Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland

3 deltagere

Go down

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland Empty Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland

Indlæg af Gorrion Tirs Okt 07, 2014 9:36 am

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/06/201004.htm

Disse sager er noget der selvfølgelig skal efterforskes og straffen skal være hård....
Men det er absolut også en sag der skal være 100% bevis for, da det kan smadre virksomheder totalt, og de familier der ejer firmaet.
For mig er det meget overraskende at Martin Skou Heideman skulle være involveret i sådan et kartel.
Men nu må vi se!....

Det der også får mig til at reagere er hvilken ENORME bøder bankdirektører og visse andre top finansfolk har i udsigt, det er jo sager der er 1000 gange værre og har skadet mange flere mennesker og ikke mindst samfundet.
For de skal selvfølgelig ikke gå fri!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland Empty Sv: Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland

Indlæg af Cirb Tirs Okt 07, 2014 1:06 pm

Vi bliver ikke uenige om at bankerne slet, slet ikke er straffet hårdt nok.
Vi bliver heller ikke uenige om at politiet naturligvis skal kunne løfte bevis byrden, når de sender bøder rundt (aktuelle og alle andre...)

Men vi er helt, helt uenige om straffens rimelighed her.

Kartel dannelse er tyveri og mafia aktivitet - slet og ret.
Karteller er ødelæggende for samfunds økonomien og svært skadelige for den almene tillid til retssystemet.
Straffen for kartel dannelse bør være tilsvarende høj og afskrækkende. Ingen almindelig "tømrermester fra Nordsjælland" bør have incitament til bare kort-varigt at overveje at deltage i kartel dannelse.
  
Kartel dannelse, der sigter mod at stjæle fra det offentlige er en betydeligt skærpende omstændighed.
Her synes jeg bøder i udgangspunktet skal være af en størrelse, der umuliggør videre drift af firmaet. Næsten uafhængigt af den opnåede eller tilsigtede gevinst ved kartellet.
Frihedsstraf bør kunne indgå i strafudmålingen ved større sager.
Ledelse der har taget del i, har haft viden om eller burde have haft viden om karteller, bør udelukkes fra ledelse eller ejerskab i virksomheder, som byder på offentlige opgaver > 10 år (evt på livstid).

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland Empty Jeg hæfter mig lidt mere ved, at man tager fat på sagerne.

Indlæg af Thomas Tirs Okt 07, 2014 2:06 pm

Der skal jo nogle anlægsarbejder i gang - og så er det om at få udrenset og beslaglagt de ulovlige profitter.

Det skulle jo lige være sådan, at man kunne få nogle seriøse tilbud på de opgaver, der venter - og det bliver opgaver, der går i EU-licitation, hvorfor d'herrer får lidt svært ved at lave mestergrise.

Men deres prisniveau betyder, at de jo ikke kan få arbejdsopgaverne, fordi de udenlandske entreprenører vil underbyde.
Det er jo ikke arbejdslønningerne, der trykker, så meget som det er regulært svindel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland Empty Sv: Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland

Indlæg af Gorrion Ons Okt 08, 2014 10:03 am

Jeg tror vi er enige Cirb.
jeg tror denne kartelsag er udmålt efter de gamle strafferammer.
Der er så vidt jeg ved strammet op for nylig i disse straffeudmålinger, incl. fængselsstraffe.

Og ja det er absolut samfundsskadeligt...helt enig.

Jeg vil dog blot påpege at bankernes kriminelle handlinger har skadet samfundet langt mere, i et målestok der for en hvis bank betød at staten på 48 timer måtte ud og stable en nationaløkonomisk redningsaktion på benene, og stille samtlige skatteydere som garanter, og ligefrem kapital indskydere i en størrelsesorden Danmark ikke har set NOGENSINDE!.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland Empty Sv: Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland

Indlæg af Thomas Ons Okt 08, 2014 10:15 am

Gorrion skrev:Jeg tror vi er enige Cirb.
jeg tror denne kartelsag er udmålt efter de gamle strafferammer.
Der er så vidt jeg ved strammet op for nylig i disse straffeudmålinger, incl. fængselsstraffe.

Og ja det er absolut samfundsskadeligt...helt enig.

Jeg vil dog blot påpege at bankernes kriminelle handlinger har skadet samfundet langt mere, i et målestok der for en hvis bank betød at staten på 48 timer måtte ud og stable en nationaløkonomisk redningsaktion på benene, og stille samtlige skatteydere som garanter, og ligefrem kapital indskydere i en størrelsesorden Danmark ikke har set NOGENSINDE!.

Det, det drejer sig om i denne sammenhæng er at få reddet bygge og anlægsbranchen, som der bliver brug for - men IKKE til boligbyggeri i videre omfang.

Den har så bevæget sig op på et fuldstændigt urealistisk løn og prisniveau i de "gode" banksvindlede tider. Dem skal de nu lige se at komme væk fra igen!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland Empty Sv: Byggeri-formand om kartel-anklager: Jeg er bare en tømrermester fra Nordsjælland

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum