Tobins Q
2 deltagere
Side 1 af 1
Tobins Q
Det er helt naturligt og forudseeligt.
Vi ser det også her hjemme. En 8-10 år efter et sammenbrud af Finanssektoren på ejendomsmarkedet (Den gamle Lillebæltsbro., som indviedes i 1935). Det sker gerne, når bankerne opgiver at holde liv i entreprenørerne for at redde deres tabte penge.
Det sker gerne, at entreprenører så nyoprettes og køber aktiverne og nøgleansatte ud af fallitboet, som bankerne så kan gumle på. Priserne er kommet ned på et rimeligere niveau efter, at mestergrisene grynter af: Der er ganske enkelt ikke arbejde til dem.
Vi ser det med Fehmarn-forbindelsen. Der gik også dengang 10-11 år fra den principielle vedtagelse til den stod færdig - vi kommer til at se noget tilsvarende med Fehmarn-forbindelsen. Inden den kan bygges, skal den dermed forbundne infrastruktur renoveres, hvilket også sker i dag.
Man har i byggeboomet forsømt og skubbet vedligeholdet - det kommer så senere. Fidusen er, at det er kun den del af infra-strukturen, som man rent faktisk har brug for, der bliver til noget - det være sig nyopførelse eller renovering.
Hvad angår boligmassen, så forslummes den og bliver først meget senere renoveret, når flextumper o.lign. er døde. I den mellemliggende tid har udlejningsbyggeriet været udsat for forsømmelser. Det meste af det renoveres senere; men det vil tage 20-30 år endnu.
Men vi begynder at komme ind i den periode, hvor det ikke kan svare sig at bygge nyt - bankerne kan mene om deres panter, hvad de vil; men der er så meget overflødigt byggeri, at der altid kan findes nogle ejendomme, som kan bringes i stand - efter ned- og afskrivning.
Hele den tidligere regerings ambitiøse togplan bliver ikke til noget. Noget af den gør: Det bliver fra Århus mod syd og Sjælland mod Tyskland - resten bliver udskudt og udskudt indtil man kommer i seriøse overvejelser om man ikke bare kan nedlægge det. Der blev nedlagt masser af privatbaner - masser. Der var simpelt hen ikke trafik til dem.
Det tager sin tid inden sådan en infrastruktur bliver nedlagt.
Vi ser det også her hjemme. En 8-10 år efter et sammenbrud af Finanssektoren på ejendomsmarkedet (Den gamle Lillebæltsbro., som indviedes i 1935). Det sker gerne, når bankerne opgiver at holde liv i entreprenørerne for at redde deres tabte penge.
Det sker gerne, at entreprenører så nyoprettes og køber aktiverne og nøgleansatte ud af fallitboet, som bankerne så kan gumle på. Priserne er kommet ned på et rimeligere niveau efter, at mestergrisene grynter af: Der er ganske enkelt ikke arbejde til dem.
Vi ser det med Fehmarn-forbindelsen. Der gik også dengang 10-11 år fra den principielle vedtagelse til den stod færdig - vi kommer til at se noget tilsvarende med Fehmarn-forbindelsen. Inden den kan bygges, skal den dermed forbundne infrastruktur renoveres, hvilket også sker i dag.
Man har i byggeboomet forsømt og skubbet vedligeholdet - det kommer så senere. Fidusen er, at det er kun den del af infra-strukturen, som man rent faktisk har brug for, der bliver til noget - det være sig nyopførelse eller renovering.
Hvad angår boligmassen, så forslummes den og bliver først meget senere renoveret, når flextumper o.lign. er døde. I den mellemliggende tid har udlejningsbyggeriet været udsat for forsømmelser. Det meste af det renoveres senere; men det vil tage 20-30 år endnu.
Men vi begynder at komme ind i den periode, hvor det ikke kan svare sig at bygge nyt - bankerne kan mene om deres panter, hvad de vil; men der er så meget overflødigt byggeri, at der altid kan findes nogle ejendomme, som kan bringes i stand - efter ned- og afskrivning.
Hele den tidligere regerings ambitiøse togplan bliver ikke til noget. Noget af den gør: Det bliver fra Århus mod syd og Sjælland mod Tyskland - resten bliver udskudt og udskudt indtil man kommer i seriøse overvejelser om man ikke bare kan nedlægge det. Der blev nedlagt masser af privatbaner - masser. Der var simpelt hen ikke trafik til dem.
Det tager sin tid inden sådan en infrastruktur bliver nedlagt.
.I 1955-56, de sidste to år af Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbanes levetid, havde de to baner fælles ledelse i Silkeborg. Fra 1963 havde SKRJ fælles ledelse med Randers-Hadsund Jernbane, først i Randers, men fra 1966 i Silkeborg, hvorfra forretningerne også blev varetaget i likvidationsperioden, der strakte sig helt til 1977. Inden nedlæggelsen blev der gjort et forgæves forsøg på at bevare Rødkærsbro-Kjellerup som godsbane.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Sv: Tobins Q
http://politiken.dk/indland/ECE3480732/der-er-ogsaa-mangel-paa-huse-fjernt-fra-koebenhavn/
kss- Antal indlæg : 56
Join date : 28/08/11
Sv: Tobins Q
kss skrev:http://politiken.dk/indland/ECE3480732/der-er-ogsaa-mangel-paa-huse-fjernt-fra-koebenhavn/
Nu er befolkningen udenfor København ældre end i København, så efterhånden som de dør eller flytter på plejehjem, bliver der masser af boliger ledige, så NEJ, der er ikke mangel på boliger udenfor København - og det kommer der heller ikke.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Tobins Q spin
» Typisk Tobins Q
» Tobins Q, real prisindeks og handelsaktivitet
» Tobins Q, real prisindeks og handelsaktivitet
» Typisk Tobins Q
» Tobins Q, real prisindeks og handelsaktivitet
» Tobins Q, real prisindeks og handelsaktivitet
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|