Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Oktober 2024

Go down

Oktober 2024 Empty Oktober 2024

Indlæg af Thomas Fre Okt 04, 2024 5:24 pm

Valutareserven er i september 2024 forøget med 3 mia. kr. og er nu på 641,6 mia. kroner.

Det betyder imidlertid ikke, at der ikke er sket noget!
Nationalbanken har optaget et EUR lån på 1 mia. EUR.

Hvorfor nu det? Hmm... det må blive et gæt fra min side, da Nationalbanken ikke i detaljer rådfører sig med mig - man kunne argumentere for, at det burde de gøre. Nationalbanken har imidlertid adskillige barfodede medarbejdere, så i hvert fald nogle af dem kan tælle til tyve.

Jeg tror det har en sammenhæng med placeringen af penge i fideikommis for Ukraine (nogle af dem - pengene altså...). De penge vil i høj grad blive brugt til investering i anskaffelser fra EUR-zonen, hvilket isoleret set vil give et fald i kronen. Omvendt vil efterspørgslen efter danske statsobligationer give en stigning i kronen, så man skal komme den i forkøbet. Jeg har svært ved at se, at det er så meget andet - netop fordi Nationalbanken i 2 år har holdt sig fra EUR markedet og den flytten rundt på betydelige beløb sanktionerne mod Rusland og oligarker har medført.

Det er så en af de ting, der tager tid: Det er ikke bare at stille skramlet op i Ukraine.

Blot mine strøtanker.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34491
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Oktober 2024 Empty Inflation i september.

Indlæg af Thomas Tors Okt 10, 2024 11:27 pm

Forbrugerprisindex faldt fra 119,3 til 118,9 - eller 0,4 point. Til sammenligning faldt forbrugerprisindex fra august til september sidste år med 0,3 point. Indrømmet vi taler tal, der er så små, at det er spørgsmålet om hvilken side af stregen fra den meget spidste blyant, man regner.
Ser vi på udviklingen det sidste halve år: Marts til september 2024, så steg forbruger prisindex fra 118,4 til 118,9. Dvs.: 1,005 eller 0,4 % stigning det seneste halve år

½ år 2024 = (index september/index marts) = 118,9/118,4 = 1,00422.

Omregner vi til helårs tal (dvs. kvadrerer brøken - da inflation pågår hele tiden), så får vi en årlig inflation p.t. på 0,85%.

Et af de mange ønsker, jeg aldrig får opfyldt er henrettelse af skolelærere (i dette tilfælde: Regnelærere), så smertefuldt som muligt og bekvemt! Men nej, det sker ikke - endnu.

Ser vi på nettoprisindex'et (dvs. fratrukket skatter og afgifter), så var prisudviklingen 1% og ikke 1,3% som forbrugerprisindex.

Beregnet ud fra indextallene det sidste halvår efter samme metode som ovenfor.

Så er ½ års inflationen = 0,34%
Omregnet til helårs tal: = 0,67%
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34491
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Oktober 2024 Empty Den koordinerede indsats til gavn for Ukraine

Indlæg af Thomas Man Okt 14, 2024 5:38 am

af de nordiske lande lader til at have stabiliseret sig. Det er ikke så lidt af et kunststykke. Man kører 4 forskellige valutaer samtidigt og hvoraf Finland har EUR.

Nu er beløbene i sig selv ikke sjælsrystende: Vi taler vel et par milliarder DKK til hvert at de Nordiske lande.

Renterne er:

Danmark_____:3,1 %
Sverrig3,25 %
Norge4,5 %
Finland3,5 %
Island9,0 %
  • Norge er nødt til at holde sin rente høj, fordi de gode energipriser skaber en stigning i forbrugerprisindexet. Her må Norge have aftalt, hvordan man kommer til at kompensere, de borgere, der bliver ringere stillet.
  • Sverrig er i den situation, at der ikke rigtigt er noget at gøre ved inflationen; men den rammer bredt og lønstigningerne bliver til at overse, fordi med investeringerne, så berettiges disse stigninger i forøget produktivitet.
  • Finland har allerede fuld knald på i egen oprustning. Da DKK allerede er boltet til EUR, så er valutakursen uaktuel.
  • Det bemærkelsesværdige er, at Island her 2/10 kunne sænke renten med 1/4 procentpoint.


Det er afgjort en maskine med et utal af bevægelige dele og det kræver betydelig pengepolitisk indsigt, at tumle det på plads.

Der bliver tale om betydelige køb hos hinanden. selve ordrerne på våben og ammunition vil primært gavne Norge og Sverrig. Derfor skal der investeringer til.
Jeg tror heller, det er tilfældigt, at Danmark har 115 CV90 i ordre i Sverrig. Det har nok vist sig, at opdateringen af Leo 1 (og anden klargøring) er mere omfattende end man skulle tro. Dvs. den rolle, som Leo 1 kunne have, den overtages så af CV90'ere - kanonen erstattes så af panserværnsmissiler?

Det er selvfølgelig gætværk fra min side; men uden omfattende koordinering har sådanne "kinesiske" systemer det med falde spontant og brutalt fra hinanden.
Så vidt jeg kan se - og det er måske hverken særlig langt eller særlig dybt? - så er Danmarks rolle i conspirationen (og det ER en sammensværgelse) at være kassemester.
Begrundelsen for det er, at p.gr.a. manglen på inflation, så vil de danske statsobligationer blive dyre på lange løbetider. Allerede nu er afkastet på 2033 nede på 2%. Dertil kommer at skatkammerbeviser er tilnærmelsesvis usælgelige: Der er ingen interesse for dem.
Det betyder så igen, at de beslagte midler kan genudlånes med lempeligere rente til de nødvendige sikkerhedspolitiske investeringer.
Det betyder igen, at skatteyderne ikke kommer til at betale andet end afskrivningerne på anskaffelserne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34491
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Oktober 2024 Empty 15/10 2024

Indlæg af Thomas Igår kl. 3:02 pm

West Texas er nede i 70-70½ USD/brl. Men samtidig er USD i løbet af måneden steget med 2%.
Så set fra et EU synspunkt er intet ændret. At Saudi nu begynder at producere igen (fordi de har opgivet at drive olieprisen op i 100 USD/brl) betyder nok ikke så meget, fordi det tager tid inden den olie løber igennem. Set fra et dansk synspunkt er det ligegyldigt, fordi vi er energieksporterende og Brent er i 74 USD/brl.
Problemet ligger i Kina, der skrider i alle sømme på redningsvesten. Kina vil stadig importere olie fra Rusland, specielt fordi Rusland er tvunget til at tage kinesiske matador-penge. I havde da ikke formodet, at Kina ville betale for den olie. Det eneste man kan købe for CNY er kinesisk charme - den lokale variant af tysk humor og svensk hæderlighed.

Med en kerneinflation på 1,6% dvs. excl. energi og fødevarer. Det skyldes hovedsagligt at forbrugerprisindexet fra august til september faldt med 0,4 procent point og sidste år faldt det kun med 0,3 procentpoint. Sammenholdt med Nettoprisindex (dvs. exclusiv skatter og afgifter) på 1% stigning, så er det klart at den inflation, der er er drevet af de åndssvage forbrugerafgifter, hvilket er noget pjat, da det udelukkende fører til højere lønkrav - ikke, at der ikke skal være lønforhøjelser; men de skal ske i brancher, der kan tjene penge p.gr.a. forbedret produktivitet. Jeg ser ingen grund til at skolelærere skal overleve.
Nettoprisindex faldt med 0,5 point; hvor det sidste år kun faldt med 0,3 point.
Generelt er vi nede i afrundingsfejl.

Der er heller ikke den store spænding omkring auktionen i morgen af indskudsbeviser - man skal være middelsvært åndssvag for at byde dem op i pari, når folio-renten er 3,1%. Et gæt er: Der sker ikke noget der heller.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34491
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Oktober 2024 Empty Sv: Oktober 2024

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum