Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Misforståelser omkring Euroredninger.

2 deltagere

Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Thomas Fre Jul 20, 2012 9:30 am

Der er megen hylen, udveksling af skældsord, forargelse og fnysen i forbindelse med redningsplanerne i Spanien - og det kommer der også med Italien; men det er nu engang den måde man kommunikerer på i Tyskland - sådan er det bare.

Det grundlæggende problem er, at Spanien og Italien ikke har styr på deres ting. De har f.eks. til de grader ikke krævet den skat op, de skulle - vi har noget af det samme, hvor pensionsordningerne har tonsvis af ubeskattede penge -de bliver så beskattet, når de bliver udbetalt. "Folket" har en inderlig aversion mod at betale skat - specielt til tiden.

Dernæst har olivengnaskerne bygget en forfærdelig masse hytter, som de ved Gud ikke kan bruge til noget.

Det giver to problemer:

1) Bankerne har lånt flere penge ud end der nogensinde kan blive betalt tilbage.
2) Spanierne har så brugt pengene på - ikke at lave et slag.

Bankerne kan ikke låne penge - ikke overraskende - for nok er investorer mentalt udfordret; men en Spansk eller en Italiensk bank? Jeg har altid sagt, at man skal lade være med at give en bankmand/-dame hånden; fordi så skal man tælle fingrene bagefter.
Det gør så at indskyderne i bankerne bringer pengene ud af landet - og det i en vis fart!
100 mia. EUR i første kvartal.

Hvor anbringer man dem? Tjoooo .... i tyske statsobligationer (primært; men Onkel Nils har også haft fat i spritdublikatoren). Efterhånden som de Spanske banker melder sig med hatten i hånden til Finanstilsynet (FROB), som er en statslig (u)virksomhed, så låner man den spanske stat deres egne penge tilbage - naturligvis til en lidt højere rente: Den 12,5 årige tyske statsobligation ligger i ½% og man låner Spanien pengene til 3% - Det kan man jo gøre lige så længe det skal være.
Det er så op til Spanierne, hvornår de får snøvlet sig færdige til at beskatte de pensioner og skattesvigere, så de kan betale for tabene på de banker, der i en lind strøm glider ind i FROB. Det må de sådan set selv om - i mellemtiden får tyskerne 2-2½% for deres elskværdighed.

Det andet er at Spanierne bruger for mange penge - og navnlig har brugt for mange penge. Det gør jo naturligvis at disse kære internationale investorer, der er lidt smådumme, de vil ikke købe Spanske statsobligationer. Derfor køber ECB disse obligationer op - billigt - den 5 årige spanske står i 6% for tiden.
Når så Spanien sparer nogle af de penge, de bruger for meget, så falder renten også. Så kan vi sælge den spanske statsobligation igen til 3% (f.eks.) - igen stryges en honnet lille profit.

De spanske skattesnydere og "investorer" tror, at bare de vræler højt nok, så slipper de for at betale skat.
Tjo.... De betaler ikke skat i Spanien; men i Tyskland.

Hvorfor tror I, at der var penge til skattelettelser her i sidste måned i Danmark. Tjooo, Onkel Nils har med et overbærende smil forsvaret kronen (eller euroen eller D-marken - kært barn har mange navne). Det bundfælder sig i et overskud i Nationalbanken.

Hvad nu, hvis Spanien ikke betaler - det skal de nok gøre: De kan jo ikke låne andre steder end i ECB! Vel?
Så hvis spanierne ikke er artige, så lukker man da bare for kreditten. Læg mærke til at indtil man får vedtaget de offentlige besparelser, så lader man da bare den spanske obligationsrente ryge i vejret - bare lige for at minde dem om, hvad de nu så højt og helligt har lovet.

Der er altså stadig nogen, der tror tyskerne og vi gør det for Spaniernes charmerende manerer - optøjer i gaderne, tyrefægtning og grisefest - det er sjovt nok de samme folk, der tror, at Draghi, Onkel Nils, Wolfgang Schäuble og Jens Weidmann er komplet idioter.

Jeg har det egentlig meget godt med at Spanierne betaler skat i Danmark. Jeg kan i hvert fald holde sorgen i ave.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Marovingian Fre Jul 27, 2012 7:45 pm

Yes, fordi vi kan godt lide nemme penge. Tyskerne vil betale deres egne skatter.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Thomas Fre Jul 27, 2012 9:49 pm

Marovingian skrev:Yes, fordi vi kan godt lide nemme penge. Tyskerne vil betale deres egne skatter.
Du tror da ikke tyskerne taber på dette?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Marovingian Fre Jul 27, 2012 10:06 pm

Nej - men jeg tror hellere de vil tabe pengene.

Jeg tror befolkningen tænker "Jeg er led og ked af det her cirkus, det har ikke noget at gøre med hvad jeg har lyst til. Det kan godt være det er en god forretning nu, men på sigt vil vi blive dovne og ineffektive af det, og det er ikke godt. Lad mig komme ud af det her pjat og tabe mine penge. Vi bygger så økonomien op igen med hårdt arbejde - det bliver sjovt, fordi vi kan godt lide hårdt arbejde. Og vi har gjort det mange gange før, vi kan sagtens."

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Thomas Fre Jul 27, 2012 10:35 pm

Marovingian skrev:Nej - men jeg tror hellere de vil tabe pengene.

Jeg tror befolkningen tænker "Jeg er led og ked af det her cirkus, det har ikke noget at gøre med hvad jeg har lyst til. Det kan godt være det er en god forretning nu, men på sigt vil vi blive dovne og ineffektive af det, og det er ikke godt. Lad mig komme ud af det her pjat og tabe mine penge. Vi bygger så økonomien op igen med hårdt arbejde - det bliver sjovt, fordi vi kan godt lide hårdt arbejde. Og vi har gjort det mange gange før, vi kan sagtens."

Princippet er nu enkelt: Spanien har en underskudsøkonomi, og har derfor et fortsat finansieringsbehov. Hvis Spanien ikke retter ind og gør som de siger de vil, så kommer de snart ud og skal have finansieret igen: Det kan de ikke, for deres statsobligationer er usælgelige.

Det andet er at Spaniens banker skal nationaliseres, hvorfor Spanien hænger på gælden. Det, der er sket er at likviditeten (1 kv. 2012 = 100 mia. Euro) er flygtet ud af landet og har købt tyske statsobligationer - de penge lånes så tilbage; men Spanien hæfter så for gælden via FROB.

Underskuddet i de Spanske banker skal opkræves hos de spanske pensionister og skattesnydere. Gør Spanien ikke det (de har ikke megen lyst), så vil de stå med et refinansieringsbehov - som igen giver et håndtag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Marovingian Fre Jul 27, 2012 10:57 pm

ja det bliver de vel nødt til ... tror ikke de skal regne med mange hjælpepakker fra EU. måske de skulle tigge af USA i stedet, de har ingen hæmninger med at trykke penge Smile

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Thomas Fre Jul 27, 2012 11:51 pm

Marovingian skrev:ja det bliver de vel nødt til ... tror ikke de skal regne med mange hjælpepakker fra EU. måske de skulle tigge af USA i stedet, de har ingen hæmninger med at trykke penge Smile


Næææ, det er lige der, det andet problem ligger!

Kineserne vil jo prøve i muligt omfang at omlægge deres formue fra at ligge i USD til at ligge i EUR. Det byder jo EUR obligationer op - dvs. ned i rente. Det devaluerer så USD, hvilket er hensigtsmæssigt, når man skal til at importere.
Specielt korn fra USA.!
Der hvor hjulet så falder af er, at prisen på korn, olie mm. er da inderligt ligeglad! Her går prisen op målt i USD, når der købes mere.

Det betyder så at EUR stiger ifht. USD. Så kan de sælge dejlig mange solceller - at de så også er nød til at rabattere oveni, det gør det jo kun sjovere at være kunde.

Læg i øvrigt mærke til, at Putin sagde at en stor del af den Russiske valutareserve lå i tyske statsobligationer. Dvs. man sælger relativt ud af USD.

Hele fidusen i dette spil er at skelne mellem EUR som mønt og tyske statsobligationer (godt nok i EUR).

Det betyder jo at EUR bliver budt op - revalueret ifht. USD.

Se her!

Hele sidste år frem til og med juli lå USD/EUR i 0,7 (eller 1,4-1,5; hvis du plejer at se det som EUR/USD). Så begynder Grækenland og Spanien - så sælger man EUR ned (og dermed USD op)!
I dag ligger USD/EUR i 0,8 (eller 1,2 EUR/USD).

Det er da det Obama er så pissesur over! Netop, da han skal til at lukke for importen fra Kina af dingenoter - så har Europæerne den frækhed at devaluere! Derfor kan RMB forblive lav ifht USD.
Prøv at se hvordan EUR falder ifht. RMB, så Europa kan eksportere til Kina! Hvor tror du egentlig alle de fine maskiner som kineserne bruger til at bygge bro mellem Ingenting og Intetsteds er lavet henne?

Nu holder Kina snart op med at være interessant: Tror du ikke, at Merkel er ganske godt tilfreds med en devalueret EUR overfor Rublen? Næste levende billede bliver Russerne på powershopping!
Hvor tror du Merkel køber sin olie? Måske nok i Rusland.

Med så voldsomt svingende kurser, så skal man være lidt smart mht. hvornår man lukker handlerne!

Man snakker meget om, hvordan bankerne manipulerer med valutaerne: Tror du virkelig ikke at Bundesbank kan spille det spil?

Altså: Der er en stærk underliggende efterspørgsel efter EUR, fordi Kineserne (og Russerne) vil have EUR ind i valutabeholdninger mm. som en modvægt mod USD.

Tro mig: Schäuble ler (eller så tæt på latter, som den mand nu kan komme) hjerteligt, når olieprisen stiger - bare han får sine 20% i rabat, når EUR falder.

Verden vil have flere tyske statsobligationer - de kan da få alle dem de vil have - bare prisen er rigtig (-dvs. folk vil BETALE for at låne Tyskland penge!)
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Marovingian Lør Jul 28, 2012 1:48 am

det forstår jeg godt - tror jeg Smile

jeg tror bare ikke tyskerne er interesserede i sådan en livsform. at tjene penge på at sætte sig i gæld er nok noget af det fjerneste man kommer fra tysk kultur Smile

og hvis bailout-cirkuset fortsætter længe nok opstår der nogen helt nye anti-euro/EU partier der vinder ved jordskredsvalg.

sændende hvis USA bliver blandet ind i hele den her misere i øvrigt. på et tidspunkt kan de vel ikke blive siddende og se på at vi brænder det hele af.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Thomas Lør Jul 28, 2012 5:10 am

Marovingian skrev:det forstår jeg godt - tror jeg Smile

jeg tror bare ikke tyskerne er interesserede i sådan en livsform. at tjene penge på at sætte sig i gæld er nok noget af det fjerneste man kommer fra tysk kultur Smile

og hvis bailout-cirkuset fortsætter længe nok opstår der nogen helt nye anti-euro/EU partier der vinder ved jordskredsvalg.

sændende hvis USA bliver blandet ind i hele den her misere i øvrigt. på et tidspunkt kan de vel ikke blive siddende og se på at vi brænder det hele af.

Sikke noget vrøvl: Der var da siden Erhardt en plan om at købe Østtyskland af russerne. Tyskerne har da aldrig været bange for gæld. De har ikke villet have inflation; men det er noget andet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Marovingian Søn Jul 29, 2012 5:12 pm

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4791837.ece

"Et flertal af tyskerne mener, at deres land vil stå bedre, hvis Tyskland ikke har euroen.

En måling fra meningsmålingsinstituttet Emnid, der offentliggøres i avisen Bild am Sonntag, viser, at 51 procent af tyskerne siger, at det vil være bedst for Tyskland at stå uden for eurozonen, der har 17 medlemslande.

29 procent siger, at det vil være værre for Tyskland at stå uden for.

Målingen siger også, at 71 procent af tyskerne ønsker, at Grækenland forlader eurozonen, hvis Grækenland ikke lever op til kravene og løfterne om opstramninger."

Ser virkelig ikke nogen fremtid for euroen overhovedet. 29% opbakning, tendens styrtdykkende, i det land der holder det hele sammen.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 5:18 pm

Marovingian skrev:http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4791837.ece

"Et flertal af tyskerne mener, at deres land vil stå bedre, hvis Tyskland ikke har euroen.

En måling fra meningsmålingsinstituttet Emnid, der offentliggøres i avisen Bild am Sonntag, viser, at 51 procent af tyskerne siger, at det vil være bedst for Tyskland at stå uden for eurozonen, der har 17 medlemslande.

29 procent siger, at det vil være værre for Tyskland at stå uden for.

Målingen siger også, at 71 procent af tyskerne ønsker, at Grækenland forlader eurozonen, hvis Grækenland ikke lever op til kravene og løfterne om opstramninger."

Ser virkelig ikke nogen fremtid for euroen overhovedet. 29% opbakning, tendens styrtdykkende, i det land der holder det hele sammen.

Nu har tysk økonomisk politik kun i meget lille omfang efter 2.verdenskrig fulgt folkestemningen.
Hvad tror du en tysk arbejder vil have: Lønforhøjelse og lavere priser????? Nå, så holder de nok fast ved Euroen.

Hele fejltagelsen i diskussionen er den, at folk fejlagtigt går ud fra at manglende politiske institutioner får læsset til at vælte. Det havde været nemmere med fælles institutioner; men de fleste er lige så stokstupide som Dansk Folkeparti - der heller ikke har fattet en hujende fis.

Kernepunktet er, at en stats i sidste ende er som enhver anden debitor: Mere eller mindre i kreditorernes vold, når gæld ikke forrentes og afdrages. Længere er den ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Marovingian Søn Jul 29, 2012 5:27 pm

Thomas skrev:
Marovingian skrev:http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4791837.ece

"Et flertal af tyskerne mener, at deres land vil stå bedre, hvis Tyskland ikke har euroen.

En måling fra meningsmålingsinstituttet Emnid, der offentliggøres i avisen Bild am Sonntag, viser, at 51 procent af tyskerne siger, at det vil være bedst for Tyskland at stå uden for eurozonen, der har 17 medlemslande.

29 procent siger, at det vil være værre for Tyskland at stå uden for.

Målingen siger også, at 71 procent af tyskerne ønsker, at Grækenland forlader eurozonen, hvis Grækenland ikke lever op til kravene og løfterne om opstramninger."

Ser virkelig ikke nogen fremtid for euroen overhovedet. 29% opbakning, tendens styrtdykkende, i det land der holder det hele sammen.

Nu har tysk økonomisk politik kun i meget lille omfang efter 2.verdenskrig fulgt folkestemningen.
Hvad tror du en tysk arbejder vil have: Lønforhøjelse og lavere priser????? Nå, så holder de nok fast ved Euroen.

Hele fejltagelsen i diskussionen er den, at folk fejlagtigt går ud fra at manglende politiske institutioner får læsset til at vælte. Det havde været nemmere med fælles institutioner; men de fleste er lige så stokstupide som Dansk Folkeparti - der heller ikke har fattet en hujende fis.

Kernepunktet er, at en stats i sidste ende er som enhver anden debitor: Mere eller mindre i kreditorernes vold, når gæld ikke forrentes og afdrages. Længere er den ikke.

Igen, jeg tror vi har forskelligt historiesyn. Anden verdenskrig skete pga en alt andet end inaktiv tysk folkestemning. Og forholdene dengang i 20erne var mere sammenlignelige med i dag, psykologisk set.

Som jeg ser Tyskland er det OK med befolkningen at politikerne lader hånt om folkestemningen op til et punkt... fordi de så i stedet tænker "lad os få det bedste ud af det, vi arbejder og ud af det her." Passerer man det punkt sætter de hælene i og er imod og det er umuligt at få dem til at skifte mening.

Op til et punkt hvor de så bliver forbenet rasende og dropper deres støtte for evigt.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Misforståelser omkring Euroredninger. Empty Sv: Misforståelser omkring Euroredninger.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum