Handelskrig?
Side 1 af 1
Handelskrig?
Det viser sig nu, at det vitterlig kun er stål og aluminium.
Problemet ligger i en overkapacitet indenfor stålindustrien. Det er jo specielt Kina, der har en sværindustri, der er komplet latterlig.
Kinesisk stål er blevet eksporteret med massive statstilskud i røven.
En gengældelse fra Kina's side er tåbelig. Det Kina reelt er interesseret i er fødevarer og olie. Det må de da gerne belægge med told.
Problemet ligger i en overkapacitet indenfor stålindustrien. Det er jo specielt Kina, der har en sværindustri, der er komplet latterlig.
Kinesisk stål er blevet eksporteret med massive statstilskud i røven.
En gengældelse fra Kina's side er tåbelig. Det Kina reelt er interesseret i er fødevarer og olie. Det må de da gerne belægge med told.
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Olie: Diesel og majs.
Det fundamentale er, at prisforholdet mellem fødevarer og olie er forkert!
Med andre ord: Fødevarer er for billige og olie er for dyr.
Det er imidlertid ikke så ligetil at bringe dette prisforhold på plads.
Kina har de sidste 20 år forsøgt at holde sin valuta undervurderet ifht. USD og samtidig overvurderet ifht. EUR.
Den går bare ikke! Dertil virker arbitrage for godt. Det vi har set det sidste halve år er, at olieprisen er steget fra 45 USD/brl til 63 USD/brl. Mod denne prisforhøjelse har virket, at USD overfor EUR er faldet fra 7 DKK/USD til 6 DKK/USD.
Det er så den officielle notering, fordi virkeligheden for olieproducenterne ser ikke så lidt anderledes ud: De får nemlig ikke de priser af raffinaderierne.
Det har man kunnet bære i Europa, fordi naturgassen er blevet meget billigere. Prisen er siden årsskiftet 2014/15 faldet med 1/3. Det har naturligvis kostet nogle investeringer i reverse flow og modtagestationer (som reelt aldrig vil blive brugt).
Baggrunden er, at prisen på gas var spekuleret så højt op, at der vil være gevinst ved at transportere gassen til afskibning - fremfor bare at brænde den af.
Nu er de ledninger så bygget og de koster ikke det store i vedligehold.
Samtidig har prisen på fødevarer været så undervurderet, at det efterhånden kan svare sig at lave majs om til sprit, som bruges til at strække olien. Det er så godt nok kun 10%, der kan tilsættes benzin uden større problemer (undtagen for Folkevogn, der er rent ind i nogle tal og reguleringsproblemer); men i betragtning af, at ½ af en tønde olie bliver til benzin, så begynder selv 10% at blive til noget. USA laver omkring 1 mio. brl om dagen af etanol; den er så godt nok ikke så god som benzin (1½ l sprit svarer til 1 l benzin).
Det er blot illustrativt for, hvor stort misforholdet mellem fødevarer og olie er.
Man skal nok ikke tage truslerne om handelskrig mellem USA og Kina så forfærdelig højtideligt. Kina kan da godt lægge importtold på soya, LNG og etanol - det skal de da være velkomne til!
Det er rigtigt, at Kina står for 2/3 af den amerikanske soyabønneeksport; men Kina har altså brug for det kvægfodder til deres mælkeproduktion. De kan naturligvis også vælge at importere det som mælkepulver fra f.eks. New Zealand; men det bliver de nok trætte af i længden.
Om soyaen kommer fra USA eller Argentina - det kommer ud på ét for køerne. Jeg tror ikke kineserne skal bilde sig ind, at man i f.eks. Sydamerika ikke vil udnytte, at konkurrenten, der underbyder dem er væk. Selvfølgelig vil de det - det vil om ikke andet give en højere pris på soya. USA kan da sagtens sælge den soya til anden side.
Tilsvarende med svinekødet. Sagen er, at det amerikanske landbrug er så effektivt (også i transporten), at det ikke kan ignoreres.
Med andre ord: Fødevarer er for billige og olie er for dyr.
Det er imidlertid ikke så ligetil at bringe dette prisforhold på plads.
Kina har de sidste 20 år forsøgt at holde sin valuta undervurderet ifht. USD og samtidig overvurderet ifht. EUR.
Den går bare ikke! Dertil virker arbitrage for godt. Det vi har set det sidste halve år er, at olieprisen er steget fra 45 USD/brl til 63 USD/brl. Mod denne prisforhøjelse har virket, at USD overfor EUR er faldet fra 7 DKK/USD til 6 DKK/USD.
Det er så den officielle notering, fordi virkeligheden for olieproducenterne ser ikke så lidt anderledes ud: De får nemlig ikke de priser af raffinaderierne.
Det har man kunnet bære i Europa, fordi naturgassen er blevet meget billigere. Prisen er siden årsskiftet 2014/15 faldet med 1/3. Det har naturligvis kostet nogle investeringer i reverse flow og modtagestationer (som reelt aldrig vil blive brugt).
Baggrunden er, at prisen på gas var spekuleret så højt op, at der vil være gevinst ved at transportere gassen til afskibning - fremfor bare at brænde den af.
Nu er de ledninger så bygget og de koster ikke det store i vedligehold.
Samtidig har prisen på fødevarer været så undervurderet, at det efterhånden kan svare sig at lave majs om til sprit, som bruges til at strække olien. Det er så godt nok kun 10%, der kan tilsættes benzin uden større problemer (undtagen for Folkevogn, der er rent ind i nogle tal og reguleringsproblemer); men i betragtning af, at ½ af en tønde olie bliver til benzin, så begynder selv 10% at blive til noget. USA laver omkring 1 mio. brl om dagen af etanol; den er så godt nok ikke så god som benzin (1½ l sprit svarer til 1 l benzin).
Det er blot illustrativt for, hvor stort misforholdet mellem fødevarer og olie er.
Man skal nok ikke tage truslerne om handelskrig mellem USA og Kina så forfærdelig højtideligt. Kina kan da godt lægge importtold på soya, LNG og etanol - det skal de da være velkomne til!
Det er rigtigt, at Kina står for 2/3 af den amerikanske soyabønneeksport; men Kina har altså brug for det kvægfodder til deres mælkeproduktion. De kan naturligvis også vælge at importere det som mælkepulver fra f.eks. New Zealand; men det bliver de nok trætte af i længden.
Om soyaen kommer fra USA eller Argentina - det kommer ud på ét for køerne. Jeg tror ikke kineserne skal bilde sig ind, at man i f.eks. Sydamerika ikke vil udnytte, at konkurrenten, der underbyder dem er væk. Selvfølgelig vil de det - det vil om ikke andet give en højere pris på soya. USA kan da sagtens sælge den soya til anden side.
Tilsvarende med svinekødet. Sagen er, at det amerikanske landbrug er så effektivt (også i transporten), at det ikke kan ignoreres.
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» USA
» Trump og told.
» USA's handelskrig med Kina.
» Handelskrig mod Mexico og Canada.
» Er Trumps handelskrig mod Kina alvorlig?
» Trump og told.
» USA's handelskrig med Kina.
» Handelskrig mod Mexico og Canada.
» Er Trumps handelskrig mod Kina alvorlig?
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum