Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

+2
HenningK
Gorrion
6 deltagere

Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Gorrion Ons Feb 27, 2013 11:46 am

http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/erhverv/article5222934.ece

Jeg er meget enig med Anders Dam.....
Jeg tror dog stadig at bankerne kommer til at tage betydelige tab, både fra landbruget og fra boligpyramidespillet.

Der er derudover....altså udover de historiske ubehageligheder vi allerede befinder os i....scenariet med udløb for mange....rigtig mange milliarder i afdragsfrie lån de kommende år....ud af disse stå 200.000-300.000 hustande over de næste 4-5 år i det man må betegne for en håbløs økonomisk situation, og mange flere stå kun lige nøjagtigt til at kunne holde sig fast i spidsen af neglene de efterfølgende år.....man kan håbe de skal arve en masse penge inden for de næste 10 år, for jeg tror ikke der bliver noget at hente i hverken boligprisstigninger, eller job/lønfest.

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af HenningK Ons Feb 27, 2013 12:24 pm

Gorrion skrev:man kan håbe de skal arve en masse penge inden for de næste 10 år, for jeg tror ikke der bliver noget at hente i hverken boligprisstigninger, eller job/lønfest.

Enig, omend det forekommer mig optimistisk at tro at 68-generationen efterlader sig ret meget. Som en af min fars kolleger sagde det: -"Hvis der er noget tilbage til arvingerne, så er det fordi at jeg har regnet forkert!".

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Thomas Ons Feb 27, 2013 12:49 pm

HenningK skrev:
Gorrion skrev:man kan håbe de skal arve en masse penge inden for de næste 10 år, for jeg tror ikke der bliver noget at hente i hverken boligprisstigninger, eller job/lønfest.

Enig, omend det forekommer mig optimistisk at tro at 68-generationen efterlader sig ret meget. Som en af min fars kolleger dsagde det: -"Hvis der er noget tilbage til arvingerne, så er det fordi at jeg har regnet forkert!".
Det er så langt fra umuligt - de regnede jo også med at det kun gik OP OP OP.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Kohl Ons Feb 27, 2013 1:37 pm

JA Hurra for det, da!
Det er har banker, politikere, økonomer vidst længe, de har bare ikke turde sige det højt. Nu er det så småt nået frem til aviserne og om et par uger kan vi måske håbe at der er noget man tør tale om på tv2 el. DR.
Prøv engang at se på de reformer der gennemføres for tiden, og er blevet gennem ført i de seneste år. Hvis ikke der er en dansk udgave af Hartz 4 så ved jeg ikke hvad det er. Hartz 4 blev indført for at få Tyskland igang igen efter en periode hvor tysk økonomi hang i tovene, konsekvensen blev bl.a. at tyskernes real løn ikke er steget i 15 år mm. Det er nøjagtig samme melodi den nuværende regering danser efter nu.

Kohl

Antal indlæg : 13
Join date : 06/08/12

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af SortKaffe Ons Feb 27, 2013 1:50 pm

Ja, selvfølgelig er der tale om en dansk Hartz 4 reform.

Kommer den til at virke ? På lang sigt ja.

Kommer den til at gøre ondt ? På kort sigt ja.

Her bliver reformen jo implementeret ovenpå en kollapset boligboble. Den udfordring havde de ikke i Tyskland. Derfor bliver mange flere ramt af reformens smertegivende elementer. Det er ikke kun indvanderkvinder og andre på evigt varende offentlig forsørgelse som kommer til at æde albyler. Et par bank- og kreditforeningsdirektører får også brug for stesolider.

Gør det noget ? Næe
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Thomas Ons Feb 27, 2013 2:18 pm

SortKaffe skrev:Ja, selvfølgelig er der tale om en dansk Hartz 4 reform.

Kommer den til at virke ? På lang sigt ja.

Kommer den til at gøre ondt ? På kort sigt ja.

Her bliver reformen jo implementeret ovenpå en kollapset boligboble. Den udfordring havde de ikke i Tyskland. Derfor bliver mange flere ramt af reformens smertegivende elementer. Det er ikke kun indvanderkvinder og andre på evigt varende offentlig forsørgelse som kommer til at æde albyler. Et par bank- og kreditforeningsdirektører får også brug for stesolider.

Gør det noget ? Næe

Jeg havde nu nok foretrukket en af de andre benzodiazepiner frem for stesolider - men vi har jo en læge til stede ......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Gorrion Ons Feb 27, 2013 3:45 pm

Her bliver reformen jo implementeret ovenpå en kollapset boligboble.

jovist en boligboble af uhørte dimensioner.....men konstruktionen af den gør det endnu værre.

Nu steg boligpriserne jo hverken af at Danmark pludselig var stødt på et massivt guldfund, eller at alle lige pludselig havde vundet i lotto....
Nææ nej....Konstruktionen VAR og ER et makroøkonomisk PONZI sceme, med alt hvad det indebære....båret op af varm luft i form af større og større gældssætning ved hvert bolig"køb"/skifte, og hvor kreditvudering var en by i et andet solsystem....eller nok nærmere galakse.
Det der er foregået er dybt kriminelt!


Sidst rettet af Gorrion Ons Feb 27, 2013 11:04 pm, rettet 1 gang
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Thomas Ons Feb 27, 2013 4:17 pm

Gorrion skrev:
Her bliver reformen jo implementeret ovenpå en kollapset boligboble.

jovist en boligboble af uhørte dimensioner.....men konstruktionen af den gør det endnu værre.

Nu steg boligpriserne jo hverken af at Danmark pludselig var stødt på et massivt guldfund, eller at alle lige pludselig havde vundet i lotto....
Nææ nej....Konstrktionen VAR og ER et makroøkonomisk PONZI sceme, med alt hvad det indebære....båret op af varm luft i form af større og større gældssætning ved hvert bolig"køb"/skifte, og hvor kreditvudering var en by i et andet solsystem....eller nok nærmere galakse.
Det der er foregået er dybt kriminelt!

De seneste dages basken med vingerne kunne være en afledning fra hvad der skal ske med bankerne - eller rettere realkreditten.

Indholdet i vækstpakken er hverken omfattende eller sensationelt - og der er ikke givet løfter, der ikke kan indfries - eller kontrolleres. de 150.000 jobs?

Det tal må være hentet af den blå luft. Det centrale i den vækstpakke er en øget beskatning af bankerne og at man hiver små og mellemstore virksomheder ud af bankernes klør.
Deraf de to låneformer - "securitisation" som er bestående lån.
"Trustees" som tilsyneladende går udenom bankerne må være nye lån.

Resten - udover en besparelse på fremrykning af nogle broarbejder i forbindelse med Femarn - hvilket nærmest er en næsvished overfor Merkel om at få fingeren ud. Men en besparelse ER det.

Men resten er noget snot, der har samlet sig i årevis til at blive gjort noget ved - ved lejlighed - om det kom sidste år, forrige år - eller næste år er uvæsentligt - både i beløb, princip og timing. Ulemperne har været kendt i årevis.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Kohl Ons Feb 27, 2013 8:45 pm

Afledningsmanøvre - ja det tror jeg du har helt ret i.
min vurdering er at den nuværende og den forrige regering vil gå meget langt for at holde danske banker og realkredit institutter ude af de internationale søgelys. og i de tilfælde at de får opmærksomhed, vil man død og pine kunne pege på alle de reformer som man har indført og vil indføre.
Det er jo ikke fordi S og SF synes det er sjovt at føre blå politik, de har bare ikke noget valg. For hvis ikke de gjorde det kunne det jo være at Danmark blev det næste land i gældskrisens rampelys, guderne ved at vi er modne til at komme på scenen og få trukket tøjet af. Heldigvis for DK er interessen i øjeblikket rettet mod Italien/Spanien og til dels Frankrig.

Jeg hørte en journalist i TV2 finans i går aftes, han fortalte at de til den tekniske orientering om krisepakken var blevet informeret om at en "normal" vækst tidligst ville indtræffe i 2017, og det var altså tidligst. Det synes jeg ikke jeg har hørt refereret i andre medier.

Kohl

Antal indlæg : 13
Join date : 06/08/12

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Thomas Ons Feb 27, 2013 9:09 pm

Kohl skrev:Afledningsmanøvre - ja det tror jeg du har helt ret i.
min vurdering er at den nuværende og den forrige regering vil gå meget langt for at holde danske banker og realkredit institutter ude af de internationale søgelys. og i de tilfælde at de får opmærksomhed, vil man død og pine kunne pege på alle de reformer som man har indført og vil indføre.
Det er jo ikke fordi S og SF synes det er sjovt at føre blå politik, de har bare ikke noget valg. For hvis ikke de gjorde det kunne det jo være at Danmark blev det næste land i gældskrisens rampelys, guderne ved at vi er modne til at komme på scenen og få trukket tøjet af. Heldigvis for DK er interessen i øjeblikket rettet mod Italien/Spanien og til dels Frankrig.

Jeg hørte en journalist i TV2 finans i går aftes, han fortalte at de til den tekniske orientering om krisepakken var blevet informeret om at en "normal" vækst tidligst ville indtræffe i 2017, og det var altså tidligst. Det synes jeg ikke jeg har hørt refereret i andre medier.

Når Nationalbankdirektøren offentlig siger, at Danske Bank er probleMET, så spørger jeg, hvad så med kridterne: ER der en afklaring og sliber man øksen? Det Systemiske Råd er nedsat i torsdags!
Rohde snakker bankunion til Europaudvalget. Et eller andet finansielt er oppe og vende.
Det væsentlige i vækstpakken, nemlig små og mellemstore virksomheders finansiering er proppet ned som nr. 11 af en guds velsignelse af snot - så langt ned at det ligner en tanke.

Et eller andet skal til at smelde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Thomas Ons Feb 27, 2013 9:22 pm

Kohl skrev:

Jeg hørte en journalist i TV2 finans i går aftes, han fortalte at de til den tekniske orientering om krisepakken var blevet informeret om at en "normal" vækst tidligst ville indtræffe i 2017, og det var altså tidligst. Det synes jeg ikke jeg har hørt refereret i andre medier.

Det årstal har jeg heller ikke hørt før.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Gæst Ons Feb 27, 2013 11:50 pm

Thomas skrev:
Kohl skrev:

Jeg hørte en journalist i TV2 finans i går aftes, han fortalte at de til den tekniske orientering om krisepakken var blevet informeret om at en "normal" vækst tidligst ville indtræffe i 2017, og det var altså tidligst. Det synes jeg ikke jeg har hørt refereret i andre medier.

Det årstal har jeg heller ikke hørt før.

De skal måske starte med at definere reference årstallet for "normal vækst" først? Eller måske hellere "stabil normal vækst" (meget kan jo fuskes på plads over et par år, hvis man senere vi leve med konsekvenserne). Så kan vi snakke / gætte.

Derudover har væksten i Vesten bevæget sig fra 4 til 5% årligt til tæt ved "0" over de sidste ca. 40 år siden oliekriserne. Måske er der her blot tale om, at de to kurver "de facto" og fremskrivningen af den historiske vækst ligger ovenpå hinanden - og derudover ligger fladt ovenpå "0" - i 2017?

Som man kan høre, så tror jeg ikke på "vækst" længere. Vækst er simpelthen ikke mulig uden at alle tabene cleares først. Eller uden en kraftigt genopretning af produktiviteten for den brede befolkning. Der er hverken vilje til det ene eller det andet. I stedet får vi en sang fra de varme lande.

Den bedste vindfane lige nu er socialdemokraternes regering. Så længe at de fører den nuværende politik, så må der være meget større problemer i maskinrummet, end nogen vil fortælle.

/BF




Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Plyds Tors Feb 28, 2013 1:42 am

BamsesFar skrev:.

Den bedste vindfane lige nu er socialdemokraternes regering. Så længe at de fører den nuværende politik, så må der være meget større problemer i maskinrummet, end nogen vil fortælle.

/BF

Der tror jeg, at du rammer plet.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Thomas Tors Feb 28, 2013 2:35 am

Plyds skrev:
BamsesFar skrev:.

Den bedste vindfane lige nu er socialdemokraternes regering. Så længe at de fører den nuværende politik, så må der være meget større problemer i maskinrummet, end nogen vil fortælle.

/BF

Der tror jeg, at du rammer plet.

Det er to ting: Man prøver at redde, hvad reddes kan, ud af de brændende bygninger - det er sådan lidt tilfældigt, hvad man kan få fat i - og så håber man, at der er nogen, der er i færd med at slukke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge  Empty Sv: Anders Dam: Vi er ramt af den japanske syge

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum