Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rohde banker banker

2 deltagere

Go down

Rohde banker banker Empty Rohde banker banker

Indlæg af Thomas Ons Dec 11, 2013 10:55 pm

Tjoooo.......

Skal der fyres banksvin? skrev:»Det vil jeg ikke sige, fordi det er den enkelte bank, der må gøre det op med sig selv. Men det vi kan konstatere - og den viden vi gerne vil dele er - at nogle virksomheder i den finansielle sektor er markant mindre produktive end andre virksomheder,« siger han

På dansk: JA!

Hvad tjener de så penge på, når de ikke laver noget? skrev:»Nogle kreditinstitutter har en meget lav egenkapitalforrentning og nogle har også haft tab. Derfor er der nok behov for en tilpasning af kapacitet i sektoren,« siger Lars Rohde.

Dermed har han også sagt, at man har ikke taget tab! Om omkostningerne er tab eller dovne og overbetalte parasitter: Det kan da være lige meget.
Det er både nævneren og tælleren i overskud/egenkapital brøken, det er galt med.

Hvem skal gøre noget ved det? skrev:Og hvis ledelsen i landets pengeinstitutter ikke kan finde ud af se skriften på væggen af egen drift, så bør bestyrelserne træde i karakter i langt højere grad, end de gør i dag.

» I værste fald kan man risikere, at virksomheden bliver hijacket af de ansatte, som sørger for, at de har det godt, men at ejerne og kunderne har det knapt så godt,« siger Lars Rohde.

Tja.... med SIFI-lovgivningen giver det sig selv: Man vil indsætte bestyrelser, der gør noget ved sagerne.

Finansiel Stabilitet

Nærmest lidt hælden vand ud af ørerne.

Altså:
Sagen er jo, at disse kapitaldækningsregler kan SIFI'erne ikke opfylde: Bare se på Sydbank! Når Sydbank får deres "outsourcede" fallenter tilbage igen, så ramler korthuset jo! Lige pludselig ser den kapitaloverdækning alt andet end strålende ud.

Når man har mange flextumper, der hver kan eller vil betale renter - endsige afdrag - så kommer de kunder, der kan og vil til at betale. Men se den går altså ikke! Fordi en solvent kunde vil finde andre finansieringsmuligheder, så er der ikke nogen til at betale for fallenterne. Det går endda så længe renten er lav; men det kunne jo være at investorerne havde kik på noget, der var bare en lille smule bedre end en negativ indlånsrente.

Boligpriserne

»Vi mener ikke, at stigningen indtil nu er ubegrundet. Det betyder ikke, at priserne ikke kan falde. Men det betyder, at der ikke er stærke faresignaler på boligmarkedet. Men priserne i Københavns-området kan nok heller ikke blive ved med at stige med 10 procent om året,« siger han til Berlingske Business.

Der er det sjove ved økonomi, at svindler og manipulerer man ét tal, så vil de andre på ét eller andet tidspunkt følge med.

»Der er begyndende tegn på, at der er mangel på arbejdskraft. Det har en tendens til at slå ud i stigende lønninger, og det kan så føre til en forværring af konkurrenceevnen og beskære beskæftigelsen. Og det er selvfølgelig det, vi har øjnene rettet imod«

Det er jo ikke mangel på arbejdskraft, der er: Det er mangel på den rigtige arbejdskraft! Fyrede offentligt ansatte, fyrede banksvin og unge med "undervisning" fra Folkeskolen: De er uanvendelige.

Dem, der kan bruges, gider ikke blive ved med at være til grin - de vil have lønforhøjelse - selvfølgelig vil de det.
Om ikke andet så kan de flytte! Det kan da godt være, at der ikke er de højeste lønninger i Brovst; til gengæld er boligen til at betale.

Det næste er, at der er ikke udsigt til at priserne på varer stiger - tværtimod.
Råvarer
Prisfaldstendensen set under et er fra mådelig til svag, men læg mærke til, at de råvarepriser er målt i USD. Det gjorde så ikke noget, hvis bare vekselforholdet mellem USD og EUR var konstant.

Men det er lige det det ikke er!
Inden for det sidste 1½ år er USD faldet fra 620 DKK/ 100 USD til 540 DKK/ 100 USD. Dvs, oveni det mådelige prisfald målt i USD er der et valutarisk prisfald på 13% på det 1½ år: Det er faktisk meget! Forholdet bliver endnu mere grotesk, når man taler om YEN!
Her taler vi 7,8 DKK/ 100 Yen; men nu med rabat til 5,2 DKK/ 100 Yen på 33%!
Dem er jeg så ikke så bange for, fordi de har haft råvareprisstigninger på 50% - det er nemlig den reciprokke af brøken.

Tilsvarende er der med de deciderede råvareproducerende lande. Som følge af deres devalueringer på 1/3 så er det lige som om priserne på råvarer målt i lokal valuta er steget ganske gevaldigt. Der er bare det problem ved det, at sagerne har svært ved at blive solgt til den pris i USD. Så mon ikke de kan finde nogle rabatordninger, så man kan forsyne Vesten med det, vi skal bruge til en rimelig pris.

Alt i alt er der udsigt til at importpriserne vil falde.

Oversat til Nationalbanksk:
....det kan så føre til en forværring af konkurrenceevnen og beskære beskæftigelsen .....

Jeg er ikke nervøs for Japan, for det er begrænset, hvor længe de kan blive ved med at tage penge med på arbejde. Selvfølgelig kan de sælge deres fordringer i USA - helt fint; men det vil trykke kursen på USD, så man ikke helt får det antal ton hvede - eller tønder olie - for det, som man havde regnet med. Jeg er heller ikke så bange for Danmark - isoleret set - for vi er eksportører af olie og flæsk, som holder prisen p.t.
Problemet ligger i beskæftigelsen for her er der, som bemærket, manglende arbejdskraft - af dem, der tjener penge. De får måske ikke mere i løn; men de får mere for den løn. Specielt, hvis de flytter - dem, der kan - fra København.
Da der er en usædvanlig høj koncentration af unyttige munde i København, som ikke kan flytte, så vil København rådne indefra.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rohde banker banker Empty Sv: Rohde banker banker

Indlæg af Merkur Tors Dec 12, 2013 12:10 am

Fra artiklen - som tidligere refereret

"» I værste fald kan man risikere, at virksomheden bliver hijacket af de ansatte, som sørger for, at de har det godt, men at ejerne og kunderne har det knapt så godt,« siger Lars Rohde."

Dette havde jeg godt nok ikke forventet at se citeret fra en nationalbankdirektør.

Er det bare mig eller bliver der - sådan over en bred kam - strammet lidt op på retorikken og beslutsomheden, med udtalelser som denne og det seneste fleksrente lovforslag?

(Men noget skal der vel også ske hvis EU dømmer vores F1 obligationer som "værdiløse" til juni).

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Rohde banker banker Empty Sv: Rohde banker banker

Indlæg af Thomas Tors Dec 12, 2013 12:40 am

Merkur skrev:Fra artiklen - som tidligere refereret

"» I værste fald kan man risikere, at virksomheden bliver hijacket af de ansatte, som sørger for, at de har det godt, men at ejerne og kunderne har det knapt så godt,« siger Lars Rohde."

Dette havde jeg godt nok ikke forventet at se citeret fra en nationalbankdirektør.

Er det bare mig eller bliver der - sådan over en bred kam - strammet lidt op på retorikken og beslutsomheden, med udtalelser som denne og det seneste fleksrente lovforslag?

(Men noget skal der vel også ske hvis EU dømmer vores F1 obligationer som "værdiløse" til juni).
Rohde er ingen Bernstein - og har faktisk altid været klar i mælet.
Men jeg er ikke i tvivl om, at det er årsagen til at Rohde blev Nationalbankdirektør - han har en sleben tunge.

Det tror jeg nu ikke sker. Enten flyver bestyrelse og direktion ud omgående efter SIFI reglerne, og den nye ledelse vil gå ind og foretage de nødvendige rationaliseringer. Danske Bank, Nykredit har jo allerede annonceret fyringsrunder. Det sjove bliver om Anders Dum forstår den? Mon ikke også Sydbank har fået et vink med en vognstang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rohde banker banker Empty Nu er Vestager kommet på arbejde!

Indlæg af Thomas Ons Feb 26, 2014 3:40 am

Bankunion? Tja... bom, bom.

Jeg forstår sådan set godt, hvad Lars Rohde siger. Men der er som regel to sider af siden, og vi skal også vurdere, om der er noget, som trækker den anden vej, siger Margrethe Vestager og uddyber:

Det synes jeg er svært at gøre, før vi ved, hvordan den egentlige indretning kommer til at se ud.

Njaaaarhhh.....

Det er nok nærmere, at Tulletåben skal anbefale Bankunionen og Euroen helhjertet - ellers bliver han nemlig til suchi!

Bare rolig, han skal nok falde ned af det træ!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rohde banker banker Empty Sv: Rohde banker banker

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum