Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Århus Kalundborg lukker.

2 deltagere

Go down

Århus Kalundborg lukker. Empty Århus Kalundborg lukker.

Indlæg af Thomas Tors Sep 12, 2013 7:17 pm

Det var sådan en hyggelig rute i gamle dage.

Gad vide hvor de færger nu skal bruges henne?

Jeg havde egentlig troet, at den lukning ville afvente Femarn-forbindelsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Århus Kalundborg lukker. Empty Sv: Århus Kalundborg lukker.

Indlæg af SortKaffe Tors Sep 12, 2013 8:40 pm

Den rute kommer jeg nu til at savne. Eneste brugbare alternativ til den trælse tur over Fyn, da turen op til Odden er for træls.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Århus Kalundborg lukker. Empty Sv: Århus Kalundborg lukker.

Indlæg af Thomas Tors Sep 12, 2013 9:02 pm

SortKaffe skrev:Den rute kommer jeg nu til at savne. Eneste brugbare alternativ til den trælse tur over Fyn, da turen op til Odden er for træls.
Nu kendte jeg skipperne rimelig godt i gamle dage og maskinmestrene. Johansens fortælling om Benediktes værftstur inden den kom til Helsingør Helsingborg - er Du vimmer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Århus Kalundborg lukker. Empty Sv: Århus Kalundborg lukker.

Indlæg af SortKaffe Fre Sep 13, 2013 11:18 pm

Jeg har nu mange gode minder fra Århus Kalundborg ruten. I mange år passede jeg mit arbejde i både Århus og København ved at tage "hurtig Marie" fra Århus Havn kl. 04.00. På den tur kunne man få en kahyt, så når båden var i Kalundenborg kl. 07.00 var man frisk som en havørn. Så 1½ time til staden, det var jo ikke noget at snakke om. Og kl. 08.30 var jeg parat til dagens møder og andre strabadser. Og så var morgenkaffen og rundstykker oven i købet inkluderet i prisen på billetten.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Århus Kalundborg lukker. Empty Sv: Århus Kalundborg lukker.

Indlæg af Thomas Lør Sep 14, 2013 12:05 am

SortKaffe skrev:Jeg har nu mange gode minder fra Århus Kalundborg ruten. I mange år passede jeg mit arbejde i både Århus og København ved at tage "hurtig Marie" fra Århus Havn kl. 04.00. På den tur kunne man få en kahyt, så når båden var i Kalundenborg kl. 07.00 var man frisk som en havørn. Så 1½ time til staden, det var jo ikke noget at snakke om. Og kl. 08.30 var jeg parat til dagens møder og andre strabadser. Og så var morgenkaffen og rundstykker oven i købet inkluderet i prisen på billetten.
Med et dengang meget nøje kendskab til trafikmængderne - jeg tillader mig at sige: Enestående nøje - kan jeg sige, at Du var en af de få, der fandt den løsning tiltrækkende - MEGET få.
Hovedproblemet på den rute var at trafikmængderne kom skævt, således at en fyldt afgang medførte en tom retursejlads. Det var derfor man indførte produktet med løstrailere, der brugte den tomme kapacitet. Det blev endnu mere udtalt med Peter Paars og Niels Klim - det løste imidlertid ikke bemandingsproblemet.

Hovedsigtet med den rute var at opretholde forbindelsen mellem landsdelene så længe som muligt i tilfælde af svær is - men navnlig krig. Derfor havde Benedikte og Anne-Marie en uhyggelig maskinkraft, et "is-egnet" skrog - og en elendig brændselsøkonomi.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Århus Kalundborg lukker. Empty Sv: Århus Kalundborg lukker.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum