Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ukraine: Så kom silkehandskerne af!

Side 1 af 4 1, 2, 3, 4  Næste

Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Ukraine: Så kom silkehandskerne af!

Indlæg af Thomas Søn Jan 23, 2022 7:04 pm

USA forlægger svært panser til Rumænien og Ukraine.
Mit gæt er, at vi taler om 1-2 brigader. Alene det, at man taler om både Abrams og Bradley tyder på en sammensat styrke.

Linda Greenfield permanent repræsentant fra USA til FN siger, at USA er parat til at gå i krig med Rusland over Ukraine og kravene til Rumænien og Ungarn.

USA har spillet for at vinde tid til forlægningen.

De baltiske lande sender amerikansk fabrikerede våben (formentlig Stinger og Javelin ??) med USA's fulde billigelse til Ukraine. De tre lande fungerer som mellemmænd. Det væsentlige er imidlertid, at gammelt østtysk artilleri (som Estland erhvervede (formentligt billigt) via Finland - og der er formentlig betydeligt med ammunition til dem). Tyskland er blevet anmodet om tilladelse til at sende materiellet til Ukraine.
Det sætter fedtspillerne i Berlin i den situation, at de ikke véd, hvad de skal svare.
Det drejer sig formentlig om de 42 122mm russiske haubitzere, som er under udskiftning med den Koreanske K9.
Det vil sige, at det gamle russiske materiel er udskiftet. Det svarer til en 7 batterier.

Østersøen patruljeres af Danmark, Sverrig og Holland. Og det er formentlig ikke bare Willemoes! Vi taler formentlig om et luftforsvar og en anti ubådskapacitet af betydelig størrelse.

Det er noget, der er trukket op gennem længere tid!
  • Først har man skullet fjerne landsforæddere som Nazi-Marie og den tidl. hærchef - fra poster, hvor de kunne gøre skade.
    Tidl. chef for Forsvarets Efterretningstjeneste har været sat ud af spillet i en måned til halvanden. Man har da længe været klar over, at han også er landsforræder.
  • Den væsentligste indikator er, at Mette Frederiksen og Trine Bramsen har holdt deres kæft - ja, det er usædvanligt for politikere.
  • De amerikanske ubåde har angivet ca. positioner, hvilket de ellers aldrig gør.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Canada sender tropper til Ukraine.

Indlæg af Thomas Søn Jan 23, 2022 7:41 pm

Thomas skrev:USA forlægger svært panser til Rumænien og Ukraine.
Mit gæt er, at vi taler om 1-2 brigader. Alene det, at man taler om både Abrams og Bradley tyder på en sammensat styrke.

Linda Greenfield permanent repræsentant fra USA til FN siger, at USA er parat til at gå i krig med Rusland over Ukraine og kravene til Rumænien og Ungarn.

USA har spillet for at vinde tid til forlægningen.

De baltiske lande sender amerikansk fabrikerede våben (formentlig Stinger og Javelin ??) med USA's fulde billigelse til Ukraine. De tre lande fungerer som mellemmænd. Det væsentlige er imidlertid, at gammelt østtysk artilleri (som Estland erhvervede (formentligt billigt) via Finland - og der er formentlig betydeligt med ammunition til dem). Tyskland er blevet anmodet om tilladelse til at sende materiellet til Ukraine.
Det sætter fedtspillerne i Berlin i den situation, at de ikke véd, hvad de skal svare.
Det drejer sig formentlig om de 42 122mm russiske haubitzere, som er under udskiftning med den Koreanske K9.
Det vil sige, at det gamle russiske materiel er udskiftet. Det svarer til en 7 batterier.

Østersøen patruljeres af Danmark, Sverrig og Holland. Og det er formentlig ikke bare Willemoes! Vi taler formentlig om et luftforsvar og en anti ubådskapacitet af betydelig størrelse.

Det er noget, der er trukket op gennem længere tid!

  • Først har man skullet fjerne landsforæddere som Nazi-Marie og den tidl. hærchef - fra poster, hvor de kunne gøre skade.
    Tidl. chef for Forsvarets Efterretningstjeneste har været sat ud af spillet i en måned til halvanden. Man har da længe været klar over, at han også er landsforræder.
  • Den væsentligste indikator er, at Mette Frederiksen og Trine Bramsen har holdt deres kæft - ja, det er usædvanligt for politikere.
  • De amerikanske ubåde har angivet ca. positioner, hvilket de ellers aldrig gør.


Det er "special forces" typisk en avantgarde til mere substantielle forstærkninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Tysklands flådechef træder tilbage.

Indlæg af Thomas Søn Jan 23, 2022 7:50 pm

Efter at have sagt, at Putin "fortjener respekt".

Det er en del af oprydningen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty De russiske krav

Indlæg af Thomas Søn Jan 23, 2022 7:53 pm

er så tydeligt indrettet på at starte en krig.

Både Rumænien og Bulgarien afviser de russiske krav som værende uakceptable.

Mit spørgsmål er: Hvad med Ungarn?

Spanien og Holland sender F-35 til Bulgarien.

General Wolters siger, at man vil sætte mekanismer op i Bulgarien og Rumænien, der allerede er på plads i Østersøen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Rusland vil have en satrap-regering i Ukraine.

Indlæg af Thomas Søn Jan 23, 2022 8:55 pm

Det er derfor landsforræderne i Dansk Folkeparti bør henrettes offentlig under tortur!

og naturligvis tage bøsse skadedyret Søren Pape Poulsen med, når vi nu skal have kadavere dinglende fra benzinstationer - som Benito Mussolini og Clara Petacci - fjæset på dem ved den lejlighed er aldrig blevet offentliggjort: De er uigenkendelige.

Der er også Danske Banksvin og Nordea skadedyr.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty USA beordrer diplomaters familie forlader Kiev.

Indlæg af Thomas Man Jan 24, 2022 11:48 am

En klassisk indikator af en forestående krig.
Umiddelbart forestående.

Det er også klart, at den eneste grund til, at Rusland ikke har foretaget endnu en invasion af Ukraine er, at de er klar over, at det bliver kostbart.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Tysk viceadmiral FYRET

Indlæg af Thomas Man Jan 24, 2022 12:03 pm

Sagen er parallel til Nazi-Marie i Danmark.

Her gik landsforræderen også efter sine "uheldige" offentlige udtalelser.

Formentlig en forræder, som Putin heller ikke længere har brug for.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hvis man vil finde ud af, hvad der foregår i Danmark

Indlæg af Thomas Man Jan 24, 2022 8:40 pm

Så skal man henvende sig til INDISKE medier.
Jeppe Kofod kommenterer - jeg tror nok, at det skulle være på engelsk - bestemt ikke sikker!

Danmark, Frankrig og Spanien er klar til at sende yderligere styrker til den østlige del af Nato.

Det rejser imidlertid flere spørgsmål end det besvarer:

  • Det er ikke klart om der er tale om landstyrker - udover de F-16 og Willemoes. Men som sådan er det til at forstå?
    Det, der ville give mening er en en svær kampgruppe med Leopard 2 og CV90 fra Danmark.
  • Dertil kan komme en let kampgruppe til det divisionelle hovedkvarter i Riga.
    Det giver ikke rigtigt nogen mening at sende tungt materiel til Letland, fordi det meste af det østlige Letland er SUMP. Man hiver med jævne mellemrum forholdsvis uskadte tyske og russiske kampvogne fra 2. verdenskrig op af sumpen - det betyder at terrænet ikke er specielt egnet til tungt panser. I den situation (for at sikre det divisionelle hovedkvarter) er lette tropper på "Øgler", hvad der er brug for. Russisk artilleriild der plasker ned i en sump og siger PLOP er noget, man kan imødese med en vis sindsro.
  • Hollænderne sender også en fregat: Jeg formoder det Evertsen - bare et gæt fra min side.
  • "Hidtil usete sanktioner" siger Kofod? Det kunne tyde på, at der skrides ind overfor banksvinene.


Stoltenberg med finsk og svensk udenrigsminister. Det er nok fra det møde oplysningerne kommer?

Det væsentlige, at man ikke hører noget fra Norge og Danmark om hærstyrker.

Men at amerikanerne sender tusindvis af tropper til det østlige Nato. Hmm... Bulgarien tager têten.... Norge sælger brugte F-16 til Rumænien....
Stoltenberg siger, at der er 5 Nato-skibe i Østersøen. Hmm... gad vide, hvor de kommer fra? Nå, det vil Putler nok også gerne vide?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hmm.... SEK er nede i 70½ øre.

Indlæg af Thomas Man Jan 24, 2022 9:37 pm

Dansk Folkeparti kører frem med Morten Messerschmidt - så Nordea er i færd med ét eller andet - i ret så store vanskeligheder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Australien tilråder

Indlæg af Thomas Tirs Jan 25, 2022 12:51 pm

deres borgere at forlade Ukraine; men beholder nødvendige ambassade funktioner.

Men det betyder også, at Malacca-strædet er lukket for russiske ubåde - det samme om ruten syd om Tasmanien.

Det er det første, jeg hører om en evt. intern opposition mod Putin.
Det er i bedste fald rygter; men hvis man vil have information, så skal man gå udenfor dansk presse. Indiens interesse i Danmark er i sig selv beskeden - for nu at sige det diplomatisk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Canada

Indlæg af Thomas Tirs Jan 25, 2022 1:59 pm

Jeg citerer mig selv:

Hmm... small arms is not a small thing. If a war breaks out there will be losses - massive losses of small arms.

Make no mistake: Canadian produced small arms are quite good. Denmark has/is buying allmost exclusively canadian small arms.
The new pistol: SIG-Sauer P320 is produced in Canada?
The rifle is Colt Canada
This means Canada can ramp up production reasonably quickly and economically.

This together with the 2000 anti-armour short range rockets means that what Ukraine is doing now is getting their local defence force armed and ready.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hmm.... jeg får en djævelsk tanke.

Indlæg af Thomas Ons Jan 26, 2022 11:50 am

Man har været sky om at fortælle præcist hvilke våben man har leveret til Ukraine.

Der har været tale om håndvåben og panserværnsraketter - fabrikatet har været spekulativt. Jeg har en lumsk mistanke om, at de smuglede våben, man beslaglægger fra iranske smuglerskibe - de bliver fløjet til Ukraine, så russersvinene får fornøjelsen af at blive skudt med egne våben.

Tricket er elegant på så mange planer:

1) Det vil nægte Heckler og Koch (det gamle Mauser) nogle fede ordrer.
2) Det er de våben som lokalforsvarsenheder har brug for. Den korte uddannelsestid betyder også, at Ukraine har instruktører.
3) Kunstgødning kan et landbrugsland altid bruge store mængder af.
4) Russerne bliver slået ihjel af de våben, de selv har lavet - betalt af Iran!
5) Jeg tror ikke, at man har kunnet dy sig for at stikke Putin en finger i øjet. Det uanset, at vi taler pebernødder i den sammenhæng.
6) Det morsomme er, at Ursula von der Leyen vil yde Ukraine 10 mia. kr. i finansiel hjælp til Ukraine - og ingen af pengene går til våbenindustrien.
7) På den måde kan man levere våben - uden de tages fra egne beholdninger og skal forklares til de respektive Rigsrevisioner: "Næ... de er skam ikke indgået i vores beholdning på noget tidspunkt."
Cool Vægtangivelserne stemmer: 2 beslaglæggelser á 40 tons - svarer til de 80 tons som RAF medgiver at have fløjet ind til Ukraine.

Hmm... det sætter også Esbern Snare med Mette Frederiksen og Jakob Ellemann i et andet lys. Vi har ikke fået oplyst, hvad det nedkæmpede fartøj medførte. Noget man heller ikke kan opklare, da smuglerne dels er døde og dels smidt i land i Nigeria (og derfra får man IKKE noget at vide). Mon ikke man skal vente, at der bliver doneret uspecificerede våben til Ukraine fra Danmark???

Det er et kneb, som Estland tidligere har anvendt - med beholdninger af russisk ammunition, som de har doneret til Ukraine.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Jeg tror Stelzenmüller har ret i

Indlæg af Thomas Tors Jan 27, 2022 4:03 am

at Putin har malet sig ind i et hjørne!

Vel at mærke på toppen af en flagstang.
Det er sådan set udmærket at holde konversationen gående og gående - og Ukraine er blevet et problem for Putin. Problemet for Putin er, at det er ikke i nævneværdig grad lykkedes for Putin at splitte Europa og USA fra hinanden.

Men en anden ting: Jeg tror stadig, at de våben Storbritannien har leveret til Ukraine er priser taget fra iranske våbensmuglere - og foræret til Ukraine - hvorfor tyskerne er nødt til at hoste op med EU-støtte til Ukraine.

Jeg tror på Taifun til Danmark - når tyskerne er kravlet ned af deres specielle træ. Dvs. Danmark vil godt betale for hvad vi får; men vi vil ikke betale ågerpriser. Her kommer Storbritannien ind og pærer den tyske industri ned på et mere "rimeligt" niveau.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Seks F-15 er landet

Indlæg af Thomas Tors Jan 27, 2022 6:48 am

i Estland.

Lige præcis, hvor Putin IKKE ville have dem.

Hvad det er for nogle F-15 har jeg ikke set.

Putin: Du ville have et skriftligt svar. Er dette klart nok for Dig?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Det er tilsyneladende

Indlæg af Thomas Tors Jan 27, 2022 7:26 am

Thomas skrev:i Estland.

Lige præcis, hvor Putin IKKE ville have dem.

Hvad det er for nogle F-15 har jeg ikke set.

Putin: Du ville have et skriftligt svar. Er dette klart nok for Dig?

Strike Eagles F-15E fra Seymor Johnson AFB i North Carolina.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Ukraine går til angreb

Indlæg af Thomas Søn Jan 30, 2022 6:36 am

I Donetsk.

Det er nok grunden til, at man trækker tiden ud - lad Ukraine smide russerne ud på eget initiativ. Hvis russerne svarer igen, så får de meget svært ved at undgå sanktioner.
Det stiller Rusland i en noget vanskelig situation mod Finland - hvad nu, hvis Finland angriber for at tilbageerobre det Karelske Næs? Hvor er det russiske forsvar? Åh.... jo: De ligger og roder nede på grænsen til Ukraine.

Hvad angår sanktioner, så tror jeg, at spekulationerne er futile - simpelt hen fordi de nævnte muligheder (Putin personligt og udelukkelse fra SWIFT systemet) måske nok vil være i viften, så er det svært at se, at disse skulle være specielt lammende.
Vi har set drastiske fald i SEK og en tilsvarende stigning i USD. SEK/USD er faldet 10% siden oktober. Det minder om de problemer Dansk Folkeparti har med at være Svenske Banks (dvs. Nordea) lydige og logrende dyr på tinge.
Det forklarer så også, hvorfor russerne tilsyneladende interesserer sig meget for svenske atomkraftværker. Svensk Säpo efterforsker - lyder stærkt betryggende, når man tager i betragtning, hvilken succes de har med at finde Palmes morder.
rofl

Hvad angår sanktioner, så skal vi lige se på, hvad USA's dagsorden er: Eliminering af den russiske flåde - for altid. Det er rigtigt at nu ligger de og plasker de mærkeligste steder:
  • Ved Sydamerika.
  • Vest for Irland.
  • Østersøen har de tilsyneladende rømmet.
  • En stor Nato øvelse ved Nordnorge gør en returnering til Murmansk og omegn problematisk.
  • I Middelhavet har man undladt at søge havn i Latakya - efter israelerne har bombet havnen.


Det, jeg bare spørger mig selv om: Hvilke våben beslaglagde Esbern Snare - at man ikke snakker højt om det, tja... det havde man heller ikke forventet? Man har jo skullet hen til vraget for at redde de 4 pirater (det er så nok nærmere våbensmuglere. En ting er sikkert: Esbern Snare har masser af plads til beslaglagt kontrabande. Men det får vi nok ikke noget at vide om - jeg mener: "Piraternes" båd sank jo. Det skulle ikke være noget særligt problem at bjerge selv store mængder våben og ammunition (NB.! Håndvåben) og underbringe dem på fragtdækket af Esbern Snare??? Hvad er der mon sket ved den lejlighed? Tja.... det er svært at sige - meddelsomheden fra officielle kilder er udpræget begrænset.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Nato og Rusland.

Indlæg af Thomas Søn Jan 30, 2022 8:57 pm

Der er ikke nogen sammenhæng mellem overskriften og indholdet i video'en.

Det er det første, jeg hører om, at 6 russiske ubåde skulle være kommet til overfladen i Sortehavet - og denne kilde er dubiøs. Det kan være en del af Ruslands misinformation.

Men det giver en indikation af, hvor de extra 30.000 tropper kom fra: Den nordlige grænse.

Det er bare svært at forholde sig til, hvad denne video-kanal meddeler. Den er tilsyneladende en russisk propaganda-kanal; men kan derfor godt indeholde faktuelle informationer.

Det passer udmærket med, at Tyskland har fået tilbudt et alternativ til de russiske gasleverencer. Det passer også, at det er Rusland, der har bragt Nato sammen.

Jeg ved ikke, hvor meget, der er vildledning og hvor meget, der er faktuelt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hvad McFaul

Indlæg af Thomas Søn Jan 30, 2022 10:17 pm

Thomas skrev:Der er ikke nogen sammenhæng mellem overskriften og indholdet i video'en.

Det er det første, jeg hører om, at 6 russiske ubåde skulle være kommet til overfladen i Sortehavet - og denne kilde er dubiøs. Det kan være en del af Ruslands misinformation.

Men det giver en indikation af, hvor de extra 30.000 tropper kom fra: Den nordlige grænse.

Det er bare svært at forholde sig til, hvad denne video-kanal meddeler. Den er tilsyneladende en russisk propaganda-kanal; men kan derfor godt indeholde faktuelle informationer.

Det passer udmærket med, at Tyskland har fået tilbudt et alternativ til de russiske gasleverancer. Det passer også, at det er Rusland, der har bragt Nato sammen.

Jeg ved ikke, hvor meget, der er vildledning og hvor meget, der er faktuelt.

ikke nævner:

Hvis Rusland mister det europæiske gasmarked, hvad meget tyder på, så er det ikke blot det kinesiske marked. Det er så på to forskellige måder:

  1. Putin mister det kinesiske marked, fordi den kinesiske efterspørgsel falder væk - ud fra det at Kina's økonomi kollapser - her vil ingen prisnedsættelse hjælpe. Læg mærke til, at Australien har taget bortfaldet af kulmarkedet med en forbavsende sindsro.
  2. Det europæiske marked forsvinder, fordi man finder alternative leverandører - mon ikke amerikanske olie-/gasproducenter vil sælge olie og gas til Europa - til de priser??Selvfølgelig vil de det!!!
    Altså: Uanset, hvad Putin gør mister han omsætning, fordi et prisfald vil eliminere - ikke mængderne; men prisen.
  3. Det europæiske energimarked er om ikke tabt - så dog trykket - af alternativ energi (og det bliver ikke den meget omtalte 1/3 af det tyske marked, der forsvinder); men til de renter, vi taler, så kan stort set enhver investering i "alternativ" energi betale sig.
    Det ironiske er, at den rente er trykket af den profit, som russiske energi-producenter har haft - og som ikke har fundet anbringelse i Rusland. Et faktum, som Putin er meget bevidst om.
    Den lave rente har allerede medført store investeringer i USA i anlæg, der kan transportere den gas fra de amerikanske oliefelter - den gas, der ellers blev brændt af til stor fornøjelse - for de uddøde vandreduer.
  4. Hvis diverse rapporter er korrekte, så er Putin i færd med at opgive sin Nordlige flåde. Kampvogne er dyre, fly er dyrere - og helt sindssygt kostbare er atomubåde.


En faktor, man skal være opmærksom på: Nina L. Khrushcheva (Нина Львовна Хрущёва) er barnebarn/oldebarn af Nikita Khrushchev (Никита Хрущёв). Sønnen Leonid døde i 1943 og Nikita adopterede hans barn. Om det har betydning? Aner det ikke! Det må læseren selv vurdere!
Men Никита Хрущёв var Stalins betroede (for så vidt som Stalin stolede på nogen) mand i Ukraine!!!

McFaul har nok også ret i, at ingen (herunder Putin) véd, hvad Putin finder på om to sekunder - det gør det noget vanskeligt at skabe en sammenhængende misinformationskampagne.

Dernæst er hæren givetvis klar over, at en fortsat krig i Ukraine vil blive blodig - og man vil løbe tør for "små grønne mænd", der bestemt ikke er billige. Dermed kommer spørgsmålet om Putin kan stole på hæren: Generaler bryder sig ikke om at blive slagtet af politikere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Læg mærke til

Indlæg af Thomas Søn Jan 30, 2022 10:39 pm

At Danmark nævnes i den sammenhæng.
Det er så i forbindelse med Bidens fjende: Republikaner i Ohio.
En republikaner, der har svært ved at holde på pessimismen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Samtale mellem Blinken og Lavrov.

Indlæg af Thomas Ons Feb 02, 2022 6:33 am

Nu er der ikke meget konkret, så vi må anvende andre metoder.

I begyndelsen af video'en bumber Blinken og Lavrov albuer. Lavrov har diplomatsmilet på - og Blinken (i modsætning til tidligere) er mere afslappet og selvsikker: Han har Lavrov sådan ca. hvor han vil have ham.

Det jeg bare hæfter mig ved er:
  1. På de kort man får se, så er det russisk besatte område af Donbas/Ukraine blevet mindre. Hvilket vil sige, at Ukraine har rykket ind på lejetropperne - alm. mennesker er flygtet. Det er som sådan kun et spørgsmål om tid inden de russiske lejesoldater er nedkæmpet - og Rusland har ingen intention om at komme dem til hjælp med en invasion.
  2. Putin taler som om Donbas er noget man kan diskutere; men under ingen omstændigheder Krim.
    Det er så bare det, at Krim og Sevastopol skal nedlægges, så den russiske flåde mister endnu en havn.
  3. Russerne holder en stor flådeøvelse i Sortehavet. Det kneb har vi set før. Russerne sender hele deres flåde til søs (i øvrigt inklusiv den Kaspiske flåde). Tilsvarende havde man Admiral Kuznetsov på en tur til Syrien - inden den humpede hjem - og forulykkede i havnen.
  4. SSGN 729 Georgia ligger ud for Cypern og kan plaffe luftbasen i Latakya ned. Igen-igen. Havnen er israelerne ved at foretage et nedbrydningsarbejde af.
  5. Rusland vil ikke trække sig p.gr.a. sanktioner. Det Putin er ude på, er at redde ansigt og se hvad han kan få lov til at beholde? Svaret er nok så klart: Ingenting.


Det jeg bare undrer mig over er: Hvad er forbindelsen til den højere selskabsskat som Mette Frederiksen mumler om - for Danske Bank og Nordea?
Det er svært at forestille sig, at de kriminelle organisationer: Danske Bank og Nordea ikke skulle blive inddraget i sanktionerne - Deutsche Bank bliver tydeligt nok berørt - ellers havde "die Grüne" ikke fået en platfod til jorden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Indisk reportage:

Indlæg af Thomas Søn Feb 06, 2022 11:59 pm

Jeg lægger mærke til Dannebrog på en fremtrædende plads.
Hvad det så end betyder?

Palki har nok ret i, at der er meget ønsketænkning i Ukraine.

Det er såmænd ikke særligt overraskende, fordi det russiske monopol på energi er brudt. Der kommer alternative energiforsyninger til Europa. Ikke helt i mængder, som man kan klare sig uden Rusland på kort sigt; men muligvis nok.

Pointen er naturligvis, at Nato nægter at lade Rusland sætte dagsordnen. Rusland forsøger sig med pengeafpresning af USA og Europa.
Kinas energiforbrug har drevet energipriserne op - og når det forbrug kollapser, så kommer der naturligvis et likviditetsproblem.
Alternative energikilder tager tid at udbygge; men når man ser på renten, så er det svært at se, at det ikke skulle kunne svare sig.

To Blackjack flyver over Hviderusland.

At russerne flytter tropper fra det arktiske til Ukraine gør naturligvis Rusland interesseret i hvad Norge foretager sig.
Putins besøg i Kina går naturligvis ud på, at flytte tropper fra Fjernøsten - det helt klassiske problem for Rusland. Det var i 2. verdenskrig helt afgørende at Stalin kunne flytte tropper fra Fjernøsten til Europa - og at japanerne ikke ville angribe Rusland. Naturligvis angriber kineserne ikke Rusland og afskærer sig fra olie og gas fra Rusland.

Men nok så betydningsfuldt: De Blackjack fløj ikke over Østersøen. De 6 Strike Eagle (F-15E) i Estland har haft en virkning. Pointen er, at begynder Rusland et angreb på Kiev, så kan USA og Storbritannien tage Skt. Petersborg - eller rettere resterne af det - og Moskva for den sags skyld.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Mage til rablende idiot.

Indlæg af Thomas Søn Feb 13, 2022 4:21 pm

Min udlægning er:

USA og EU hopper ikke på den fælde med Ukraine - Rusland kan fint invadere; men det bliver en endeløs smerte for Rusland og Ukraine.
Fidusen er: Det er ikke Putin og Rusland, der sætter dagsordnen.

  • Det vi ser rundt omkring er, at Rusland ikke kan bruge deres havne. Archangelsk ligger inden for rækkevidde af norske F-35
  • Königsberg og Sct. Petersborg - tjaaahh, de er sejlet ud gennem de danske stræder; men kan de komme tilbage igen?
  • Middelhavet? Hmm... der ligger en Ohio-klasse SSGN med 150 Tomahawk (og Tomahawk véd vi virker - har været afprøvet utallige gange ved Cypern, der er parat til at forvandle den russiske base ved og i Latakya til et sommerhusområde ved Lumsås.
  • Nu begynder B-52H at patruljere ved Kamchatka. Når man nu er i gang med at minere, så kan man jo lige så godt få brugt gammel beholdning op.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hvad med Kina og Rusland?

Indlæg af Thomas Tirs Feb 15, 2022 11:23 pm

Palki Sharma sætter fingeren på det ømme punkt!

Putins besøg i Kina gav tilsagn om leverancer af gas til Kina - problemet var bare for Putin, at prisen snakkede man ikke om. Støtte fra Kina (og Kina er fløjtende ligeglad med EU) bliver ikke givet gratis. Det kan godt være, at Kina lukker ned for energiforbruget - udover hvad de allerede gør - for at reeksportere den russiske gas. Europa vil blive forsynet fra USA, Norge, Qatar.

Selvfølgelig vil Kina hjælpe Rusland med at omgå sanktionerne.

Egentlig havde jeg troet, at Rusland ville miste det kinesiske marked p.gr.a. mgl. efterspørgsel og det europæiske p.gr.a. prisreduktioner. Det bliver så muligvis lige omvendt; men resultatet er det samme. Hvorfor gøre det enkelt, når man kan gøre det indviklet?

Jeg tror ikke, man skal lægge for meget i at russerne tilsyneladende trækker styrker tilbage fra grænsen til Ukraine: Det kan være en finte/vildledning. På den anden side så betyder forstærkningerne til Rumænien, Polen og de Baltiske Lande, at Rusland er nødt til at forstærke forsvaret af disse dele af grænsen til Nato - det kan med andre ord være sandt - i begrænset omfang - faktisk så begrænset, at det ikke har nogen indflydelse på et Russisk eventuelt angreb. En anden mulighed er, at der er tale om mytterier blandt de russiske styrker, men ikke noget, der ikke kan slås ned.

Stoltenberg er også meget forbeholden - og han ikke kan se noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hvordan går krigen?

Indlæg af Thomas Ons Mar 09, 2022 3:58 am

Tja... de interessante og væsentlige angivelser bliver afbrudt af en tåbelig journalist. Så derfor kommer jeg med en opsummering, af flere oplysninger - som kan være mere (og navnlig mindre) pålidelige, men det er det vi har:

  • Russerne har ikke flere reserver, da de ikke har mobiliseret. De har på papiret nok; men de enheder er bundet de mærkeligste steder - Königsberg bl.a.
  • Ukraine har derimod mobiliseret på for måneder siden. Tilsyneladende er Ukraine i stand til at formere nye enheder med erobret russisk materiel(?), så Ukraine bliver stærkere mens Rusland bliver svagere.
  • Det hjælper heller ikke, at russerne ikke kan flytte enheder i f.eks. Königsberg - selvom de har ribbet Murmansk. Det er formentlig baggrunden for Putins krav om, at Nato fjerner sine tropper fra Østeuropa. Det har Nato så ikke gjort - tværtimod. Det gør, at Russerne ikke kan tynde ud andre steder for at udspare reserver.
  • Det hjælper heller ikke, at "planen" angriber på 3-4 forskellige steder, hvilket gør, at enhederne ikke kan støtte hinanden - vi ser betydelige vanskeligheder i bestræbelserne på at komme hinanden til undsætning, når man er kørt fast.
  • Russerne kan ikke komme tæt nok på byerne til at traditionelt rør-artilleri kan have en effekt (og navnlig præcision). Vi ser, at russerne anvender forholdsvis langt rækkende missiler, der dels er dyre, dels er lidet præcise: Der er ikke meget fidus i at ramme en tom boligblok.
  • Tilsvarende har luftbombardementer ikke den ønskede effekt på grund af Stinger missilerne. De bomber russerne bruger er "dumme jernbomber" og de skal leveres fra lav højde, hvilket de ikke kan uden at blive skudt ned. Vi ser, at russerne angriber om natten fra luften, fordi Stinger går på den synlige del af spektret (?)
  • Sanktionerne rammer, fordi den pengereserve, som Putin troede, han havde - anbragt rundt omkring via stråmænd - ikke kan bruges.
  • Vi får nu en forklaring på Putins parade med Xi PingPong: Putin har måttet love olie og gas-leverancer til Kina for at kunne flytte tropper fra Fjernøsten. Leverancer, som Kina sandelig ikke har tænkt sig at betale for - de kan heller ikke.
  • Nato's forstærkninger i Østeuropa har indirekte lammet russerne: De kan ikke flytte tropper fra hvor de stod. Nu skal Putin så også bruge kræfter på at true Sverrig og Finland.
  • Det flymateriel, som Polen (og Rumænien) har - som Ukraine kan bruge, det skal så ombyttes med F-16 - og her skal Polen nok tage sig betalt. Polakkerne har ikke glemt, hvordan de blev flået i de første leverancer af F-16. EU har afvist at finansiere købet - derfor må amerikanerne nu træde til og finde ud af, hvor deres amerikanske interesser ligger.
  • Der er rygter om mytterier og opsigelser i den Hviderussiske hær. Den har ikke på noget tidspunkt været noget stort aktiv for russerne; men at russerne har haft brug for Hviderusland siger noget om, hvor


Ret beset går det udmærket for Ukraine - og Volodymyr Zelensky's "Churchill-ske" tale i det britiske underhus har bestemt ikke skadet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Hvad sker der med den lange, lange kø af lastbiler?

Indlæg af Thomas Ons Mar 09, 2022 9:43 pm

Jeg aner det ikke.

Jeg forstår heller ikke, at den får lov til at blive holdende.
Måske er den mere formålstjenlig til at stoppe fjendens bevægelse?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ukraine: Så kom silkehandskerne af! Empty Sv: Ukraine: Så kom silkehandskerne af!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 4 1, 2, 3, 4  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum