Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik

2 deltagere

Go down

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik Empty Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik

Indlæg af Thomas Søn Mar 10, 2013 3:59 pm

Gad vide hvilket argument, man brugte i virkeligheden overfor Kineserne

Der har jo aldrig fra kinesisk side været tale om interesse i minedrift og råstoffer. Hvordan mon man har fået fortalt dem, at de kommer gevaldigt til skade, hvis de ikke holder sig væk?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik Empty Sv: Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik

Indlæg af Jomsviking Tirs Mar 12, 2013 1:37 pm

Hele minedebatten på Grønland er jo desværre uoplyst og farlig for Grønland.

For at sige det ganske kort: Der er ikke meget at komme efter.

Af kommerciel interesse er der to potentielle større kandidater: Jernmalm ved Isua (nær Nuuk) og REE ved Kringlerne (Sydgrønland). Begge er gammelkendte forekomster og lødighed m.m. er ikke speciel høj, det er vanskeligt at se at grønland ville kunne financiere sig selv ved dette. Man kan jo have sin tvivl om hvad de direkte indtægter bliver (qva de ret lempelige vilkår som bliver tilbudt) og det er jo ikke ligefrem fordi at det vælter med arbejdsløse faglærte, der tværtimod er en mangelvare.

Man har, trods 30 års efterforskning ikke fundet olie værd at udvinde.

Man har snakket sig op i et hjørne og baserer sin politik på fantasi-forestillinger om en fantastisk værdifuld undergrund, hvor der opstår et uheldigt sammenspil af politikeres tågesnak der blilder vælgerne urealistiske forestillinger ind om nirvanna land, og vælgerne reagerer helt forventeligt ved at stille krav om en endnu mere urealistisk politik - man har jo en fantastisk værdifuld undergrund, så hvor svært kan det værre?.

Et godt eksempel er Alqa Hammonds udtalelser om grønlands udtræden af rigsfællesskabet, der jo er frigjort for enhver realistisk fornemmelse for hvor Grønland er, socialt, geopolitisk så vel som økonomisk. Vi taler om et geografisk set stort land, med 50k indbygger spredt ud over et kæmpe område (ligger du Gr. nordspids ved kap nord, så rager syd grønland ned i afrika!). Den eneste indtægtskilde man har er fiskeri og den eneste industri man har er fiskeindustri. 50% af selvstyrebudgettet er direkte bloktilskud og 25% af BNP'et er direkte bloktilskud. Uddannelsesniveauet er helt generelt lavt, og det er det generelle vidensniveau også, og slet ikke på højde med andre ilande (som er den relevante målestok da man på Gr. er forvent med en ilands levefod).

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik Empty Der røg Kuupik - på Grønland altså

Indlæg af Thomas Ons Mar 13, 2013 12:48 pm

Jomsviking skrev:Hele minedebatten på Grønland er jo desværre uoplyst og farlig for Grønland.

For at sige det ganske kort: Der er ikke meget at komme efter.

Af kommerciel interesse er der to potentielle større kandidater: Jernmalm ved Isua (nær Nuuk) og REE ved Kringlerne (Sydgrønland). Begge er gammelkendte forekomster og lødighed m.m. er ikke speciel høj, det er vanskeligt at se at grønland ville kunne financiere sig selv ved dette. Man kan jo have sin tvivl om hvad de direkte indtægter bliver (qva de ret lempelige vilkår som bliver tilbudt) og det er jo ikke ligefrem fordi at det vælter med arbejdsløse faglærte, der tværtimod er en mangelvare.

Man har, trods 30 års efterforskning ikke fundet olie værd at udvinde.

Man har snakket sig op i et hjørne og baserer sin politik på fantasi-forestillinger om en fantastisk værdifuld undergrund, hvor der opstår et uheldigt sammenspil af politikeres tågesnak der bilder vælgerne urealistiske forestillinger ind om nirvanna land, og vælgerne reagerer helt forventeligt ved at stille krav om en endnu mere urealistisk politik - man har jo en fantastisk værdifuld undergrund, så hvor svært kan det værre?.

Et godt eksempel er Alqa Hammonds udtalelser om grønlands udtræden af rigsfællesskabet, der jo er frigjort for enhver realistisk fornemmelse for hvor Grønland er, socialt, geopolitisk så vel som økonomisk. Vi taler om et geografisk set stort land, med 50k indbygger spredt ud over et kæmpe område (ligger du Gr. nordspids ved kap nord, så rager syd grønland ned i afrika!). Den eneste indtægtskilde man har er fiskeri og den eneste industri man har er fiskeindustri. 50% af selvstyrebudgettet er direkte bloktilskud og 25% af BNP'et er direkte bloktilskud. Uddannelsesniveauet er helt generelt lavt, og det er det generelle vidensniveau også, og slet ikke på højde med andre ilande (som er den relevante målestok da man på Gr. er forvent med en ilands levefod).

Ups
Enig - man har vidst det i 50 år.
Der er to erhvervsgrene på Grønland fiskeri og nasseri. Og fiskeriet har aldrig været godt - minder alt for meget om arbejde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik Empty Nå har man nu vist Kuupik nogle af de gamle papirer?

Indlæg af Thomas Man Mar 31, 2014 5:35 pm

Eller er der tale om bankkontoudtog.

Skrub af med Dig, Din korrupte sut!

»Vi føler, at den politiske situation er usikker i landet. Inuit Ataqatigiit skal derfor være parat til, at der kan ske noget inden for den nærmeste fremtid. Jeg har også meddelt under sidste generalforsamling, at jeg er parat til at give ansvaret til den yngre generation,« sagde Kuupik Kleist på pressemødet i Nuuk ifølge Sermitsiaq.

Parat til? Det er Du sgu tvunget til! Hvis Du ikke gør det frivilligt, så skal jeg lige love for at Sermisiaq skal få saftige detaljer at gnaske i!

Nu ved jeg ikke konkret i hvilken sammenhæng, han har fået bestikkelsen; men jeg formoder, det er nogle af de "minerettigheder", som kineserne ikke er interesserede i.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik Empty Mon ikke der er noget af en forklaring her?

Indlæg af Thomas Man Mar 31, 2014 10:50 pm

Thomas skrev:Eller er der tale om bankkontoudtog.

Skrub af med Dig, Din korrupte sut!

»Vi føler, at den politiske situation er usikker i landet. Inuit Ataqatigiit skal derfor være parat til, at der kan ske noget inden for den nærmeste fremtid. Jeg har også meddelt under sidste generalforsamling, at jeg er parat til at give ansvaret til den yngre generation,« sagde Kuupik Kleist på pressemødet i Nuuk ifølge Sermitsiaq.

Parat til? Det er Du sgu tvunget til! Hvis Du ikke gør det frivilligt, så skal jeg lige love for at Sermisiaq skal få saftige detaljer at gnaske i!

Nu ved jeg ikke konkret i hvilken sammenhæng, han har fået bestikkelsen; men jeg formoder, det er nogle af de "minerettigheder", som kineserne ikke er interesserede i.

Tja.... det var jo lidt andet end sælpølser.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik Empty Sv: Nå så fik man taget fundingen fra Kuupik

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum