Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rusland, Nato og USA.

2 deltagere

Side 4 af 4 Forrige  1, 2, 3, 4

Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Forbereder Putin en invasion af Ukraine?

Indlæg af Thomas Fre Dec 24, 2021 6:27 am

Utvivlsomt!

De omkostninger, som Biden truer med, er en pris Putin er villig til at betale! Problemet er bare, at udfaldet af en invasion er langt fra givet - langt fra. Putin skal komme med en aldeles fremrangende invasionsplan for Ukraine for at have en rimelig chance for success.
Det kan naturligvis ikke udelukkes; men sådanne brilliante planer har det med at skuffe i udførelsen.

USA sender ikke tropper til Ukraine, hvilket de Europæiske lande heller ikke gør. Formentlig regner Putin med, at færdiggørelsen af Nord Stream 2 betyder, at tabet af gasledningen gennem Ukraine ikke betyder noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Russerne sender tropper på juleferie.

Indlæg af Thomas Søn Dec 26, 2021 11:21 am

De tropper skal HELT væk!

Fordi det kan være vildledning og den egentlige styrke bliver tilbage. Men noget tyder på, at det er gået op for Putin, at han hellere må stikke piben ind.

Et angreb i januar måned er nok ikke det mest begavede - der bliver KOLDT.

Én ting er, at Krim skal leveres tilbage mm. Problemet er, at Stalins besættelse af finsk område må også tages under overvejelse - samtidig må Königsberg rømmes. Nu får vi se til januar, hvad der sker?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Russerne sender 50 krigsskibe mod den amerikanske kyst.

Indlæg af Thomas Tirs Jan 11, 2022 8:30 am

Det viser noget om, hvor desparat Putin er.

De udgør ikke nogen egentlig trussel; men det er stupidt at genere USA på den måde. Rusland er ikke USA; men som Obama sagde: "En middelstor magt".

Det kan også være et af Putins træk: Nemlig at spare flåden væk. Den flåde koster store summer og der er intet formål med den. I påkomne tilfælde vil den blive sænket uden de store problemer.

Det er så også en demonstration af, hvor strategisk effektiv Nato er for USA. Det minder mest af alt om Japans sidste krampetrækninger under 2.verdenskrig (dengang stod det største slagskib, Yamato, ud for at bekæmpe den amerikanske flåde - og den blev bare sænket).

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty USA og Rusland

Indlæg af Thomas Tirs Jan 11, 2022 1:07 pm

Nyttige og åbenhjertige.

Oversat til dansk: Rent mundhuggeri og skænderi.

Problemet er, at det har de brugt 8 timer på.

Efter Hitlers München-aftale, så gider man ikke høre på en pervers skiderik - mere.

Det er så interessant, at det falder sammen med, at chefen for den militære efterretningstjene (sammen med 3 medarbejdere) annonceres som tiltalte, hvor han risikerer op til 12 års fængsel. Det er også svært at se det i isolation til at Nazi-Marie er smidt ud, samt at hærchefen røg to måneder i buret.
Der er tale om en større udrensning i Forsvaret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty 11/1 2022 De sidste 24 timer er flg. videoer:

Indlæg af Thomas Tirs Jan 11, 2022 10:33 pm


  1. Problemet Königsberg.
    Nato kan tvære Khaliningradskaya Oblast.
  2. Genopbygger Simia på Aleuterne (Ø-kæden fra Alaska). Det er faktisk amerikansk territorium.
    Det andet er, at de ævler om F-22 og F-35. Jeg tvivler på, at man indenfor en overskuelig tid kan bygge noget, der kan understøtte andet end F-16; men det skulle også være rigeligt. At det så er et meget lidt komfortabelt sted - det er så noget andet.
  3. Putins trusler har givet bagslag i Sverrig og Finland.
  4. I næste uge sendes en fregat og 4 kampfly til de Baltiske Lande - og formentlig også kampvogne med støttemateriel.
    At dømme efter, hvad jeg kan se hos Berlingske, så drejer det sig om en eskadron Leopard 2 med ingeniørmateriel - hvis ellers mine observationer om ingeniørmateriel på Youtube er relevante i denne forbindelse.
  5. Forleden sendte forsvarsminister Trine Bramsen (S) et »meget klart signal« til Rusland.
    Nu svarer Ruslands ambassadør i København, at budskabet er modtaget – og at det på ingen måde er faldet i god jord.

    Den russiske diplomater advarer i stedet om, at Danmark kan »fremprovokere voksende spændinger« og et russisk modsvar i Østersøområdet.
  6. Det fremgår andetsteds, at Esbern Snare skal på værft for at få installeret Anti Submarine Warfare (ASW) systemer. Samtidigt pointeres at fregatterne er hårdt spændt for - en observation, jeg allerede har gjort. Jeg har svært ved at se, at vi ikke skal have flere Huitfeldt'er.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Det er så amerikanere i Letland.

Indlæg af Thomas Tirs Jan 11, 2022 11:58 pm

Thomas skrev:

  1. Problemet Königsberg.
    Nato kan tvære Khaliningradskaya Oblast.
  2. Genopbygger Simia på Aleuterne (Ø-kæden fra Alaska). Det er faktisk amerikansk territorium.
    Det andet er, at de ævler om F-22 og F-35. Jeg tvivler på, at man indenfor en overskuelig tid kan bygge noget, der kan understøtte andet end F-16; men det skulle også være rigeligt. At det så er et meget lidt komfortabelt sted - det er så noget andet.
  3. Putins trusler har givet bagslag i Sverrig og Finland.
  4. I næste uge sendes en fregat og 4 kampfly til de Baltiske Lande - og formentlig også kampvogne med støttemateriel.
    At dømme efter, hvad jeg kan se hos Berlingske, så drejer det sig om en eskadron Leopard 2 med ingeniørmateriel - hvis ellers mine observationer om ingeniørmateriel på Youtube er relevante i denne forbindelse.
  5. Forleden sendte forsvarsminister Trine Bramsen (S) et »meget klart signal« til Rusland.
    Nu svarer Ruslands ambassadør i København, at budskabet er modtaget – og at det på ingen måde er faldet i god jord.

    Den russiske diplomater advarer i stedet om, at Danmark kan »fremprovokere voksende spændinger« og et russisk modsvar i Østersøområdet.

  6. Det fremgår andetsteds, at Esbern Snare skal på værft for at få installeret Anti Submarine Warfare (ASW) systemer. Samtidigt pointeres at fregatterne er hårdt spændt for - en observation, jeg allerede har gjort. Jeg har svært ved at se, at vi ikke skal have flere Huitfeldt'er.


Men det er broslagning - og det kan ske under beskydning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Dobbelt hangarskibsoperation.

Indlæg af Thomas Fre Jan 28, 2022 8:44 am

At Vinson og Licoln var i det sydkinesiske hav er sådan set ikke nogen overraskelse.
Vinson har VFA-147 Argonauts(med F-35C) om bord - heller ikke overraskende.

Det, der overrasker er, at man har T-AKE 11 Washington Cambers. Hvis jeg ikke tager fejl, så er T-AKE dem, der medfører atomladninger. Det kan være til Argonauts; men kunne også være Tico-klasse Lake Champling. Hvis jeg kan formode noget sådan, hvad kan den militære kinesiske efterretningstjeneste så ikke formode?
Det er en af de "hemmeligheder", som man er temmelig sikker på, at fjenden ved ikke så lidt om. Da Kina så åbenbart ikke forstår forholdsvis direkte diplomatisk tale, så må man jo gribe til midler der kan kommunikere på anden måde!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Rusland har svaret på USA's svar.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 01, 2022 10:01 pm

Bidens ripost:

Det bliver værst for Jer selv.

Samtidigt indleder Rusland en kæmpe "øvelse" i Sortehavet.

Rusland vil ikke give sig.

P.t. diskuteres de finansielle sanktioner.

Det spørgsmål, der rejser sig for mig er så: Hvad agter man at gøre ved de danske banksvin? Det kan jo ikke betragtes som en hemmelighed, at Danske Bank og Nordea er heftigt involveret i alle typer kriminalitet. Økonomiske og finansielle sanktioner kan næppe undgå at få konsekvenser for Danske Bank og Nordea.

Kronen stiger ifht. EUR. SEK stiger til 71 1/4 øre.

Hmm... Europa kommer ikke til at mangle olie og gas - ikke til de priser - bl.a. fordi USA har indgået en aftale med Qatar - Qatar har MASSER af gas.

Men netop banksystemet er sårbart: Hvis Rusland ikke kan veksle deres USD til EUR, så bliver der problemer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty En lille smule information fra Putin.

Indlæg af Thomas Ons Feb 02, 2022 1:26 am

Vil Ukraine - som Nato-medlem - prøve at tage Krim også?

Hmm... Det der er USA's mål er, at den russiske flåde ophører med at eksistere. Totalt. Det vil nemlig eliminere de russiske atomubåde.

Det næste er, at falder Krim for Rusland, så er der mange andre besatte områder, der står i kø:

1) Det Karelske Næs for Finland.
2) Königsberg for Polen, Tyskland og Litauen.
3) Georgien har fået besat områder også.
4) Vladivostok?
5) ?

Baggrunden er naturligvis, at Rusland mister det kinesiske marked for energi - ganske enkelt fordi Kina ikke har noget at betale med. Når verdensmarkedet for energi falder med 10-20 % (forsigtigt skønnet) så bliver olie, kul, etc. et købers marked. Desuden falder markedet, fordi Europa vil investere i alternativ energi - som kan svare sig i visse tilfælde p.gr.a. den lave rente.
Et købers marked vil betyde prissænkninger - ingen tvivl om, at der skal lukkes produktioner ned. Produktioner, der i dag kan betale sig; men som ikke kan betale sig med lavere oliepriser.

USA har så - efter et afkrævet svar på den russiske uforskammethed - påpeget, at Putin kunne finde nogle besparelser på forsvarsbudgettet - f.eks. eliminere flåden, flyvevåbnet og atomraketterne. Det er en spydighed, fordi Rusland så udmærket véd det.

Det er Rusland, der bruger en krig mod Ukraine som en afpresning af Nato.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty USA forstærker sine styrker i Europa.

Indlæg af Thomas Tors Feb 03, 2022 5:47 am

med 3000 mand.

Så vidt jeg forstår er der tale om 3000 ud over de 8500, som er på forhøjet beredskab i USA og tildelt Nato.
Der er tilsyneladende tale om 2 grupper af bataljons størrelse til Polen - evt. Rumænien.

Midlertidigt???

Det er jo det rigtige at gøre: Med vi taler 82nd luftbårne og de kan flyttes rundt meget hurtigt.

Det andet vi kan sige: Rusland er i et gigantiske økonomisk sammenbrud, fordi Europa bliver tilsyneladende forsynet med energi udenom Rusland. Prisen er såmænd høj nok og Qatar kommer til at tjene mere end pænt. Problemet for Rusland er, at de ikke får pengene. Der er helt sikkert en svigtende afsætning i Kina - fordi Kina hverken kan eller vil betale.
Nu betaler europæerne - bare ikke til russerne. tongue
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty F-15 afviser russiske jagere

Indlæg af Thomas Man Feb 07, 2022 4:09 am

i Østersøen.

Det interessante er nok så meget, at Norsk og Britisk luftforsvar afviser fly kommende fra Barentshavet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Det grundlæggende problem er:

Indlæg af Thomas Man Feb 07, 2022 1:52 pm

Hvor meget af den farce fra Putins side er bluff og hvor meget har substans.

Man har før i krigshistorien set ganske betydeligt med attrapper opstillet til vildledning. Derfor må man som Nato også tage denne mulighed i betragtning of forstærke alle andre steder.

Putin er en rotte, der er trængt op i en krog - og de er altid farlige.

Der lader også til at være en reduceret dollargennemstrømning gennem bankerne i Danmark og Norden? På en eller anden måde, så må det kinesiske sammensynken have konsekvenser for den russiske eksport.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Rusland øver i Leningrad?

Indlæg af Thomas Man Feb 07, 2022 5:21 pm

Problemet for Rusland er, at trækker de sig i Ukraine, så er der så mange andre steder, de skal trække sig fra.

Derfor kan de lige så godt komme med krav, som ikke kan imødekommes.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Jaså, de britiske tropper i Polen mm.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 08, 2022 7:00 am

har indtil nu været kampingeniører.

Det er sådan set smart nok!

De anlæg, som russerne vil møde i et angreb: De er der ikke endnu.

Det betyder også, at de video'er med ingeniører og deres materiel der har været vist fra dansk side: Det er ikke tilfældigt.

Fidusen er også, at når frosten går af jorden i de baltiske lande, så bliver det hele til en sump.

Hvis man kan flytte kamptropperne ind hurtigt, så er lige op ad fjendens linjer et åndssvagt sted at have dem.

Men bemærkningen til Macron/Putin mødet var: "Det var et MEGET langt bord mellem de to!"
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Hmm.. det væsentlige er nok:

Indlæg af Thomas Lør Feb 19, 2022 11:59 am

USA har åbenbart en hel del efterretninger.

En ting er satellitbillederne, som alle i princippet har adgang til. Men en sådan udtalelse fra Bidens side er ikke ubekræftet.
Mit gæt er, at man har en "admiral Canaris" i det russiske system: Dvs. én der har alle oplysninger - og som lader dem tilflyde - ikke bare USA; men også andre Nato allierede. Ikke nok med det; men der er flere kilder internt i Putins system, der gør deres bedste for at stoppe gangsteren - fordi det kan kun ende galt for Putin og Rusland.

Om Putin og hæren så har en alternativ plan - som Hitler snedkerede for invasionen af Frankrig - jeg ved det ikke; men det er en mulighed. En sådan plan er meget vovelig; men kan lykkes langt hen ad vejen. Vi ser at USA og Nato siger: "Den hopper vi ikke på." Rusland invaderer Ukraine - igen - det er vi forberedt på: Forberedt forstået på den måde, at vores modtræk er klar - som Boris Johnson siger: "Det sekund en russisk støvlesnude krydser grænsen, så kommer der knusende modforholdsregler."

Én ting tyskerne bare kan gøre er at sælge ud af guldbeholdningen (Rusland er det eneste land, der har en nævneværdig - i relation til økonomiens størrelse - guldreserve). Det kan de bare gøre - det vil så også ruinere nogle "smarte" skattesvindlere (undskyld jeg spørger: Hvor er ulempen egentlig ved det?). Det er bare én måde, hvor der kommer et umiddelbart og knusende tab. Reelt vil det ikke rage en vestlig økonomi en høstblomst: Danmark har f.eks. (for praktiske formål) nogen guldreserve, så vi er ligeglade: Holland har "sivesolgt" deres over de sidst 20 år og har næsten ikke noget guld tilbage.

Der har været nævnt nogle sanktioner - som udelukkelse af SWIFT systemet - men det egentligt interessante er det, der ikke bliver nævnt.
Biden har trukket på skulderen og sagt: "Det kommer til at koste os - en periode med dyrere besøg på benzinstationen - javel, det kommer vi til at klare."

Problemet er, at Putin har ikke RÅD. En ting er, at det ikke er gratis at have 100-200.000 russere fumlende rundt i koldt mudder og ødelægge deres køretøjer - det er småpenge:
1) Kina er væk som marked - Kina hverken kan eller vil købe (og navnlig betale) for russisk olie og gas. Det kan vi se af, at den kinesiske stålindustri er ved at lukke ned.
2) Europa har alternative forsyningskilder til olie og gas - godt nok til ulækre priser; men de umiddelbare behov kan dækkes. Luftfartsselskaberne flyver ikke noget videre i øjeblikket, så lagrene af flybrændstof er fyldt. Fremadrettet; så vil der være en effekt af det grønne miljøfimseri - ikke i overensstemmelse med skolelærernes vrangforestillinger; men der er tiltag, der i lyset af oliepriserne og den absurd lave rente er blevet til "lavt hængende frugter."
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Er Rusland ved at trække sig fra Ukraine?

Indlæg af Thomas Søn Feb 20, 2022 12:21 pm

Det vil i hvert fald være i overensstemmelse med den klassiske måde at bryde kontakten med fjenden: Man giver fjenden SÅDAN en på hatten, at man kan komme ud i nogenlunde god orden.
At man evakuerer civilister af russisk observans kunne tyde på det, så tynder man ud og kan trække sig.

Om det er det, der sker? Jeg aner det ikke!

  • Hvad der er sikkert er, at Ukraine koster Rusland og Putin en bondegård. Det er ingenlunde gratis, at have 100-200.000 mand på højt beredskab i månedsvis. Ikke nok med det; men det er for Nato billigt at følge trop.
  • Putin ødelægger det marked, hvor han kunne tjene penge. Europa gør, hvad de kan - koste hvad det vil - for at slippe for energiafhængigheden af Rusland. "Grøn omstiling" - min bare r.. - og indkøb hos alternative producenter (f.eks. USA).
  • Ursula von der Leyen har bemærket, at situationen er ganske anderledes end i 2014:
    a) Man har fået udbygget - på 8 år - hele gas infrastrukturen så man kan importere gas andre steder fra.
    b) Der er endog omvendt gas forsyning, så f.eks. Ukraine kan forsynes fra EU.
    c) Man er fra Tysklands side klar til at give de russiske banker en gevaldig en over snuden.


Putin er en led karl - helt rigtigt - men han er ikke åndssvag. Den russiske flåde er under afvikling. Den ligger og plasker rundt på verdenshavene - tæt fulgt af Nato-skibe og -fly. Det er bare svært at se hvordan den skal kunne komme i havn.
Det er så en besparelse, der ligger lige for.
Det er også rimeligt klart, at Rusland ikke har råd til en oprustning af hæren.

Men - som sagt - jeg véd det ikke: Jeg tror heller ikke at Putin véd det!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty 250 Abrams i seneste version.

Indlæg af Thomas Søn Feb 20, 2022 9:36 pm

Solgt til Polen.

Det svarer til kampvognstallet for ca. 5 svære brigader.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Ikke-overraskende, at Putin invaderer Ukraine - igen.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 22, 2022 10:04 pm

Putin har formentlig lavet den samme kalkule, som jeg: Nemlig, at han er solgt til stanglakrids - uanset hvad han gør:
  • Kina er ved at skylle sig ud af toilettet, så ingen købere dér.
  • Europa vil finde alternative leverandører og rationaliseringer. Så ingen købere dér - heller.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Jeg forstår ikke Putin.

Indlæg af Thomas Lør Feb 26, 2022 11:29 am

Det jeg forstår er at alt smuldrer omkring ham.
Økonomien, der aldrig har været god, kan næppe rejse sig efter dette.

At Putin er komplet ligeglad med alt andet end at bevare magten - det er ikke overraskende.

Det jeg ikke forstår er:

  • Han har skabt et sammenhold mellem EU og Nato, som man skal være nazi-luder for ikke at forstå (det var én til Marie Krarup og Søren Espersen).
  • Fordi Putins svinerier er gået rimeligt for ham hver gang indtil nu, så tror han at modstanderen ikke træffer sine forholdsregler.
  • Han tror, at han er så snu, fordi alle fortæller ham, at det er han.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty AWACS

Indlæg af Thomas Tors Mar 03, 2022 11:02 pm

3:00 En svensker! Ingen andre kunne finde på at have det pestflagsgule kryds på gangrænblå bund.

Sverrig er ikke medlem af Nato - ja, så.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Dags dato i 2019.

Indlæg af Thomas Tirs Apr 05, 2022 10:36 am

2019 - USA genetablerer sin 2. flåde som svar på det ændrede trusselsbillede i Nordatlanten og Arktis. ”Betydningsfuldt for Danmark” lød det, da Chefen for 2. flåde, Admiral Lewis kom på besøg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rusland, Nato og USA. - Page 4 Empty Sv: Rusland, Nato og USA.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 4 af 4 Forrige  1, 2, 3, 4

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum