Det kneb med at stille 40.000 mand op til parade, som russerne gør ved Ukraine - det nummer gentager de ikke!
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Tja.... store hjerner har det med at konvergere i tankegangen.....
Litauens forsvarschef
Kunne også være praktisk med 2½ km landingsbane - indenfor øvelses terrænet...... 55° 0'41.00"N 24°22'2.40"Ø
Travl har de da. Liggende bekvemt ud til motorvejene.
Žukas skrev:"The most important task for the Lithuanian Armed Forces now is to do their homework appropriately. The minister has already addressed the Seimas for expanding two of the most important training ranges so that hosted forces can undertake training properly. The facilities of the Šiauliai Air Base of the Lithuanian Air Force are also undergoing a speedy repair and expansion."
Kunne også være praktisk med 2½ km landingsbane - indenfor øvelses terrænet...... 55° 0'41.00"N 24°22'2.40"Ø
Travl har de da. Liggende bekvemt ud til motorvejene.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
og Island.
Ja... så....
Jeg ville nu ellers have troet, det var Letland......
The presidents will discuss bilateral relations, cooperation in security and defense spheres.
Jeg ville nu ellers have troet, det var Letland......
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Prinsesse Marie i Litauen.
Gad vide, hvad der nu skal ske!
Hun har haft en tur for et års tid siden i Estland, hvor hun indviede en legeplads i Kongens Have i Tallinn og havde et anti-moppe program. Nu er det så noget andet pladderhumanistisk - fint nok; men det jeg spørger mig selv om er, hvad der nu skal ske i Litauen.
Det der nemlig skete i Estland - af det vi har fået at vide - var at Hellepigen sendte en håndfuld F-16 1-2 måneder efter.
Man kan jo altid finde på en "menneskevenlig" anledning; men det vigtige er, hvad der aldrig kommer til at stå noget sted. Det er en metode til at få bragt lokumsaftaler på plads.
Det er der sådan set ikke noget nyt i at kongefamilien foretager dekorative udflugter med en noget anden dagsorden. Det er derfor vi har dem.
Det jeg bare spekulerer på er, hvad den egentlige dagsorden er.
Det kunne være velbegrundet at formode noget militært; men derudover vil det være voveligt at indlægge et konkret indhold.
Jeg kan så bare ikke slippe tanken om den Flyvende Hjemmeværnsenhed og evt. udrustning med Spartan. Merlin skal såmænd nok kunne transportere et let kompagni stort set overalt i Litauen - fra Bornholm; men skal man op på en let bataljon, så skal der altså andre boller på suppen.
Man kommer til at tænke på, at der er masser af små landingsbaner i Litauen op ad grænsen til Kaliningradskaya Oblast. Så vidt, jeg har set er kvaliteten nogenlunde - eller kan let bringes i orden - men de er ret så korte. Korte landingsbaner sætter så visse begrænsninger på hvad, der kan beflyve dem.
Det vil passe ind i mønstret fra sidste gang. Sagen er bare den, at jeg har ikke set at nogen skulle være blevet omskolet til Spartan - det er måske heller ikke meningen, at jeg skal vide det.
Men som sagt: En ting er, hvad der kunne passe, noget andet er, hvad der rent faktisk kommer til at passe.
Der er jo også næsvisheden fra weekenden, hvor 2 Blackjack (helt lovligt) fløj med oppasser fra flyvevåbnet. Det kunne være passende, hvis vi fortalte Putin at vi ikke brød os om det - heller ikke atomvåben i Kaliningrad.
Hun har haft en tur for et års tid siden i Estland, hvor hun indviede en legeplads i Kongens Have i Tallinn og havde et anti-moppe program. Nu er det så noget andet pladderhumanistisk - fint nok; men det jeg spørger mig selv om er, hvad der nu skal ske i Litauen.
Det der nemlig skete i Estland - af det vi har fået at vide - var at Hellepigen sendte en håndfuld F-16 1-2 måneder efter.
Man kan jo altid finde på en "menneskevenlig" anledning; men det vigtige er, hvad der aldrig kommer til at stå noget sted. Det er en metode til at få bragt lokumsaftaler på plads.
Det er der sådan set ikke noget nyt i at kongefamilien foretager dekorative udflugter med en noget anden dagsorden. Det er derfor vi har dem.
Det jeg bare spekulerer på er, hvad den egentlige dagsorden er.
Det kunne være velbegrundet at formode noget militært; men derudover vil det være voveligt at indlægge et konkret indhold.
Jeg kan så bare ikke slippe tanken om den Flyvende Hjemmeværnsenhed og evt. udrustning med Spartan. Merlin skal såmænd nok kunne transportere et let kompagni stort set overalt i Litauen - fra Bornholm; men skal man op på en let bataljon, så skal der altså andre boller på suppen.
Man kommer til at tænke på, at der er masser af små landingsbaner i Litauen op ad grænsen til Kaliningradskaya Oblast. Så vidt, jeg har set er kvaliteten nogenlunde - eller kan let bringes i orden - men de er ret så korte. Korte landingsbaner sætter så visse begrænsninger på hvad, der kan beflyve dem.
Det vil passe ind i mønstret fra sidste gang. Sagen er bare den, at jeg har ikke set at nogen skulle være blevet omskolet til Spartan - det er måske heller ikke meningen, at jeg skal vide det.
Men som sagt: En ting er, hvad der kunne passe, noget andet er, hvad der rent faktisk kommer til at passe.
Der er jo også næsvisheden fra weekenden, hvor 2 Blackjack (helt lovligt) fløj med oppasser fra flyvevåbnet. Det kunne være passende, hvis vi fortalte Putin at vi ikke brød os om det - heller ikke atomvåben i Kaliningrad.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Så er Mary blevet
PRLT i HJV og Joakim har hilst på den Flyvende Hjemmeværnsenhed.
Så kan man gætte på, hvad det var Mary var i Litauen for at aftale.
Så kan man gætte på, hvad det var Mary var i Litauen for at aftale.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Køber PzH 2000
Gad vide, hvornår Danmark indgår aftale om tilsvarende?
Det er en anskaffelse, der har været udskudt længe.
Spørgsmålet er hvordan den skal udskiftes i Tyskland.
Det kunne være den foreslåede variant af Boxer.
Nu har vi så fået en idé om prisklassen. 16,2 mio EUR for:
. De to sidste pinde kan ikke have kostet det store. Så vi taler nok en pris på ca. 3/4 mio. EUR.
Det svarer ad H. til med Wikipedia's oplysninger om 4½ mio. USD/stk.
Ok, prisen løber op i 2½ mio. EUR/stk. med modernisering; men stadigvæk 15 mio. DKK/stk ifht. Wikipedia 30 mio. DKK/stk - hvilket er ca. halv pris.
Overordnet planlægningsmæssigt er det fornuftigt, at bruge de tyske motorveje til hjulkøretøjer - og derfor skifte tunge bæltekøretøjer med hurtige hjulkøretøjer og leve med en noget mindre beskyttelse.
Spørgsmålet er om det vil få en afsmittende effekt på de danske overvejelser.
Det lader til, at den nye Nato strategi går nok så meget på at fordele våbnene ud til dem, der evt. skal bruge dem - den idé er slet ikke dårlig.
En del af det provenu går så til finansiering af Tysklands genoprustning.
Det gør jo noget af de beregninger, som Nato foretager over de enkelte landes bidrag ifht. BNP noget latterlige. De medium køretøjer, som Tyskland formentlig anskaffer er en del billigere end de tunge bæltekøretøjer.
Det afspejler og også traditionel tysk pansertaktik overfor russerne, hvor en panserenhed bestod af 2-3 Panter bataljon/eskadron og 1 Tiger bataljon/eskadron, hvor Tigeren rykkede frem som reserve. Det kunne også være et StuG i de middelsvære enheder. StuG havde ikke noget tårn, så man slap for den komplikation. Det gjorde så godt nok at man skulle dreje hele vognen; men om det i praksis havde den store betydning? Michael Wittmann kom egentlig fra StuG og bibeholdt vanen med at rette ind med hele vognen, hvilket er en underlig ting i Tiger - dens hjulophæng taget i betragtning. Jeg mener at hans kører fik Ritterkreuz selvom han kun var Unterscharführer.
Det er en anskaffelse, der har været udskudt længe.
Spørgsmålet er hvordan den skal udskiftes i Tyskland.
Det kunne være den foreslåede variant af Boxer.
Nu har vi så fået en idé om prisklassen. 16,2 mio EUR for:
- 21 PzH 2000
- 28 M577 kommandokøretøjer (ombyggede M113) og
- 6 - formentlig sanitets PMV
. De to sidste pinde kan ikke have kostet det store. Så vi taler nok en pris på ca. 3/4 mio. EUR.
Det svarer ad H. til med Wikipedia's oplysninger om 4½ mio. USD/stk.
Ok, prisen løber op i 2½ mio. EUR/stk. med modernisering; men stadigvæk 15 mio. DKK/stk ifht. Wikipedia 30 mio. DKK/stk - hvilket er ca. halv pris.
Overordnet planlægningsmæssigt er det fornuftigt, at bruge de tyske motorveje til hjulkøretøjer - og derfor skifte tunge bæltekøretøjer med hurtige hjulkøretøjer og leve med en noget mindre beskyttelse.
Ja.... det er så interessant nok..... Det gør jo en forskel, hvis man kan ramme.In December 2013, Raytheon and the German Army completed compatibility testing for the M982 Excalibur extended range guided artillery shell with the PzH2000. 10 Excaliburs were fired at ranges from 9 to 48 kilometers. Shells hit within three meters of their targets, with an average miss distance of one meter at 48 km. The Excalibur may be accepted by the German Army in 2014.
Spørgsmålet er om det vil få en afsmittende effekt på de danske overvejelser.
Det lader til, at den nye Nato strategi går nok så meget på at fordele våbnene ud til dem, der evt. skal bruge dem - den idé er slet ikke dårlig.
En del af det provenu går så til finansiering af Tysklands genoprustning.
Det gør jo noget af de beregninger, som Nato foretager over de enkelte landes bidrag ifht. BNP noget latterlige. De medium køretøjer, som Tyskland formentlig anskaffer er en del billigere end de tunge bæltekøretøjer.
Det afspejler og også traditionel tysk pansertaktik overfor russerne, hvor en panserenhed bestod af 2-3 Panter bataljon/eskadron og 1 Tiger bataljon/eskadron, hvor Tigeren rykkede frem som reserve. Det kunne også være et StuG i de middelsvære enheder. StuG havde ikke noget tårn, så man slap for den komplikation. Det gjorde så godt nok at man skulle dreje hele vognen; men om det i praksis havde den store betydning? Michael Wittmann kom egentlig fra StuG og bibeholdt vanen med at rette ind med hele vognen, hvilket er en underlig ting i Tiger - dens hjulophæng taget i betragtning. Jeg mener at hans kører fik Ritterkreuz selvom han kun var Unterscharführer.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Stryker til salg.
84 stk. til 600 mio. USD
= 50 mio DKK pr stk. Vi har købt Hägglunds for 25 mio DKK/Stk. Prisen er ikke overvældende god fra amerikanernes side.
Det peger på den europæiske strategi med omfordeling af tungt panser ved at sælge til rabatpris til de baltiske lande. Det er en anden måde at få fremskudt basering. Lad Litauerne klare det selv - hvis de kan finde folk til at bemande køretøjerne på fornuftig vis.
Den med at loppe prisen op via et amerikansk NATO tryk, den er set før - og vi i Europa er ikke specielt lykkelige for den form for marketing.
Jeg har ikke set priser på Boxer; men mon ikke man kan gøre det bedre? Hvis den endelig skal være på hjul. 84 vogne er til en medium brigade plus - dvs med ambulancer, kommandokøretøjer mv.
Amerikanere har somme tider en noget anstrengende humoristisk sans. De har ikke altid USA's sande interesser for øje.
= 50 mio DKK pr stk. Vi har købt Hägglunds for 25 mio DKK/Stk. Prisen er ikke overvældende god fra amerikanernes side.
Det peger på den europæiske strategi med omfordeling af tungt panser ved at sælge til rabatpris til de baltiske lande. Det er en anden måde at få fremskudt basering. Lad Litauerne klare det selv - hvis de kan finde folk til at bemande køretøjerne på fornuftig vis.
Den med at loppe prisen op via et amerikansk NATO tryk, den er set før - og vi i Europa er ikke specielt lykkelige for den form for marketing.
Jeg har ikke set priser på Boxer; men mon ikke man kan gøre det bedre? Hvis den endelig skal være på hjul. 84 vogne er til en medium brigade plus - dvs med ambulancer, kommandokøretøjer mv.
Amerikanere har somme tider en noget anstrengende humoristisk sans. De har ikke altid USA's sande interesser for øje.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Læg mærke til den vægt Danmark tillægges.
i Litauens forsvar.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Så røg den omsætning også for Russerne.
I Litauen
og Litauen sparer 1/3 på gasregningen.
og Litauen sparer 1/3 på gasregningen.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Direkte jernbaneforbindelse
til Polen åbner.
Jeps - det går iht. plan.
Jeps - det går iht. plan.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Putin har udnævnt sin tidligere livvagt
til guvernør over Khaliningrad.
Så der var måske mere om min formodning om mytteri end påstået.
Altså, at man er inkompetent og korrupt - det er jo ikke på nogen måde diskvalificerende i Rusland - tværtimod!
Så der var måske mere om min formodning om mytteri end påstået.
Altså, at man er inkompetent og korrupt - det er jo ikke på nogen måde diskvalificerende i Rusland - tværtimod!
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
og Estland
Thomas skrev:Gad vide, hvornår Danmark indgår aftale om tilsvarende?
Det er en anskaffelse, der har været udskudt længe.
Spørgsmålet er hvordan den skal udskiftes i Tyskland.
Det kunne være den foreslåede variant af Boxer.
Nu har vi så fået en idé om prisklassen. 16,2 mio EUR for:
- 21 PzH 2000
- 28 M577 kommandokøretøjer (ombyggede M113) og
- 6 - formentlig sanitets PMV
. De to sidste pinde kan ikke have kostet det store. Så vi taler nok en pris på ca. 3/4 mio. EUR.
Det svarer ad H. til med Wikipedia's oplysninger om 4½ mio. USD/stk.
Ok, prisen løber op i 2½ mio. EUR/stk. med modernisering; men stadigvæk 15 mio. DKK/stk ifht. Wikipedia 30 mio. DKK/stk - hvilket er ca. halv pris.
Overordnet planlægningsmæssigt er det fornuftigt, at bruge de tyske motorveje til hjulkøretøjer - og derfor skifte tunge bæltekøretøjer med hurtige hjulkøretøjer og leve med en noget mindre beskyttelse.Ja.... det er så interessant nok..... Det gør jo en forskel, hvis man kan ramme.In December 2013, Raytheon and the German Army completed compatibility testing for the M982 Excalibur extended range guided artillery shell with the PzH2000. 10 Excaliburs were fired at ranges from 9 to 48 kilometers. Shells hit within three meters of their targets, with an average miss distance of one meter at 48 km. The Excalibur may be accepted by the German Army in 2014.
Spørgsmålet er om det vil få en afsmittende effekt på de danske overvejelser.
Det lader til, at den nye Nato strategi går nok så meget på at fordele våbnene ud til dem, der evt. skal bruge dem - den idé er slet ikke dårlig.
En del af det provenu går så til finansiering af Tysklands genoprustning.
Det gør jo noget af de beregninger, som Nato foretager over de enkelte landes bidrag ifht. BNP noget latterlige. De medium køretøjer, som Tyskland formentlig anskaffer er en del billigere end de tunge bæltekøretøjer.
Det afspejler og også traditionel tysk pansertaktik overfor russerne, hvor en panserenhed bestod af 2-3 Panter bataljon/eskadron og 1 Tiger bataljon/eskadron, hvor Tigeren rykkede frem som reserve. Det kunne også være et StuG i de middelsvære enheder. StuG havde ikke noget tårn, så man slap for den komplikation. Det gjorde så godt nok at man skulle dreje hele vognen; men om det i praksis havde den store betydning? Michael Wittmann kom egentlig fra StuG og bibeholdt vanen med at rette ind med hele vognen, hvilket er en underlig ting i Tiger - dens hjulophæng taget i betragtning. Jeg mener at hans kører fik Ritterkreuz selvom han kun var Unterscharführer.
Nu er Finland og Estland også i markedet.
Det kunne jo være at Krauss Maffai snart kom til fornuft og fik gang i rabatblyanten.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Javel
Jeg havde ikke regnet med belgierne. Jeg havde dog undret mig over, hvad deres rolle var.
Nu er det så mest støttetropper - de er åbenbart noget sene til at komme op i omdrejninger.
Nu er det så mest støttetropper - de er åbenbart noget sene til at komme op i omdrejninger.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Estland vil købe den Sydkoreanske K9 Thunder
Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg, at det er for at få Krauss-Maffei til at være bare en lille smule realistiske i prissætningen.
Wikipedia giver stk. priserne til:
Som altid skal prisangivelser tages med forbehold - man nævner dog specifikt, at en genladningsvogn (moderne artilleri skyder sig tom på ingen tid) kan anskaffes til K9 med samme chassis og motor. Motoren er præcis den samme på begge køretøjer: MTU 881 Ka-500.
Så der er noget Krauss-Maffei har at forklare.
Tyskland har 48, der bare står og keder sig - Holland har 12.
Jeg tror så ikke vi kommer uden om at få 7-8 stykker til kampgruppen af bataljons-størrelse - skulle heller ikke være specielt umuligt.
Det jeg tænker mere på er en 21 stykker på Piranha V chassis, for selve systemet vejer 12½ tons og fås til Boxer, så igen: Det skulle kunne lade sig gøre - men vi taler igen pris - og service.
Faktisk tror jeg, at hovedhindringen er politisk - Dansk Folkeparti er jo så gennemsyret af landsforrædere, at de ikke skal have noget at vide før det er for sent. At SF/Enhedslisten er kommunister og derfor pr. definition landsforrædere, det véd vi godt. Men der skal altså snart til at ske noget. Indtil videre ævler og ævler man.
Wikipedia giver stk. priserne til:
PzH 2000____ | 4,5 mio USD |
K9 | 3,9 mio USD |
Som altid skal prisangivelser tages med forbehold - man nævner dog specifikt, at en genladningsvogn (moderne artilleri skyder sig tom på ingen tid) kan anskaffes til K9 med samme chassis og motor. Motoren er præcis den samme på begge køretøjer: MTU 881 Ka-500.
Så der er noget Krauss-Maffei har at forklare.
Tyskland har 48, der bare står og keder sig - Holland har 12.
Jeg tror så ikke vi kommer uden om at få 7-8 stykker til kampgruppen af bataljons-størrelse - skulle heller ikke være specielt umuligt.
Det jeg tænker mere på er en 21 stykker på Piranha V chassis, for selve systemet vejer 12½ tons og fås til Boxer, så igen: Det skulle kunne lade sig gøre - men vi taler igen pris - og service.
Faktisk tror jeg, at hovedhindringen er politisk - Dansk Folkeparti er jo så gennemsyret af landsforrædere, at de ikke skal have noget at vide før det er for sent. At SF/Enhedslisten er kommunister og derfor pr. definition landsforrædere, det véd vi godt. Men der skal altså snart til at ske noget. Indtil videre ævler og ævler man.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Det kan jo være ganske praktisk
at kunne indrette en landingsplads - hvor som helst - med noget bevogtning, så uvedkommende ikke kommer til skade?
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Vilnius Lufthavn renoveres.
Lukket i en måned.
Den er kun 8.200' lang; men det skulle være nok: Det er nu nok nærmere bæreevnen, man vil gøre noget ved (kan ikke læse artiklen).
Det spændende bliver om man vil gøre noget ved tværbanen?
Som sådan ligger Vilnius lufthavn ganske udmærket. Moderne fly larmer jo stort set ikke. Det, at man ikke har bygget lufthavnen væk fra byen betyder, at nu ligger den nærmest optimalt - ligesom f.eks. Kastrup.
Kaunas ligger ikke så langt derfra med en 9000' bane; men hvad vigtigere er: Den er øst-vest; hvor Vilnius er nord-syd.
Med en ordentlig togforbindelse så er det arrangement ikke dårligt. Der skal være en reserve og det kan de godt give hinanden.
Ellers er Litauen nærmest optimal.
Der har været en del snak om jernbanen Kaunas-Vilnius skulle med ind under den 85% EU-finansierede bane Warszawa-Tallinn. Det lader til, at den har man ikke kunnet tvære af på EU. Det skulle så heller ikke gøre noget, for de udgifter er ikke større end Litauen skulle kunne bære dem selv. Den anden strækning kommer til at tage længere tid og der er så nok et hul i entreprenørernes ordrebog. Foruden, at der bliver en del materiel, der kan anskaffes og genanvendes.
De baltiske landes luftfart er et passende område for et dansk Cimber, der ikke skal slås med trafikken til Stockholm - det lidt, der måtte være.
Challenger er nok det optimale fly, hvor man kompenserer med frekvensen for den manglende størrelse af flyet. Det kan godt være at sædeomkostningen er større med mindre fly; men hvis det gør, at man kan flyve fuldt belagt, så betyder det ikke så meget.
Endelig kan man i nød og betryg doublere afgange, som man kender det fra jernbane drift, i tilfælde af spidsbelastninger.
Frekvens gange kapacitets giver jo markedsstørrelsen. Hvad der koster mest/mindst på optimumspunktet er svært at vide. Disse transportøkonomier i netform er uhyggeligt følsomme: Her drejer det sig først og fremmest om at undgå de store fejltagelser (som Berlins nye lufthavn).
Vi skal også se i øjnene, at Litauen bliver aldrig centrum for en storlufthavn: Det er meget billigere at koble sig på f.eks. Kastrup.
Der er nu engang kun én lufthavn i Norden, der betyder noget: Kastrup.
Den er kun 8.200' lang; men det skulle være nok: Det er nu nok nærmere bæreevnen, man vil gøre noget ved (kan ikke læse artiklen).
Det spændende bliver om man vil gøre noget ved tværbanen?
Som sådan ligger Vilnius lufthavn ganske udmærket. Moderne fly larmer jo stort set ikke. Det, at man ikke har bygget lufthavnen væk fra byen betyder, at nu ligger den nærmest optimalt - ligesom f.eks. Kastrup.
Kaunas ligger ikke så langt derfra med en 9000' bane; men hvad vigtigere er: Den er øst-vest; hvor Vilnius er nord-syd.
Med en ordentlig togforbindelse så er det arrangement ikke dårligt. Der skal være en reserve og det kan de godt give hinanden.
Ellers er Litauen nærmest optimal.
Der har været en del snak om jernbanen Kaunas-Vilnius skulle med ind under den 85% EU-finansierede bane Warszawa-Tallinn. Det lader til, at den har man ikke kunnet tvære af på EU. Det skulle så heller ikke gøre noget, for de udgifter er ikke større end Litauen skulle kunne bære dem selv. Den anden strækning kommer til at tage længere tid og der er så nok et hul i entreprenørernes ordrebog. Foruden, at der bliver en del materiel, der kan anskaffes og genanvendes.
De baltiske landes luftfart er et passende område for et dansk Cimber, der ikke skal slås med trafikken til Stockholm - det lidt, der måtte være.
Challenger er nok det optimale fly, hvor man kompenserer med frekvensen for den manglende størrelse af flyet. Det kan godt være at sædeomkostningen er større med mindre fly; men hvis det gør, at man kan flyve fuldt belagt, så betyder det ikke så meget.
Endelig kan man i nød og betryg doublere afgange, som man kender det fra jernbane drift, i tilfælde af spidsbelastninger.
Frekvens gange kapacitets giver jo markedsstørrelsen. Hvad der koster mest/mindst på optimumspunktet er svært at vide. Disse transportøkonomier i netform er uhyggeligt følsomme: Her drejer det sig først og fremmest om at undgå de store fejltagelser (som Berlins nye lufthavn).
Vi skal også se i øjnene, at Litauen bliver aldrig centrum for en storlufthavn: Det er meget billigere at koble sig på f.eks. Kastrup.
Der er nu engang kun én lufthavn i Norden, der betyder noget: Kastrup.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Litauen meddeler
21 fly fulgt 2. uge af august 2017
Spørgsmålet er: Er de ved at forstærke eller rømme?
Det er så bare endnu en bekræftelse på "tandrensningen" i Latakya.
Jeg ved ikke om det var forudseeligt; men det er ikke overraskende.
The ministry said that a total of 21 Russian planes were intercepted, around half of which were fighter jets, while the NATO jets also identified several transport and passenger planes over the Baltic Sea.
Spørgsmålet er: Er de ved at forstærke eller rømme?
Det er så bare endnu en bekræftelse på "tandrensningen" i Latakya.
Jeg ved ikke om det var forudseeligt; men det er ikke overraskende.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
NASAMS
Er et norsk system
Tilsyneladende er det fordi Norge opdaterer til NASAMS 2
Det kunne forklare den ret så lave pris. 1 millard kroner - ikke kostbart - afhængig af kontrolsystemet bagved.
Tilsyneladende er det fordi Norge opdaterer til NASAMS 2
Det kunne forklare den ret så lave pris. 1 millard kroner - ikke kostbart - afhængig af kontrolsystemet bagved.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Fra den lokale presse:
Nu er mit litauiske..... æhh...
Det får jeg til ca. 600 mio. EUR. eller 4½ mia. kr. Jeg synes de Boxer mildest talt er i overkanten rent prismæssigt. Her har prøjserne godt nok taget ved.
Ellers er det ikke urimelige priser.
Problemet bliver at få uddannet personellet på dem.
- 88 Boxer til 386 mio. EUR
- NASAMS 110 mio. EUR
- Unimog U5000 har fået flere hk. 340 stk. til 63 mio. EUR
- 21 PzH2000 + 26 M557 16 mio. EUR
- GROM 34 mio. EUR
Det får jeg til ca. 600 mio. EUR. eller 4½ mia. kr. Jeg synes de Boxer mildest talt er i overkanten rent prismæssigt. Her har prøjserne godt nok taget ved.
Ellers er det ikke urimelige priser.
Problemet bliver at få uddannet personellet på dem.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Italienere på
Âmari og danskere på Siauliai.
Det jeg hæftede mig ved var: Italienerne er fra Gioia del Colle.... der har danskerne været før......
Det jeg hæftede mig ved var: Italienerne er fra Gioia del Colle.... der har danskerne været før......
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Vi har i Danmark heller aldrig gjort op med
vores nazister og kommunister!
Fjendtlige agenter går jo stadig rundt som om de var mennesker.
Der var jo nok en grund til, at Aksel Larsen og den øvrige SF-top ikke blev tålt i DKP.
Hvorfor er Nazi-Marie ikke blevet deporteret til Rusland og Tulletåben til Sverrig?
Specielt Tulletåben kunne have godt af en tur med indvandrerkriminelle og andre forbrydere i Sverrig - dér ville Tulletåben ikke virke påfaldende - de er jo så vant til kriminelle.
Fjendtlige agenter går jo stadig rundt som om de var mennesker.
Der var jo nok en grund til, at Aksel Larsen og den øvrige SF-top ikke blev tålt i DKP.
Hvorfor er Nazi-Marie ikke blevet deporteret til Rusland og Tulletåben til Sverrig?
Specielt Tulletåben kunne have godt af en tur med indvandrerkriminelle og andre forbrydere i Sverrig - dér ville Tulletåben ikke virke påfaldende - de er jo så vant til kriminelle.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Litauen ratificerer EU-Canada handelsaftalen.
Kan ikke læse indholdet.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Fjerde rotation af portuguisere.
Det siger nok mere om, hvor langt nede Portugals kapacitet reelt er/har været.
Det man skal være opmærksom på i en situation, som den foreliggende er ikke så meget, hvad pressen er fuld af; men hvad der sker andetsteds.
Som jeg har skrevet andetsteds: Udviklingen i Nordkorea er det mindst overraskende, der er sket i år.
Den præcise timing kan man gå galt af; men at det ville ske, det burde vi have sluttet os til omkring august sidste år.
Det skyldes så nok så meget, at Kina - i egen interesse (de kan heller ikke lide at få atombomber i hovedet - mærkelige starutter) - overholder sanktionerne.
At trump river atomaftalen med Iran i stykker er heller ikke overraskende: De genindførte sanktioner rammer flyleverancer - eller rettere leverancer af flymotorer.
Løkke har fået banket Merkel på plads mht. Nord Stream 2. Det krævede godt nok, at man skulle udvise de socialdemokratiske landsforræderes hundeførere.
Det tyder så på, at bortset fra hackerne, så er Putin beskæftiget andet steds.
Det man skal være opmærksom på i en situation, som den foreliggende er ikke så meget, hvad pressen er fuld af; men hvad der sker andetsteds.
Som jeg har skrevet andetsteds: Udviklingen i Nordkorea er det mindst overraskende, der er sket i år.
Den præcise timing kan man gå galt af; men at det ville ske, det burde vi have sluttet os til omkring august sidste år.
Det skyldes så nok så meget, at Kina - i egen interesse (de kan heller ikke lide at få atombomber i hovedet - mærkelige starutter) - overholder sanktionerne.
At trump river atomaftalen med Iran i stykker er heller ikke overraskende: De genindførte sanktioner rammer flyleverancer - eller rettere leverancer af flymotorer.
Løkke har fået banket Merkel på plads mht. Nord Stream 2. Det krævede godt nok, at man skulle udvise de socialdemokratiske landsforræderes hundeførere.
Det tyder så på, at bortset fra hackerne, så er Putin beskæftiget andet steds.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Tyskland vil investere i militær infrastruktur
110 mio. €
Tilsyneladende er de også i gang i Estland.
Tilsyneladende er de også i gang i Estland.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Øvelse med USA, Norge, Tyskland og Holland.
Det forklarer unægteligt en del!
Nemlig fraværet af danske og norske skibe i det Sydkinesiske Hav: De er nemlig travlt optaget af at sørge for, at Putin ikke får "en genial idé"!
Det forklarer også, hvorfor Mette Frederiksen pludselig er i Indien. Det er danske erhvervsinteresser, der skal ud af Kina med så få tab som muligt. Det er nu nok sekundært - hun skal væk fra den hjemlige debat og lade embedsværket bringe tingene på plads. Så kan man lige så godt være, hvor man ikke kan kontaktes. Den med at bruge hjemmeværnskutteren er brugt. Gentagelser af påskud er for trivielle.
Nemlig fraværet af danske og norske skibe i det Sydkinesiske Hav: De er nemlig travlt optaget af at sørge for, at Putin ikke får "en genial idé"!
Det forklarer også, hvorfor Mette Frederiksen pludselig er i Indien. Det er danske erhvervsinteresser, der skal ud af Kina med så få tab som muligt. Det er nu nok sekundært - hun skal væk fra den hjemlige debat og lade embedsværket bringe tingene på plads. Så kan man lige så godt være, hvor man ikke kan kontaktes. Den med at bruge hjemmeværnskutteren er brugt. Gentagelser af påskud er for trivielle.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Litauen
» Værnepligt
» Naturgas og Tyskland
» Danmark EJER Østersøen ubetinget og 100%
» Norsk panser i Litauen
» Værnepligt
» Naturgas og Tyskland
» Danmark EJER Østersøen ubetinget og 100%
» Norsk panser i Litauen
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|