Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad er det liiige, der foregår?

2 deltagere

Go down

Hvad er det liiige, der foregår? Empty Hvad er det liiige, der foregår?

Indlæg af Thomas Man Aug 20, 2012 8:46 pm

Renter
panik

1) Vi ser at de lange statsobligationer går op i rente. Dvs. de bliver billigere.
2) Så kikker vi over på rentestrukturen - og ser, at både den 5 årige og den 10 årige er på vej op og normalisere rentestrukturen; men den korte statsobligation er STADIG hundedyr. MINUS 1/4% i rente!!
3) Så checker vi dels indlånene i National banken: Nej, der sker IKKE noget - dels er indlånsrenten STADIG 0,2% og lavere end den 2 årige statsobligation OG indlånet (inklusiv på folio med ågerrenten på 0% - omtrent lige så ublu som indlånsrenten i Danske Bank) er ikke til at drive væk fra de 240-250 milliarder.

Når nu ingenting hænger sammen, så blive vi lige nød til at gætte på hvad det er, man skjuler for os. Nej, Onkel Nils har IKKE fortalt mig noget - han er ikke helt oprigtig overfor mig! Det er dumt, det véd han jo godt! For så er jeg nød til at gætte! Det giver sådan nogle grimme spørgsmål fra journalisterne - dem af dem, der kan læse.

Altså:

A) Onkel Nils har fortalt at han øger lånerammen med 100 mia. Nu ved jeg igen ikke hvor meget, der er blevet solgt af den de sidste par uger; men her har 10-20-30 mia. en vis effekt.
Det er imidlertid nok mest lange statsobligationer: De falder nemlig i kurs. Renten skulle nok gerne op på 2% - i hvert fald 1½. Det lader dog til at have lidt længere udsigter.

B) Hvorfor dog det? Jo, tager hyleriet fra kreditforeningerne - de er jo nød til at få knust fingrene og se glade ud samtidig - så er der nok sket følgende:

Ultimo maj har man lavet nogle repo forretninger med pensionskasserne, hvor man har solgt flexlort til pensionskasserne, mod at købe dem tilbage nu til en højere kurs.
Det har pensionskasserne tjent stygt på : Læg mærke til den jublende jamren fra Danske Bank - Negativ flexrente! Voldsomt stigende administrationsbidrag! - Det har godt nok været dyrt at købe det flexlort tilbage!!

C) Her har Onkel Nils nok haft fat i kraven på Lars Rohde - og spurgt ham, hvad fanden han havde gang i?
Og Lars skulle ikke være så sikker på Onkel Nils' job, når han nu går på pension (der var omhyggeligt lækkede repriser på gamle artikler i bladene, hvor Dithmer blev omtalt positivt!).

Hertil har Lars Rohde svaret - storgnækkende:
"Tjooo, men hvad skal jeg ellers sætte pengene i? Du vil jo ikke lave flere statsobligationer: De småsjatter koster jo som nye kartofler i december!
Jeg vil have 2%, så start seddelpressen! Tror du jeg lægger pensionssparernes penge i Nationalbanken til minus 1/4%?? Du må have spist samlemuffer!
Du kan da sagtens få en artig og småt begavet afløser; men tror du det vil løse noget problem? Værsgo' - der er visse røvhuller, jeg IKKE slikker.
Jeg kunne jo også købe tyske statsobligationer - det véd du! Du véd også hvad der sker, hvis jeg sælger dem igen! Ikk´? - så knækker kronen - omgående: Du kan IKKE holde kronekursen nede, hvis jeg høvler 100 mia. af på en formiddag - så lad os nu ikke blive onde ved hinanden - vel?"

Perspektivet er mere uhyggeligt end som så!

Hvad sker der til November, når den seneste stak repo forretninger skal afvikles?
Der skal banker og kridter købe flexlort tilbage i rå mængder.

Købe tilbage - fint - med HVAD???


Sidste år så vi panikken i november, der kulminerede i december ved årsafslutningen.
Ved årsafslutningen blev der givet pengepolitiske lån på 25 mia.; men det viste sig jo, at behovet var 60 mia.: 41 mia. til Danske Bank og 15 til BRF.

Sjovt nok er de 60 mia. dukket op igen - på indskudsbeviser. Vi kan være temmelig sikre på, at det går frygtelig galt, hvis der forsvinder et tilsvarende beløb i likviditet fra repo forretningerne. Vi taler nok kasserne ligger med 60-100 mia. Det er det beløb som skal laves af nye statsobligationer.
Det bliver så ikke bare Danske Bank; men det bliver også Nykredit - der går ned - Samtidig!
Onkel Nils har knap 3 måneder til at finde ud af, hvad han skal gøre - og få det gjort!

Når han det - jeg tvivler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det liiige, der foregår? Empty Sv: Hvad er det liiige, der foregår?

Indlæg af Plyds Man Aug 20, 2012 11:46 pm

Spændende senarie. Vi venter med interesse på hvad der kommer til at ske. Om ikke andet så i 2013, når en stor mængde flextosser skal til at betale afdrag, og en mængde arbejdsløs mister understøttelsen - samtidigt! Det kaldes dårlig timing.
Tvangsauktionerne tager i hop op i første halvår 13.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det liiige, der foregår? Empty Sv: Hvad er det liiige, der foregår?

Indlæg af Thomas Man Aug 20, 2012 11:53 pm

Plyds skrev:Spændende senarie. Vi venter med interesse på hvad der kommer til at ske. Om ikke andet så i 2013, når en stor mængde flextosser skal til at betale afdrag, og en mængde arbejdsløs mister understøttelsen - samtidigt! Det kaldes dårlig timing.
Tvangsauktionerne tager i hop op i første halvår 13.
Det er ét perspektiv - og det mindst alarmerende.

Mere underligt er:
Nettostillingen

Folioindestående 43,0 Mia.kr.
Indskudsbeviser 169,7 Mia.kr.

Hov, der røg lige 30-40 mia. ud af Nationalbanken - 20 af dem fra folio! Er det pensionskasserne, der har købt statsobligationer under bordet?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det liiige, der foregår? Empty Sv: Hvad er det liiige, der foregår?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum