Den amerikanske ambassadør
Side 1 af 1
Den amerikanske ambassadør
Siger det, jeg siger!
Danmarks rolle vil rette sig efter hvilke opgaver, vi kan løse bedst og billigst!
Om det danske forsvarsbudget er lidt større eller mindre: Det er kommunal kassetænkning i Brønderslev.
Spørgsmålet om, hvordan det i sidste ende bliver betalt i det omfang vi yder mere end vores fair andel - det er noget vi finder ud af.
En teknisk løsning kunne være, at man oprettede en rederi under APM som skabte sig et monopol på transporten gennem Storebælt og Østersøen - helt enkelt ved gennem større effektivitet, at sikre en lavere pris på transport: Marginale omkostninger er lig med marginale omsætning. Så enkelt er det.
Vi ser jo allerede hvordan estiske nationale luftfartselskaber ikke kan klare sig.
Et monopol, selv groft udnyttet er ikke nødvendigvis en dyrere leverandør end fri konkurrence.
Specielt indenfor transport er der naturlige monopoler. Det vil sige, at monopolprisen er lavere end prisen i tilfældet med fri konkurrence.
Vi skal her så også tage i betragtning, at der vil være nogen konkurrence, der virker som et "låg" på prisen - i form af jernbanetransport.
Man kunne så give dette oktrojerede selskab en beskatning - således at forbindelsen til forsvarsudgifterne blev etableret. Det var jo sådan handelsselskaberne på kolonierne blev velstående: Østasiatisk Kompagni f.eks.
At noget i almindelighed er sandt betyder ikke, at det altid er sandt.
Når man ser på størrelsen af de moderne fragtskibe, så er det jo ikke personaleomkostninger, der tynger stykomkostningerne.
»Af de 28 NATO-lande, er det i øjeblikket kun fem lande, der leverer som lovet. Det er USA, Storbritannien, Estland, Polen og Grækenland. Så vores appel om at skrue op for forsvarsbudgettet er ikke kun rettet mod Danmark. Vi er nødt til at sikre os, at NATO-alliancen er dynamisk og levende i de næste syv år, og det er det amerikanske perspektiv her. Ingen ønsker, at NATO fragmenterer – ikke hvert fald ikke i USA og jeg tror heller ikke her i Danmark – så vi er nødt til at se en reinvestering i alliancen,« siger den amerikanske ambassadør, der er helt med på, at Danmark ikke kan øge forsvarsbudgettet til to procent af BNP »over en nat.«
»Men mellem 1,1 og 1,2 procent er ikke bæredygtigt, hvis I vil opretholde jeres kapaciteter – sådan som vi gerne ser, at I gør,« siger ambassadøren.
Danmarks rolle vil rette sig efter hvilke opgaver, vi kan løse bedst og billigst!
Om det danske forsvarsbudget er lidt større eller mindre: Det er kommunal kassetænkning i Brønderslev.
Spørgsmålet om, hvordan det i sidste ende bliver betalt i det omfang vi yder mere end vores fair andel - det er noget vi finder ud af.
En teknisk løsning kunne være, at man oprettede en rederi under APM som skabte sig et monopol på transporten gennem Storebælt og Østersøen - helt enkelt ved gennem større effektivitet, at sikre en lavere pris på transport: Marginale omkostninger er lig med marginale omsætning. Så enkelt er det.
Vi ser jo allerede hvordan estiske nationale luftfartselskaber ikke kan klare sig.
Et monopol, selv groft udnyttet er ikke nødvendigvis en dyrere leverandør end fri konkurrence.
Specielt indenfor transport er der naturlige monopoler. Det vil sige, at monopolprisen er lavere end prisen i tilfældet med fri konkurrence.
Vi skal her så også tage i betragtning, at der vil være nogen konkurrence, der virker som et "låg" på prisen - i form af jernbanetransport.
Man kunne så give dette oktrojerede selskab en beskatning - således at forbindelsen til forsvarsudgifterne blev etableret. Det var jo sådan handelsselskaberne på kolonierne blev velstående: Østasiatisk Kompagni f.eks.
At noget i almindelighed er sandt betyder ikke, at det altid er sandt.
Når man ser på størrelsen af de moderne fragtskibe, så er det jo ikke personaleomkostninger, der tynger stykomkostningerne.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|