Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forsvarspolitik

Go down

Forsvarspolitik Empty Forsvarspolitik

Indlæg af Thomas Man Sep 20, 2021 8:00 pm

Nu forsøger jeg - så vidt muligt - at undgå at have en meeeening. Jeg prøver at finde ud af, hvad der egentlig foregår i kulisserne.

Tilsyneladende stammer det tilbage fra før Mette Frederiksen. Lars Løkke fik.
  1. Opdatering af 8 Leopard 2 igennem, da man skar hovedet af hærchefen.
  2. F-35, hvor man fik prisen betydeligt ned og så kunne anlægge den "lydvold", som ikke skal fange lyd; men derimod krydsermissiler.
  3. Købet af Scania lastbilerne, hvor de upansrede kan leveres rimeligt hurtigt. Her skal man så have ryddet op i Skive - og fjerne de korrupte og uduelige officerer. Trænet skal totalt reorganiseres.
    Jeg tror så det har en sammenhæng med at Piranha V (nogle af dem) skal have en 105 mm L7, så man har brug for den svenske Stridsvagn S og tallene derfra. Styretøjet på Piranha V lader til at have påtænkt det..
  4. Brugen af DFDS til bygning af de færger på Volkswerft, som formentlig er i full-time charter
  5. Leverancen af Piranha V går (forståeligt nok) ikke så hurtigt som håbet, hvorfor man fylder MOWAG med en ordre på "Øgler" - som man alligevel har brug for.
  6. Brugen af Cimber til charter af små Challenger - her er finansieringen nok en privat kapitalfond.
  7. Anskaffelsen af SuperPuma til Grønlandsfly.
  8. Katastrofen med værnepligtige til aflivning af kommunister og andre luksusskadedyr.
  9. Anskaffelse af Israelske Spike til supplement/afløsning af TOW.

Det jeg ikke har set tegn på endnu, fordi det falder udenfor det gældende forsvarsforlig:
  1. Bygning af 4-6 Huitfeldt-klasse og tidssvarende våben dertil.
  2. Overførsel af britiske Hercules til en mere eller mindre symbolsk pris.
  3. Indførelse af Typhoon tranche 1. Til Flyvevåbnet.


Det er - indrømmet tankespin fra min side; men indtil videre passer det nogenlunde. Problemet er, at vore kære allierede kan være noget tunge at danse med.
Sagen er imidlertid, at man lader til, at køre en strategi med, at hvert våbensystem har alternative leverandører. Det er jo en myte, at tingene skulle blive billigere ved store anskaffelser af våben: Det skaber kun monopoler på kritiske elementer.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum