Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nordkorea

2 deltagere

Go down

Nordkorea Empty Nordkorea

Indlæg af Thomas Ons Aug 23, 2017 12:05 pm

Ikke store talere; men de taler ikke til den vestlige presse; men til Flæskedrengen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Det er det, der skal til!

Indlæg af Thomas Fre Sep 22, 2017 12:05 am

Det ender jo med at Kina forstår fornuft.
Det er jo det, der skal til.

Jeg har nok ret i, at det bliver truslen om guldprisen, der får Kina til at makke ret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Seismisk aktivitet i Nordkorea

Indlæg af Thomas Søn Sep 24, 2017 2:04 am

nær prøvesprængningsområdet! 8:40

Alene spørgsmålet om der er tale om et jordskælv på 3,2 eller 3,5 viser noget om hvor præcis de angivelser er: Da skalaen er logaritmisk, så er der Fanden til forskel. Sydkorea mener så, at der er tale om et naturligt jordskælv.

Min udlægning - hvad den så måtte være værd - er, at der var tale om en atomsprængning (som evt. kan have udløst et jordskælv eller kollaps af nogle test-faciliteter). Det bygger jeg på, at timingen er lidt for belejlig til, at der er tale om et naturligt jordskælv. Jordskælv er notorisk upålidelige: At de kommer er let nok at forudsige; men at angive datoen? Tror ikke på det.

Det, jeg tror der er sket er: Kina har fortalt Flæskedreng, at han har bare at skaffe sig af med de sprænghoveder og begrave dem meget, meget dybt, så man aldrig nogen sinde kan finde dem igen. For at Flommebjerget gør som der bliver sagt, så skal der håndfaste trusler til!

Jeg hæfter mig også ved, at "indexmundi" ikke har citeret priser siden ultimo juni. "Normalt" er priserne der (om ikke andet så med et skøn, der senere bliver revideret) 2-3 uger efter månedsafslutningen. Nu skulle august-tallene have været der - det er de ikke!

Det, jeg gætter på er sket - og det er et gæt! - er:

  • Kina har fortalt Flæskedrengen, at Kina ikke er interesseret i at betale for den nordkoreanske kul, fordi man kan få den meget billigere andet steds fra.
    Kul fra USA koster 40 USD/ton, Australien 85 USD/ton, Sydafrika 77 USD/ton, Columbia 73 USD/ton (senest tilgængelige tal)
    Der kan være noget med transportomkostninger etc.; men ikke noget, der kan retfærdiggøre en 50% overbetaling. Hvis Nordkorea tror, at Kina har tænkt sig at subsidiere Nordkoreas barnagtigheder med USA, så tager de ganske alvorligt fejl.
    Kina har da ikke tænkt sig at bytte olie, som de betaler for i dyre domme med Nordkoreansk kul - selvfølgelig har de ikke det. Kina har heller ikke tænkt sig at betale den overpris, som russerne forlanger for deres olie ved at betale Nordkorea alt for meget for deres kul.
    Der skete det, at prisen på kul fordobledes i november sidste år (2016) - hvilket vil være typisk, når så stor en forbruger som Kina skal ud og skaffe alternative forsyninger: Den pris skal nok komme ned igen.
    Der er helt klart ikke nogen forretning for kineserne i at handle med Nordkorea. Jeg tror så, at Tillerson har gjort Xi opmærksom på det besynderlige forhold.
  • Da Nordkoreas kul således er blevet værdiløse, så har Nordkorea ikke noget at betale med.
    Nordkorea har ret stor valutareserve i guld; men det er Kina ikke specielt interesseret i. Dels får de tømt hvælvingerne forskellige steder i verden som tilbagebetaling på de lån, som forfalder. Dels kan Kina ikke rigtigt sende guldet videre til Rusland som betaling for olie og gas - af den simple grund, at russerne næppe accepterer mere guld.
    Guld udgør en stadig større del af den russiske valutareserve, hvilket gør denne reserve særdeles sårbar overfor, at nogen baisser guld - hvilket de nok skal finde på at gøre - specielt, hvis der kommer udsalg af den amerikanske guldreserve. Dollaren vil blive forsvaret med den fornødne brutalitet - godt og vel!
  • Kina har ikke nogen ambition om at få ødelagt værdien af deres valutareserve, hvilket USA kan ordne på en formiddag - bare rolig: Frankrig,
    Italien og Tyskland er med på den - de sidste, fordi det vil smadre den russiske valutareserve.
  • USA har faktisk været elskværdig og returneret den tjeneste, som Kina ydede USA ved at fortælle, at Putin havde foreslået Kina at smadre de amerikanske realkreditobligationer. Det medførte, at USA og FED måtte opkøbe realkreditterne og erstatte dem på markedet med statsobligationer.
    Se det opkøbsprogram er nu ved at være færdigt. Det er derfor republikanerne er så opsat på skattelettelser, fordi deres gæld vil blive afkrævet til indfrielse. Amerikanske flextumper er ikke bedre end danske. Ikke at de skattelettelser kommer. Det tror jeg ikke på.
  • Det er så nok nogenlunde det samme med de raketter Iran har fyret af. Nu har russerne fået deres lån betalt tilbage, så de har ikke nogen interesse i at Iran ligger og leger med atomvåben. Våben, der lettere kan anvendes mod Rusland eller deres aber i "stan'erne". Nu bliver Iranerne nødt til at skyde missilerne af (de seneste rækker ikke specielt langt) inden de bliver anvend mod f.eks. Saudi - Saudi som finansierer modstanden mod Iran.


Som sådan er det temmelig ligegyldigt, om det var et naturligt jordskælv eller en prøvesprængning. Flæskedrengen skal nok makke ret: Han har ikke råd til andet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Little Rocket Man.

Indlæg af Thomas Man Okt 02, 2017 1:06 am

Jeg tror det reelle publikum er Kina.

Det er spørgsmålet om, at Kina får fingeren ud!

Blokade er et langsomt virkende våben - men det virker.

Det er de besynderligste ting, der kan lade sig gøre, når ens valutareserve er fare. For slet ikke at tale om tilgodehavender rundt omkring i verden.
Jeg vil heller ikke udelukke, at USA er i færd med, at købe Kinas fordringer i f.eks. Venezuela - med guld. Så får Venezuela den fornøjelse at skylde USA penge i USD.

Jeg tror så også at man agter at købe fordringerne rundt omkring i Caribien med de kinesiske fordringer. Det var det, jeg ville gøre. Det skulle være til at få en dårlig gæld til at gå ud mod en anden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Nordkorea's atomprøvecenter kollapset?

Indlæg af Thomas Ons Nov 01, 2017 3:59 am

Det lyder så idiotisk, at det netop udmærket kan være sandt!

Eksperter siger, at en serie af rystelser og jordskred nær prøvesprængningen formentligt har medført, at en hel region blev destabiliseret.

Konsekvensen er, at det atomare anlæg Punggye-ri måske ikke kan anvendes til atomprøvesprængninger i fremtiden.

Nogle gange løser problemer sig selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Selvfølgelig holder USA

Indlæg af Thomas Tors Nov 16, 2017 1:54 am

ikke op med de øvelser!

Det er Kina og Rusland, der skal få Nordkorea til at holde op! Så enkelt er det.

Sagen er jo den, at USA kan smadre Kina's og Ruslands indbyrdes økonomi på et øjeblik. Det kan de gøre bare ved at smadre guldprisen - det ved både Kina og Rusland jo også så godt.
Men mon ikke Kina hellere vil have lave oliepriser? Jeg tror det sgu!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Jeg må tilstå:

Indlæg af Thomas Man Okt 12, 2020 12:33 pm

Jeg har lidt svært ved tro på det missil.

11 Hjulpar?? Det er lidt svært at køre slalom med!
Rampen ser heller ikke ud til at kunne holde! Der er med garanti ikke noget indeni det missil.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Sv: Nordkorea

Indlæg af klogeaage 35 Ons Jan 06, 2021 4:17 pm

Thomas skrev:Jeg har lidt svært ved tro på det missil.

11 Hjulpar?? Det er lidt svært at køre slalom med!
Rampen ser heller ikke ud til at kunne holde! Der er med garanti ikke noget indeni det missil.
Handlen med Kina stendød!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2554
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Sv: Nordkorea

Indlæg af Thomas Ons Jan 06, 2021 7:32 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Jeg har lidt svært ved tro på det missil.

11 Hjulpar?? Det er lidt svært at køre slalom med!
Rampen ser heller ikke ud til at kunne holde! Der er med garanti ikke noget indeni det missil.
Handlen med Kina stendød!

Ja, jeg ved heller ikke, hvad jeg skal lægge i det - udover, at Kina ikke har brug for Nordkorea mere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Ganske smart spillet af USA.

Indlæg af Thomas Man Mar 15, 2021 12:50 pm

Nordkorea kan vælge mellem at få en "forståelse" med Sydkorea og USA...... eller:

Blive en del af Kina.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Lukket mod Kina.

Indlæg af Thomas Tirs Jun 22, 2021 1:18 pm

Meget tyder på, at Nord Korea er blevet en kostbar hobby for Xi Ping Pong.

Det Nordkorea har brug for er vel både energi og fødevarer - begge dele er i forvejen ømme punkter for Kina. Spørgsmålet er også, hvad Nordkorea har at tilbyde Kina? Set fra et kinesisk synspunkt, så er Nordkorea inderligt ligegyldig. Hvordan russerne ser på det?
Hvad skal man stille op med Flæskedrengen og kompagni?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Er Flæskedrengen døende?

Indlæg af Thomas Søn Jul 25, 2021 10:53 am

Noget tyder på det.

Rusland har helt klart mistet interessen for Nordkorea - specielt fordi de ikke kan betale. Nordkoreas atomvåben? Jeg tror Rusland sidder på en væsentlig del af Nordkoreas atomvåben - det kan være noget så banalt som tændsatsen. Hvis Nordkoreas atomvåben bliver anvendt mod USA eller Kina, så er det fra et russisk synspunkt helt fint........
Men sagen stiller sig noget anderledes, hvis den sandsynlige/mulige anvendelse er mod Rusland.....

Nu er Flæskedrengen egentlig ikke særlig interessant i sig selv. Problemet er den enorme hær - og generalerne: Generalerne har ikke den ringeste lyst til at blive lavet til flæskefars - sådan helt personligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nordkorea Empty Sv: Nordkorea

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum