Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

April 2018

Go down

April 2018 Empty April 2018

Indlæg af Thomas Tirs Apr 03, 2018 8:01 am

SEK har berørt 72 øre. SEK er ved at være så langt nede som i 2008 - og der er egentlig ikke noget tegn på, at nedturen slutter.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det var nok et godt køb, at Forsvaret købte de terrængående lastbiler i Sverrig. Sådan som det udvikler sig, så bliver det billigt. Meget endda. Det er udmærkede lastbiler - ingen tvivl om det: At de købes på et ophørsudsalg er lige meget, fordi de kommer jo reelt aldrig til at køre ret langt - det gør militært udstyr aldrig.

Det, der bare undrer mig er: Hvor forsvinder de penge hen? Ind i euro?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 3/4 2018

Indlæg af Thomas Tirs Apr 03, 2018 2:40 pm

Nu venter jeg bare på, at naturgassen falder fra 2 2/3 USD. Prisen i Europa er i det sidste år faldet med 15% målt i EUR.

Det er så også politisk en fordel for USA: Nemlig, at det påvirker ikke olieprisen og åbner et nyt marked for den amerikanske olieindustri.

Prisen på gas, der er et biprodukt af olieproduktionen, vil afhænge af den amerikanske olieproduktion.
Den anden faktor er, at eksportprisen på olie fra USA vil formentlig indrette sig efter de russiske blandede olier. nu kan USA fremstille en blandet olie væsentligt billigere, fordi de kan importere canadisk olie - ved først at eksportere den høje amerikanske oliekvalitet til at gøre den canadiske olie flydende.

Det gør så hele handelssituationen med told mod Canada noget idiotisk, fordi det betyder, at der skal regnes told på re-importeret amerikansk olie.
Det afhænger så af blandingsforholdet mellem canadisk og amerikansk olie; men et prisforhold på mellem 5-10 gange skulle danne baggrund for en olie, der er betydeligt billigere end WTI eller Brent, når den sælges til raffinaderiet.

Igen markedsprisen har ikke ret meget med den reelle forbrugerpris at gøre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 6/4 2018

Indlæg af Thomas Fre Apr 06, 2018 4:16 pm

Ikke specielt overraskende.

Magtspil i Moskva sender politisk vigtige oligarker bag tremmer

Efter mit skøn er der forsvundet 75 mia. fra indskudsbeviser i Nationalbanken. Det skal såmænd nok passe, for det er ca. 10 mia. EUR - sådan et pænt rundt tal.

Desuden er der 5½ mia. udlånt mod pant.  Det beløb er så stort, at det må være et systemisk vigtigt pengeinstitut, der er i uoverstigelige vanskeligheder.

Det må være Nordea, fordi de igen-igen har haft "EDB-problemer". Da jeg hørte om det, så ventede jeg noget i denne retning.

Samtidig skal vi være opmærksomme på, at i forbindelse med udvisningen af to af DF's hundeførere, så har der været tale om, at man skulle reagere stærkere overfor Rusland.

Det vil ikke overraske mig det fjerneste om man ved Nato-topmødet i maj annoncerer, at Danmark opstiller en strategisk transporteskadrille med 6 C-17 Globemaster - nu har man tilsyneladende fået lagt sin klamme hånd på pengene til det?
De andre småting (som F-35) har man afdækket valutamæssigt; men dette her? Tilsyneladende er 10 mia. EUR forsvundet ud i den blå luft - som om de aldrig havde eksisteret overhovedet!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 9 april 2018

Indlæg af Thomas Man Apr 09, 2018 9:24 am

Jeg tror vi skal holde gevaldigt øje med oliepriserne i forbindelse med, at Assad har brugt giftgas i Syrien.

Det er formentlig derfor Bolton skulle køres i stilling.

Russerne har fået det uofficielle skud for boven med angrebet på Latakya (som man ikke vil indrømme man er kommet med).

Det man skal have sat i gang er, at Saudi åbner for oliehanerne for alvor - hvilket de ikke er glade for. Sauderne skal mindes om, at de alene sidder på USA's nåde.

Jeg tror, at attentatet på Skripal er blevet opfattet som en personlig trussel af Trump - hvilket det sandsynligvis også var. Er der én ting Trump reagerer på, så er det personlige trusler og dér bruger han alle de midler, han har til rådighed: Langer man ud efter ham, så slår han ALTID tilbage 10 gange hårdere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 10 april 2018

Indlæg af Thomas Tirs Apr 10, 2018 8:16 am

De svenske rubler har det ikke meget bedre.

Problemet er: De russiske rubler er faldet med 5% 9/4-18!
Rublen er igen nede i den notering fra 2014. Spørgsmålet er om vi kommer ned i noteringen fra 2016? Det er nok noget vi kommer til at se over de næste dage.

Ellers er der ikke noget at se. Men det passer meget godt med, at alt, hvad der har mulighed for transport er på vej væk fra Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 11/4 2018

Indlæg af Thomas Ons Apr 11, 2018 1:35 pm

Thomas skrev:De svenske rubler har det ikke meget bedre.

Problemet er: De russiske rubler er faldet med 5% 9/4-18!
Rublen er igen nede i den notering fra 2014. Spørgsmålet er om vi kommer ned i noteringen fra 2016? Det er nok noget vi kommer til at se over de næste dage.

Ellers er der ikke noget at se. Men det passer meget godt med, at alt, hvad der har mulighed for transport er på vej væk fra Rusland.

Nu er russiske rubler faldet med 10% siden 9/4-18.
Der er ikke noget at se på de andre valutaer. Det lader til, at banksanktionerne virker. Det skulle da lige være den canadiske dollar.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 20/4 2018

Indlæg af Thomas Fre Apr 20, 2018 4:55 am

Det eneste, der har været reelt de sidste 14 dage er faldet først med 10% og derefter retter sig til et fald på 5% ifht. månedsskiftet.

Det er næsten sammenfaldende med SEK bevægelse ifht DKK.

Det er russiske penge (de fås i den farve, man vil have - bare den er sort), der strømmer ud; men hvorhen? Noget er strømmet tilbage til DKK udfra nettostillingen; men .....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 25/4

Indlæg af Thomas Ons Apr 25, 2018 7:03 pm

Helt efter bogen! USD går op og SEK går ned. Der er nogen, der skal skaffe dollar - koste, hvad det koste vil. Det var nok godt, at man fik dækket de USD af i tide til F-35. Jeg går også ud fra, at Nationalbanken skal ud og købe SEK, når de er rigtigt billige: Der bliver jo nogle lastbiler, der skal betales.

Helt tilsvarende med NOK.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 26/4 2018

Indlæg af Thomas Tors Apr 26, 2018 10:47 pm

Ja, der er altså nogen, der vil ud af SEK. Tilsyneladende via DKK.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 28/4 2018

Indlæg af Thomas Lør Apr 28, 2018 3:54 pm

Indestående nede på  135 mia.

SEK falder p.t. med ½ øre - om dagen om det er Danske Bank eller Nordea? Aner det ikke. Men vi véd at direktionen i Danske Bank er personligt involveret i vask af russiske penge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty 30/4 2018

Indlæg af Thomas Man Apr 30, 2018 12:05 pm

Thomas skrev:Indestående nede på  135 mia.

SEK falder p.t. med ½ øre - om dagen om det er Danske Bank eller Nordea? Aner det ikke. Men vi véd at direktionen i Danske Bank er personligt involveret i vask af russiske penge.

Uha! Helt oppe på 134,4 mia.

Tja... jeg kan ikke lade være med at tænke på vores nuttede nationale pengevaskemaskine - og at man nu går efter Trumps "savfører" - og det er alt sammen nede på delstatsniveau, hvor præsidenten ikke har en skid at skulle have sagt.

Hmm... der er opkøbt for 1 mia. 4% 2019. Gad vide til hvilken kurs og i hvilken valuta? Er der nogen, der forbereder sig på Trumps personlige konkurs(er!)?

USD er også steget! Der kunne være, at Deutsche Bank har anmodet om garantistillelserne bliver præsteret? Jeg ved det ikke, der er ikke nogen, der fortæller mig noget.

Jeg er lidt som gamle Forsyte: Nobody never tells me anything!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty Sv: April 2018

Indlæg af Thomas Man Apr 30, 2018 6:59 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:Indestående nede på  135 mia.

SEK falder p.t. med ½ øre - om dagen om det er Danske Bank eller Nordea? Aner det ikke. Men vi véd at direktionen i Danske Bank er personligt involveret i vask af russiske penge.

Uha! Helt oppe på 134,4 mia.

Tja... jeg kan ikke lade være med at tænke på vores nuttede nationale pengevaskemaskine - og at man nu går efter Trumps "savfører" - og det er alt sammen nede på delstatsniveau, hvor præsidenten ikke har en skid at skulle have sagt.

Hmm... der er opkøbt for 1 mia. 4% 2019. Gad vide til hvilken kurs og i hvilken valuta? Er der nogen, der forbereder sig på Trumps personlige konkurs(er!)?

USD er også steget! Der kunne være, at Deutsche Bank har anmodet om garantistillelserne bliver præsteret? Jeg ved det ikke, der er ikke nogen, der fortæller mig noget.

Jeg er lidt som gamle Forsyte: Nobody never tells me anything!

Så er vi oppe på 150 mia. igen. Det passer meget godt med de 15 mia. i variation ved månedsslutningen.

Problemet er bare, at man stadig ikke fortæller mig noget!

Det forklarer nemlig ikke hvorfor der i år kun er udstedt netto 5 mia. i statsobligationer; mens indestående er faldet med 50! Der er ikke noget at se på valutakursen - den danske altså: Svenske rubler har det derimod meget dårligt: Den er faldet med 8% i løbet af i år - uden at en stabilisering lader til at være på vej. Vi må sænke spiritusafgiften for at få gang i eksporten til Sverrig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty Maj 2018

Indlæg af Thomas Ons Maj 02, 2018 6:17 pm

Svensk rubler forsætter med at falde og er nu under 70 øre.
Samtidig stiger USD - ikke så mærkeligt, for Putin har rasende travlt med at flytte ind i USD, hvor hans penge kan blive beslaglagt - bare på de nuværende sanktioner.

Putin får heller ikke held med at redde sig fra at Deutsche Bank kan få godtgjort sit tab på Trumps bordeller.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

April 2018 Empty Sv: April 2018

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum