Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Januar 2021

Go down

Januar 2021 Empty Januar 2021

Indlæg af Thomas Søn Jan 03, 2021 2:23 pm

Hmmm...... her i weekenden er EUR noteret til 7,41 hvilket er en del lavere end Nationalbanken normalt tillader.

Nu får vi se, hvad der sker når bankerne åbner mandag - hvis der ellers sker noget. At renten i Norge og Sverrig er sat op hjalp jo åbenbart ikke noget? Så vi kan måske nok se frem til en rentenedsættelse i den nærmere fremtid?

Den nye 2031 får nulkupon. Reelt er der tale om et skatkammerbevis. Nu får vi se hvilken kurs den kommer op på?

2029 havde en fremragende succes med en p.t. cirkulation på 112 mia. vi får se på onsdag hvor dyr dette korte papir bliver. 2024 er ikke åbnet - endnu men 2022 på 68 mia i cirkulation må vel siges at være i overkanten af behovet.

Det bliver spændende at se, hvornår Danske Bank får tævet det ulækre bøssesvin og skolelærer ihjel? Jeg gider i hvert fald ikke gøre det - noget må man dog kunne overlade til erhvervslivet. Det er altså uklogt at holde en skolelærer som ens repræsentant på Tinge - Søren Pape Poulsen er i hvert fald så stor en idiot, at han gør situationen værre. Danske Bank kommer til at opsige deres pensionsordninger og nedbringe udlånet den vej - så flextumperne kan betale deres skat. Det går for langsomt med overkurs på statsobligationerne, som vel indbringer 5-6 mia. om året til statskassen - hvis min hovedregning ellers slår til.

Man har jo ved at give topskattelettelser jo gjort det lodret forkerte hvis man ønsker at holde skattetrykket nede, forbruget oppe og dagpengene nede. Der er jo ikke udsigt til lønforhøjelser, så for at få en reallønsfremgang, så skal forbrugsskatterne sænkes - men så langt er der ikke nogen, der tænker. Der skal naturligvis arbejdsløshed til: Banksvin og skolelærere skal smides på gaden - hvor de som sædvanlig bare ligger og flyder og laver ingenting fornuftigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty 4/1 2021

Indlæg af Thomas Man Jan 04, 2021 2:09 pm

Markedets årsskifte uro indtraf så lidt tidligere; men kronen står stadig højt ifht. euroen.

Nu får vi se, hvad valutareserven siger?

USD har stadig bundnotering. Nu er det tiden at indkøbe nye missilsystemer til Forsvaret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty 5/1 2021

Indlæg af Thomas Tirs Jan 05, 2021 12:10 pm

USD er nede i 6,06 DKK/USD. Hvad det skyldes er svært at sige - udover, at det næppe har noget med banksvinene at gøre: Der er tale om ret så massive vekslinger af USD til andre valutaer. Det er en tendens, der har været udtalt hele december, hvor USD er faldet med 3-4%.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty Rentesænkning?

Indlæg af Thomas Tirs Jan 05, 2021 2:04 pm

Thomas skrev:USD er nede i 6,06 DKK/USD. Hvad det skyldes er svært at sige - udover, at det næppe har noget med banksvinene at gøre: Der er tale om ret så massive vekslinger af USD til andre valutaer. Det er en tendens, der har været udtalt hele december, hvor USD er faldet med 3-4%.

Nu er Berlingske og deres "eksperter" nok den ringeste prognosemetode.

Når banksvinene mener, at en rentenedsættelse ikke er forstående, så er den netop lige på nippet.
Der er som udgangspunkt en 50-50 chance for at banksvinene får ret i dette.

Hvis jeg bare kan komme op på 60-40, så.......

Nu bygger jeg mere min opfattelse på, at renten faktisk er sænket:

  • Den seneste auktion over 2052 var afkastet negativt.
  • 2029 ligger på -0,4 - -½ %
  • 2022 er under indskudsbevisrenten.
  • Den nye 2031 obligation er uden kupon!
  • Der åbnes 2024 på et tidspunkt.
  • Serierne er mildest talt overtegnede. Man kunne åbne 2029 uden, at det gav så meget som en bule i 2027.


For mig ser det mere ud som om, man afventer at topskatten forhøjes og forbrugsafgifterne sænkes.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty Endnu et argument for en rentenedsættelse

Indlæg af Thomas Tirs Jan 05, 2021 7:47 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:USD er nede i 6,06 DKK/USD. Hvad det skyldes er svært at sige - udover, at det næppe har noget med banksvinene at gøre: Der er tale om ret så massive vekslinger af USD til andre valutaer. Det er en tendens, der har været udtalt hele december, hvor USD er faldet med 3-4%.

Nu er Berlingske og deres "eksperter" nok den ringeste prognosemetode.

Når banksvinene mener, at en rentenedsættelse ikke er forstående, så er den netop lige på nippet.
Der er som udgangspunkt en 50-50 chance for at banksvinene får ret i dette.

Hvis jeg bare kan komme op på 60-40, så.......

Nu bygger jeg mere min opfattelse på, at renten faktisk er sænket:


  • Den seneste auktion over 2052 var afkastet negativt.
  • 2029 ligger på -0,4 - -½ %
  • 2022 er under indskudsbevisrenten.
  • Den nye 2031 obligation er uden kupon!
  • Der åbnes 2024 på et tidspunkt.
  • Serierne er mildest talt overtegnede. Man kunne åbne 2029 uden, at det gav så meget som en bule i 2027.


For mig ser det mere ud som om, man afventer at topskatten forhøjes og forbrugsafgifterne sænkes.

Valutareserven mindsket med 16,7 mia.

Indestående på indskudsbeviser er igen oppe på 150 mia.

I morgen sælges 2029 og 2022 - de skal nok blive dyre. Vi får se?

Den svenske og norske renteforhøjelse virkede efter hensigten - set fra dansk side: Både NOK og SEK blev dyrere - problemet var, at man var nødt til at følge en anelse op i renten - jeg véd det! Ikke meget; men alligevel ifht. euroen.

Et andet argument er, at man har indfriet lån og solgt valuta til ialt 16 mia. Det er det man altid forsøger i første omgang; men det interessante er, hvornår man hugger til fra nationalbankens side - åbningen af to nye serier kunne tyde på en renteforhøjelse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty 6/1 2021

Indlæg af Thomas Ons Jan 06, 2021 1:39 pm

Solgt for 5 mia. i 2022 og 2029 til hhv. -0,62% og -0,45% i afkast.

USD går ned i 6,03 både SEK og NOK går markant op. Lad os se om indskudsbeviserne i næste uge ikke giver et gigantisk fald i NOK og SEK og afsindigt dyre skatkammerbeviser???

Tilsyneladende går al svensk og norsk valutahandel gennem DKK.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty 13/1 2021

Indlæg af Thomas Ons Jan 13, 2021 1:18 pm

Der er solgt for 4 mia. i skatkammerbeviser til et afkast på -0,57%; men 70% er IV 2021.

Der er formentlig to elementer i dette:

  1. Der er betydelige summer, der ønsker at veksle USD til EUR.
  2. Der er spørgsmålet om flextumperne, der ønsker at låne sig selv penge.


Kunsten består i at holde fastkurspolitikken og samtidig opretholde illusionen om, at flextumperne kan betale deres gæld, at de ikke vil er ligegyldigt: De kan ikke og kommer heller ikke til det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty Sv: Januar 2021

Indlæg af Thomas Tors Jan 14, 2021 3:13 am

Thomas skrev:Der er solgt for 4 mia. i skatkammerbeviser til et afkast på -0,57%; men 70% er IV 2021.

Der er formentlig to elementer i dette:


  1. Der er betydelige summer, der ønsker at veksle USD til EUR.
  2. Der er spørgsmålet om flextumperne, der ønsker at låne sig selv penge.


Kunsten består i at holde fastkurspolitikken og samtidig opretholde illusionen om, at flextumperne kan betale deres gæld, at de ikke vil er ligegyldigt: De kan ikke og kommer heller ikke til det.

Rent faktisk er der kun solgt for 1 mia. buddene var for 1 årige indskudsbeviser; men de har næppe været generøse nok. og har fortrinsvis været på de korte papirer. "Nogen" har forventet at de kunne slippe billigere på de "lange" skatkammerbeviser. Sådan leger man nok ikke. Kursgevinsten ved veksling fra f.eks. NOK skal opsluges af en højere kurs på indskudsbeviserne.

Den går bare ikke!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty 20/1 2021

Indlæg af Thomas Ons Jan 20, 2021 5:22 pm

Hmm... de 5 mia. 2031 blev solgt til kurs 103½ og -1/3% i afkast. Men interessen var overvældende (men næppe overraskende) på 13 mia. Det ligger nok, hvor det skal, når man tager i betragtning at løbetiden er længere end 2029, der ikke er nogen kupon og udbuddet var på forhånd begrænset.

Det ser meget fornuftigt ud fra Nationalbankens side. Altså: Man vil have en stabilitet overfor euro - fair nok - men det betyder at ethvert forsøg på at spekulere kronen op vil blive mødt med et lavere afkast.

Det spændende er egentlig hvad tapsalget vil sige? Med så stor en interesse, så er der nogen, der vil sige, at de egentlig godt ville byde mere.

Den anden faktor er, at kronekursen begynder at nærme sig den høje ende - det er ikke så meget en likviditetsklemme for bankerne - det er at renten er for høj. Jeg tror det er penge i transit (veksling fra USD til EUR). De penge vil altid byde en valuta op - med mindre straffen for at gøre det er en betydeligt lavere rente. I øjeblikket er "investorerne" skide ligeglade med afkastet, hvilket den manglende kupon også antyder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty 22/1 - 2021

Indlæg af Thomas Fre Jan 22, 2021 8:48 pm

Det egentlig interessante er, at der er et ekstraordinært udlån mod pant på 5 mia. kr. Om det er i USD eller EUR er svært at sige (hvilket formentlig også er hensigten - slige sager skal vi slet ikke bryde vore små hoveder med).

Jeg kan bare ikke lade være med, at notere samtidigheden i offentliggørelsen af aftalen med IMF om undersøgelse af grænseoverskridende hvidvask og terrorfinansiering.

Nogen har brug for et større beløb i euro (formentlig) uden reel adgang til at købe.

Desuden frafaldt man undersøgelserne af 6 banksvin i Danske Bank - de har måske haft noget interessant at berette?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty Hmmm....

Indlæg af Thomas Fre Jan 22, 2021 9:36 pm

Thomas skrev:Det egentlig interessante er, at der er et ekstraordinært udlån mod pant på 5 mia. kr. Om det er i USD eller EUR er svært at sige (hvilket formentlig også er hensigten - slige sager skal vi slet ikke bryde vore små hoveder med).

Jeg kan bare ikke lade være med, at notere samtidigheden i offentliggørelsen af aftalen med IMF om undersøgelse af grænseoverskridende hvidvask og terrorfinansiering.

Nogen har brug for et større beløb i euro (formentlig) uden reel adgang til at købe.

Desuden frafaldt man undersøgelserne af 6 banksvin i Danske Bank - de har måske haft noget interessant at berette?

Noget andet er, at interessen for den nye 2031 obligation var overvældende og udstedelsen begrænset til 5 mia. Det er pudsigt nok det samme beløb, som nu er bevilget som ekstraordinært udlån. Samtidig blev udstedelsen begrænset til 40% af buddene.

Hvad det betyder? Aner det ikke! Jeg/vi er inde på ren spekulation - på samme måde som arkæologer altid formoder et "kult-formål", når de i virkeligheden ikke har begreb skabt om, hvad det er, de har gravet op af mudderet. Her roder vi virkelig i ruinerne fra Danske Bank og Nordea.

På et eller andet plan er der nok også en forbindelse med at Trump er blevet sparket ud af det Hvide Hus. Hvad den forbindelse er? MEGET vanskeligt at vide; men der er en samtidighed. Årsag og virkning er tilsvarende vanskelig at klarlægge.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2021 Empty Sv: Januar 2021

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum