Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta Nationalbank og Renter

4 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Ons Mar 20, 2013 12:17 am

Valuta

Nu gider jeg ikke komme med EUR kursen, fordi for praktiske formål er DKK=EUR.

Vi devaluerer overfor SEK og USD - det er kun godt af hensyn til erhvervslivet.

Om Sverrig devaluerer - stærkt tvivlsomt. Så opskriver de jo fordringerne - ikke bare i Danmark; men også Estland, Letland og Litauen - for ikke at tale om Finland. Så kan de have den store ære, glæde og fornøjelse at se på at deres banker der går direkte i "grise-mode": Tro mig Sverrig er fanget som Putin er på Cypern.

Der er jo ikke nogen tvivl om at svenskerne har lånt deres udenlandske filialer/datterselskaber store beløb.
Så går man over til krisehåndtering i de baltiske lande, hvor indskyderne så foruden at miste deres "egenkapital" ganske, ganske pludseligt vil få en rundbarbering som indskydere.

Det er da derfor Nordea's danske direktør - lige pludselig vil være direktør for NYK! Engberg Jensen har man jo villet af med de sidste 5 år.

På den anden side så opskriver vi voldsomt overfor specielt Japan og UK - så meget, at jeg må justere akserne på grafen. (normalt ligger toppen 15% over bunden).
At Japan vil forære os Toyotaer, det er da fornemt (så slipper vi for vrøvlet med den afgiftslettelse) - samtidig kan de så ikke vente med at betale voldsomt mere for mørbrad og olie. Da vi vel ikke har nogen penge i klemme der, så kunne det ikke være bedre. (vi kan jo ikke umiddelbart hæve flæskepriserne, som man kan hæve bøf og korn).

Det bedste er næsten, at Putin fandt ud af, at spekulere mod EUR, så kommer man til skade, så det gør han ikke. Det kan da godt være, at han holder prisen på naturgas høj - Fiiiint, så sejler vi det ind i stedet for. Men hvis han tror, han kan få Tyskland til at betale for at rette de banker op, han har spekuleret i smadder på Cypern? Så er han da dummere end Merkel tillader.

£ ryger da osse ned. Så gæld i £ bliver lidt lettere at betale. Ak ja, det er hårdt at være en bankejet stat! England, Sverrig, Cypern, Japan - surt, surt show. Man kan IKKE gøre noget smart! Enten taber man penge på valuta eller også nedskriver de ens bankindestående.

Og der er stadig kæmpefjolser som Morten Messerschmidt, der er "forbeholdne" overfor EU og EUR - heldigt, at vi aldrig har hørt efter, hvad de har sagt. Putin f.eks. er ganske pludseligt blevet meget, meget klogere - ligesom den små spruthysteriske Johanne. Hun får jo flere vælgere - ja, i fængsel.

Onkel Lars har tilsyneladende kridtet køen:
Nationalbanken
Det I ikke kan se på grafen er, at der i fredags kom et pengepolitisk udlån på en uge til 300 mio. hvor der hele tiden har ligget et på ugebasis på 150 mio.

Det er så et vildt gæt; men det er formentlig BRFkredit's systemiske aktier - Jeg har en mistanke om at BRFBanks allerede lå der.

Igen et helt vildt gæt: I morgen på TV vil Onkel Lars kede røven ud af journalisterne med årsregnskabet. Mens så de svagt begavede erhvervsjournalister forsøger at finde noget interessant i det. Så kommer meldingen:
1) Udlånsrenten hæves med 1/4%. Indlån, folio og diskonto forbliver den samme.
2) BRF har på sine grædende knæ tryglet om at hele ledelsen fyres omgående - ligeledes personale helt ned til portneren og kantinedamen ryger samme vej - at egenkapitalen må regnes for tabt, hvorved Finansiel Stabilitet må indgå i en afvikling mhp. ar sikre obligationsejernes værdier.
3) Om Engberg Jensen bliver udpeget til direktør? Tvivler; men man soll sich nicht verblüffen lassen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Ja, Cypern bragte ingen glæde hos Nordea.

Indlæg af Thomas Man Mar 25, 2013 1:11 pm

SEK

Alt andet stiger - kun SEK falder. Skriften på væggen?

indskud
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Man Mar 25, 2013 6:05 pm

Thomas skrev:SEK

Alt andet stiger - kun SEK falder. Skriften på væggen?

indskud

Farbror Stefan

Man bliver helt glad for Danske Bank i den sammenhæng. De svenske banker er så sammenfiltrede, at de faktisk er 4 gange Danske Bank - godt og vel endda.

I Sverrig har man ikke flextumper, man har knäppskallar! En knäppskalla låner naturligvis også til variabel rente i banken og kunne heller ikke drømme om at afdrage. Nu stiger ejendomspriserne i Sverrig - det tro Fanden - ellers var bankerne styrtet i grus.

Det betyder ikke at finansieringen foregår på længere sigt i Sverrig end i Danmark - tværtimod er der tale om valutaswap på valutaswap oveni.

Vi kan vist se bort fra risikoen for en svensk devaluering - de oprindelige lån forhindrer det. Her er obligationerne nemlig udstedt af bankerne til salg i andre banker i fremmed mønt til Yderste Udgårds træpenge.
Danmark kan ikke købe hele verden; men nok Sverrig - trist, at det ikke er værd at eje.

Der er en soliditet i boligudlånet på 3% - ho h o h o h o !

Vi kan smadre Sverrig alene med de spekulantudlån, man har i Finansiel Stabilitet!

Men mon ikke de danske skatteydere vil være glade for at betale de par milliarder - bare for at få pillet Sverrig til reservedele?

Mon ikke vi ser en mindre renteforhøjelse nu da SEK er faldet en anelse?

Tænk nu, hvis finnerne nægter at betale !

Det kan godt være, at Onkel Lars er meget på toilettet; men Farbror Stefan går med den HELT store ble!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af tommyjo Man Mar 25, 2013 9:11 pm

Vi devaluerer overfor SEK og USD
Ups, var der ikke noget med en vis person Suspect sagde det engang for længe siden Basketball No

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Man Mar 25, 2013 9:59 pm

tommyjo skrev:Vi devaluerer overfor SEK og USD
Ups, var der ikke noget med en vis person Suspect sagde det engang for længe siden Basketball No
Lige i disse dage revaluerer vi overfor SEK. Det er det, der bekymrer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af tommyjo Man Mar 25, 2013 10:14 pm

Thomas skrev:
tommyjo skrev:Vi devaluerer overfor SEK og USD
Ups, var der ikke noget med en vis person Suspect sagde det engang for længe siden Basketball No
Lige i disse dage revaluerer vi overfor SEK. Det er det, der bekymrer.
ja idag ;)men ikke set over 1 år der er SEK steget med ca 10% overfor DKK altså devalueret eller kan også sige 4 år study

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Tirs Mar 26, 2013 2:55 am

tommyjo skrev:
Thomas skrev:
tommyjo skrev:Vi devaluerer overfor SEK og USD
Ups, var der ikke noget med en vis person Suspect sagde det engang for længe siden Basketball No
Lige i disse dage revaluerer vi overfor SEK. Det er det, der bekymrer.
ja idag ;)men ikke set over 1 år der er SEK steget med ca 10% overfor DKK altså devalueret eller kan også sige 4 år study

Åh jo, for et år siden lå den i 84+ og før jul lå den i 86+ og nu i 88+ DKK/100 SEK.

Men spørgsmålet er hvornår valutakursjusteringen kommer så langt ned, at man er nød til at gribe til en hævning af den danske rente for at holde Nordea's flexlort i Sverrig.

Men igen Sverrig er fanget mellem EUR og USD: USD er revalueret med 5½ % ift. EUR og SEK er p.t. i samme tidsrum revalueret med 2½% - så er det spørgsmålet om hvornår balancepunktet er nået, hvilket vil afhænge af porteføljen af valutaswaps og fremmed valutalån.

På den ene side er det bestemt ikke uvelkomment, at EUR falder - for EU og beskæftigelsen altså. På den anden side er det uheldigt, når så store beløb og realkreditten hænger på så få mentalt tvivlsomme individer, som dem i Nordea. Skal vi virkelig bruge reserven på at smække ½% på udlånsrenten?
Nu har vi ikke tal for FEB endnu; men jeg tvivler stærkt på, at man har nået at snakke med særlig mange af boligforeningerne: Man har været stærkt optaget af smide kompromitterede direktører rundt blandt kridterne. Der er heller ikke noget hug ned i indskudsbeviser.
Kritikken fra Finanstilsynet af deres december manipulationer tyder ikke på, at der er "byttet" noget videre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af tommyjo Tirs Mar 26, 2013 3:18 am

Jeg kunne godt forestille mig at SEK står foran korrigering/devaluering indenfor nærmeste fremtid, men jo mere deres mønt er blevet værd kontra gælden i fremmed mønt des mindre er gælden og nemmere at servicere og set i det lys har det jo været gunstigt for Sverrig de seneste 4 år men spændende ser det ud ;)med mindre de enkelte serier ligger valuta/kurssikret i aftaler ad flere år

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Tirs Mar 26, 2013 4:04 am

tommyjo skrev:Jeg kunne godt forestille mig at SEK står foran korrigering/devaluering indenfor nærmeste fremtid, men jo mere deres mønt er blevet værd kontra gælden i fremmed mønt des mindre er gælden og nemmere at servicere og set i det lys har det jo været gunstigt for Sverrig de seneste 4 år men spændende ser det ud ;)med mindre de enkelte serier ligger valuta/kurssikret i aftaler ad flere år

Du påpeger her et af de helt væsentlige problemer med disse kurssikringsaftaler og SWAPS af forskellig art.

De har en tendens til at være destabiliserende, fordi deres udløbsdatoer ikke passer sammen - eller rettere passer for godt sammen, så skidtet går i selvsving.

En kurssikring er kun en god forretning, når man kan matche en importør og en eksportørs betalinger mod hinanden, fordi så bliver der et spread, man kan tjene penge på. Skal banken først ud og jagte en lukning på et interbankmarked, så er der de flere at dele med for at få op- og ned risiko til at gå i nul.

Du kan se eksemplet med Sverrig: De deler sig mellem så mange aftalepartnere, at bankerne laver masser af den slags aftaler (Nationalbanken bruger dem næsten ikke) - der er alle chancer for at løbe sur i det.
Du kunne også se med CDS i forb. med Grækenland: Brutto 70 mia. EUR netto 3-4.

Med færre valutaer (Guds fred med Thailandske Bath) er behovet jo til at overse. Man skal være lettere åndssvag for at lave en swap DKK/EUR.

Det er det, der gør mig nervøs: Jeg tror faktisk svenskerne har mistet overblikket - det på trods af, at de kun har fire banker, som ligger og snyder hinanden.

Når så stor en del af vores handel går til og fra EU, så er der ikke noget i kurssikring. De tyske slutleverandører/importører har et cirkus; men kinesernes forsøg på at manipulere kurserne gik lidt mindre end fremragende, for det kunne man handle sig ud af.

Grækenland gjorde jo det, at CDS på statsobligationer er en dårlig idé, fordi man er ret god til at sørge for at disse aftaler ikke dur, når der er brug for dem. Alene diskussionen om hvad en "credit event" var!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Primo april 13

Indlæg af Thomas Ons Apr 03, 2013 5:55 pm

Nationalbanken
Valuta

Der er sket to ting:

1) SEK er kommet op i liiiige knap 90 DKK/100 SEK om det har noget at gøre med interne handler i Nordea?

2) De pengepolitisk udlån er faldet med 1½ mia. Hvad det er, er ikke godt at vide, for de lange lån, som afdraget er sket på, står uforandret på hhv. 15,9 mia. og 37,02 mia.

Om det vitterlig er lykkedes at omlægge nogle af de variable lån med afdrag - det bliver svært at sige: Beløbet er så lille. Vi vil heller ikke kunne se det på de 30 årige annuiteter, for (det jeg ville gøre) var at omlægge til 20 årige - så bliver rentespringet ikke så stort.
Hidtil har man gået på at for længe flexbindingen - og det kan da også være, at det er nogle af dem - de kunne evt. belånes i en repo, hvorved Nationalbankens finansiering kunne undgås.

Men det må forblive spekulationer for indeværende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty apr 13 ECB holder 0,75%

Indlæg af Thomas Tors Apr 04, 2013 4:43 pm

Ikke overraskende

Ikke når man har så store problemer med at holde inflationen oppe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Mandag 8/4

Indlæg af Thomas Tirs Apr 09, 2013 12:20 pm

Onkel Lars

Der er et fald i de pengepolitiske udlån:

a) På det lange udlån på 1½ mia i den forgangne uge. Det er svært ikke at skulle krydschecke til SEK
b) I weekenden på ½ mia. på det helt korte udlån - der er tilsyneladende 1-2 gruppe 3 banker, som er på vej i Finansiel Stabilitet - jeg gider ikke gætte på hvilke, der er så mange muligheder.

Dernæst er indestående større end det har været den sidste måned.

i) Der er de ca. 35 mia. op på anden bankdag i måneden.
ii) Ellers et idestående på 257-8 mia. som nok er højt; men ikke exceptionelt.


Valuta.

A) Der er en meget urolig SEK jævnf. a). Om det kan passe med at guldbarrer for 1½ mia. skramler frem og tilbage?
B) Det generelle billede er ellers en styrket EUR, som tilsyneladende kommer dels af en stærkt svækket YEN - hvilket ikke er overraskende, fordi det er officiel politik at tilføre massivt med penge: Jeg ved så ikke hvordan Japans bruttogæld ligger.
C) Rubler falder med 3% på en uge - igen hvordan med energipriserne?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 8/4 13

Indlæg af Thomas Ons Apr 10, 2013 3:25 pm

Valuta

Der er jo ikke nogen tvivl om, at EUR hen over nytår har været spekuleret op - det er så ret betydelige beløb, der er tale om. Det retter naturligvis mistanken mod Kina - og Japan.
Det der så sker i februar - og til dels marts er (efter min opfattelse) en korrektion og reaktion, på den spekulation. Det er ikke noget, der har hjulpet på den tyske eksport.
Det blive spændende at se om USD faldet standser i 570, som det bør. USD ligger egentlig mellem 570 og 580.

Rubler har fået det gok ned på 18,25 - efter at have været alt for højt oppe; mens oligarker forsøgte at redde de midler fra Cypern, som de ærlig og uredeligt har stjålet.
£ sjosker efter € som sædvanligt.

Det foruroligende er den stadig mere paniske flugt fra YEN. En devaluering med 20% er en ting; men lige i øjeblikket ser det mest af alt ud til et bankrun på Japan.

CHF havde et hug ned - formentlig fordi visse "glemte" beløb havde travlt med at smøre haser og komme væk inden Schäuble lægger sin klamme hånd på dem.

Det, jeg ikke helt forstår er faldet i de pengepolitiske udlån. Nu får vi se hvordan konverteringerne til længere løbetider på flexlortet kommer til at se ud.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 11/4 13

Indlæg af Thomas Tors Apr 11, 2013 12:29 pm

Nationalbank
Valuta

SEK bevæger sig sidelæns - så sker der IKKE noget der - det er heller ikke meningen. Jeg undrer mig bare over, hvordan man er blevet enige om 89½ - og ikke 90½ som før........
Mon ikke USD og YEN flader ud?
Men efter nytår var der godt nok nogen, der havde travlt med at komme ud af CHF!



Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Tors Apr 11, 2013 8:57 pm

Thomas skrev:Onkel Lars

Der er et fald i de pengepolitiske udlån:

a) På det lange udlån på 1½ mia i den forgangne uge. Det er svært ikke at skulle krydschecke til SEK

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om Haldor Topsøe skaffer 1 mia. på en time. Har noget med dette at gøre?

i) Det er jo helt typisk sådan et prima udlån, der vil ligge til sikkerhed i Nationalbanken, hvis man nu ikke lige kan få accepteret flexlort for et pengepolitisk udlån.
ii) Beløbene passer også nogenlunde - hvis man lige lægger årsresultat 2012 til. Ret beset er det nok ikke en dårlig idé at betale Danske Bank ud. 3 mdr. CIBOR plus 0,205% lyder ikke dyrt.
iii) Vil der være købere til de obligationer? MON ikke! En 5 årig stat til 0% - det lyder jo alt andet end kakao for øregangen hos en pensionskasse. Den er så ikke særlig likvid; men det er lige meget, hvis man ser pengene igen. Det er jo ikke af likviditetshensyn man ligger med statsobligationer......
iv) Det er så formentlig en balanceslankning i Danske Bank - jamen så har de jo slet ikke BRUG for det pengepolitiske udlån! Det får også den hårdt tilsvindlede egenkapital til at strække lidt længere - når man nu skal til at nedskrive i forbindelse med bytteriet med Nordea.....
v) Vil Nordea og SEB være så onde ved Danske Bank? Gæt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 12/4 13

Indlæg af Thomas Fre Apr 12, 2013 1:34 pm

Thomas skrev:Nationalbank
Valuta

SEK bevæger sig sidelæns - så sker der IKKE noget der - det er heller ikke meningen. Jeg undrer mig bare over, hvordan man er blevet enige om 89½ - og ikke 90½ som før........
Mon ikke USD og YEN flader ud?
Men efter nytår var der godt nok nogen, der havde travlt med at komme ud af CHF!

Rublen går op, jaså... Ustabiliteten går nok så meget på, at der formentlig er få; men store beløb, der rasler frem og tilbage - det er jo ikke symaskinenåle-industrien, der afregner med leverandører.

Jeg kan så ikke lide at USD går gennem 570..... majsprisen falder OGSÅ - specielt futuren.... og hvede...

Yen skulle have ligget på 5,9 - den går ned på 5,7.....

Det kunne lige mangle, at Japan nu for alvor skrider sammen. Tegnene er klare: Billige Toyota'er! Altid et tegn på problemer i Japan.

SEK er meget nervøs kryber nu op mod 90 igen.

Jeg kan ikke sige mig fri for en mistanke om, at den uro har en sammenhæng med underlige hop på indskudsbeviserne. Dels er der rettet bagud et par dage, dels hopper der 4-6 mia. ud sidste fredag, som først dukker op igen tirsdag. Passer ad Pommern til med ATP bidrag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Man Apr 15, 2013 12:40 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:Nationalbank
Valuta

SEK bevæger sig sidelæns - så sker der IKKE noget der - det er heller ikke meningen. Jeg undrer mig bare over, hvordan man er blevet enige om 89½ - og ikke 90½ som før........
Mon ikke USD og YEN flader ud?
Men efter nytår var der godt nok nogen, der havde travlt med at komme ud af CHF!

Rublen går op, jaså... Ustabiliteten går nok så meget på, at der formentlig er få; men store beløb, der rasler frem og tilbage - det er jo ikke symaskinenåle-industrien, der afregner med leverandører.

Jeg kan så ikke lide at USD går gennem 570..... majsprisen falder OGSÅ - specielt futuren.... og hvede...

Yen skulle have ligget på 5,9 - den går ned på 5,7.....

Det kunne lige mangle, at Japan nu for alvor skrider sammen. Tegnene er klare: Billige Toyota'er! Altid et tegn på problemer i Japan.

SEK er meget nervøs kryber nu op mod 90 igen.

Jeg kan ikke sige mig fri for en mistanke om, at den uro har en sammenhæng med underlige hop på indskudsbeviserne. Dels er der rettet bagud et par dage, dels hopper der 4-6 mia. ud sidste fredag, som først dukker op igen tirsdag. Passer ad Pommern til med ATP bidrag.
Så kom der tilsyneladende lidt ro på; men jeg kan stadig ikke lide den lave YEN.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Tirs Apr 16, 2013 11:54 am

Thomas skrev:Nationalbank
Valuta


Så kom der tilsyneladende lidt ro på; men jeg kan stadig ikke lide den lave YEN.[/quote]

Det fik jeg da vist sagt tidsnok!

1) SEK bevæger sig stadig sidelæns; men med faldende top og stigende bund - et tegn på ustabilitet
2) Rublen faldt igennem - det skulle den ikke have gjort.

Forbindelse? Jeg ved sgu ikke, hvad Nordea ligger og leger med.

3) Men guld går tilsyneladende gennem gulvet.Nogen forsøger at stabilisere tilsyneladende - spændende om de får held med det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 17/4 13

Indlæg af Thomas Tors Apr 18, 2013 10:48 am

[quote="Thomas"]
Thomas skrev:Onkel Lars


Tjo farbror Stefan har sine problemer.

Jeg vil nu nok nærmere tro, at det drejer sig om russiske penge i finske og baltiske afdelinger, der søger mod Sverrig - hvor, bankerne så kan have fornøjelsen af at låne dem ud til datterselskaberne.

Det bliver morsomt, når finnerne hiver proppen - og de store indskydere er de svenske banker - fy for en tandrensning! Også kaldet en cypriot.

Jeg synes ikke rigtig vi kommer nogen vegne med de låneomlægninger........
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 22/4 13

Indlæg af Thomas Man Apr 22, 2013 12:04 pm

Valuta, Nationalbank og guld.

På valutamarkedet skete der i den forgangne uge, nærmest demonstrativt, ingenting.

Jo SEK og RUB "justerede nedad", hvor det ender, tjaaa....

RUB er nok en flugt over i guld, hvilket IKKE er nogen god idé. Specielt ikke når Bundesbank har guldbarrer nok til at klaske prisen ned - i lommen vel at mærke. Læg mærke til at guldprisen kommer sig en anelse i ugen. Til gengæld fortsætter sølv nedad. Det kunne tyde på Kina - ét sted skal likviditeten til at holde hånden under guldprisen jo komme fra.

Nu fremgår tilbagebetalingen af 1½ mia. endnu ikke af de pengepolitiske udlån, hvilket heller ikke var forventeligt, da det skete fredag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Aha, dér var den - den 1½ mia.

Indlæg af Thomas Man Apr 22, 2013 1:26 pm

Danish Crown

og

Ambu

Det skal nok passe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 23/4 13

Indlæg af Thomas Tirs Apr 23, 2013 2:10 pm

Thomas skrev:Valuta, Nationalbank og guld.

På valutamarkedet skete der i den forgangne uge, nærmest demonstrativt, ingenting.

Jo SEK og RUB "justerede nedad", hvor det ender, tjaaa....

RUB er nok en flugt over i guld, hvilket IKKE er nogen god idé. Specielt ikke når Bundesbank har guldbarrer nok til at klaske prisen ned - i lommen vel at mærke. Læg mærke til at guldprisen kommer sig en anelse i ugen. Til gengæld fortsætter sølv nedad. Det kunne tyde på Kina - ét sted skal likviditeten til at holde hånden under guldprisen jo komme fra.

Nu fremgår tilbagebetalingen af 1½ mia. endnu ikke af de pengepolitiske udlån, hvilket heller ikke var forventeligt, da det skete fredag.
Nationalbanken

Jeps, præcis 1½ mia. Danish Crown 0,8 mia. og Ambu 0,7 mia.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 24/4 Hmmmm.....

Indlæg af Thomas Ons Apr 24, 2013 12:08 pm

Rentefald??

Nationalbank
Valuta

Hmmmm... Problemet er at hensynet til realøkonomien og hensynet til bankerne peger i hver sin retning - og den retning er afhængig af klokkeslettet. Bankerne reagerer hurtigt; det gør realøkonomien ikke.

Det er meget svært at forudsige, for en selvstændig dansk rentestigning risikerer at gå i selvsving med en europæisk rentesænkning.

Men man bliver altså snart nød til at gøre noget ved den SEK og det truende tilbagesalg af Nordea's flexlort.

Spørgsmålet er om man har ordnet det sådan at finansieringen er halvt i DKK og halvt i SEK - altså set fra Nordea's side. Sådan at, hvad de tjener på gyngerne vil de med garanti tabe på karrusellen, for der er IKKE nogen tvivl: Den høje svenske krone gør ondt på svensk erhvervsliv.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty 1/5 13

Indlæg af Thomas Ons Maj 01, 2013 12:24 pm

SEK

Nationalbanken

Faldet i indestående er pr. 29/4 bemærkelsesværdigt lavt! Kun godt 20 mia. mod forventelig 40 mia.
Her har vi nok en sammenhæng over til at folk ikke har kunnet få deres løn. Det er nok typisk nok Nordea, fordi SEK rammer en bund i fredags.

Spørgsmålet er hvad Nationalbankens balance viser pr. 30/4 13 - om der stadig er 99 mia. udlånt til Nordea. Jeg kan have min tvivl.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Ons Maj 01, 2013 12:54 pm

Thomas skrev:SEK

Nationalbanken

Faldet i indestående er pr. 29/4 bemærkelsesværdigt lavt! Kun godt 20 mia. mod forventelig 40 mia.
Her har vi nok en sammenhæng over til at folk ikke har kunnet få deres løn. Det er nok typisk nok Nordea, fordi SEK rammer en bund i fredags.

Spørgsmålet er hvad Nationalbankens balance viser pr. 30/4 13 - om der stadig er 99 mia. udlånt til Nordea. Jeg kan have min tvivl.

Der er så også et kort pengepolitisk lån på 145 mio. om det har noget forbindelse med:

Kongsted Sparekasse?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum