Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bach

2 deltagere

Go down

Bach Empty Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 1:48 am

https://www.youtube.com/watch?v=X_tXqQlFdcQ

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af Thomas Ons Okt 28, 2015 11:01 am

doctor skrev:https://www.youtube.com/watch?v=X_tXqQlFdcQ

Hmm.... det har jeg ikke lagt mærke til før (måske fordi jeg ikke læser noder) ..... de svage forskel mellem violin og bratsch. Den store anvendelse af alt-nøglen.... ja, så....

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 11:17 am

https://da.wikipedia.org/wiki/Node_(musik)#/media/File:Music_notes.png

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 11:35 am

Jeg ved faktisk ikke hvad de to basnøgler oven på hinanden for bratschen betyder. ???

-------------------------

Men nu har jeg fundet ud af det. Det hedder bratsch nøglen = C nøglen = altnøglen = tenornøglen.

http://www.musikipedia.dk/noegler

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 11:48 am

Thomas: Hvis du vil lære at læse noder , så prøv at følge sopranen eller soloviolinen.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 11:55 am

Sorry - - - ikke særligt instruktivt - for alten synger i det her tilfælde efter diskantnøglen, ;-)

:-) følg hende alligevel

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 12:23 pm

vi er enige om at hvis man tror man synger efter diskantnøglen og noderne faktisk er skrevet i altnøglen - ja så rammer man ca. 6 toner forkert. (har aldrig skullet bruge den alt nøgle selv).

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af doctor Ons Okt 28, 2015 2:44 pm

Gave til Thomas:

https://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af Thomas Ons Okt 28, 2015 4:32 pm

doctor skrev:Sorry - - - ikke særligt instruktivt - for alten synger i det her tilfælde efter diskantnøglen, ;-)

  :-) følg hende alligevel

Lige præcist: Det er skrevet for altstemmen og bratschen!!! Så langt er jeg med - selv med mit dårlige øre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af Thomas Ons Okt 28, 2015 4:34 pm

doctor skrev:Gave til Thomas:

https://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

Der er få, der som Bach kan sætte sig til en samling vandrør - og uden ornamenter skære igennem til en fremlægning af noget kompliceret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af Thomas Ons Okt 28, 2015 5:34 pm

doctor skrev:vi er enige om at hvis man tror man synger efter diskantnøglen og noderne faktisk er skrevet i altnøglen - ja så rammer man ca. 6 toner forkert. (har aldrig skullet bruge den alt nøgle selv).

Ja, jeg har ikke talt efter (kan næppe), så jeg tager Dit ord for det: Det rammer nemlig ned i en central problemstilling.
Se 6 toner (+/-) er nemlig hverken en oktav eller en kvint.

Kvint. I de konsorter (dvs. 4-6 gamber eller krumhorn stemt i forskellig højde) jeg har evnet at undersøge, så er medlemmerne stemt i kvinter. Typisk med gamber, hvor den næste højere får en ny højere streng, men mister den dybeste. De har alle for det meste alle 6 strenge, hvilket gør buegrebet noget klodset og mulighederne begrænset, fordi strengene ligger fysisk så tæt på hinanden - at et ordentligt "høvl" bliver svært.

Med undtagelse af bassen, så har strygerne i dag 4 strenge og er massivt mere "sigende" end gamberne - stakkels komponister, der måtte kæmper med dem og ikke kunne integrere flere instrumenter hos én musiker.

Oktav. Det er det logiske spring, der egentlig retfærdiggør forskellige nøgler. Tessitura er for de fleste instrumenter noget, der for praktiske formål er 2 oktaver, så man skulle med en fornuftig anvendelse af nøgler kunne holde noderne i relation til nodelinjerne. Bratschen er stemt præcis en oktav over celloen.

Tager vi 4 oktaver = 24 toner som et udtryk for det praktisk anvendelige. Så kræver en skaladækning 4 instrumenter stemt med en oktavs forskel. Regner vi så det med, der ikke kan bruges, så taler vi om 6 instrumenter stemt med kvinters afstand - sår'n circa. Der er altid noget lir i den høje ende; men ikke i den dybe - man kan ikke spille dybere end man kan - med mindre, man er messingblæser (og så er f.eks. intonationen ikke til at stole på - man har problemer nok med waldhornet).

Violinerne er gamberne så teknologisk overlegne, at det tværer Bach direkte ind i problemstillingen med de forstemte instrumenter (som orgel): Der er jo en forskel på Db og E# - principielt set. Det er det Bach gør op med i sit "Wohltemperierte Klavier". Strygerne kommer udenom ved ikke at binde dem til båndene på gribebrædtet. Det gør Bach til så central en figur i vestlig civilisation - bl.a. fordi han viser de muligheder det åbner for.
At forstå Europa uden musik er om ikke umuligt, så meget, meget svært. Amerika - det går. Kina - tja, det ville ikke falde mig ind.

Det er ganske enkelt fordi, informationsmængden i en arie som "Voi che sapete" i Nozze er så kolossal og samtidig. Tekst, melodi, instrumentering, stemme fortæller på 3 minutter presser Mozart en bog ind i en arie. Man hører efter evne så meget om en, der ikke siger noget. Mozart får endda pakket en af sine perfiditeter ind ved at bruge pizzicato i violinen frem for den guitar, som demonstrativt nævnes og IKKE bruges.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Nu skal vi passe på at tilskrive

Indlæg af Thomas Fre Dec 11, 2015 4:49 am

Gudommelig indgriben alt for meget.

Kulturminister Bertel Haarder (V) har besluttet at skifte hele bestyrelsen for Det Kongelige Teater ud. Det bekræfter flere centrale kilder over for Politiken fredag.

Jeg ved ikke om det går godt; men det kan da vel kun blive lidt bedre.

Det er anden gang på fire år, at den samlede bestyrelse for Det Kongelige Teater bliver udskiftet på én gang. Sidst blev beslutningen truffet af den dengang nyvalgte radikale kulturminister, Uffe Elbæk.

Tænk, at den ulækre og lumre karl har været kulturminister.

Kasper Holten er så også blevet fyret i London, så nu skal han da forhåbentlig ikke til Danmark igen med sin helt håbløse scenografi.

Skal vi håbe på, at Gorrions bandbuller mod falskspillere bliver taget til følge?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Der er et eller andet helt absurd i gang.

Indlæg af Thomas Fre Dec 11, 2015 4:46 pm

Thomas skrev:Gudommelig indgriben alt for meget.

Kulturminister Bertel Haarder (V) har besluttet at skifte hele bestyrelsen for Det Kongelige Teater ud. Det bekræfter flere centrale kilder over for Politiken fredag.

Jeg ved ikke om det går godt; men det kan da vel kun blive lidt bedre.

Det er anden gang på fire år, at den samlede bestyrelse for Det Kongelige Teater bliver udskiftet på én gang. Sidst blev beslutningen truffet af den dengang nyvalgte radikale kulturminister, Uffe Elbæk.

Tænk, at den ulækre og lumre karl har været kulturminister.

Kasper Holten er så også blevet fyret i London, så nu skal han da forhåbentlig ikke til Danmark igen med sin helt håbløse scenografi.

Skal vi håbe på, at Gorrions bandbuller mod falskspillere bliver taget til følge?

Først Kasper Holten, så det Kgl. og nu Norge.

Selvfølgelig er der et publikum for god musik i Norden - også nogen, der vil betale rigtige penge for billetterne, bare de ikke skal nøjes med talentløsheder, der ikke kan spille eller synge rent.
Skulle det virkelig være Bartoli's turne her med "I Barocchisti", der skulle til? Knusende dygtige musikere alle sammen - og de er ikke billige; men de kan spille sammen. De kræver bare ikke nogen opsætning af skraldespande og udgåede lagernumre. Cecilia insisterer på en flot kjole! Og den skal hun nok fylde ud - også. Europa er jo ikke større end, man kan tage en flyver til Billund for en god aften og en bid brød. Det er en skandale, at man ikke kan fylde den nye opera, så den kan køre med overskud. Men når man kan fejre Kim Larsen som en "helt" (lad så Kim Larsen være - han er jo bare en almindelig platugle, der fandt en fidus) ???
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Læg mærke til bassen

Indlæg af Thomas Fre Dec 11, 2015 6:16 pm



Det er ikke en af violinfamilien.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty 5. Brandenborg Konsert

Indlæg af Thomas Man Okt 17, 2016 7:19 am



Hvor passer det sammen og er hamrende kompliceret uden at være rodet: Kontrapunkt, spændvidde, lydstyrke.

Nej, jeg giver ikke meget for moderne populær musik, når en barok kan så meget med så lidt.

Her kan jeg godt lide, at man har taget en træfløjte, der er noget mere afdæmpet. Det er kun én styrke! Læg mærke til, at det øverste klaviatur på cembalo ikke bruges. Dermed kommer instrumenterne til at passe til hinanden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Og netop som jeg havde besluttet:

Indlæg af Thomas Ons Jun 14, 2017 1:53 am

Elguitar er noget juks!

Men Bach er født polyfon! BWM 565.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Bach Empty Sv: Bach

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum