Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Strategi for statens låntagning 2. halvår 2019.

Go down

Strategi for statens låntagning 2. halvår 2019. Empty Strategi for statens låntagning 2. halvår 2019.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 02, 2019 2:48 pm

Bemærkninger:

• Sigtepunktet øges fra 65 mia. til 75 mia. Det er sgu da ikke mærkeligt!
    Der er udstedt for 58 mia. og opkøbt for 28 mia. Dvs, netto 30 mia. i 1. halvår. Det er så en reel forøgelse på udstedelserne i 2. halvår på 50%.
    Når man så samtidig konstaterer at den effektive rente (til forskel fra realrenten, der tager højde for den inflation, der nu måtte være?) på ½% 2022 (eller 3-3½ års løbetid) er -2/3% - svarende til renten på indskuds- og skatkammerbeviser og ½% 2029 (dvs. 10 år) er på -1/4%, så ... er der ikke nogen tvivl om, at det kan svare sig for Nationalbanken.
  • Skatkammerbeviser med ½ års løbetid. Det er noget, jeg har advokeret for.
    Ikke fordi, at jeg har haft den store indflydelse, for når jeg kan se problemstillingen, så er det nok sandsynligt, at Lars Rohde også kan - mon ikke?
  • Hertil kommer så, at der ligger 40 mia. i 4% 2019, som rent effektivt er skatkammerbeviser - al den stund, at de kommer til udbetaling til kurs 104 (dvs. ifht. pålydende) medio november. Dvs. forskellen mellem deciderede statsobligationer og skatkammerbeviser ikke er til stede - noget selv de svagt åndeligt udrustede banksvin må kunne se.
  • Der er et forøget opkøb af statsgaranterede realkreditter - typisk i alment nyttige boliger. Der er ikke nogen risiko og administrationsbidraget må være minimalt. Det er da fristende for nationalbanken at tjene penge på det. Det med at pensionsopsparing er skattelempet? Det er jo noget vrøvl; pensionssparerne betaler skam skat hver dag af deres opsparing, når pengene skal anbringes i statsobligationer.
    Igen, når den 3 årige statsobligation (vi kan godt glemme kupon her) sælges i kurs 103 og den 10 årige i kurs 108, så betales der skat på forkant.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum