Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

01 MAR 2012

4 deltagere

Go down

01 MAR 2012 Empty 01 MAR 2012

Indlæg af Thomas Tors Mar 01, 2012 5:23 pm

Der sker flere ting på én gang i dag - tilsyneladende:

Bankpakke 5; men Skudt til hjørne!

Problemet er nok FIH, hvor Danske Bank bliver stikhysterisk. Danske Bank har nemlig ikke taget tabene - vel?

Noget ser ud til at være gået frygteligt galt her i sidste uge!
renterne

Men der er helt klart forvirring:

Interbank renterne for sidste uge er nemlig meget forskellige FØR og EFTER frokost i dag. Der kan jo selvfølgelig være tale om en fejl fra Nationalbankens side - men liiiige: Hvor sandsynligt er det?

Med det slag i bolledejen, så kan det næsten kun være Danske Bank og/eller Nykredit, der er løbet ind i voldelige problemer med deres kreditorer!

Før og efter frokost

Nu er jeg så ude i rent gætteri; men det plejer nu at ramme lossepladsen ganske godt.

Da der i alt overvejende grad er tale om SIKREDE 3 mdr. kreditter - så gætter jeg på, at Danske Bank/Nykredit har forsøgt at stampe deres egne obligationer - og er blevet mødt med en skraldende latter.
Det bliver spændende at se ind-/udlån i Nationalbanken.

Jeg HAVDE godt set, at først på ugen var indskudsbeviserne faldet med en 40 mia. Indtil da formodede jeg, at man havde udstedt 5 årige statsobligationer til at opsuge skidtet. Nu er jeg ikke så sikker på at den forklaring står alene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

01 MAR 2012 Empty Sv: 01 MAR 2012

Indlæg af Plyds Tors Mar 01, 2012 7:33 pm

Sikken et cirkus. Håber sq, at det ender med, at nogle brænder nalderne!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

01 MAR 2012 Empty Sv: 01 MAR 2012

Indlæg af Thomas Tors Mar 01, 2012 8:34 pm

Plyds skrev:Sikken et cirkus. Håber sq, at det ender med, at nogle brænder nalderne!

Det er jo Danske Bank og Nykredit, der hyler: I må ikke hjælpe andre end os.

De er jo godt klar over at De nye banker/selskaber under finansiel stabilitet ikke overtager engagementer undtagen de er nedskrevne og nedskrivningerne følger med over - og der stilles garanti for yderligere tab.

Her er problemet, at hverken Danske Bank eller Nykredit kan bruge ordningen, fordi de jo ikke har nedskrevet som de skulle - derfor kan de ikke flytte engagementer over: Der ville nemlig blive et tab, der skulle bogføres. Ydermere kan de nedskrivninger jo så ikke benyttes flere gange - når Finanstilsynet er gået, så tilbagefører man jo.
Det er da det nummer Finansiel Stabilitet kun kender alt for godt.
Tilsvarende kender Nationalbanken knebet - så de engagementer kan ikke lægges som sikkerhed for lån i Nationalbanken. Det har Danske Bank forsøgt at komme ud over ved at optage lån i ECB.
ECB har så spurgt tilbage til Nationalbanken, hvorfor de ikke vil yde kreditten. Så kunne det være, at der kom nogle artige historier: Bed Danske Bank om dokumentation for disse engagementers kvalitet - så kan vi jo sammenligne noter; men lad være med at tage flexlort som pant.

Kreditor vil i tilfælde af alternative belåningsmuligheder forespørge dem den anden myndighed om de har ydet lån mod den sikkerhed ECB har fået tilbudt. Det har de formentlig - det er rent Straarup: Vi stamper de papirer - gerne to og tre gange - samtidig.

Panikken tyder på, at Danske Bank har forsøgt at platte ECB med sin sædvanlige idiotmodel til nedskrivninger - den model skulle Nationalbanken så garantere for - hvilket de ikke har villet gøre! Derfor har man ikke fået kreditten i sidste uge - ikke før man hostede op med ordenlig sikkerhed. Men det er jo bare gætværk fra min side.

Men det med DLR og FIH skal nok gå igennem. Der er jo ikke nogen politisk uenighed - det er Danske Bank/evt. Nykredit, der gør knuder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

01 MAR 2012 Empty Sv: 01 MAR 2012

Indlæg af dkguy66 Fre Mar 02, 2012 3:24 am

Thomas skrev:
Plyds skrev:Sikken et cirkus. Håber sq, at det ender med, at nogle brænder nalderne!

Det er jo Danske Bank og Nykredit, der hyler: I må ikke hjælpe andre end os.

De er jo godt klar over at De nye banker/selskaber under finansiel stabilitet ikke overtager engagementer undtagen de er nedskrevne og nedskrivningerne følger med over - og der stilles garanti for yderligere tab.

Her er problemet, at hverken Danske Bank eller Nykredit kan bruge ordningen, fordi de jo ikke har nedskrevet som de skulle - derfor kan de ikke flytte engagementer over: Der ville nemlig blive et tab, der skulle bogføres. Ydermere kan de nedskrivninger jo så ikke benyttes flere gange - når Finanstilsynet er gået, så tilbagefører man jo.
Det er da det nummer Finansiel Stabilitet kun kender alt for godt.
Tilsvarende kender Nationalbanken knebet - så de engagementer kan ikke lægges som sikkerhed for lån i Nationalbanken. Det har Danske Bank forsøgt at komme ud over ved at optage lån i ECB.
ECB har så spurgt tilbage til Nationalbanken, hvorfor de ikke vil yde kreditten. Så kunne det være, at der kom nogle artige historier: Bed Danske Bank om dokumentation for disse engagementers kvalitet - så kan vi jo sammenligne noter; men lad være med at tage flexlort som pant.

Kreditor vil i tilfælde af alternative belåningsmuligheder forespørge dem den anden myndighed om de har ydet lån mod den sikkerhed ECB har fået tilbudt. Det har de formentlig - det er rent Straarup: Vi stamper de papirer - gerne to og tre gange - samtidig.

Panikken tyder på, at Danske Bank har forsøgt at platte ECB med sin sædvanlige idiotmodel til nedskrivninger - den model skulle Nationalbanken så garantere for - hvilket de ikke har villet gøre! Derfor har man ikke fået kreditten i sidste uge - ikke før man hostede op med ordenlig sikkerhed. Men det er jo bare gætværk fra min side.

Men det med DLR og FIH skal nok gå igennem. Der er jo ikke nogen politisk uenighed - det er Danske Bank/evt. Nykredit, der gør knuder.
Præcis
Du gætter og gætter og gætter.

Men grundlæggende aner du jo ikke selv, en kæft om hvad der foregår. Præcis som alle vi andre, der ikke sidder med ved bordet. Kun formodninger tilsat en masse floromvundne tillægsord, og en tilpas mænge spydigheder, og infamiteter.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

01 MAR 2012 Empty Sv: 01 MAR 2012

Indlæg af doctor Søn Mar 04, 2012 11:07 am

Jeg gætter på at det er den her børneleg der er i spil:

http://www.borneliv.dk/default.aspx?pageid=391
"Den som flaskehalsen peger på"

og det gør jeg selvfølgelig med udgangspunkt i Moodys nedgradering af det danske bankvæsen i februar 2012. Flaskehalsen pegede på DK.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1197870/moodys-nedjusterer-tilliden-til-den-danske-bankverden/

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

01 MAR 2012 Empty Sv: 01 MAR 2012

Indlæg af Thomas Søn Mar 04, 2012 12:59 pm

doctor skrev:Jeg gætter på at det er den her børneleg der er i spil:

http://www.borneliv.dk/default.aspx?pageid=391
"Den som flaskehalsen peger på"

og det gør jeg selvfølgelig med udgangspunkt i Moodys nedgradering af det danske bankvæsen i februar 2012. Flaskehalsen pegede på DK.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1197870/moodys-nedjusterer-tilliden-til-den-danske-bankverden/

Tjaaa, Moody's har fundet ud af, at der er forskel på Danmark og Danske Banker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

01 MAR 2012 Empty Sv: 01 MAR 2012

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum