Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Infanteri

Go down

Infanteri Empty Infanteri

Indlæg af Thomas Tors Mar 30, 2017 5:10 pm

Det er lige fidusen.

Hvis materiellet er oplagt på forhånd, så er det bare at flyve personellet ind.

Videoen er oplysende for så vidt, at den omtaler, hvordan man bygger uddannelsen op - det er modsat strategiske overvejelser. I uddannelse går man fra enkeltmandsniveau til kamp i enheder. Strategisk går man ud fra, hvad man skal bruge som slutmål.
Det er derfor den karrieremæssige skillevej for en officer er stabskursus.
Frem til kompagnichef, som er den lavest placerede chef, så bygger man nedefra og op. Skal man videre fra kaptajn/major - så skal man kunne "nedbygge" fra brigade til kompagni.
Kommer vi over brigaden, så er det "combined arms": Dvs. inklusiv sø- og luftstridskræfter.
Det er en af de grundlæggende faktorer, der har ændret sig siden den kolde krig:

Nemlig at divisionen er forsvundet!
I øjeblikket klarer man sig (som vist) med kampgrupper af bataljonsstørrelse. Her ser vi så, at tre infanteri kompagnier har en pansereskadron og et ildstøtte batteri. Alle 5 enheder er på samme organisatoriske niveau.
Det antyder, at problemet er at få "fodtudserne" fløjet ind hurtigt nok - det er det, der øves - reelt.
Man omtaler en bataljon som værende 1000 mand rent planlægningsmæssigt - det er i overkanten. Men de 5 kompagnier er ikke mere end ca. 500 mand. Det er så hovedkvarterets styrker, som er på ca. 500 - ok, med transport, vedligehold, ingeniører, forsyning og sanitet, så kommer vi derop ad; men ikke op på 500.
Som man hørte, så omfatter øvelsen både "mounted and dismounted" - der er så Warrior som mounted.

Afskrækkende for russerne? Tja... hvis de ikke er decideret selvmorderiske, så burde det være.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Infanteri Empty Der nu nogle ganske nyttige oplysninger i reklamegas!

Indlæg af Thomas Tors Okt 05, 2017 9:45 pm

For os der interesserer os for noget lidt andet........


CV90:

  • Iron Fist: Det giver jo en forklaring på ret meget!

    1. Det er noget, der er under aktiv overvejelse i Hæren.
    2. Man er måske ikke helt så bange for "Små Grønne Mænd" og skolelærere, som de tror man er.
    3. De dimser man har sat på mundingen af kanonerne til programmeringen af brisantammunition, så de eksploderer foran indkommende missiler (herunder granater) - en del mere elegant end de fuglebure, man ellers omgiver sig med.


  • Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne bruge gamle og billige TOW til det med missilerne. Glem alt om at skyde på 3-4 km afstand.Så langt er der aldrig frit skud i Europa; Der kan være det i f.eks. Ukraine; men i tæt bebyggelse eller skovområder? Er Du vimmer!!
  • Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne monteres på Øgler eller Piranha. Lastbilerne for den sags skyld?
    Det med at angribe dem med helikopter f.eks. kan meget let blive en kort og ondsindet, men meget smertefuld oplevelse.
  • Trænets lastbilerPansret lastvogn, terræn, MAN SX45, 8X8, har allerede 12,7 maskingevær i et "tårn". Hvorfor ikke give alle lastbilerne f.eks. en 20 mm kanon, som man har fået "til overs"??
    Jeg har svært ved at se en Frogfoot overleve det nummer mod en deling træn, der er bare lidt vågen.
    Det vil så nok kræve en 3 mands besætning på en lastbil; men.....
    Sandheden er jo, at det under 2.verdenskrig viste sig, at være overordentligt farligt, at "strafe" f.eks. lokomotiver (som var damplokomotiver, hvor kedlen ikke var særlig glad for at blive punkteret. Man så også, at det sidste lokomotivførerne gjorde - inden de sprang af maskinen - var at lukke dampen ud.
  • Elastik bælter? Jeg undrer mig bare over, hvorfor man har brugt penge på, at sætte dem på gamle M113 PMV for? Med mindre de M113 skal bruges til trænet også. Men vi var ellers blevet enige om, at M113 ikke skulle bruges til det? Når man nu køber lastbiler ind?
    Der er meget jeg ikke helt forstår.
    Jeg forstår, hvorfor man giver CV90 elastik; men gamle M113? Skal de til Hjemmeværnet?
  • Det er formentlig den Øgle, som der er bestilt 36 af hos Mowag? Mit problem med Øglerne er: De giver ikke rigtig mening, hvis der ikke påtænkes at lufttransportere dem. De vil næppe være hurtigere fremme, hvis de ikke løftes ind.
    De problemer amerikanerne havde under Dragoon Ride skulle være til at overkomme; men så kan man lige så godt sende en kampgruppe på Piranha.
    En af mine tanker med Spartan er, at den lette kampgruppe kan forsynes fra luften - i felten! Ikke noget med at rode med internationale lufthavne mm.
    i den forbindelse - det går der altid kludder i!
    Det skal evt. være provinsielle flyvepladser som Tirstrup; men enklere skulle også kunne gøre det. Det er jo stort set kun en planlægningopgave at finde ½ km vejstrækning, der er rimelig lige og uden for mange lygtepæle.


Det begynder nu at blive forståeligt, hvorfor man kun regner en bataljonskampgruppe til 800 mand. Det er infanterikompagniet, man sparer væk fra bevogtningsopgaven. Det er dem vi i dag ser bevogte synagogen.
De har aldrig virket! Jeg var i sådan et kompagni, da jeg afsonede værnepligt. Komplet ubrugeligt! Jeg spurgte bevogtningslederen, hvor man ikke satte svingdøre i hegnet, så man slap for rende og lappe hullerne bagefter. Hvis der er nogen, der véd, hvad de foretager sig, så finder man heller ikke sådan et hul.
Den eneste måde, at gøre det på er at have et hjemmeværn, gerne med hunde, der kan foretage en dækning i dybden. Der er altså langt til Slagelse, hvis man skal krybe på navlen hele vejen. Målet er ikke, at komme i håndgemæng med Speztnas; men at få dem til at løbe og løbe - og jage dem i baghold - få dem til at miste udrustning osv. Aldrig komme i åben kamp med dem: Det går galt!
Gøres det rigtigt (og hjemmeværnet er en af de ting, der hele tiden har virket i de baltiske landes forsvar), så har "Små Grønne Mænd" ikke en chance.
Der er i de baltiske lande og Polen masser af moser o.lign. hvor man kan deponere de sørgelige rester - så finder man dem om 1000 år - måske.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Infanteri Empty Slesvigsk Fod genoprettes.

Indlæg af Thomas Søn Feb 10, 2019 1:21 pm

Hvad de egentlig får ud af værnepligtige?

Jeg har min tvivl.

Men det typiske er 2. brigade, som formentlig snart får de Piranha 5.

Til en mobiliseret brigade hører 5 bataljoner:

  1. Infanteri medium.
  2. Panser medium
  3. Artilleri
  4. Træn
  5. Let infanteri til bevogtning.


De tre kampbataljoner kan så evt. være 3 sammensatte kampgrupper af bataljonsstørrelse.
Det betyder, at de skal kunne indsættes, hvor der ikke er noget hjemmeværn.

Men jeg tror ikke, at man kan rekruttere ud fra værnepligtige - ikke i planlagt omfang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Infanteri Empty De gør det rigtige.

Indlæg af Thomas Tirs Aug 09, 2022 11:05 pm

Forbereder en masse ildstillinger. De fleste af dem bliver nok ikke brugt; men dem, der bliver er dræbende - og så kan man komme fra dem og trække sig til nye stillinger.

Det tyder på, at der er nogle officerer, der ved, hvad de beskæftiger sig med.
Hvis bare halvdelen, af det, han fortæller er rigtigt, så er hver meter russerne bevæger sig frem købt dyrt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Infanteri Empty Sv: Infanteri

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum