Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Et par interessante observationer?

Go down

Et par interessante observationer? Empty Et par interessante observationer?

Indlæg af Thomas Fre Aug 18, 2023 3:52 am

Om læseren synes de er interessante? Det må I selv om.

  • Denys Davidov kommer med nogle tal, der vel er så gode som man kan forvente - og en hel del bedre (mere præcis og beskrivende) end dem russerne i deres brandert opererer med.
    Ruslands tab i køretøjer er 3 gange større end Ukraines - og Ukraine er i en offensiv. Normalt regner man stabsmæssigt med det omvendte forhold: Nemlig, at angriberen har 3 gange større tab end forsvareren.
    Ser vi på personeltabene så kommer Denys med angivelsen at russerne har mellem 7-8 dræbte for hver falden ukrainer. Det lyder interessant, fordi materieltabene er én ting; men årsagen til at kampvogne slæber rundt på at det ekstra stål er, at bliver man ramt, så har man stadig en rimelig chance for at redde livet - javel, man kan have mere eller mindre permanente høreskader - eventuelt andre skader som brækket og kødsår; men man overlever.
    Det er næppe tilfældet for russerne: Tabsforholdet på personel sammenlignet med tabsforholdene for materiel er yderligere en faktor 2-3 gange større. Det skyldes formentlig, at hvis man bliver såret som russer, så får man lov til at ligge - hvis ikke "kammeraterne" giver en nådestødet. Tallene for ukrainske tab (som vi ikke har) er ikke sammenlignelige med de russiske; men de tal bekræfter en formodning, jeg har gået med i temmelig lang tid:
    Det er ikke bare materielkvaliteten (så vidt jeg kan finde ud af, så har Ukraine ikke mistet ét eneste HIMARS køretøj); men også et helt andet niveau for sanitetstjenesten. Russerne lægger formentlig knebelpres på alle skudskader i ekstremiteterne - det betyder amputation, hvis den sårede ikke kommer under kvalificeret behandling så hurtigt som muligt. Hvis amerikanerne lægger knebelpres, så regner de med at have patienten på operationsbordet indenfor en time, hvilket giver dels en væsentligt bedre overlevelseschance og bedre begrænsning af skaderne.
  • USA har politisk godkendt at Danmark og Holland (som den serbiske præsident kalder dem: The usual suspects) leverer F-16 til Ukraine.
    Det rejser så spørgmålet; Hvad skal erstatte F-16 i Danmark og Holland? F-35 er dels for få, dels har den hverken bæreevne eller fart til indsættelse i en Europæisk luftkrig.
  • Her skal vi nok se på, at Mette Frederiksen holder møde med Olaf Scholz. Det er så formodning fra min side; men jeg tror, at hun vil få foldet Scholz sammen - ellers går hun via parlamentet (husk det danske mindretal har ét medlem fra Sydslesvigsk Vælgerforening.
    Baggrunden for den formodning er, at Tyskland ikke ville levere Gepard til Ukraine, fordi de kunne ikke få lov af Schweiz til at levere ammunitionen til deres 35 mm Oerlikon kanoner. Her fornemmer jeg, at man har taget en åbenhjertelig konversation i en meget kammeratlig tone med MOWAG, at det ikke er nogen erhvervsvenlig politik, at genere kunderne, der havde fået leveret Piranha III i sin tid: Nu kunne man end ikke levere dem til Ukraine efter man havde afgivet en større ordre på Piranha V. Jeg tror nok, at det har affødt en lokalpolitisk mødeaktivitet, hvorefter det schweiziske forbunds-parlament fik Regeringen til at revurdere sin holdning.
    Hvordan véd man at der har været en elefant i køleskabet? Jo, der er fodspor i leverpostejen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum