Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

3½% lukker

4 deltagere

Go down

3½% lukker Empty 3½% lukker

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 11:36 pm

Det var det, jeg sagde!

Vi skal ind i en invers rentestruktur, hvor flexrenten kommer betydeligt over den 30 årige fast forrentede annuitet.

Det var 2½%, der skulle have været åbnet.

Bankerne skal jo finde ud af, at det er den eneste måde, de kan slippe for at skulle købe flexlortet selv - ikke lave flexlort.

Ideen med at komme flæbende og ville låne penge i Nationalbanken uden rente - den har jo lissom givet bagslag - forstået på den måde, at de udlån, der lå som sikkerhed, de forsvinder.

Det kan godt være, at Danske Bank låner til 0,2%; men det kommer til at koste dem udlån på 4%.

Nu skal vi have omlagt de variabel forrentede lån med afdrag. Der må man jo åbne for 2½% 30 år.
Og 2% 20 år.

Samtidig må man hæve udlånsrenten til en 2-3%, så bankerne kommer til at forstå, at det er alvor.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34406
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

3½% lukker Empty Sv: 3½% lukker

Indlæg af Slettet profil Ons Jul 17, 2013 10:06 pm

Det er muligt der i en periode lukkes for udstedelser i serier med 3½ % kupon. Men der stadig et stykke vej til at serier med 2 % kupon bliver åbnet som bliver hvad låntagerne først hiver ned fra hylderne. Det kan ikke udelukkes i hvert fald.

Men jeg tvivler på at de korte udlånsrenter fra Nationalbanken (eller ECB) vil hæves til 2-3 %. Det kommer simpelthen ikke til at ske foreløbig. Der er ikke nogen sammensværgelse eller en hemmelig koordineret plan til at få låntagere over i fast forrentede lån. Ville man det, så kunne det gæres på en langt mere hensigtsmæssig måde.

Slettet profil

Antal indlæg : 63
Join date : 26/08/11

Tilbage til toppen Go down

3½% lukker Empty Sv: 3½% lukker

Indlæg af wh Ons Jul 17, 2013 10:23 pm

Ok, her er så en forudsigelse fra mig: 3½% åbner igen inden for et år.

Så kan jeg også hysterisk skrige: "Hvad sagde jeg?" som vores orakel herinde.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

3½% lukker Empty Sv: 3½% lukker

Indlæg af Thomas Ons Jul 17, 2013 10:24 pm

Matthew skrev:Det er muligt der i en periode lukkes for udstedelser i serier med 3½ % kupon. Men der stadig et stykke vej til at serier med 2 % kupon bliver åbnet som bliver hvad låntagerne først hiver ned fra hylderne. Det kan ikke udelukkes i hvert fald.

Men jeg tvivler på at de korte udlånsrenter fra Nationalbanken (eller ECB) vil hæves til 2-3 %. Det kommer simpelthen ikke til at ske foreløbig. Der er ikke nogen sammensværgelse eller en hemmelig koordineret plan til at få låntagere over i fast forrentede lån. Ville man det, så kunne det gæres på en langt mere hensigtsmæssig måde.
Det gør man jo sådan set også ved at kvæle kreditten til bankerne.

Alene det, at der er forsvundet 35 mia. kr. i erhvervsudlån over til erhvervsobligationer - det kommer til at kvæle bankernes muligheder for at købe eget flexlort, som investorerne hverken vil eje eller have.

Det andet er, at man har jo ikke ligefrem været jublende mht. at udstede statsobligationer. Det har så medført en vis kapitalflugt til udlandet.

Jeg tror det umiddelbare problem er BRF, hvor der ikke kan være mange reelle obligationer tilbage.

Det begynder at blive påtrængende at få en form for afvikling af realkreditten.

Vi kan se det også, hvordan Danske Bank jager indskyderne bort - formentlig for at slippe billigere i betaling til Finansiel Stabilitet. Deres omkostningsargument er jo noget vrøvl - det har intet med arbejde på indskudskunder at gøre.

Vi har jo også set igen og igen, at Danske Bank ikke kan betale sine regninger - nu får vi så at se her ved månedsskiftet om de har likviditet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34406
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

3½% lukker Empty Sv: 3½% lukker

Indlæg af klogeaage 35 Ons Jul 17, 2013 10:43 pm

wh skrev:Ok, her er så en forudsigelse fra mig: 3½% åbner igen inden for et år.

Så kan jeg også hysterisk skrige: "Hvad sagde jeg?" som vores orakel herinde.



Ha ha ha du har længe skreget hysterisk,og til den tid er der hellere ingen der tager notits af dig.

klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

3½% lukker Empty Sv: 3½% lukker

Indlæg af Thomas Tors Jul 18, 2013 1:42 am

klogeaage 35 skrev:

Ha ha ha du har længe skreget hysterisk,og til den tid er der hellere ingen der tager notits af dig.


Notits af hvem?

For så vidt som en omlægning lykkes til 2-2½%, så vil lånet på 3½% åbne igen, fordi den overskudslikviditet der er ligger på godt 200 mia. plus hvad der er anbragt uden for landet.

Det egentlige problem ved at de lavt forrentede lange annuiteter er, at man kender administrationsbidraget for ejerboliger; men det tilsvarende for erhvervsudlån og udlejningsbyggeri foreligger IKKE oplyst - og ikke for flex med afdrag. Derfor skal der en betydelig skævhed i rentekurven til at få losset dem over på fast forrentede annuiteter.

Boligejerne KAN ikke, erhvervslånene VIL ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34406
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

3½% lukker Empty Sv: 3½% lukker

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum