Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ting, jeg spekulerer over.

Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Ting, jeg spekulerer over.

Indlæg af Thomas Man Sep 25, 2023 10:15 am

På et tidspunkt må man gå fra observation til analyse: Ellers bliver det hele en frimærkesamling af masser af data - og utroligt lidt information.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Den ukrainske offensiv.

Indlæg af Thomas Man Sep 25, 2023 11:18 am

Ukraines artilleritaktik. Her kan vi lære noget!

For Ukraine gælder det om:

  1. De vil have fat i bakker - bjerge er der egentlig ikke tale om. At skyde oppefra og ned er en fordel - også med langt rækkende våben. Fordi rækkevidde og præcision er principielt det samme. Præcisionen aftager med kvadratet på afstanden. Rammer man 100 meter ved siden af på 15 km, så rammer 400 meter ved siden af på 30 km. For fladbaneild betyder sidevind i almindelighed ikke ret meget - det gør det derimod for krumbane ild - af den simple grund, at projektilet er længere tid under vejs for en given afstand og dermed har vinden længere tid til at påvirke. Lidt som at køre gennem krydset for rødt. Jo hurtigere man kører jo kortere tid er man i fare.
  2. Der er en række faktorer, der giver Ukraine en rækkevidde/præcisionsfordel:
    i) Bedre ammunitionskvalitet.
    ii) Kanonløb, der er mindre slidt - med det skyderi russerne lægger for dagen, så høvles riffelgang ud af pjecerne. Der er beretninger om, at russerne kanibaliserer de gamle kanoner for deres kanonløb. Det er dels fordi et slidt løb giver større risiko for granat detonation i løbet - sådanne løbssprængninger får giver løbet en vis lighed med en bananskrald (flået til alle sider) - det er ikke sundhedsfremmende for betjeningspersonellet.
    iii) Base bleed ammunition. Dvs. i måsen på granaten er der indbygget en raketmotor. Det er ikke så meget for at skubbe projektilet frem; men specielt ved overlydshastighed er bremsen den måde hvorpå luften brager sammen bag projectilet. Enhver kan designe en god stævn på en båd; men det er nok så vanskeligt at lave en god agerstavn.
    Jeg kender godt princippet i bulb-stævn, hvor effekten er afhængig af farten gennem vandet - fair nok; men det er mig en kilde til undren, at der ikke er bevægelig bulb, der kan styre bovbølgen - men sådan er der så meget.
    iv) Korrektion af skydningen fra en drone - dronen behøver ikke nogen videre rækkevidde og er billig - koster mindre end en granat - så hvis fjenden skyder den ned, så er det bare ærgerligt. Det betyder, at ethvert halvbatteri skal have en droneoperatørvogn; men man slipper for en fremskudt observatør - en stilling, som er notorisk farlig.
  3. Til sammen betyder dette en bedre rækkevidde/præcision på - med en mindre højdefordel - på mellem 10 0g 50% for samme kaliber. Det er nok til at give ildoverlegenhed. Vi ser også af Ukraines tal, at lastbiler bliver plaffet lige så slemt som pansrede mandskabsvogne (og jeg har en mistanke om, at PMV'erne i vidt omfang transporterer ammunition). En ting er at fjenden ikke kan skyde præcist nok til at lave en ordentlig kontraild; men nok så opmuntrende er, at han ikke har krudt at skyde med?
  4. Beskytte infanteriets fremrykning med morterild - fra pansrede køretøjer. Så strukket den front er, så skal der ikke så forfærdelig meget til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Er der nogle af mine kommentarer, der bliver brugt?

Indlæg af Thomas Man Okt 23, 2023 6:26 am

Ikke bare på dansk-sprogede sider; men også engelsk-sprogede. De tyske sider er under strammere kontrol - for at almindelig husmor-fornuft ikke må slippe ind i argumentationen.

Jeg tænker her på Jake Broes seneste kommentar omkring ATACMS leverancer til Ukraine: Nemlig, at der reelt er tale om en besparelse for amerikanske skatteydere, at levere missiler, der har passeret sidste salgsdato - de missiler skulle under alle omstændigheder have været kasseret - eller gennemgået en kostbar renovering. Man ville under alle omstændigheder skulle nyanskaffe.

Det er muligvis, at militære myndigheder har en religiøs opfattelse af hemmeligheder. I årevis var en almindelig Erlangs almindelige logaritme tabel klassificeret til fortroligt i artilleriet her hjemme med stempler som "Fortroligt". Det på trods af at enhver gymnasieelev formodedes at være bekendt med brugen af sådan en dims.

Nu er det sikkert at Jake Broe ikke har taget initiativ til selv at tage et sådant skridt, da han er bundet til tavshed under strafansvar. Derfor har han muligvis søgt sine gamle overordnedes godkendelse til afklassificering af den oplysning. Der er intet genialt i min kommentar; men der er tale om noget enhver husmor med lejlighedsvise besøg i supermarkedets "Frugt og Grønt"- afdeling er intimt fortrolig med. Det kan godt være, at de gulerødder måske ikke er de friskeste; men hvis man bruger dem snart er de fortrinlige - om ikke andet så til at lave en fond med: Når de har boble-kogt i et par timer, så .....

Det andet eksempel var den enhedsliste-luder i Københavns Borgerrepræsentation helt ude i ondartet argumentation, når hun krævede at Gentofte kommune skulle betale for rensning af spildevandet, da det ødelagde badevandskvaliteten i Københavns Havn. Det er ganske enkelt umuligt, da den rimeligt stærke strøm i Øresund fører vandet udledt nord for København VÆK fra Københavns Havn.

Nu mener jeg i virkeligheden ikke ret meget. At 2 + 2 = 4 er ikke en mening, for det er beviseligt tilfældet.

Men med det intellektuelle niveau som alle de indvalgte skolelærere - for ikke at tale om deres ondartede personlighed - lægger for dagen, så er der ikke tale om en holdning; men en karakterbrist.

Det kan godt være, noget som de selv har fundet ud af - der er intet revolutionerende i betragtningen - og anvendelsen af komplexe tal kan ikke patenteres eller mønsterbeskyttes. Men komplexe tal var i århundreder forbudt af Kirken - og andre underlødige og stupide aber.

Om jeg er årsagen til en lille smule logik trænger igennem savsmuldet: Jeg véd det ikke. Alle vil jo hugge idéer, der ikke kan patenteres - og udgive dem for deres egne. Det er så til gengæld svindel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Betyder valget i USA noget?

Indlæg af Thomas Tirs Okt 31, 2023 4:57 am

  • Hmm...
    - dels er det uklogt af Trump, at irritere en dommer. Noget som bøssesvin og skolelærer Søren Pape Poulsen burde have følt langt hårdere. I sin skolelærer-stupiditet kører bøssesvinet frem, som om han bare kan vedtage love, der legitimere hans trækkerdrengs voldtægtsforsøg - bare fordi det svineri behager hans perverse og kriminelle lyster.
    - dels overses helt, at Ukraines hovedpræstation (fra amerikansk synspunkt) er, at den russiske flåde bliver totalt knust. Er der noget, der koster penge, så er det hangarskibskampgrupper.
    - dels har ingen amerikansk soldat fået så meget som en tømmerlus i den krig.
  • Jakob Ellemann NATOs næste generalsekretær? Den eneste modkandidat, jeg kan se er Mark Rutte.
    Sagen er, at Danmark har vist sig ikke alene gavmild (i egen interesse); men nok så meget i stand til at koordinere hjælpen. Holland er også med fremme - med at få Belgien med på holdet. Jakob Ellemann har vist, at han kan manøvrere i komplicerede politiske situationer.
  • Det er måske ikke så dårligt endda, at krigen trækker ud.
    Jo længere krigen trækker ud,
    - jo flere klø får russerne - og dermed bliver den fjende vi kommer til at møde dagligen svækket. Russerne har klart demonstreret, at uanset hvad, så vil de fortsætte i det omfang, de kan.
    - jo mere tid får vi til vores oprustning. Produktionen af f.eks. ammunition har virkelig haft brug for den tid - for at indrette en produktion, der for alvor kan bringe stykprisen ned - og vi vil få et lager, der kan holde de næste 40 år. Ikke alene det; men nu betyder de fodslæbende leverancer af f.eks. F-35 at vi får tid til en ordnet introduktion. Det er ikke som leverancerne af F-16 i sin tid, hvor de første eksemplarer leveret var brugte og skulle have rettet fejl - f.eks. var halerorene for små, hvilket medførte at reaktionerne fra computeren blev for "nervøse".
    - jo længere tid får vi til at afvikle værnepligten og smidt de officerer og befalingsmænd væk, for hvem mishandlingen af værnepligtige var deres socialpædagogiske projekt. Tiden før - for 600 dage siden: Den kommer ikke tilbage.
    - giver os mere tid til at udrense landsforræderne i Folketinget, Forsvarskommandoen og Sundhedsstyrelsen - og da folkeskolelærere ikke begår selvmord, så kan de krepere ad naturlig vej.
    - jo længere krigen trækker ud, jo billigere og effektivere bliver oprustningen. En ting er udskiftningen af materiel, hvor antallet af tunge kampvogne vil være tilstrækkeligt igennem længere tid. Dels er det nye materiel mere personel besparende - f.eks. med det nye lette maskingevær (som formentlig har fået rettet de mange fejl M60 havde) betyde, at en infanterigruppe kun har 7 mand og større ildkraft.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Hvor meget efterretnings udveksling har Danmark med Ukraine?

Indlæg af Thomas Ons Nov 15, 2023 8:32 am

Det britiske perspektiv.

For Danmarks vedkommende:

  1. Da de marineinfanteribrigader som var i Königsberg er blevet sendt til Ukraine, hvor de er blevet smadret. Givetvis har Ukraine taget fanger, der vil kunne fortælle en del interessant omkring Königsberg.
  2. Vi véd at Danmark er infiltreret af FSB. Ellers havde vi ikke smidt alle de diplomater ud. Vi må påregne at specielt Forsvarskommandoen og Folketinget er dybt infiltreret. Ellers havde man ikke kørt så lukket en beslutningsproces omkring dansk hjælp til Ukraine - det er påfaldende som de politiske initiativer kommer som et lyn fra en (nogenlunde) klar himmel og man sender materiel og personel af sted . og ikke så snart det er besluttet af folketinget, så samler flyene understellet op og er på vej. Det foregår i en snæver politisk kreds, hvor FKO ikke bliver fortalt alt for tidligt, hvad de og vi ikke har godt af at høre.
  3. Tilsvarende er der en ukrainsk interesse i at få at vide, hvor de ubåde (f.eks.), man har fået jaget ud fra Krim - hvor dukker de op igen. Omvendt, hvis der forsvinder ubåde fra Skt. Petersborg og Kônigberg, så er det af interesse for Ukraine om man skal reservere droner (fly og både) sådan, at man kan byde dem velkommen og forfremme dem til ubåde - permanent. Sagen er, at russiske militære fartøjer (officielle og spion fiskerbåde) kan faktisk ikke sø havn ret mange steder. Hvis russiske fartøjer søger havn andet steds (f.eks. Indien) så er det væsentligt at aftale, hvem, der skal (og kan) placere bomben under kølen på dem - om den skal springe i havnen eller først når prammen har forladt havnen (teknisk simpelt at gøre) - transporten af "dimsen" kan også være et problem.
  4. Det er jo helt klart at landsforræderen og skolelæreren Nazi-Marie Krarup er blevet smidt ud af Folketinget. Hvilket samarbejde med FSB infiltrationer i Ukraine har der været via ambassaden? Omvendt kunne det være, at de ukrainske efterretningstjenester var kommet under vejr om misliebige personligheder i Danmark.- for d
  5. For nogle år siden blev hele ledelsen af den Baltiske Flåde fyret og erstattet af chefen for den Kaspiske Flotille.
  6. Danske Bank er blevet idømt en bøde i milliardklassen (ca. 3 mia. USD). For de penge kan man købe mange rare sager til at slå russere ihjel med - eller lade ukrainerne gøre det. Der kan også være andre ting personer, der ikke burde kunne købe en livsforsikring. Det er ikke Putin: Dem Putin er skrækslagen over - det er hans egne, dem der mener at pensioneringen af ham har trukket for længe ud.


Det er højst naivt at antage, at der ikke er nogle interessante udvekslinger på herretoilettet mellem Danmark og Ukraine.
Man bør i hvert fald være opmærksom på, når nogen hopper ud fra en af de mange broer, der er i Danmark. Der er ikke så mange skyskrabere i Danmark, hvor man får et smukt SPLAT, når de rammer stålhegnet omkring blomsterbeddet - eller ødelægger en families Skoda ved at bule taget. Gift er nok også usandsynligt, da relevante frokostrestaurent lukker i stor stil - i de "bedre" steder i København. Hjertetilfælde på hoteller er også en mulighed - om det er kunden eller luderen? Svært at sige.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Russerne angriber 29/12 20023

Indlæg af Thomas Lør Dec 30, 2023 2:19 pm

Er det det traditionelle dyt i hornet inden en tilbagetrækning ved Bakhmut og/eller Avdiivka?

Bare én af mange muligheder.

Men russerne har benyttet polsk luftrum til at angribe Ukraine fra en uventet retning. Her spekulerer jeg på, hvilken gengældelse russerne får for den provokation? Der kommer et svar; men det bliver ikke at man skyder de droner ned. Man kunne evt. blokere for al luft- og jernbane traffik til Khaliningrad? Der kan også blive tale om en beslaglæggelse af russiske aktiver: Dvs. ikke bare indefrysning; men direkte konfiskation - og anvendelse af disse midler til støtte af Ukraine?

Jeg ser, at man har været i gang med de indledende knæbøjninger i EU på den finansielle front. Der kan også komme en åbning af oliehanerne i Saudi.
En minering af adgangen til Khaliningrad er en mulighed - under hensyntagen til, at sprængningen af Nord Stream forløb upåklageligt.
Der er mange muligheder, der vil gøre rigtigt nas på Putin.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ting, jeg spekulerer over. Empty Sv: Ting, jeg spekulerer over.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum