Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Donald Tusk

2 deltagere

Go down

Donald Tusk Empty Donald Tusk

Indlæg af Thomas Fre Jul 17, 2015 10:06 pm

Grækenlandsforhandlingerne.

Allerdings ist Deutschland am Ende gar nicht am härtesten aufgetreten. Das waren eher die Finnen und die Niederländer.

Det bliver sateme dyrt for russerne. Det er da dem både finner og hollændere vil til livs - det kommer de såmænd nok også. En ting er nye sanktioner - en anden ting ruineringen via et guldprisfald (det kan ikke gennemføres uden Tysklands fortståelse). Det vil være et punkt, hvor Tyskland kan give sig; det vil koste lidt på bogen i Bundesbank; men ikke noget af praktisk betydning.

Ich halte es lieber mit der ordoliberalen Schule in Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg: Erhard, Eucken und Röpke. Ich halte es ganz mit Wilhelm Röpke: Europa braucht weniger Rousseau und Voltaire, sondern mehr Montesquieu.
Cool
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

Indlæg af doctor Lør Jul 18, 2015 12:21 am

http://www.b.dk/globalt/rebellen-entertaineren-og-den-franske-jernlady-otte-hovedpersoner-i-eu-dramaet skrev:

»Han advarede torsdag i et interview med syv store internationale aviser mod den politiske radikalisering i Europa, hvor højre- og venstrefløjen slår sig sammen om en antieuropæisk linje:
Det har altid været det samme før de største tragedier i europæisk historie, denne taktiske alliance mellem radikale fra alle sider. Det fænomen kan vi også observere i dag,« sagde Tusk, som dermed også klart har defineret sin egen rolle som brobygger i Europa.

Er Tusk den eneste der helt åbent fremstiller problematikken?

Som jeg tidligere skrev opfatter grækerne enten deres politikere som fascister eller som kommunister. Det bliver svært for disse politikere at reorientere sig 70 år for sent i de politiske ideologier - men det er eneste vej frem. Det er jo det rene fatamorgana at tro at der er nogen som helst der vil finansiere nogle som helst af de to ideologier - og selv kan de ikke. Så valget burde efterhånden være åbenlyst.




doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

Indlæg af Thomas Lør Jul 18, 2015 4:09 am

doctor skrev:
http://www.b.dk/globalt/rebellen-entertaineren-og-den-franske-jernlady-otte-hovedpersoner-i-eu-dramaet skrev:

»Han advarede torsdag i et interview med syv store internationale aviser mod den politiske radikalisering i Europa, hvor højre- og venstrefløjen slår sig sammen om en antieuropæisk linje:
Det har altid været det samme før de største tragedier i europæisk historie, denne taktiske alliance mellem radikale fra alle sider. Det fænomen kan vi også observere i dag,« sagde Tusk, som dermed også klart har defineret sin egen rolle som brobygger i Europa.

Er Tusk den eneste der helt åbent fremstiller problematikken?

Som jeg tidligere skrev opfatter grækerne enten deres politikere som fascister eller som kommunister. Det bliver svært for disse politikere at reorientere sig 70 år for sent i de politiske ideologier - men det er eneste vej frem. Det er jo det rene fatamorgana at tro at der er nogen som helst der vil finansiere nogle som helst af de to ideologier - og selv kan de ikke. Så valget burde efterhånden være åbenlyst.




Jeg mener nu, at jeg har antydet noget lignende!

Vi ser jo den uhellige alliance mellem kommunisterne i SF/Enhedslisten med deres narkosælgende indvandrermorderbander og kæmpefjolset: Tulletåben.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

Indlæg af doctor Lør Jul 18, 2015 8:42 am

Ja men vi to Thomas sidder jo her og diskuterer med os selv. Vi er højst 7 tilbage der skriver nogenlunde regelmæssigt. Det når jo ikke rigtig ud til de store masser.

En stor del af de to yderfløjes vælgere er på overførselsindkomst. De ernærer sig på velfærdssamfundets bekostning - og faktisk tror jeg at lige netop det segment aldrig vil blive så godt forsørget, som hvis en af de andre fløje tog over.  De to fløje er samtidig hinandens værste fjender, så at tro at de vil kunne danne en harmonisk alliance er jo det rene dommedagsscenarie på lang sigt. Deres første mål vil være at slå hinanden ihjel.

Grækenland har været igennem højrediktatur i 70erne. Det er mærkeligt, at venstrefløjens hukommelse eller realitetssans er så ringe. De trænger til at diskutere politik med udlændinge. Det er da også lidt paradokst at det netop er DF og enhedslisten der står fast på at Grækenland ikke skal hjælpes. De to fløje får altså ingen økonomisk hjælp af deres "partifæller" i de øvrige lande.

Så er der kun luftfrikadeller tilbage, for selvom de så indførte et kommunistisk styre, så har landet jo slet ikke et BNP der kan tillade den nuværende levefod.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

Indlæg af doctor Lør Jul 18, 2015 8:55 am

Og hvis vi skal helt ind til kernen af problemet , så er Grækenlands geopolitiske placering vel den egentlig grund til at de ikke får et påtvunget Grexit. No matter what så bliver det dyrt - hvis landet ikke skal ende i borgerkrig.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

Indlæg af Thomas Lør Jul 18, 2015 10:04 am

Et sjældent godt indlæg!
doctor skrev:Ja men vi to Thomas sidder jo her og diskuterer med os selv. Vi er højst 7 tilbage der skriver nogenlunde regelmæssigt. Det når jo ikke rigtig ud til de store masser.
Det kan så have to forklaringer:

  1. Det vi skriver - og her mener jeg ikke at volumen nødvendigvis er det samme som kvalitet (ikke nødvendigvis, men heller ikke at volumen med sikkerhed er vrøvl) - er blevet den accepterede tænkning.
    Det er der noget, der trods alt tyder på!

    • Bankerne kan vi ikke leve uden! Hvorfor dog ikke? Vi kan i alle tilfælde ikke leve med dem.
      Derfor bliver de også afskaffet. Det er jo det, der er ved at ske!
      Vi ser hvordan Danske Bank trækker sig blødende ud af Irland - så skadet, at selv en forholdsvis lille bank i Irland har så store tab, at det har suget Danske Banks evne til at tage tab andre steder. Afglobaliseringen af banken kommer så ganske af sig selv.
    • Vi ser hvordan valutaer forsvinder - faktisk fra dag til dag: Rublen er væk og det er Schweizer Franken også - for ikke at tale om den Islandske Krone som det første eksempel.
      Den Danske Krone kan heller ikke overleve - af den ganske enkle årsag: Der er ikke nogen af dem!
      Dels har vi ikke gæld nok til, at det kan være en valuta, dels er realkreditobligationen, som vi ser i øjeblikket, færdig fra den rolle.
      Det er den omvendte Greshams lov: (Greshams lov: At de dårlige penge fortrænger de gode.) Sagen er ikke, at de dårlige penge fortrænger de gode fra cirkulationen - nej, det er at de gode penge tager deres gode tøj og forlader etablissementet! De forsvinder ind på bankkonti, hvor de med sikkerhed aldrig bliver rørt!

Så kendsgerningerne kommer os i møde i stedet for, at vi skal flytte tåberne - meget lettere på den måde.
  • Dem, der læser, hvad vi skriver er de rigtige. Dem, der rent faktisk kan forstå, hvad der sker.
    Jeg har lagt mærke til at læsertallet ikke er faldet så meget procentuelt som debattørtallet; men dem, der er forsvundet er bankfolkene, hvilket jeg slutter af, at når vi roder rundt med noget der går hen over hovedet på dem - og det er stort set alt - så holder de op med at læse: Vore små snakke om opera er helt sikkert noget, der har fået dem til at falde helt i søvn - bare de dog ville lade være med at snorke (forbandet dissonans, når drøblen går i E-dur og snothornet er stemt i F-mol)!
    Det andet er, at det populære sjældent har den store indflydelse. Det er bare populært.



  • En stor del af de to yderfløjes vælgere er på overførselsindkomst. De ernærer sig på velfærdssamfundets bekostning - og faktisk tror jeg at lige netop det segment aldrig vil blive så godt forsørget, som hvis en af de andre fløje tog over.
    Det har Du meget ret i efter min mening.
    Her regner jeg så bankansatte til dem på overførselsindkomst - al den stund at de ikke laver andet end at være i vejen.

    Det har hele tiden været min tese, at fremskridtet sker i takt med at centrum har forholdsvis flertal.

    De to fløje er samtidig hinandens værste fjender, så at tro at de vil kunne danne en harmonisk alliance er jo det rene dommedagsscenarie på lang sigt. Deres første mål vil være at slå hinanden ihjel.
    Ganske enig - og jeg tror det er det Løkke, som nok er den største strateg i Folketinget, er i færd med: Nemlig at spille fløjene ud mod hinanden - det eneste sammenrotningen mellem SF/Enhedslisten og Dansk Folkeparti medførte (i det omfang den realpolitisk har spillet en rolle overhovedet) var, at der kom det mere fart på integrationen i EU.
    Bankunionen skal såmænd nok komme - som patentunionen - fordi det vil være nødvendigt at gå hårdere til bankerne, så længe vi står udenfor Bankunionen - og det vil bliver mere smertefuldt på bankerne at stå udenfor. Du kan jo se, hvordan Nordea, der er dobbelt udenfor alt, har det meget, meget dårligt.
    Ikke nok med at kunderne bliver restruktureret væk fra dem - SAS, Vattenfall mm. - det gør deres valuta sgu også! SEK er jo derhenne, hvor den ikke kan nedskrives, fordi så mange elendige svenske virksomheder skal finansieres i SEK - og det skal de konstant og om og om igen.

    Grækenland har været igennem højrediktatur i 70erne. Det er mærkeligt, at venstrefløjens hukommelse eller realitetssans er så ringe. De trænger til at diskutere politik med udlændinge. Det er da også lidt paradoksalt, at det netop er DF og enhedslisten der står fast på at Grækenland ikke skal hjælpes. De to fløje får altså ingen økonomisk hjælp af deres "partifæller" i de øvrige lande.
    Ganske enig! Resultat bliver også, at Grækenland bliver hjulpet og det gør fløjene IKKE. De penge, de havde troet, de skulle rage til sig - de går nu til Grækenland etc.

    Så er der kun luftfrikadeller tilbage, for selvom de så indførte et kommunistisk styre, så har landet jo slet ikke et BNP der kan tillade den nuværende levefod.
    Det er nemlig lige præcis det, der er rigtigt!
    doctor skrev:Og hvis vi skal helt ind til kernen af problemet , så er Grækenlands geopolitiske placering vel den egentlig grund til at de ikke får et påtvunget Grexit. No matter what så bliver det dyrt - hvis landet ikke skal ende i borgerkrig.
    Mjahh... det, der er sagen er jo, at man skal ind og restrukturere; men ja - en borgerkrig er en overhængende fare. Det er der helt sikkert ingen, der kan tjene penge på.
    Den anden faktor er, at man skal ind via Grækenland og have fat i bankerne og deres underlige indskud - hvad enten det drejer sig om russerrov eller almindeligt skattesvig.
    So oder so bliver de to kategorier, der kommer til at betale!
    Cypern, Island er klare eksempler.
    Schweiz er et andet eksempel - alle de sorte penge, der ikke kan komme derfra. De kan ikke anbringes i noget - sker det, så ryger CHF illikvid.
    Thomas
    Thomas

    Antal indlæg : 34108
    Join date : 27/10/08

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Til at understøtte doctors endog meget fornuftige betragtninger.

    Indlæg af Thomas Lør Jul 18, 2015 10:19 am

    IS myrder kurdere med giftgas.

    Det er forudsigeligt, at kurderne (PKK), der har de gamle hvalrosskæg i Enhedslisten og SF til at sponsorere deres terror - de er kommet op at toppes med de unge mordere som den små spruthysteriske Johanne og indavlskonsulent Pernille Skipper.
    Thomas
    Thomas

    Antal indlæg : 34108
    Join date : 27/10/08

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af doctor Lør Jul 18, 2015 10:30 am

    flower Ja operasnakken fik helt sikkert et stort segment til at forsvinde. Det var hylende morsomt at være vidne til. Nå det var nu også meget sjovt med al den musiksnak, mens vi ventede på nogle løsninger. flower

    hehe jeg ved du hader blomster, men det kan måske holde dig vågen Thomas.

    doctor

    Antal indlæg : 1673
    Join date : 05/08/11

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af doctor Lør Jul 18, 2015 10:43 am

    Lad os håbe at Tsipras (dansk øgenavn Tidspres) er begyndt at forstå den økonomiske og politiske virkelighed. Her er så en sjælden god avisartikel.

    http://www.business.dk/oekonomi/medlemskab-af-eurozonen-forpligter

    Var det ikke ham med bogen "Finansernes fald"
    http://www.litteraturnu.dk/univers.php?action=read&id=1491

    doctor

    Antal indlæg : 1673
    Join date : 05/08/11

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af Thomas Lør Jul 18, 2015 2:38 pm

    doctor skrev:flower  Ja operasnakken fik helt sikkert et stort segment til at forsvinde. Det var hylende morsomt at være vidne til.  Nå det var nu også meget sjovt med al den musiksnak, mens vi ventede på nogle løsninger. flower

    hehe jeg ved du hader blomster, men det kan måske holde dig vågen Thomas.

    Politik er meget et spørgsmål om timing - og dermed et spørgsmål om at vinde tiden - dels at få den til at gå.
    Det gav mig så også lejlighed til at komme en smule tættere på mit - indrømmet - særdeles fattige italiensk og dette sprogs righoldige vokabular af skældsord.
    Thomas
    Thomas

    Antal indlæg : 34108
    Join date : 27/10/08

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af Thomas Lør Jul 18, 2015 2:46 pm

    doctor skrev:Lad os håbe at Tsipras (dansk øgenavn Tidspres) er begyndt at forstå den økonomiske og politiske virkelighed. Her er så en sjælden god avisartikel.

    http://www.business.dk/oekonomi/medlemskab-af-eurozonen-forpligter

    Var det ikke ham med bogen "Finansernes fald"
    http://www.litteraturnu.dk/univers.php?action=read&id=1491

    Det har jeg ikke set - jeg vil ikke udelukke det: Det interessante er, at man har fået en afdelingschef fra Nationalbanken ind for at afvikle Nykredit. Det var ikke banken i det fallitbo, jeg havde regnet med skulle være indgangen til at flå det lort fra hinanden. Jeg kan dog ikke afvise, at ideen har sine meritter.
    Thomas
    Thomas

    Antal indlæg : 34108
    Join date : 27/10/08

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af doctor Lør Jul 18, 2015 4:39 pm

    Jo det er ham. Det var en virkelig god bog der udkom i 2009. I anmeldelsen står der:

    "Det er turen fra en isoleret storm i et lille hjørne af det finansielle marked til allemandseje, de to forfattere Jesper Berg og Morten L. Bech tager os med på i FINANSERNES FALD. Jesper Berg er afdelingschef i Danmarks Nationalbank, og Morten L. Bech er seniorøkonom i den amerikanske nationalbank, Federal Reserve. De har altså, som der også står bag på bogen, oplevet finanskrisen på tætteste hold".

    doctor

    Antal indlæg : 1673
    Join date : 05/08/11

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af Thomas Lør Jul 18, 2015 4:50 pm

    doctor skrev:Jo det er ham. Det var en virkelig god bog der udkom i 2009. I anmeldelsen står der:

    "Det er turen fra en isoleret storm i et lille hjørne af det finansielle marked til allemandseje, de to forfattere Jesper Berg og Morten L. Bech tager os med på i FINANSERNES FALD. Jesper Berg er afdelingschef i Danmarks Nationalbank, og Morten L. Bech er seniorøkonom i den amerikanske nationalbank, Federal Reserve. De har altså, som der også står bag på bogen, oplevet finanskrisen på tætteste hold".

    Nu er Nykredit Bank jo en skraldespand i sig selv (Forstædernes Bank bla.), så jeg undrer mig over hvad strategien egentlig er med den udnævnelse. Ingen tvivl om, at Hovedstaden har den langt største del af håbløse fallenter, der skal afvikles.
    Thomas
    Thomas

    Antal indlæg : 34108
    Join date : 27/10/08

    Tilbage til toppen Go down

    Donald Tusk Empty Sv: Donald Tusk

    Indlæg af Sponsoreret inhold


    Sponsoreret inhold


    Tilbage til toppen Go down

    Tilbage til toppen

    - Lignende emner

     
    Forumtilladelser:
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum