Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Strategisk kursskifte på Grønland.

2 deltagere

Go down

Strategisk kursskifte på Grønland. Empty Strategisk kursskifte på Grønland.

Indlæg af Thomas Fre Aug 24, 2012 3:55 am

Jeg så på DR nyheder - update, at der skal bruges penge deroppe.
Forsvarsministeriet

På Grønlandsrejsen besøger Nick Hækkerup Thule-basen samt soldaterne på Station Nord, Mestersvig og SIRIUS-patruljen i Daneborg.

Som sagt før:

1) Mestersvig, fordi F-35 skal have rækkevidde til at nå Station Nord - hovedstøttepunkt antagelig Keflavik.

2) Station Nord og Sirius er patruljeringen af Nordøst-Grønland.

Det har været undervejs de sidste 15 år. Læs Nunaoils gamle regnskaber. Hvis man ikke har redigeret i dem.

tjaa

Nå nå

Mange forventer, at Grønland i de kommende årtier vil få betydelige indtægter fra minedrift i undergrunden, men ingen kender omfanget.
Tåber, narrehatte, skvadderhoveder og snotaber er der "mange" af - der er også virkelig mange flextumper.

Derfor er det jo ikke fuldstændigt utænkeligt, at det på et tidspunkt, hvis der viser sig en brønd af guld, kan være tilfældet. Men ellers står vi fuldstændig ved de aftaler, vi har indgået, siger Ellen Trane Nørby.
....
Dermed er de danske partier delte i spørgsmålet, og heller ikke blandt regeringspartierne er der fodslag. Socialdemokraterne kalder debatten "hypotetisk".
I sandhed hypotetisk.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Strategisk kursskifte på Grønland. Empty Berlingske

Indlæg af Thomas Fre Aug 24, 2012 10:47 am

som jeg formodedeDen gode Kuupik bliver klogere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Strategisk kursskifte på Grønland. Empty Sv: Strategisk kursskifte på Grønland.

Indlæg af Jomsviking Fre Aug 24, 2012 7:03 pm

Man vil nok gøre klogt i at afvente råstof indtægterne indtil at de rent faktisk kommer ind på kontoen.

Mig bekendt har man ikke fundet olie, der er værd at udvinde. Det kan være at man finder det, men nu har man altså kigget længe.

Metaller, minedrift m.v. jeg ved sgu ikke hvor mange penge Grønland kan tjene på det. Man skal jo huske på at Grønlands problem ikke er arbejdsløshed, arbejdsstyrken (særlig den kvalificerede del) er der i mod for lille. Og hvad får grønland egentlig ud af at et par tusinde udlændinge får et job i forbindelse med råstof udvinding?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Strategisk kursskifte på Grønland. Empty Det er nemlig pointen

Indlæg af Thomas Lør Aug 25, 2012 12:13 am

Jomsviking skrev:Man vil nok gøre klogt i at afvente råstof indtægterne indtil at de rent faktisk kommer ind på kontoen.

Mig bekendt har man ikke fundet olie, der er værd at udvinde. Det kan være at man finder det, men nu har man altså kigget længe.

Metaller, minedrift m.v. jeg ved sgu ikke hvor mange penge Grønland kan tjene på det. Man skal jo huske på at Grønlands problem ikke er arbejdsløshed, arbejdsstyrken (særlig den kvalificerede del) er der i mod for lille. Og hvad får grønland egentlig ud af at et par tusinde udlændinge får et job i forbindelse med råstof udvinding?

Det er Grønland i en nøddeskal! Da man indførte indkomstskat, så mødte folk op på fælleskontorerne og ville have deres skat: Skat er for en grønlænder noget man skal have - ikke betale.
Grønlændere vil skam ikke have arbejde. Arbejde er noget danskere gør for grønlændere - det er et afsindigt racistisk system. Sagen er, at råstoffer er efter grønlandsk forestilling noget som gør, at qallunit skal forære Grønland det hele.

Pointen er, at der er ikke råstoffer på Grønland i interessante mængder - MED garanti ikke dér, man har ledt.

Det er ikke, at råstoffer kræver beskyttelse: Det er beskyttelse, der kræver råstofefterforskning - der mislykkes.
Olieefterforskning er én af de få ting, der anvender så afskyelig mange penge - normalt uden resultat - at det kan bruges som dækhistorie.
Man skal kikke efter pengene. Mestervig er en vagt med 2 mand - tro mig - det er ikke gratis.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Strategisk kursskifte på Grønland. Empty Sv: Strategisk kursskifte på Grønland.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum