Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Januar 2014

2 deltagere

Go down

Januar 2014 Empty Januar 2014

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 6:53 am

Nu tror jeg sgu, at ballonen revner.

Forstået på den måde, at "emerging markets" ikke har kræfter til at holde illusionerne oppe. Alle jubelidioternes sidste håb glider ned i toilettet.

En - i og for sig - ubetydelig økonomi som Argentinas - som nok skal blive udråbt til den store skurk - er i færd med at lave en kaskade af knæk.

For mig at se, så er aktiemarkedet på vej til at knække, hvis det ikke allerede er det. Det er knap så problematisk eftersom det tyder på, at de større investorer allerede er gået ud - solgt deres aktier tilbage til aktieselskaberne.

Der bliver nogle tab til kreditorerne - og der kommer en periode med jamren og skrigen, indtil bankerne finder ud af, at de i sidste ende sidder med Sorteper.

Investors are losing confidence in some of the biggest developing nations, extending the rout in currencies that began last year when the Federal Reserve signaled it would slow the pace of its monthly purchases of Treasuries and mortgage bonds.

Det er nok den egentlige historie: Amerikanske statsobligationer bliver købt, fordi investorerne trænges omkring udgangen, hvilket nogenlunde holder USD oppe og renten nede - set i lyset af et stigende kinesisk salg af amerikanske statsobligationer.

Bare rolig: Det skal nok give valutauro.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2014 Empty Sv: Januar 2014

Indlæg af doctor Lør Jan 25, 2014 10:44 am

Thomas altså: Jeg har jo fortalt dig mange gange, at investeringsbankers eneste måde at tjene penge på og opretholde illusionerne er at lade flaskehalsen pege på forskellige syndere med ca. 6 -12 mdrs mellemrum. Alt går som forventet og forudsagt - der er ingen underliggende værdi i alle de opskruede værdier, men fortjeneste indhentes på svingninger. De små investorer bliver tabere - ikke de store.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Januar 2014 Empty Sv: Januar 2014

Indlæg af doctor Lør Jan 25, 2014 10:49 am

Og jeg har ventileret at hele sagen med Goldman Sachs køb af DONG "måske" har noget at gøre med ratingen af dansk økonomi. Jeg tror regeringen har fået skruet armene om på ryggen. Sælg til en latterlig lav pris og giv os udvidede beføjelser eller vi downrater banksektoren i DK. Men du taler hele tiden uden om.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Januar 2014 Empty Sv: Januar 2014

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 11:28 am

doctor skrev:Og jeg har ventileret at hele sagen med Goldman Sachs køb af DONG "måske" har noget at gøre med ratingen af dansk økonomi. Jeg tror regeringen har fået skruet armene om på ryggen. Sælg til en latterlig lav pris og giv os udvidede beføjelser eller vi downrater banksektoren i DK. Men du taler hele tiden uden om.

Så tager vi den én gang til!

Altså vindmøllerne er værdiløse, hvis de ikke kan få strømmen til forbrugerne. Forbrugerne befinder sig i Tyskland.
Derfor skal der laves en HVDC ledning fra Norge til Hamborg - evt. længere ned. De norske vandkraftværker skal bruges til at regulere strømmen og faktisk kun bruges, når det ikke blæser.

Indtil det er på plads, så er vinmøllerne intet værd. Set fra investorernes side er DONG intet værd. Det vil man naturligvis ikke sælge til. Først når anlæggene er på plads - eller der er truffet bindende aftaler, så kan man smide pengene ind. Derfor skal statens andel "parkeres".

Ellers giver den mærkelige konstruktion ikke nogen mening.

Det skal gå udenom både Danske Bank og Nordea. Danske Bank kan ikke bruges, fordi de har vist sig i FIH sagen at være upålidelige. Nordea er også udelukket, fordi de har Vattenfall's elendige værker Fynsværket og Nordjyllandsværket, som de vil af med. Disse værker giver ikke mening, hvis der kommer et pålideligt alternativ.

Goldman Sachs er en udmærket løsning, fordi de er med rimelig sikkerhed syltet ind i aktionæroverenskomster og pantsætninger, så de kun kan bruges til dét ene formål.

Det var det, jeg ville gøre.

Som jeg også har antydet før: Tyskland står tilsvarende med nogle vindmøller i Nordtyskland, som de heller ikke kan bruge til noget - med mindre de bliver bundet op på HVDC nettet. De har faktisk brug for det, fordi de udfaser atomkraftværkerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2014 Empty Sv: Januar 2014

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 11:38 am

doctor skrev:Thomas altså: Jeg har jo fortalt dig mange gange, at investeringsbankers eneste måde at tjene penge på og opretholde illusionerne er at lade flaskehalsen pege på forskellige syndere med ca. 6 -12 mdrs mellemrum. Alt går som forventet og forudsagt - der er ingen underliggende værdi i alle de opskruede værdier, men fortjeneste indhentes på svingninger. De små investorer bliver tabere - ikke de store.

Selvfølgelig taber fjolserne på Euroinvestor deres penge. Det er det idioterne er til for.

Det er ikke det vi ser i Sydamerika for øjeblikket - eller Australien og Sydafrika for den sags skyld. Det er investorerne, der afhænder deres aktier og obligationer i disse lande til bedst mulig pris. Det er derfor, at Argentinas valutareserve er tømt.

Det er virksomhederne/selskaberne, der køber deres egne aktier og lån tilbage - så prisen ikke styrtdykker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2014 Empty Nu falder DAX

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 5:21 pm

Nogen rådvildhed.


Handelsblatt skrev:Bernd Weidensteiner von der Commerzbank hält die Chance, dass die US-Notenbank ihre Anleihekäufe zurückfährt, für gar nicht so klein. Er rechnet mit einer Einschränkung der monatlichen Käufe auf 65 Milliarden Dollar.
Det kommer fuldstændig an på, hvor meget kineserne begynder at købe ind for. Det bliver nok ikke ret meget, fordi så falder amerikanske statsobligationer i kurs. Indtil videre er man rimelig tilfreds med, at USD falder, fødevarepriserne stiger og råvarepriserne falder. Det er nok det, man vil regulere efter.
Sagen er nemlig, at den store pengemængde har været indefrosset.

Man skal heller ikke være blind for, at de store kursfald på en række valutaer rent faktisk har mindsket den totale pengemængde målt i USD.

Auf dem Höhepunkt der Finanzkrise hatte die Fed die Zinsen gesenkt und Geld so billig wie nie gemacht. Weil das nicht reichte, ging sie dazu über, Staatsanleihen und Immobilienpapiere aufzukaufen. Bislang hat sie dafür mehr als drei Billionen Dollar ausgegeben. Ziel ist, die US-Konjunktur und damit auch den Arbeitsmarkt anzukurbeln. Doch viel Geld ist an den Finanzmärkten versickert, es hat die Kurse von Aktien, Anleihen und Immobilien in die Höhe getrieben.

Den anden ubekendte er om et kursfald på aktier vil få specielt de kinesiske investorer til at trække pengene hjem. De høje aktiekurser tyder på det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Januar 2014 Empty Sv: Januar 2014

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum