Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Observationer omkring Ruslannd.

Go down

Observationer omkring Ruslannd. Empty Observationer omkring Ruslannd.

Indlæg af Thomas Man Jul 03, 2023 1:04 am

  • Som Ben Hodges bemærkede i forbindelse med Wagner mytteriet: Der var INGENTING mellem Rostov ved Don og Moskva - udover nogle FSB med rifler og nogle kamphelikoptere, der blev skudt ned. Men at det kan lade sig gøre at køre 800 af de 1000 km med en kolonne på 100 + kampkøretøjer - uden at nogen gjorde noget ved det.....
    Rosguardia (en ordenspoliti gren af KGB/FSB) begyndte at grave vejene ind til Moskva op med rendegravere og nu skal Rosguardia have tanks (hvor de så vil skaffe dem fra?). De tanks er jo i Ukraine - stort set alle sammen.
  • Ukraine bliver kritiseret for ikke at avancere hurtigt nok. Jeg mener, at kritikken er uberettiget. Der er ikke vundet andet ved en hensynsløs hurtig fremrykning - end fyldte kirkegårde. Fidusen er, at man så langt frem på Sydfronten, at man kan ramme forsyningslinjen til Krim - og tog har den ting, der hedder en køreplan, så man véd hvad er hvor og hvornår - og de russiske baner lader til at følge køreplanen nogenlunde. Lidt elementær jernbanesabotage og så har HIMARS artilleriet mål data. Hvorfor rydde alle skyttegrave mellem Dnipro og Mariopol, hvis man kan opnå det samme ved at bruge "Gimler", som er rimeligt billige - og de er stadig i produktion, så det er overkommeligt, at masseproducere dem - og bringe prisen ned.
  • Tager vi de ukrainske skøn over de russiske tab - som jeg tror er præcise indenfor 10-20%, så fortsætter de russiske tab i dræbte på at dobbelt så store dagligt, som for et år siden. Der er færre tanks tabt/erobret - hvilket er meget naturligt. Jeg mener når russerne i gennemsnit har mistet svarende til en eskadron om dagen gennem 500 dage, så begynder trætheden at melde sig.
    Det væsentlige er imidlertid at tabene i artilleri pjecer er mindst lige så slemme.
    At der er ammunitionsmangel er ikke så mærkeligt, sådan er det i enhver krig - ellers udviser parterne en misforstået økonomi. Fidusen er, at produktionen af erstatningen ikke skal ske på de opmagasinerede værktøjer. Der skal anden produktionsteknologi til.
    Der har været billeder af russiske granater i Ukraine - med patroneringsår 1939 - det er så det sædvanlige propaganda af afskrækkende eksempler. Men at de overhovedet har kunnet opdrives er forbavsende. Det svarer til at slås 2. verdenskrig med sortkrudt og kanonkugler.
  • Der foregår et spil omkring den danske støtte til Ukraine, hvor man - fornuftigt nok - holder kortene tæt til kroppen. Mit gæt er nogenlunde - og det er gætværk; men....
    Pengene skaffes ved at Danske Bank skal betale 24 milliarder i bøde - hvilket er ca. det beløb, der er reserveret. Hvor skaffer Danske Bank de penge fra? Det er enkelt nok - de gør som de plejer, stjæler fra oligarker, flextumper og hashhandlende terrorister.
    Beløbet skal ikke ud i skattelettelser, som Danske Banksvin havde forestillet sig - det vil være benzin på inflationen. De skal bruges på Ukraine og indkøbe nyt forsvarsmateriel og ammunition.
    Jeg tror stadig, at vi skal have de Slovakiske Zuzana-2 - evt. med en anden motor. Bl.a. fordi det holder besætningen væk fra krudtgasserne. Da den slovakiske fabrik kan lave 152 mm russisk, så har de personalet til en større produktion - men det kræver altså en ordre på en million granater, som man kan henvende sig til banker og investorer til anskaffelse af tidssvarende maskineri - så man kan få en produktion af traditionelle granater (evt. med base bleed).
    Kanoner skal operere som HIMARS - på landevejen, smide en helvedes masse ild mod målet (evt. udpeget med en billig drone) - så skal man være væk inden den sidste granat i salven rammen jorden. Så kører man evt. tilbage og genlader i fred og ro.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Observationer omkring Ruslannd. Empty Jeg bliver stadig mere overbevist om

Indlæg af Thomas Man Jul 03, 2023 10:35 am

at jeg har ret i min formodning om:

De penge til Ukraine kommer fra Danske Banks bøder.

  1. Det vil ikke påvirke den finansielle stabilitet og heller ikke den danske inflation. Det er penge, der vil give Slovakisk industri investeringer og velbetalte jobs - velbetalte fordi det er investeret i en modernisering af produktionen, så den - forholdsvis ukomplicerede - produktion af artillerigranater kan få et volumen.
  2. Det vil betyde, at vi ikke skal bekymre os om indførelse af dødsstraf til banksvin: Det vil oligark-gakkerne skam ordne uden uvedkommende indblanding. Jeg tror så, at de bliver smidt ud fra nogle broer - så mange højhuse har vi ikke i Danmark.
  3. Der er ikke noget ejendomsforbeholdsproblem efter krigen for den støtte: Der er tale om ammunition i en lend lease aftale: Det er ammunition, der er bortskudt i kamp.
  4. Det betyder, at Danmark (og andre allierede) kan få fyldt depoterne til en hæderlig pris.
  5. Jeg tror, at vedligeholdelsesproblemet i Polen bliver løst ved at Kraus-Maffei laver en facilitet i Polen - hvis de ikke køber den polske fabrik. Begge muligheder ligger for, det er den måde man opererer på.
  6. Det er nogenlunde det samme med de AMXX-10 plus CAESAR systemerne.
    jeg tror vi vil se dem indsat på den anden side af Dnieper på venstrebredden. Overfor den ødelagte bro. Hvis de kommer op mod tanks, så bliver de udslettet. Men efter flodbølgen, så har russerne dels ikke de tanks (de er alle sammen oppe ved Bakhmut), dels er terrænet ikke i stand til at bære så tunge køretøjer, dels er der en vej, dels er de franske køretøjer ikke tungere en de kan færges over.


Det er selvfølgelig rent gætværk fra min side; meeeen.......

Det hænger logisk sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Observationer omkring Ruslannd. Empty Hvorfor vil russerne trække sig fra Østersøen?

Indlæg af Thomas Man Jul 03, 2023 11:09 am

Japan har et "ukrainsk" problem med de Kurilske øer, som Stalin besatte efter 2. verdenskrig.
Det er en helt anden problemstilling end Kinas problem med Taiwan.
Kina har også et tilsvarende problem med Vladivostok og omegn. Det går så lidt længere tilbage til omkring 1905.

Det vil betyde, at Kina skal bruge ressourcer på at rulle den russiske flådetilstædeværelse i Stillehavet tilbage.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Observationer omkring Ruslannd. Empty Sv: Observationer omkring Ruslannd.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum