Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

OMX index 250 kr. bunden?

+6
SouBrasileiro
Twinbro
walker1973
Baldrik
Skyblue
Overformynderiet
10 deltagere

Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Overformynderiet Fre Okt 24, 2008 5:22 pm

OMX index

De danske aktier er efterhånden faldet med ca. 50% siden toppen af markedet, men er vi nået bunden nu? Eller kommer der en helt stor nedtur efter USA erklærer sig statsbankerot og trækker diverse firmaer og banker med sig i faldet?

Personligt tror jeg vi skal ned omkring et index på 200 kr. før vi har set bunden, det er et skud i tågen, men tror desværre vi skal derned til før vi er færdige med nedturen og kan se fremad igen. OMX oversigt 1 år.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Skyblue Fre Okt 24, 2008 9:13 pm

Rastha skrev:OMX index

De danske aktier er efterhånden faldet med ca. 50% siden toppen af markedet, men er vi nået bunden nu? Eller kommer der en helt stor nedtur efter USA erklærer sig statsbankerot og trækker diverse firmaer og banker med sig i faldet?

Personligt tror jeg vi skal ned omkring et index på 200 kr. før vi har set bunden, det er et skud i tågen, men tror desværre vi skal derned til før vi er færdige med nedturen og kan se fremad igen. OMX oversigt 1 år.

Jeg synes at huske at Nykredit mente at aktiefaldet ville fortsætte ind i 2009. Så som det ser ud med den nuværende hastighed, så giver selv de professionelle investorer dig ret.

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Baldrik Fre Okt 24, 2008 9:18 pm

Jeg tror også, vi skal længere ned. Der kommer en bølge af dårlige regnskaber til næste år, så medmindre der kommer en massiv stigning først, vil det falde endnu mere. Når finanskrisen engang er slut, kursen stabilisere sig i et eller andet niveau, og så må vi se, hvor den økonomiske krise sender det hen.

Baldrik

Antal indlæg : 39
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af walker1973 Lør Okt 25, 2008 4:31 pm

God tråd, sidder selv og lurer på hvornår jeg skal ændre sammensætningen på mine pensionspuljer igen.
Da jeg altid er i Grønland hele sommeren nåede jeg desværre ikke at ændre i September, men undgik da gudskelov de store tab i "Sorte Oktober". affraid
Som det ser ud nu tror jeg sagtens vi kan komme meget længere ned....

-W-

walker1973

Antal indlæg : 2
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Twinbro Lør Okt 25, 2008 5:47 pm

Jeg tror det kommer længere ned fordi der er gået panik i folk... måske bunden ligger omkring 200...
Twinbro
Twinbro

Antal indlæg : 6
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af SouBrasileiro Lør Okt 25, 2008 7:23 pm

Jeg så et godt interview med en fyr fra Saxo på Børsen tv idag. Han sagde at worst case skal vi omkring 75% ned fra idag. Han sammenlignede med krisen fra 80'erne hvor kurserne lå på omkring 7 gange P/E. Mens de idag stadig ligger på omkring 18. Derudover er P/E jo en historisk betragtningen så hvis EPS kommer til at halveres de kommende kvartaler, taler det for en yderligere nedgang. Men han lod også skinne igennem at det er ikke til at vide hvad der sker. Deres strategi er at emulere hedgefondenes strategi og dermed positionere sig på markedet. Efter hans mening var det tydeligt at hedgefondene fortsat vil trække penge ud af finansmarkederne de kommende 3-4 måneder hvilket vil skabe et nedadgående pres.

Se interviewet og døm selv Smile

SouBrasileiro

Antal indlæg : 2
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af SortKaffe Søn Okt 26, 2008 2:12 pm

Er bange for "worst case" bliver en realitet snart.

Hvis hedgefondene tvinges ud i stor udsalg uden der er købere i markedet, så går det galt
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af peter777 Søn Okt 26, 2008 2:23 pm

Hvad skal der så til for at hedgefondene tvinges ud i storsalg? Endnu et begreb jeg ikke kender - hedgefonde.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty HEdgefonde i DK ?

Indlæg af SortKaffe Søn Okt 26, 2008 3:46 pm

peter777 skrev:Hvad skal der så til for at hedgefondene tvinges ud i storsalg? Endnu et begreb jeg ikke kender - hedgefonde.

Jeg er ikke sikker på at investringsfirmaer såsom "Formuepleje" lever op til definitionen af en hedgefond, men konstruktionen ligner til forveksling.

En hedgefond er efter min mening kendetegnet ved, at den modtager indskud fra formuende mennesker med henblik på at øge afkastet af deres opsparing.

Den måde hedgefonden prøver at sikre et større afkast på hedder gearing. Dvs. for hver X kroners indskud lånes der yderligere Y kroner i bankerne.

Alle midlerne, altså både inskud og lånte penge, investeres i aktiver med mellemhøj til høj risiko. "Hedgen", altså beskyttelsen består i spredning, hvor default i nogle investeringer formodes mere end opvejet af succes indenfor andre investeringer.

Men gearingen btyder samtidig, at der for alvor opstår problemer når flertallet af investringspositioner bliver tabsgivende på en gang. Ejenkapitalen ædes da op i rekordtempo.

Og det er vist hvad der sker i øjeblikket.

De banker der har lånt fondene penge til "gearing" bliver jo pludselig bange, og beder om at få lånene nedbragt. Dette kan kun ske ved at realiserer aktiverne, og dermed aktiverer tabene. Det er en selvfostærkende proces
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 3:53 pm

SortKaffe skrev:
Men gearingen btyder samtidig, at der for alvor opstår problemer når flertallet af investringspositioner bliver tabsgivende på en gang. Ejenkapitalen ædes da op i rekordtempo.

Og det er vist hvad der sker i øjeblikket.

De banker der har lånt fondene penge til "gearing" bliver jo pludselig bange, og beder om at få lånene nedbragt. Dette kan kun ske ved at realiserer aktiverne, og dermed aktiverer tabene. Det er en selvfostærkende proces

Er helt enig. Problemet med hedgefonde er at de reelt har ALT for lidt at stå imod med når markedet vender. Og at bankerne har været ALT for villige til at låne dem penge på favorable vilkår.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 4:57 pm

Sydbank mener at vi snart skal til at have en rebound til omkring niveau 300.

http://epn.dk/borser/article1495646.ece

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af SortKaffe Søn Okt 26, 2008 7:17 pm

En OMX bevægelse mod 200 er ikke i modstrid med en midlertidig rebound til 300.

Markedet vil i de kommende måneder bevæge sig dramatisk op og ned. Det er sikkert.

Bemærk, at en af vinderne i et af aktispillene havde vundert på at afslutte alle dagens handler inden børsens lukketid.

Det er næsten klods umuligt at sige hvor index'ene vil ligge om 2 til 3 måneder. Det er jo det der gør den nuværende situation så spændene.

Rent hazardspil lige nu.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Overformynderiet Man Okt 27, 2008 11:25 am

SortKaffe skrev:Rent hazardspil lige nu.

Har også altid godt kunne lide lidt spænding Smile

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Overformynderiet Man Okt 27, 2008 1:53 pm

OMX Index

OMX ligger pt. på 240, kan godt tænkes vi skal ned på 200 før vi får det rebounce op til 300.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty SortKaffe

Indlæg af Thomas Ons Okt 29, 2008 8:41 pm

Fin udlægning.

Hvis Price/Earning er afgørende, så går det meget mere nedad. Vi må jo se påfaldende reduktioner af virksomhedernes overskud. Næsten ingenting divideret med nul er som bekendt uendeligt meget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Overformynderiet Ons Nov 05, 2008 3:12 pm

Nu har vi så haft rebounce til OMX i 300, hvor skal vi så ned før det rammer bunden? Mit umilbare bud vil være 250 igen før det stabilisere sig, jeg tror ikke længere som tidligere at vi kommer helt ned på 200 da panikken er ved at aftage. Muligvis kommer vi derned hvis HCN får ret og Citygroup går konkurs, hvis dette sker tror jeg vi kommer til at se blodrøde tal ind i 2009 også.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Monet Tors Nov 06, 2008 7:09 pm

Jeps, så er vi på vej mod index 250 igen. Markedet er godt nok nervøst, når det kan falde så drastisk på en time.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

OMX index 250 kr. bunden? Empty Sv: OMX index 250 kr. bunden?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum