Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Står vi overfor en ny konjunkturnedgang?

2 deltagere

Go down

Står vi overfor en ny konjunkturnedgang? Empty Står vi overfor en ny konjunkturnedgang?

Indlæg af doctor Fre Aug 24, 2018 12:49 pm

Hej venner. (de få der er tilbage). Jeg kan se, at Thomas er den eneste produktive her på siden. Jeg har et spørgsmål:

Står vi overfor en ny "konjunkturnedgang"?

Der er gået 10 år siden sidste finanskrise.    

Renten har været ekstrem lav. Nationalbanker har sprøjtet nye penge ud som aldrig før. Aktiemarkederne har boomet.  Antallet af spekulanter er vokset faretruende højt. Boligpriserne har igen igen været på himmelflugt for lånte penge.

Se denne video og kom med jeres bud 19.12.2017

https://www.youtube.com/watch?v=2QN1Gl0Hk8I
Demetra fondsmæglerselskab
Hvad skal der til for en alvorlig konjunkturnedgang? Samt gennemgang af en række aktieindeks.

doctor

Antal indlæg : 1673

Tilbage til toppen Go down

Står vi overfor en ny konjunkturnedgang? Empty Sv: Står vi overfor en ny konjunkturnedgang?

Indlæg af Thomas Fre Aug 24, 2018 1:36 pm

doctor skrev:Hej venner. (de få der er tilbage). Jeg kan se, at Thomas er den eneste produktive her på siden. Jeg har et spørgsmål:

Står vi overfor en ny "konjunkturnedgang"?

Der er gået 10 år siden sidste finanskrise.    

Renten har været ekstrem lav. Nationalbanker har sprøjtet nye penge ud som aldrig før. Aktiemarkederne har boomet.  Antallet af spekulanter er vokset faretruende højt. Boligpriserne har igen igen været på himmelflugt for lånte penge.

Se denne video og kom med jeres bud     19.12.2017

https://www.youtube.com/watch?v=2QN1Gl0Hk8I
Demetra fondsmæglerselskab
Hvad skal der til for en alvorlig konjunkturnedgang? Samt gennemgang af en række aktieindeks.

Jeg synes ikke, der er noget, der tyder på en egentlig recession - ikke i Vesten.

Der er ikke noget, der tyder på en egentlig rentestigning. Det er rigtigt, at USA så småt sætter renten op; men set i forhold til, at det omgående medfører en stigning i dollar-kursen, så bliver det egentlige afkast af begrænset størrelse.

Der vil være en knaphed på arbejdskraft; men når man tager i betragtning, at der kommer en rationalisering af den offentlige sektor - og den vil komme med færre skolelærere, som ikke har lavet andet end ulykker, så kan det i sig selv kun give anledning til en stigende produktion - simpelt hen fordi der er færre til at gå i vejen.

Realvæksten vil blive drevet af faldende råvarepriser. Dels vil der komme en omstilling til mere energieffektive produktionsmetoder, FORDI råvarerne er for dyre. Dels vil råvareproducenterne være så dybt forgældede, at de vil være nødt til at dumpe priserne - større eller mindre grad.

Ser vi på "resten af verden", så kan hele verden fint leve uden Rusland. Det kommer de så også til.
Kina har på lidt længere sigt (med en faldende befolkning) udsigt til at synke noget mere skånsomt sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Står vi overfor en ny konjunkturnedgang? Empty Nej, doctor!

Indlæg af Thomas Fre Aug 24, 2018 5:41 pm

Jeg tror ikke på, at "det går som det plejer".

Der er den væsentlige forskel, at der er både fuld beskæftigelse og gratis kapital.

Det gør, at der er mange projekter, der rent faktisk kan betale sig - fordi de aldrig skal skal betales tilbage: Der er negative renter.

Der vil blive frigjort arbejdskraft ved rationaliseringer i - specielt - den offentlige sektor; men også banksektoren: Eller rettere - de nuværende altertavlepolerere vil ikke blive erstattet.

Der kommer ikke nogen inflation, fordi råvarepriserne vil falde - af to grunde:

F.eks. Olie vil blive erstattet i form af en mere effektiv udnyttelse af energien. Det kræver naturligvis nogle investeringer i HVDC anlæg, tidssvarende jernbaner osv.

Monopolet er brudt. Den amerikanske olieindustri vil forsøge at holde sammen med Rusland om at holde priserne oppe; men den går bare ikke. Vi ser hvordan Canada nu vil lede sin olie på eksportmarkedet direkte - fremfor at levere til de amerikanske raffinaderier til en latterlig lav pris.
Thomas
Thomas

Står vi overfor en ny konjunkturnedgang? Empty Sv: Står vi overfor en ny konjunkturnedgang?

Indlæg af doctor Søn Aug 26, 2018 11:38 am

flower jocolor scratch COOL      Juhuh      Verdensøkonomien er helbredt.    UBEGRÆNSET KAPITAL    INGEN RENTER   INGEN TILBAGEBETALING =succes på alle fronter . ingen arbejdsløshed, prisstabilitet undtagen på olien, som tilmed bliver billigere trods stigende dollarkurs. Ingen inflation/deflation. Tilfredse opsparere pga konstant stigende aktiekurse og boligpriser. Frit lejde for skattespekulanter, som er over alle bjerge, når det bliver opdaget.     Hvem skulle egentlig være utilfredse - hvis altså bare det bliver ved.

doctor

Indlæg af Thomas Søn Aug 26, 2018 3:17 pm

doctor skrev:flower jocolor scratch COOL      Juhuh      Verdensøkonomien er helbredt.    UBEGRÆNSET KAPITAL    INGEN RENTER   INGEN TILBAGEBETALING =succes på alle fronter . ingen arbejdsløshed, prisstabilitet undtagen på olien, som tilmed bliver billigere trods stigende dollarkurs. Ingen inflation/deflation. Tilfredse opsparere pga konstant stigende aktiekurse og boligpriser. Frit lejde for skattespekulanter, som er over alle bjerge, når det bliver opdaget.     Hvem skulle egentlig være utilfredse - hvis altså bare det bliver ved.

Det ved jeg såmænd ikke.

Dollarkursen stiger jo ikke for Europas vedkommende - den stiger derimod ganske brutalt overfor resten af verden. Det reelle er, at realrenten kan ikke stige over produktivitetsforbedringerne.

Skattespekulanterne? Hmm... Der er det ved sorte penge: De kryber gevaldigt i vask.
Thomas
Thomas

Indlæg af doctor Søn Sep 09, 2018 12:03 am

Her kommer en spændende artikkel
Jeg kan huske at FED lånte til Danske bank, men at de også forsynede de europæiske nationalbanker med kapital i 2008 husker jeg ikke. Kan du huske det Thomas,? https://www.b.dk/kommentarer/10-aar-efter-finanskrisen-foerst-nu-er-vi-ved-at-stille-spoergsmaal-men

doctor

Indlæg af Thomas Søn Sep 09, 2018 4:49 am

doctor skrev:Her kommer en spændende artikkel
Jeg kan huske at FED lånte til Danske bank, men at de også forsynede de europæiske nationalbanker med kapital i 2008 husker jeg ikke. Kan du huske det Thomas,?    https://www.b.dk/kommentarer/10-aar-efter-finanskrisen-foerst-nu-er-vi-ved-at-stille-spoergsmaal-men

Ikke bare FED, også Bundesbank. Det var det Anders Fogh opnåede på sine grædende knæ.
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum