Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Estland.

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Estland. Empty Estland.

Indlæg af Thomas Tors Okt 08, 2015 11:35 am

Det var det, jeg ville gøre, hvis jeg var ansvarlig for planlægningen i den hær.

Sørge for at indsatsområdet er grundigt rekognosceret.

Det er så noget man kan gøre 9 steder med en brigade - på én gang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Der er flere pointer.....

Indlæg af Thomas Lør Okt 10, 2015 6:09 am

I denne her.

Unable to specify, I think more good news are in store said defence minister Hannes Hanso commenting on the news released yesterday of UK sending soldiers to support Baltics.

Dvs.: Det han tænker på i denne forbindelse er ikke det amerikanske kompagni - og ej heller det britiske.

Disse to er rimelig klar recognoscering mhp. at finde ud af hvilke forudsætninger, der er til stede for at kunne deployere styrker: Forsyninger med brændsel (og her giver Putins trusler den perfekte baggrund: Man må gennem depoter sikre sig, at man har reserver, hvis man skulle blive afskåret. De reserver kunne evt. også bruges af militære styrker) som er ca. halvdelen af den samlede logistiske byrde, der er også tale om indkvartering og kantonnement, stillinger, veje mm. hospitaler o.lign.
Man skal slet ikke tage fejl: Halvdelen af en militær styrke er ikke folk, der flintrer rundt med geværer - det er lastbiler o.lign. - ren og skær logistik.
Derfor forekommer der lejlighedsvis noget varienden oplysninger om størrelsen af troppekoncentrationer. For en given militær styrke, så kan mandskabsangivelsen variere. Om der f.eks. er 40.000 eller 80.000 mand op mod Ukraine - det afhænger af om man regner støtteenheder med eller ej.

Det rejser så spørgsmålet om, hvad der egentlig påtænkes? Det må være noget "oveni".

Jeg har hæftet mig ved, at danske styrker det seneste halve års tid ikke har været med i noget særligt - og specielt ikke på noget højt plan.
Jeg har også hæftet mig ved, at vi ikke har hørt noget til hverken Mistral-klasser eller Condor-fly hen over sommeren - at slutte derfra til, at der ikke er sket noget - det er mere end voveligt. Bare fordi, jeg ikke véd noget, så betyder det ikke, at det ikke er tilfældet.

The first to cover UK unit to be sent to Baltics was yesterday’s Financial Times. The newspaper said the input was small yet a sign of significant change in the UK attitude – lately, Brits have rather been inclined to cut troops abroad and size of army. As an example of that, the previous British parliament opted to shut down their base in Germany and bring home the 20,000 servicemen.

Jeg tror så, at ordet "holdning" er forkert. Der er nærmere tale om reorganisering. Det betyder nemlig, at vi taler om noget, der ligner fire brigader flyttes, så de kan anvendes andre steder. Det er så også en indikation af, at man ikke forhåndsdeployerer.
Sagt på en anden måde: Det er fjollet at have 20.000 mand stående i Tyskland og glane, hvis de skal bruges andet steds.
Forbindelsen til Condor er: Iflg. officielle Wikipedia tal, så har Storbritannien ikke transportkapacitet til at flytte så meget ad luftvejen. Med andre ord: Her er der også noget, man ikke har fortalt os - det ville så også være dumt at gøre på forhånd.

Vi kan også se på rækkefølgen som vi kender den: USA, GB - og nu noget andet.
USA startede sidste år med udpræget lette styrker (jeg kan ikke huske om det var 101st eller 82nd division - begge er nemlig faldskærmstropper). Storbritannien har nok nærmere medium. Hvor er de deciderede tunge? Jeg har svært ved at forestille mig tunge styrker i Baltikum uden Danmark er rodet ind - om ikke andet så med transport.

Jeg ser også Den Flyvende Hjemmeværnsenhed, udskillelsen af Viking fra SAS: Der sker noget på piloter og transportmateriel. Om det har en sammenhæng - ved det ikke - men der er noget af et sammenfald.

Berlingske:

Endelig fordobles antallet af soldater i NATOs hasteindsatsstyrke som planlagt fra 20.000 til 40.000 mand.

Se dér fik vi så forklaringen på de 20.000 briter, der trækkes hjem fra Tyskland.

»Når Rusland angriber dem, der kæmper mod Islamisk Stat, så styrker det Islamisk Stat,« siger Ursula von der Leyen til nyhedsbureauet Bloomberg.

Jeg havde ventet en ytring fra hende - at det så er blevet om Syrien er sådan set underordnet, for Syrien er næppe hovedområdet - militært set.
Det er lidt med Merkel og von der Leyen som "good cop, bad cop".

Moskva har de seneste dage intensiveret sine bombetogter til støtte for præsident Bashar al-Assad. Senest har bomber fået selskab af langtrækkende krydsermissiler affyret fra krigsskibe i Det Kaspiske Hav.
Samtidig er der rygter fra Iran om, at nogle af raketterne kan være landet i Iran.

Russerne skubber terroristerne ind i Syrien.

Jeg har svært ved at se andet end, at det skubber Iran tættere på USA.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Spionage fra Estland

Indlæg af Thomas Søn Okt 18, 2015 1:19 pm

Noget af det er pral; men.... på den anden side er der nok ikke nogen der véd så meget om russerne som esterne og det har vi brug for.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Tjaa.... hvad bruger man broslagningsudstyr til?

Indlæg af Thomas Tors Nov 12, 2015 10:56 pm

Det er da til modangreb.

Glem Leopard 2 og Abrams: Det er derimod ganske udmærket til Leopard 1.

Ingen tvivl om, at Russerne vil forsøge at tage broerne med "små grønne mænd" og Spetznas - helt klassisk. Det er så slet ikke det, de skal være bange for. Det er modangrebet, der vil smadre dem totalt bagfra. Et par bataljoner panser - evt. en kampgruppe med infanterikampkøretøjer - hele baduljen knust. De vil skulle bruge enorme styrker til at passe på bagagen.

Tyskerne lavede under 2. verdenskrig nummeret utallige gange. Af 10 større offensiver som russerne kom med, så hører vi kun om 3, som de vandt og tyskerne tabte. Resten var katastrofer for russerne - de havde bare råd til tabene.

Den går jo ikke fremover!

Med den demografi Rusland har, så kan de ikke om 5 år bemande enhederne. Det er tiden op til det, der er farlig. Personligt ville jeg bringe nogle Leopard 1 ud af depot og uddanne en flok på dem. Koster ikke noget videre.
Sådan en flok Leo 1, der går amok - de er ikke til at stille noget op imod.

Den her diskussion med billeder er simpelt hen for at fortælle russerne, at de kan lige så godt opgive på forhånd: De vil aldrig kunne koncentrere tilstrækkelige styrker til at passe på trænet. Ja, de vil få tæsk inden deres kampvogne har forladt parkeringspladsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Nu er lokalpolitik i Estland sjældent

Indlæg af Thomas Fre Dec 04, 2015 5:18 am

af almen interesse; men.....

There is no doubt Edgar Savisaar has been the by far the most popular politician this century for Russian-language speaks living in Estonia. This has been confirmed over and over again by election results and all sorts of polls.

Men i dette tilfælde er borgmesteren i Tallinn (en post han så er suspenderet fra i forbindelse med en politiundersøgelse af embedsførelsen - han har så været syg, så det er begrænset hvor mange kompromiterende dokumenter, han har kunnet fjerne), formand for det russiske parti i Estland (russere er koncentreret i de store byer i hele Østersø-regionen - det har udlændige altid været - det har været handelsstationer).

Savisaar er naturligvis bundkorrupt og et af Putins dyr, han lykkedes - lige akkurat - at forblive som formand for kremlingerne (Center Partiet).

Center Party Chairman Edgar Savisaar said President Toomas Hendrik Ilves misunderstood him when he said the Center Party statute changes will untie the party from Estonia's legal system.

Selvfølgelig misforstod Ilves aldeles ingenting.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Skal vi sige det sådan.

Indlæg af Thomas Tors Jan 21, 2016 2:32 pm

Esterne er ikke helt tilfredse med Merkel.

"We discussed the need to increase the alliance's deterrence and defense capability. Germany's readiness to send its units to the Baltic region on a regular basis substantially increases the region's security," Roivas was quoted by spokespeople as saying. He added that Estonia and Germany see the security situation mostly in the same way.

Nu må det være tid for Tyskland at lægge penge på bordet. Estland har jo betalt dyrt for den tyske eksport til Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Korps Nord Øst

Indlæg af Thomas Fre Jan 29, 2016 1:36 pm

Besøg i Estland

Ja så....
Tilsyneladende er det under Corps NorthEast. Det skal tilsyneladende hænge sammen med Polen - fornuftigt nok.
Men det bliver et stort korps. Men på indeværende tidspunkt er det nok passende.

Men det er noget af det, der tyder på, at der er ved at ske noget.

Det, jeg ikke forstår er så tavst, der har været omkring Letland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Hvad der ligger bag dette, det ved jeg ikke.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 02, 2016 1:42 am

Men jeg ser, at Shetlands, Orkneys og Skånes flag er med.

Og det engelske. Men teksten får jeg ikke noget ud af.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Se den forstår jeg så ikke helt....

Indlæg af Thomas Tors Feb 25, 2016 12:22 pm

Long range anti-tank system???

De har jo allerede Javelin, så hvad det så dækker over er ikke til at vide.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Hmmm.... Eksporten ned i januar 2016

Indlæg af Thomas Tors Mar 10, 2016 10:06 am

Noget tyder på, at eksporten til Rusland har været reeksport fra andre lande.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Udstationering af Danske Soldater

Indlæg af Thomas Tors Maj 19, 2016 1:56 am

i Estland

Jeg tror man har sydfløjen dækket på anden måde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Sabre Strike

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 2:03 am

10.000 mand

This year’s “Saber Strike” is the sixth such exercise, and the biggest so far. More than 10,000 troops from 13 allied and partner countries will participate. The staff exercise set to begin in Tapa tomorrow Tuesday will be run by the staff of a Danish unit.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Air Combat Command General Carlisle.

Indlæg af Thomas Lør Jul 16, 2016 4:34 pm

F-35 i Estland?

«We desire that F-35, for instance, do a little Baltic air policing,» (AAC) head General Herbert «Hawk» Carlisle said speaking to US Congress armed forces committee the day before yesterday.

Opgaven er ikke specielt krævende; så det er nok så meget for at se, hvor meget det rent faktisk kræver at operere - ikke fra uforberedte marker - men fra uforberedte flyvestationer. Er det bare et spørgsmål om at køre hen til den nærmeste benzinstation eller skal man have et større eftersyn med adskillelse i meget små dele?

Det spiller til min (ikke særlig originale) tanke om, at Danmark er værkstedsområde - om ikke andet, så at mindre fejl kan udbedres fagligt forsvarligt. Altså: Den F-16 piloten måtte skyde sig ud af fordi hjulet hang og daskede - det er der ikke noget at gøre ved - trods ihærdige forsøg. Men er det navigationssystemet, der har det mindre godt, så kan flyet evt. for egen kraft flyve til Skrydstrup og få den skiftet - alternativt, så kan man flyve en tekniker ud med stumpen og være klar igen senere på dagen. Dermed trækker man på ét reservedelslager og ét værksted.

While the third and fourth were good due to the mighty engine, fast speed and sharpness of turning angle, the main F-35 is the ability to collect, process, exchange and forward information. «it has also been called a flying super computer,» said Col Tarien and expounded that the «electronic combat capacity of that plane, its invisibility to radar – all that totally alters the current tactics.»

Man opnår både den mindskede sårbarhed som følge af spredning og evnen til at kunne koncentrere styrken i luften - i tid og rum.

Operativt er det mere interessant, at for at forskyde uden anvendelse af tankere, så skal man have nogle alternativer. For at kunne forskyde fra USA - og gøre det sikkert - så skal man have noget, der minder om et lille dusin steder, hvor man dels kan få fyldt benzin på, dels få skiftet en pære. Hvor meget personale kræver det? Det har en vis betydning for omkostningerne. Hvor meget skal der til for, at man kan kalde det et problem.
Der skal selvfølgelig en logistisk struktur til; men lad os være seriøse: Hvor meget drejer det sig om i praksis?

Jeg tror ikke det er så meget. Lidt afhængigt af det påtænkte niveau, så er der jo heller ikke alt for mange ansatte på en benzinstation i vore dage - man er jo nødt til at have salg af wienerbrød for at holde dem beskæftiget. Det er jo lige før, at det ikke er benzindepotet, der er bundet penge i - men sliklageret!

Det har en betydning, fordi det principielt betyder, at man uden større ballade kan forskyde fra det nordvest Canada til Estland (i denne forbindelse er Estland så lille, at der ikke er noget, der hedder det østlige Estland - det hedder bagsiden af frimærket).
Vi så lidt af det, den eneste gang artikel 5 i Nato-traktaten blev bragt i anvendelse af USA og Nato-AWACS fly blev indsat omgående - uden egentlige større tekniske problemer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Estere under dansk kommando

Indlæg af Thomas Fre Jul 29, 2016 10:54 pm

De taler antagelig russisk alle sammen.

Det ville være udmærket at vide hvilke russere, der er i Daesh.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Så fandt vi vist ud af

Indlæg af Thomas Lør Jul 30, 2016 11:49 am

hvem, der skal levere det system til Estlands. CV90-chassiser?

10 sekunder til stillingsskift? Så er den noget nær umulig at lave kontrabatteriild på.

10 (Maximale Feuergeschwindigkeit)
7 (Kontinuierliches Feuern) Schuss/min

Max. skudkadence hidrører nok fra hvor mange skud, der kan være i ladeaggregatet inden ildåbning. Det er vel sådan, at med 3 pjecer så kan man holde en kontinuert ilddækning.

Det er lige før, det kan monteres på en hjemmeværnskutter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Sea Stallion

Indlæg af Thomas Tors Aug 04, 2016 1:32 pm

Hvad skal Gebirgjäger i Estland?

Det er en hurtig og let enhed, der kan sætte et kompagni ned med en eskadrille - de har så ikke noget med sig; men det kan give en afstivning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Ilves forstår ikke

Indlæg af Thomas Fre Aug 26, 2016 2:53 pm

at Sverrig og Finland ikke søger Nato-medlemskab.

Sverrig kan ikke blive medlem, fordi man ikke kan stole på de banksvin og kommunister.
Finland vil have det Karelske Næs tilbage - i rengjort stand. Nato-medlemskab betyder, at man accepterer grænserne som de er. Der er jo ikke nogen finner tilbage i det område Russerne stjal under 2. verdenskrig.
Altså skal russerne væk fra det Karelske Næs inden man kan overtage det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty CV90 ICV

Indlæg af Thomas Man Okt 10, 2016 9:47 am

Første kompagni ankommer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Så er der

Indlæg af Thomas Ons Okt 12, 2016 4:35 am

AWACS på Ämari.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Betænkning om Den Estiske Flåde

Indlæg af Thomas Tors Dec 29, 2016 2:02 am

Det minder om den Danske Flåde under den Kolde krig.

Men som jeg ser det: Så er det en udvidet kystvagt, som kræver en Nato koordination - og dermed en dominerende dansk rolle.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Ja, også en indfaldsvej

Indlæg af Thomas Tirs Jan 10, 2017 10:56 pm

for "små grønne mænd".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty F-35 i Estland

Indlæg af Thomas Tirs Apr 25, 2017 8:16 pm

Fra Lakenheath.

Til Putin: Vi véd, hvor Du bor!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Oh, my profetic

Indlæg af Thomas Tirs Apr 25, 2017 10:11 pm

Thomas skrev:Fra Lakenheath.

Til Putin: Vi véd, hvor Du bor!

soul.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Australiens udenrigsminister besøger Estland

Indlæg af Thomas Ons Apr 26, 2017 10:38 am

Den havde jeg ikke set komme!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Reportage fra Estland.

Indlæg af Thomas Ons Apr 26, 2017 11:55 am

Thomas skrev:
Thomas skrev:Fra Lakenheath.

Til Putin: Vi véd, hvor Du bor!

soul.

Det er man helt sikker på, at Putin ser!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Estland. Empty Sv: Estland.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum