Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Königsberg.

Go down

Königsberg. Empty Königsberg.

Indlæg af Thomas Tors Maj 25, 2023 7:59 am

Nu skal man være forsigtig med at tillægge pressehistorier for megen vægt.

Men det er rigtigt, at situationen for Königsberg er yderst prekær. Denne eksklaves kontrol er afhængig af trafikforbindelser til Rusland. Ikke at Nato vil angribe Königsberg; men man kan sulte dem ud. Indtil videre er Königsberg et blødende sår i den russiske tegnebog.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Hmmmm....

Indlæg af Thomas Tirs Jun 06, 2023 1:25 pm

Hvad sker der herefter?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Nu skifter Polen

Indlæg af Thomas Ons Jun 21, 2023 9:19 am

navnet til det polske.
Væsentligt? I sig selv: Næppe!

Det der vil virke er blokade af Königsberg. Om det sker? Svært at sige.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Melder Khaleningrad sig ud af Rusland???

Indlæg af Thomas Lør Jul 08, 2023 11:20 pm

Det kunne være det næste område, der melder sig ud af Putins vrangforestillinger?

Men vi skal også have Skåne og Halland tilbage - sammen med Gulland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Hvor meget der er om det, aner jeg ikke.

Indlæg af Thomas Tirs Aug 22, 2023 10:16 pm

Men Königsberg er slet ikke russisk; men hvide russisk. I henhold til gamle kommunistiske aftaler efter 2. verdenskrig. Lukhasenko skulle have sladret til amerikanerne.

Det næste er, at Danmark ikke bliver nævnt i denne sammenhæng. Men netop, at Danmark IKKE bliver nævnt, tyder på, at Danmark er rodet langt længere ind i denne sag. Det er nok fordi Mette Frederiksen er Europamester i at holde sin kæft.

Hvis dette ikke er løse rygter evt. propaganda, så ser Danmarks (og Hollands) initiativ til at donere F-16 til Ukraine ud til at være et led i et helt andet spil omkring Königsberg. Jeg skal afholde mig fra, at tage stilling til om disse rygter er andet end propaganda-løgne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty ¨Hvor længe er Königsberg

Indlæg af Thomas Tirs Sep 12, 2023 9:34 am

Russisk? Endnu?

Der er ting, der ikke nævnes her:

  1. Marineinfanteribrigaden er blevet sendt til Ukraine - og er på det nærmeste blevet udslettet. Det samme kommer til at ske for brigaden fra Vladivostok.
  2. Lukashenko har gjort Putin opmærksom på - og dokumentet, at siden revolutionen aftalte Khalenin, at Khalingradska Oblast rent faktisk hører under Belarus. I sovjettiden var det en ligegyldig administrativ detalje.


Det har en sammenhæng med det, der bliver nævnt:
[list=3][*]Det er ikke i områdets interesse, at huse den baltiske flåde og atomraketter.[*]Invasion af Wagner lejesoldater bryder man sig ikke om - forståeligt nok.[*]Når 3/4 af indbyggerne ønsker selvstændighed fra Rusland - hvor meget sådanne tal siger, skal jeg lade ligge; men enten vil Khalingradskaya Oblast være en selvstændig stat eller en del af Polen. Den oprindelige tyske befolkning enten flygtede, blev deporteret - eller simpelthen myrdet af russerne - ganske som russerne plejer.[/list]
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty ¨Hvor længe er Königsberg

Indlæg af Thomas Tirs Sep 12, 2023 9:35 am

Russisk? Endnu?

Der er ting, der ikke nævnes her:

  1. Marineinfanteribrigaden er blevet sendt til Ukraine - og er på det nærmeste blevet udslettet. Det samme kommer til at ske for brigaden fra Vladivostok.
  2. Lukashenko har gjort Putin opmærksom på - og dokumentet, at siden revolutionen aftalte Khalenin, at Khalingradska Oblast rent faktisk hører under Belarus. I sovjettiden var det en ligegyldig administrativ detalje.


Det har en sammenhæng med det, der bliver nævnt:
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty ¨Hvor længe er Königsberg

Indlæg af Thomas Tirs Sep 12, 2023 9:37 am

Russisk? Endnu?

Der er ting, der ikke nævnes her:

  1. Marineinfanteribrigaden er blevet sendt til Ukraine - og er på det nærmeste blevet udslettet. Det samme kommer til at ske for brigaden fra Vladivostok.
  2. Lukashenko har gjort Putin opmærksom på - og dokumentet, at siden revolutionen aftalte Khalenin, at Khalingradska Oblast rent faktisk hører under Belarus. I sovjettiden var det en ligegyldig administrativ detalje.


Det har en sammenhæng med det, der bliver nævnt:
[list=3][*]Det er ikke i områdets interesse, at huse den baltiske flåde og atomraketter.[*]Invasion af Wagner lejesoldater bryder man sig ikke om - forståeligt nok.[*]Når 3/4 af indbyggerne ønsker selvstændighed fra Rusland - hvor meget sådanne tal siger, skal jeg lade ligge; men enten vil Khalingradskaya Oblast være en selvstændig stat eller en del af Polen. Den oprindelige tyske befolkning enten flygtede, blev deporteret - eller simpelthen myrdet af russerne - ganske som russerne plejer.[/list]
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Nu skal man tage Ukrainsk ønsketænkning med et gran salt; men....

Indlæg af Thomas Lør Okt 07, 2023 10:46 am

Tysklands nye flådehovedkvarter i Rostock vil lede en større antiinvasionsøvelse i Østersøen.

Jeg ser landingen af Globemastere på Bornholm som et led i den opbygning. HIMARS på Bornholm vil - med ATACAMS have rækkevidde til at nå Königsberg - fra Bornholm.

Den amerikanske tøven med at give Ukraine ATACAMS skal nok ses i den sammenhæng?

Ukraine vil nok få dem, så vi kan se hvor godt de virker. At de virker véd vi rimelig godt; men mod et velforsvaret område som Königberg? Svært at sige om de har den ønskede præcision.

Om Königsberg bliver dansk område? Forhåbentlig ikke! Efter et århundredes russisk hærgen, så er det ikke i sig selv en økonomisk levedygtig enhed. Det vil bare blive masser af problemer og udgifter - Tysklands overtagelse af Østtyskland har efterladt skræmmende spor. Hvad stiller man op med ½ mio. russere?

Tanken er imidlertid nærliggende, da Danmark har kunnet få Tyskland og Polen til at forliges i mange sammenhænge.

Der skal Taifuns til for at forsvare selve Danmark (inklusiv midlertidigt svensk besatte områder). Betegnende nok så holder den danske regering (fornuftigt!) sin KÆFT.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Russerne har flyttet S-400 system(er?) fra Khaleningradskaya Oblast.

Indlæg af Thomas Ons Nov 15, 2023 5:13 pm

Det gør jo visse ting lettere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Luftforsvaret af Köningsberg.

Indlæg af Thomas Fre Nov 24, 2023 10:21 am

Har russerne fjernet luftværnsmissilerne fra Khaleningradskaya Oblast?

Med de ødelagte russiske systemer i Ukraine og droneangreb på Moskva, så er det troligt, at russerne må tage systemerne fra hvor de er.

Jeg er nu mere interesseret i at Iskander missilerne fjernes.

Men ingen tvivl om at tabene i Ukraine ribber russiske styrker overalt. Mandskab og materiel. Det kan vi - isoleret set ikke beklage - fordi de kommer ikke tilbage fra den Ukrainske kødhakker.

Når russerne anvender Condor, så er det tunge ting, der flyttes.

Königsberg er lidt som Krim: Den kan ikke holdes og bløder penge. Spørgsmålet er: Hvornår må Rusland opgive Khaliningrad og det Karelske Næs?

Det er forholdsvis enkelt at sætte proppen i Skt. Petersborg i et samarbejde mellem Finland og Estland. Det vil betyde en udsultning af Khaleningrad, hvis de ikke kan få forsyninger dertil. Skt. Petersborg er allerede nu inden for rækkevidde fra Finland og Estland med ATACMS. Sådan som Ukraine smadrer Sevastopol, så må det give anledning til eftertænksomhed hos de russiske admiraler (dem, der ikke er faldet ud af vinduer - endnu).

Jeg er ikke så bange for den lange grænse mellem Finland og Rusland - undtagen grænsen til det Karelske Næs - oppe nordpå kan russerne godt komme; men der er ingenting på den side af grænsen og rende rundt i dyb sne og botanisere? Russerne bliver formentlig også nødt til at opgive Murmansk. Hvem vil flytte derop - hvis de kan slippe. Det er lidt som bestræbelserne på at gøre Grønland til et sommerferie område - ikke holdbart.



Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Hvad sker der i og omkring Konigsberg??

Indlæg af Thomas Fre Jan 26, 2024 11:07 pm

Jeg aner det virkelig ikke!

Jeg aner heller ikke, hvordan jeg skal forholde mig til dette indlæg. Der er mange spekulationer; men det er der altid. Hvad, der er substans i ved jeg ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Konigsberg har stemt sig ind i Ukraine?

Indlæg af Thomas Søn Mar 10, 2024 5:02 pm

Vi får se om, det holder vand?

Men det forklarer den store Nato-øvelse i Østersøen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Det skal nok være rigtigt, at situationen i højspændt i Konigsberg!

Indlæg af Thomas Søn Mar 10, 2024 10:18 pm

  • Vi har den afstemning som blev foretaget i Konigsberg, hvor folk af flere muligheder valgte Ukraine.
  • Marineinfanteriet stationeret i Königsberg (12000 mand) var sendt til Ukraine, hvor russerne selv medgiver, at de er udslettede. Til at bekæmpe urolighederne er der sendt 8000 mand til Königsberg.
  • Der er en opbygning af russiske styrker på Belarus grænse til Ukraine. Det skal nok være rigtigt.
    Det er nok på baggrund af det, at Macron's udtalelser om, at man evt. kunne sende tropper til Ukraine. Under alle omstændigheder er det noget, man skal tage alvorligt.
  • Det andet er, at det forklarer også opgivelsen af Avdiivka, fordi man får frigjort reserver, som kan sendes til grænsen mellem Hviderusland og Ukraine - for alle tilfældes skyld.
  • Hvilket man også gør med en massiv øvelse I Polen og Østersøen.
  • Optagelsen af Sverrig i Nato - som nok må siges at have været grundigt forberedt. Hertil kommer den omfattende øvelse under Norsk ledelse (Nordic Response 2024) mellem Norge, Sverrig og Finland.
    Såvidt jeg kan gennemskue er Nordic Response en del af den store øvelse Steadfast Defender 2024.
  • Luftoperationscentret på Bodø der er fælles Nordisk er åbnet.
  • Der er en admiral og en flyvergeneral fra de russiske besættelsestropper, der er anklaget ved den internationale krigsforbryderdomstol i den Haag.


Det er ikke klart om bøssesvinet, voldtægtsforbryderen og skolelæreren Søren Pape Poulsen er kreperet i denne forbindelse. Det er nok tvivlsomt og trods den mærkelige omstændighed, at han er kradset af i en forholdvis ung alder forekommer mystisk - så skal man nok ikke umiddelbart skue given hest i munden; men glæde sig over at den forbryder 6 fod under mulde. Men det må være belastende at skulle hykle beklagelse af et skadedyr og skolelærers bortgang - så den anstrengelse sparer jeg mig.

Om det betyder en krig nu? Hmm... jeg tvivler:
  1. Det angives at øvelsen omfatter 90.000+ mand, hvilket nærmer sig Reforger 88 (dengang 125.000 mand)
  2. Man har samlet revl og krat fra hele Nato.
  3. Königsberg er nok mere en begivenhed, der indikerer et begyndende sammenbrud af Rusland - Armenien har også lagt afstand til Rusland.
  4. Men Reforger 88 skete kun et års tid inden Berlinmuren faldt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Königsberg. Empty Sv: Königsberg.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum