Unge strømmer over på bistanden
+3
Uffe
Jomsviking
klogeaage 35
7 deltagere
Side 2 af 2
Side 2 af 2 • 1, 2
Sv: Unge strømmer over på bistanden
Jomsviking skrev:
Jeg synes man kan dele det faglige stof op i to kategorier: Kerne-faglighed og special-faglighed.
Hvis vi tager en ingeniør, kunne kerne-faglighed være et vist niveau inden for almindelige emner i matematik, fysik og kemi. "Man" forventer at en ingeniør har et vist niveau indenfor f.eks. mekanik eller analyse - En ingeniør bør ikke få et fjernt blik i øjnene hvis han bedes om at redegøre for Newtons 2. lov, termodynamikkens grundsætninger eller differentialligninger, det uagtet at rigtig mange ingeniører overhovedet ikke bruger den viden til noget som helst i deres daglige virke, men den skal være der (ok, når der er gået lang tid nok, så må vi gerne have glemt det igen ).
Special-faglighed kunne f.eks. være spidsviden om specifikke faglige emner: eksempelvis numeriske metoder til løsning af differential ligner, beton konstruktioner på havet, software arkitektur m.m.
Der er ikke noget forgjort i at jeg, som ingeniør, ikke aner noget som helst om beton konstruktioner (hverken på hav eller land), det er ikke mit emne, men jeg SKAL vide noget (på et vist niveau) om elektromagnetisme, selv om det heller ikke er mit emne.
Gruppeeksamener, evaluering ved projekt aflevering (med/uden ekstern censur) m.m. er velegnet til special-faglige emner, men de er fand'eme ikke velegnet til kerne-faglige emner: Der vil vi gerne se at lige netop "Uffe" har læst og forstået bogen og kan gennemføre et logisk ræsonnement på egen hånd og kan på kommando løse et opgavesæt, der er helt sammenligneligt med det sæt alle andre får stillet som opgave.
Det nytter ikke noget at vi (med rette) kan være i tvivl om at "Peter" egentligt har forstået pensum, eller om det er kloge åge der har tænkt matematik-tankerne og peter der har rettet stavefejl.
Du ved heller ikke noget om AAUs system - for således som du beskriver tingene er der taget højde for de problemer du belyser.
Der er gruppeeksamen på de store projekter (specialviden) og enkeltmandseksaminer (skriftlig/mundtlig) i enkeltfag (basis viden).
Vi læser op i vores projektgruppe til vores enkeltmandseksaminer - således hjælper vi hinanden til at forstå opgaverne og metoderne til enkeltfagene mens vi hver især specialiserer os i projekterne. Når vi skal lave en reguleringssløjfe på fx en kugle der skal balancere på en pind, så er der et par fra gruppen der laver simuleringerne, et andet par der begynder at kode i C og når kodefolket har noget op at stå der kan smides parametre i, så mødes de to undergrupper og afleverer deres arbejde til den fælles løsning.
Når man så går til eksamen, skal man være forberedt på at få spørgsmål til ting man ikke deltog i i projektet - hvorfor det er nødvendigt med vidensdeling inden eksamen. Vi plejede at præsentere vores arbejde for hverandre via rapporten men også via hverdagen hvor vi forklarede hvad vi sad og rodede med. På den måde lærer man af hinanden.
Jeg synes det er en skam at ødelægge sådan en studieform fra politisk side. Rent praktisk blev det indført således at der skulle stå forfatter på hvert kapitel i rapporten. Det er bare noget pjat, for det er et fælles projekt - jeg fik draft versionen af hvert kapitel og flettede det ind i rapporten og omskrev det der skulle til for at få den røde tråd og for at præcisere tekniske forklaringer - det var det jeg især var god til.
Skulle jeg så have mit navn på alle kapitler? Jeg har ikke gjort andet end at spørge ind til indholdet for at præcisere og flette det sammen med resten af projektet. Jeg havde mine egne kapitler som jeg bidrog med, men jeg redigerede i alle kapitlerne og spurgte tilpas ind til indholdet af de andre, så jeg næsten kunne svare på alt der stod i rapporten.
Det er jo ikke fair overfor hovedforfatteren af kapitlet at jeg får mit navn på ved siden af hans - det er ham der har læst 100vis af sider i bøger og lavet store simuleringer for at få den forståelse han nærmest forærer mig når jeg kommer til ham og spørger ind. Det kan være at vedkommende ikke var bomstærk i at forklare tingene skriftligt, men var knaldgod til at forklare det mundtligt.
Uffe- Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede
Side 2 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Kriminelle svenskere strømmer til Danmark
» Bella Figlia Dell'Amore
» Unge pensionssparere
» Den unge Callas og di Stefano.
» Uddannelsesboblen: Unge risikerer at overuddanne sig
» Bella Figlia Dell'Amore
» Unge pensionssparere
» Den unge Callas og di Stefano.
» Uddannelsesboblen: Unge risikerer at overuddanne sig
Side 2 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum