Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Problemet afdragsfrihed...eller er det?

3 deltagere

Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af RealTrouble Tirs Apr 29, 2014 10:57 am

http://epn.dk/privat/bolig/finans/ECE6677298/indgreb-afdragsfriheden-pa-vej-ud/

Hvis afdragsfriheden kapitaliseres i prisstigninger - fint nok, det er et problem. Hvis afdragsfriheden anvendes af af flexnarkomaner - fint nok, de skal på medmenneskelig afvending. Men anvendes afdragsfrihed i kombination med et fast rente lån og eksempelvis til nedbringelse af ågerrente lån i banken, investering i egen virksomhed, spredning af opsparing etc. - jeg kan ikke se problemet! Hvad er problemet?

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 29, 2014 11:03 am

RealTrouble skrev:http://epn.dk/privat/bolig/finans/ECE6677298/indgreb-afdragsfriheden-pa-vej-ud/

Hvis afdragsfriheden kapitaliseres i prisstigninger - fint nok, det er et problem. Hvis afdragsfriheden anvendes af af flexnarkomaner - fint nok, de skal på medmenneskelig afvending. Men anvendes afdragsfrihed i kombination med et fast rente lån og eksempelvis til nedbringelse af ågerrente lån i banken, investering i egen virksomhed, spredning af opsparing etc. - jeg kan ikke se problemet! Hvad er problemet?
Det er, at det sker ikke! Det har jeg vist så mange gange, at det gider jeg ikke gøre igen - og den model er endnu en bankløgn.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af RealTrouble Tirs Apr 29, 2014 11:09 am

Men så diskuttere vi jo ikke "afdragsfriheden" som instrument, men låntageradfærd...

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Pluto Tirs Apr 29, 2014 11:21 am

God nyhed. Mulighederne for at tage afdragsfrie lån bør helt klart nedtrappes til 40-50% af boligens værdi.

Pluto

Antal indlæg : 398
Join date : 07/02/14

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 29, 2014 11:59 am

RealTrouble skrev:Men så diskuttere vi jo ikke "afdragsfriheden" som instrument, men låntageradfærd...

Hør nu her! En flextumpe hverken kan eller vil betale renter - endsige afdrag.

Hvorfor har sådan nogle fået bevilget lån?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty En annuitet har det minimale stabile afdrag.

Indlæg af Thomas Tirs Apr 29, 2014 12:24 pm

Afdragsfrihed på vej ud.

Der er kun et stabilt realkreditlån - en fast forrentet, konvertibel annuitet.

Der er ikke tale om ét problem!

a) Variabel forrentning dur ikke: Man kan ikke finansiere en langsigtet investering med en kortsigtet forpligtigelse.
b) Afdragsfrihed dur ikke: Ejendomspriser vil altid overvurderes.
c) Inkonvertible lån dur ikke: Som følge af rentekurven vil kuponrenten på et tidspunkt blive indhentet af afdrag og restløbetid, hvorfor lånet skal omlægges.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Pluto Tirs Apr 29, 2014 12:44 pm

Thomas skrev:Afdragsfrihed på vej ud.

Der er kun et stabilt realkreditlån - en fast forrentet, konvertibel annuitet.

Der er ikke tale om ét problem!

Thomas skrev:
a) Variabel forrentning dur ikke: Man kan ikke finansiere en langsigtet investering med en kortsigtet forpligtigelse.
Vrøvl!
Thomas skrev:
b) Afdragsfrihed dur ikke: Ejendomspriser vil altid overvurderes.
Vrøvl!
Thomas skrev:
c) Inkonvertible lån dur ikke: Som følge af rentekurven vil kuponrenten på et tidspunkt blive indhentet af afdrag og restløbetid, hvorfor lånet skal omlægges.
Vrøvl!

Thomas =  geek 

Pluto

Antal indlæg : 398
Join date : 07/02/14

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af RealTrouble Tirs Apr 29, 2014 2:35 pm

"Hør nu her! En flextumpe hverken kan eller vil betale renter - endsige afdrag"

Fair nok - der er vi enige. Men jeg kan stadig ikke se problemet med afdragsfrie fast rente lån...eller rettere sagt, hvis nogen lån skal have afdragsfrihed så er det i forbindelse med disse lån at problemet er mindst...hvis der overhovedet er et problem??

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 29, 2014 2:48 pm

RealTrouble skrev:"Hør nu her! En flextumpe hverken kan eller vil betale renter - endsige afdrag"

Fair nok - der er vi enige. Men jeg kan stadig ikke se problemet med afdragsfrie fast rente lån...eller rettere sagt, hvis nogen lån skal have afdragsfrihed så er det i forbindelse med disse lån at problemet er mindst...hvis der overhovedet er et problem??

Fordi den væsentligste del af den danske pengemængde er realkreditobligationer.

Penge er som bekendt gæld; men gæld, der hverken bliver forrentet eller afdraget er ikke gæld; men tab!

Det har som sådan ikke noget med boligmarkedet at gøre! Vi taler om realkreditobligationen som penge! Det er jo tænderskærende tydeligt, at investorerne ikke regner flexlort (med eller uden afdrag) som værende penge!
Så vidt jeg kan se er investorerne flygtet ud af det danske pengemarked og har anbragt midlerne i udenlandske papirer.

Der kunne jo være en grund til, at DKK står så lavt! En mulighed er, at danske investorer sælger kronetilgodehavender og køber udenlandske. Ikk'?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af RealTrouble Tirs Apr 29, 2014 3:06 pm

Vi er jo ikke uenige når det drejer sig om flexlån...det er feset ind!

Men jeg savner stadig en stillingtagen til afdragsfrihed som instrument og i kombination med fast rente lån? Hvad er problemet?. Skal et forbud så gælde alle typer af lån? Anders Dum vil jo gnide sig i hænderne og udstede bank SDO lån uden afdrag, hvis der indføres en grænse for realkreditlån m. afdragsfrihed ved ex. 60 pct. Et stående er lån er ikke lig med et tab - det er vel mest et spørgsmål om debitors bonitet

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 29, 2014 5:06 pm

RealTrouble skrev:Vi er jo ikke uenige når det drejer sig om flexlån...det er feset ind!

Men jeg savner stadig en stillingtagen til afdragsfrihed som instrument og i kombination med fast rente lån? Hvad er problemet?. Skal et forbud så gælde alle typer af lån? Anders Dum vil jo gnide sig i hænderne og udstede bank SDO lån uden afdrag, hvis der indføres en grænse for realkreditlån m. afdragsfrihed ved ex. 60 pct. Et stående er lån er  ikke lig med et tab - det er vel mest et spørgsmål om debitors bonitet

Reglerne er sådan set ligegyldige, fordi kridterne og deres banker skal alligevel finansiere dem - investorerne vil ikke.

Sagen er bare den, at når de danske pensionspenge hopper til udlandet, så ryger kronen ned - formentlig det, der sker i øjeblikket. Men de penge kan returnere med en vis hast skulle jeg lige huske at sige - på russisk.
Sagen er, at man kan ikke opretholde en fastkurspolitik med så store beløb, der fiser og farer frem og tilbage i spekulation.

Lad mig sige det på en anden måde: Hvis ikke investorerne får tillid til papiret - og et ordentligt afkast (de er nu ikke kræsne i øjeblikket) - så tror jeg ikke vi kan forblive udenfor euroen.
Det er nemlig fidusen ved euroen - at er et lands økonomiske politik så elendig, at renten stiger, så vil man som lånebetingelse fra f.eks. tysk side stille en ordentlig økonomisk politik.
Det gør, at sikkerheden bag statsobligationerne er i orden, hvorfor pengemængden bliver det større.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet afdragsfrihed...eller er det? Empty Sv: Problemet afdragsfrihed...eller er det?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum