Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Taiwan

2 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Taiwan Empty Taiwan

Indlæg af Thomas Ons Jun 24, 2020 12:45 pm

Taiwan køber 108  M1A2 Abrams

Lad os lige pille det lidt fra hinanden:


  • Tallet på 108 stk. Abrams. svarer til 3 panser BTN, hvilket skal fordeles på ca. 400 km kyststrækning. med 120-130 km mellem hver. Typisk til de tre arme korps i hæren, som en korps-reserve. Ikke fordi Taiwan mangler tanks som sådan: De har ca. 1000 modificerede M60 Patton:
  • Nu er M1A2 en gammel variant af Abrams og skal måske males og smøres; men den er ellers mere end rigeligt - sammenholdt med hvad kommunisterne kan få overført på gummibåde o.lign.
  • Det viser også den amerikanske strategi med at oplagre ældre materiel og sælge det (til gode priser - tro mig vores Leo 2 har IKKE kostet 70 mio. stykket - amerikanere har lejlighedsvis brug for at få justeret deres opfattelse af sagernes sande værdi).
    Det betyder også, at F-16 fortsat vil være i produktion (mit gæt er p.t. til Indien - igen ud fra, at F-16 er RIGELIGT mod hvad den kan komme op imod.). Danmarks problem i den sammenhæng er ikke, at F-16 ikke er god; men vi har/får brug for Taifun p.gr.a. længere "ben" og evne til at slæbe en masse.Vi kunne bruge  f-15, der kommer tilbage i produktion; men - ærlig talt - så er Taifun 20-30 år yngre.
  • Der er historiske fortilfælde: F.eks. den Grant kampvogn USA startede 2. verdenskrig med viste sig utilstrækkelig mod de tyske kampvogne - bare Panzer IV og III. Derimod var de kampvogne japserne kunne tildele øer i Stillehavet værdiløse mod Grant - så hvorfor ikke holde den i produktion?
  • Det andet er, at USA ikke vil levere/forære os de C-27J Sherpa, som står ude i ørkenen - fair nok - meeeen mon ikke Leonardo kan komme med en fornuftig pris - efter moden overvejelse?


Sidst rettet af Thomas Tors Okt 15, 2020 7:15 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Kina blæser sig op.

Indlæg af Thomas Ons Aug 19, 2020 4:14 am

Man skulle ikke tro, at Kina seriøst har regnet på, hvad en invasion vil KOSTE?

En invasion er så vanskelig og risikabel - og fordelene er på forsvarerens side.
Nu postulerer man, at kineserne er i stand til at tage tab. Det er såmænd rigtigt nok, hvad angår "slagterregningen"; men her regner man ikke med dels ammunitionsforbruget - og det er kraft sparkeme stort - dels med materiel tabene.

ad ammunitionsforbruget:
Under en af invasionerne under 2. verdenskrig blev der brugt ca. en 14" eller 16" granat pr. død japaner (og der var næsten ingen fanger). Det gjorde så ikke så meget, fordi man havde en del på lager (specielt af 14"), som aldrig blev brugt til det, det var beregnet til - som sådan var det ammunitionsforbrug gratis. Det er så en sandhed med modifikationer: De gamle slagskibe måtte have skiftet kanonløbene; men de var ellers "gratis".

ad materieltab:
En invasionsflåde er overordentlig sårbar. Det var hele pointen med invasionen af Phillipinerne. Det værste for japanerne var, at deres vildledningsplan rent faktisk lykkedes! Man trak Halsey's hangarskibe væk fra invasionsflåden. Problemet var bare, at invasionsflåden bed fra sig. Der skal ikke ret meget til.
Man kan også på, hvor omstændelig invasionen i Normandiet var - en invasion mod en forberedt fjende er afsindig vanskelig.
Det er såmænd ikke tabene kinøjserne er bange for - problemet bliver ydmygelsen.

Vi kan sige det sådan: Under 1. verdenskrig havde briterne en plan for at besætte Sjælland og forcere de danske bælter. Det var dog en plan med svagheder. I stedet valgte man Gallipoli som den "lette" løsning - en vurdering, som dem, der blev landsat ikke var ganske enig i.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Kinøjserne kan bare lukke arret!

Indlæg af Thomas Tors Aug 20, 2020 3:50 pm

En Arleigh Burke sejler gennem Formosa strædet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty B1-B fra Dyess AFB

Indlæg af Thomas Lør Aug 22, 2020 1:49 pm

Den interessante oplysning er:

Dyess AFB

På Dyess er der 7th Bomb Wing med:

  • 7th Operations Support Squadron
  • 9th Bomb Squadron – B-1B Lancer
  • 28th Bomb Squadron – B-1B Lancer
  • 436th Training Squadron


Den interessante - i denne sammenhæng - er 7th Operations Support Squadron:

Går vi ud fra den gamle koldkrigsorganisation af en flyvestation med atomvåben, så havde den (f.eks. Ramstein) 2 flyvende eskadriller plus en støtteeskadrille. En normal wing havde 3 flyvende eskadriller. Vedligehold mm. var ikke under Wing men Group/Flyvestation.

Det er der ikke ret meget hemmeligt ved og hvis kineserne/russerne ikke véd det, så er de en hel del dummere end mig. Hvis jeg kan gætte det, så kan deres efterretningstjenester med garanti også.
Den oplysning vil blive gransket og de vil finde ud af, at det er nok en hel del mere alvor, end de tror.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Ja, det har Kina opnået!

Indlæg af Thomas Fre Sep 04, 2020 5:10 am

USA stationere styrker på Formosa?

Som det ser ud nu, så har USA fået en perlekrans af udmærkede forsyningshavne: Subic Bay, Okinawa, Formosa og Yokosuko. Det har kinserne opnået. Udmærkede faciliteter og kan have et stort og et lille hangarskib - samtidig er de spredt.
Opgiver USA det uden videre? Næppe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Har USA nedskudt Kommunist Kinesisk Flanker?

Indlæg af Thomas Lør Sep 05, 2020 12:53 am

Helt klart har hverken Kommunist Kina eller Taiwan lyst til at forholde sig til spørgsmålet.

Der mangler også dokumentation - og derfor er det ikke sket - officielt?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Has Taiwan Shot-Down Chinese SU-35?

Indlæg af Thomas Søn Sep 06, 2020 9:31 pm

Jeg tror reaktionerne er "teknisk korrekte".

Det jeg TROR er sket; men jeg véd det ikke:

Jeg tror det er en amerikansk F-35A, der er fulgt efter dette kinesiske rekognosceringsfly - og så har skudt Flankeren ned med kanon - hvilket så har giver "tekniske vanskeligheder".

Årsagen til at jeg tror det er, at den primære afvisning har været lavet af en Formosa F-16 - samtidig er der startet en USAF F-35A, der har fulgt Flankeren uset. Luftværnet har ikke villet skyde på deres eget fly - og de har ikke kunnet se F-35. En kanonsalve efterlader kun huller og ikke missilrester - herefter har Lightning fløjet tilbage - og de har ikke kunnet se F-35A.

Hvorfor skulle en F-35A gå i luftkamp? Slet ingen grund. Man følger bare efter til Flankeren ikke har brændsel til at stikke af - samtidig får man så afprøvet det kinesiske luftforsvar.

Kineserne skal nok holde kæft! Specielt, hvis de véd, hvad der er sket!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Jeg er så ikke den første, der har haft tanken.

Indlæg af Thomas Ons Sep 09, 2020 11:40 pm

Thomas skrev:Jeg tror reaktionerne er "teknisk korrekte".

Det jeg TROR er sket; men jeg véd det ikke:

Jeg tror det er en amerikansk F-35A, der er fulgt efter dette kinesiske rekognosceringsfly - og så har skudt Flankeren ned med kanon - hvilket så har giver "tekniske vanskeligheder".

Årsagen til at jeg tror det er, at den primære afvisning har været lavet af en Formosa F-16 - samtidig er der startet en USAF F-35A, der har fulgt Flankeren uset. Luftværnet har ikke villet skyde på deres eget fly - og de har ikke kunnet se F-35. En kanonsalve efterlader kun huller og ikke missilrester - herefter har Lightning fløjet tilbage - og de har ikke kunnet se F-35A.

Hvorfor skulle en F-35A gå i luftkamp? Slet ingen grund. Man følger bare efter til Flankeren ikke har brændsel til at stikke af - samtidig får man så afprøvet det kinesiske luftforsvar.

Kineserne skal nok holde kæft! Specielt, hvis de véd, hvad der er sket!

J20 interceptoren fandt IKKE F-35

Glem alt det bla bla bla, der siges i teksten! Det interessante står i overskriften.

Hidden in plain sight! skrev:Fight begins (Sept 09,2020) China J 20 Failed to intercept US F 35 in South China Sea

Det var en måde at håne fjenden på, som jeg kunne have fundet på. Selvfølgelig er disse propaganda video'er hacket i så små stykker, at ingen aner, hvem der er afsenderen. Det kan man se af bla. at nogle - i princippet uvedkommende - klip er spejlvendte. Et kneb til at se det er, at kommando øen (øerne) på vestlige hangarskibe er på styrbords side. Er det på den anden side, så må filmen være spejlvendt - eller også er bogstaver og tal spejlvendete.
Det er en måde at fortælle kineserne, at de skal lade være med at gøre noget som helst, hvis de ikke vil ydmyges. Ydmygelse er det Xi frygter mest - hvorfor Indien også bliver ved med at gentage "grænsehændelsen". Her tror jeg, at de indere solgte sig selv en del dyrere end det er sivet ud fra Kina.

Det minder om Tomahawk angrebet på Latakya. Officielt misser over halvdelen af Tomahawk'erne. Selvfølgelig gjorde de ikke det!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Hmmmm.....

Indlæg af Thomas Tors Sep 10, 2020 3:42 am

Thomas skrev:.....
Hidden in plain sight! skrev:Fight begins (Sept 09,2020) China J 20 Failed to intercept US F 35 in South China Sea

.......

Det minder om Tomahawk angrebet på Latakya. Officielt misser over halvdelen af Tomahawk'erne. Selvfølgelig gjorde de ikke det!

Det er sådan set en besynderlig indirekte bekræftigelse.....

... at USA provokerer kineserne til at skyde først..... hmmm....

Lad os sige, at en F-35 plaffede den Flanker ned langt inde i Kina. Bare som tankeeksperiment.....

Hvad vil Kina gøre ved det?

Kina kan ikke indrømme, at deres luftforsvar er så værgeløst overfor F-35!
Kina kan ikke beskylde USA for noget - end ikke noget, der er sandt.

Angribe amerikanerne? Skal vi sige det sådant: Det vil være ekstremt uklogt. Det viser sig jo, at den kinesiske hær ikke kan klare en håndfuld indere på en fjern bjergtop i Himalaya. Kina bliver TIL GRIN!

Det andet er, at jeg stadig formoder, at USA smadrede den russiske base i Latakya. Russerne kunne jo ikke indrømme, at de havde noget dér. De forsøgte også med lejesoldater længere østpå - og de blev tværet ud. Rusland kunne jo ikke indrømme, at de var dér.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Det Kina gør her er:

Indlæg af Thomas Ons Sep 16, 2020 7:02 pm

De prøver at finde ud af i hvilken højde Taiwan kan se deres Flankere.

Højderne, som jeg hørte dem var:

1.500 meter
2.500 meter
4.000 meter
4.500 meter
7.000 meter
9.000 meter

Det passer også med, at der gives varsel 24 gange - dvs. 4 gange pr. indtrængen.

Jo lavere man flyver, jo mere brændsel bruger man og jo lavere hastighed har man, fordi luftmodstanden er er større langt nede.
Formentlig er kineserne ved at konstruere en varslingsprofil efter højde - højden er notorisk den vanskeligste at finde på en radar. Rent faktisk tror jeg, at man finder Bear over Nordatlanten ved at se, hvornår de dukker op på radarskærmen - så har man nemlig radarhorisonten. Alt det sexede og avancerede med højdefinder osv. - der er en måleusikkerhed på flere kilometer på de højdemålinger.

Nu har Taiwan bestilt 95 nye F-16 (som de så kalder F-21), hvilket er så meget som 6 eskadriller. Nu er afstandene ikke større end, at de kan sprede deres luftforsvarsfly i hele øens længde og stadig have luftforsvar - dvs. alle flyvestationer skal slås ud omgående i et angreb. Det er så lidet sandsynlig, at det kan ske, bla. fordi vel halvdelen af Taiwans fly vil være i radarskygge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Nu vil Taiwan skyde først

Indlæg af Thomas Ons Sep 23, 2020 10:19 pm

på Kinesiske fly, der krænker Taiwans luftrum?

Nu får vi se? Vil Kina krybe til korset? (Næppe sandsynligt) eller vil de lide den tort at blive ydmyget - endnu en gang?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Taiping Island.

Indlæg af Thomas Tors Okt 08, 2020 12:59 am

Jeg aner ikke, hvor den er; men....
Den ligger i et område, hvor kinøjserne IKKE vil have den.

Taiping er en af Spratly øerne den har en 4.000' landingsbane, hvilket er godt nok til Hercules og evt. F-16.

Nu vil Taiwan udbygge den, hvis USA ønsker det........ Det skulle afgjort være til at gøre for en rimelig sum og der er havneanløb.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Hvad sker der nu?

Indlæg af Thomas Ons Okt 14, 2020 2:30 am

Jeg véd det ikke!

  • Det gennemgående træk er, at man kan ikke betragte situationen omkring Taiwan i isolation.
    Det er ikke så meget situationen i Indien, ej heller at kinesiske fiskebåde bliver opbragt for tyvfiskeri overalt - ikke bare i det Sydkinesiske Hav; men også ved Chile og Argentina. Det er samtidigheden i hændelserne, man skal hæfte sig ved.
  • Kan det gå galt og ende med krig? Tja... det kan gå galt; men det er nok usandsynligt.
    Kina er ganske enkelt ikke klar! Håndgemænget på grænsen til Indien var en klar ydmygelse og kineserne vil være rystende nervøse for en endnu større ved at angribe f.eks. Taiwan. Underligt nok har Kina valgt konflikter, der stiller dem militært så vanskeligt som overhovedet muligt.
  • Vi skal også være opmærksomme på den interne situation i Kina. Der er oversvømmelser og misvækst etc.
    Gamle tal tyder på, at Kina i gode tider kan forsyne 70% af befolkningen med fødevarer. De rygter man har at arbejde med tyder på, at 20% mindre høstudbytte ventes i år - dvs. kun ca. ½ af befolkningen kan brødfødes, hvilket er alvorligt og med en befolkning som den kinesiske, så er der ikke så forfærdelig mange steder i verden, der kan eksportere kalorier nok.
  • Ved at lukke for import fra USA, så har bliver man fanget i den fælde man har bygget. Nemlig valutamanipulation! Kina kommer til at betale ågerpriser i USD og de vil gå til at betale valutatabet. Der er vel ingen, der tror, at russerne vil forære de skævøjede olie? Selvfølgelig vil de ikke det!
  • Det vil blive stadig vanskeligere at holde sammen på det store land - hertil kommer så, at hæren er spredt for alle vinde, så den kan ikke bruges til at opretholde "ro og orden". Man skal ikke tro, at kinesiske generaler længes efter at blive slagtet på en fjern slagmark!
  • Det sandsynligste er, at Kina kollapser i en borgerkrig. Det er så alvorligt nok - vi kan jo se, hvilke konsekvenser skærmyslerne i ex-Jugoslavien havde for Europa. Kina er en helt, helt anden skala.
  • Mere lokalt skal vi være opmærksom på, at Vladivostok er et af de sidste steder, den russiske flåde kan flygte hen - og det plejer at gå galt for Rusland at føre krig i Fjernøsten. Jeg har svært ved at se, at Rusland kan undgå at få noget tungt i hovedet, hvis det smælder i Kina.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Taiwan afviser anti-ubådsfly.

Indlæg af Thomas Tors Okt 15, 2020 7:14 am

Med F-16.

Hvad er der galt med F-16? Der er sådan set ikke noget galt med F-16 - de har bare ikke den rækkevidde (og supercruise), som vi har/får brug for.
Hvad er der galt med F-15? Der er bestemt ikke noget galt med F-15 - som sådan, den har bare ikke supercruise: Den er hurtigere over korte stræk; men bruger for meget brændsel over længere strækninger.

Y-8 er en variant af An-12 Cub. Cub var Sovjets pendant til Hercules. For så vidt er den ikke noget, jeg ville anbefale som et ASW fly: Den larmer som ind i helvede - specielt "inden døre".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Taiwan truer med at skyde på kinesiske skibe.

Indlæg af Thomas Tors Nov 26, 2020 12:32 am

Jeg betvivler stærkt, at de gule skævøjede tør.

Hele resten af verden er skide ligeglad med, hvad Xi PingPong mener. Problemet er at Xi PingPong er kravlet så højt op i træet, at idioten ikke kan kravle ned igen. Det bliver han nu bare nok nødt til. Det er jo ikke fordi han internt i Kina har for mange venner.

Som det ser ud nu, så er et militærkup i Kina stadig mere sandsynligt. Heller ikke kinesiske generaler bryder sig om at komme i koncentrationslejr.

Vil der udbryde borgerkrig i Kina? Hmmm.... det plejer der jo at gøre.

Det kunne være den egentlige grund til at man lukker hele provinser ned. Det har ikke noget med Corona at gøre - udover at være et påskud.

Veteranerne i Kina er ikke behandlet godt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty En tidligere marine officer skriver

Indlæg af Thomas Fre Jul 02, 2021 10:21 pm

i Global Times, som er Kinas propaganda tryksag.

Men hans åbne brev til Joe Biden er klart en direkte kinesisk besked til præsidenten. Det tyder nok så meget på, at Kina er bange for alvor.

Kineserne har den vane, når de har tabt at komme med ildsprudlende trusler. Danmark var emnet for en stak mens Helveg Petersen var udenrigsminister og Clinton præsident, hvor Danmark på det heftigste kritiserede Kinas menneskerettighedspolitik. Et klart bestillingsarbejde for USA.
Det er typisk, at Kina ikke tør når det kommer til stykket - specielt ikke nu da Kinas økonomi til de grader er i ruiner.
En anden mulighed er, at der er andre "provinser" i Kina, der kunne få den brilliante idé, at Peking og PingPong måske ikke er idéel ledelse for dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Fjerde kinesiske krænkelse i juli 2021

Indlæg af Thomas Fre Jul 09, 2021 9:04 am

af et langsomt flyvende turboprop fly.

Hmm... det, de prøver at finde ud af er formentlig, hvor Taiwan har opstillet deres luftværnsmissiler.
Det er en rekognoscering, som vi overfor russerne forsøger at imødegå ved at flytte Huitfeldt'en lidt op ad floden eller bag ved en anden ø?

Rapporterne om oversvømmelser mm. i Kina er ikke alvorlige på et overordnet plan.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Dæmningerne er helt centrale

Indlæg af Thomas Tirs Aug 24, 2021 5:44 pm

i den kinesiske militære planlægning.

Hvor sårbare dæmningerne er afhænger af hvor fyldte de er. Når man ser på, hvad 617 Sqn lavede under 2. verdenskrig - så er det et MEGET begrænset antal krydsermissiler, der skal til for at svække en i forvejen belastet struktur.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Det kan godt være at Kina vil besætte Taiwan....

Indlæg af Thomas Søn Aug 29, 2021 4:39 am

Men nok så væsentligt er også, at det er en indikation af alvoren i den kinesiske fødevare forsyning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Kan Kina invadere Taiwan?

Indlæg af Thomas Søn Okt 17, 2021 7:13 am

Nej! For så havde de gjort det for længe siden!

Den kinesiske udbygning af baser er ikke specielt alarmerende, hvis man husker "Battle of the Bismarck Sea" og "Operation Hailstone" (angrebet på Truk - Truk har aldrig siden været af betydning). Det spreder alene Kinas styrker og kan smadres efter behov, behag og bekvemmelighed!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Fremskynder leverancen af F-16 med et år.

Indlæg af Thomas Man Okt 18, 2021 5:01 am

Thomas skrev:De prøver at finde ud af i hvilken højde Taiwan kan se deres Flankere.

Højderne, som jeg hørte dem var:

1.500 meter
2.500 meter
4.000 meter
4.500 meter
7.000 meter
9.000 meter

Det passer også med, at der gives varsel 24 gange - dvs. 4 gange pr. indtrængen.

Jo lavere man flyver, jo mere brændsel bruger man og jo lavere hastighed har man, fordi luftmodstanden er er større langt nede.
Formentlig er kineserne ved at konstruere en varslingsprofil efter højde - højden er notorisk den vanskeligste at finde på en radar. Rent faktisk tror jeg, at man finder Bear over Nordatlanten ved at se, hvornår de dukker op på radarskærmen - så har man nemlig radarhorisonten. Alt det sexede og avancerede med højdefinder osv. - der er en måleusikkerhed på flere kilometer på de højdemålinger.

Nu har Taiwan bestilt 95 nye F-16 (som de så kalder F-21), hvilket er så meget som 6 eskadriller. Nu er afstandene ikke større end, at de kan sprede deres luftforsvarsfly i hele øens længde og stadig have luftforsvar - dvs. alle flyvestationer skal slås ud omgående i et angreb. Det er så lidet sandsynlig, at det kan ske, bla. fordi vel halvdelen af Taiwans fly vil være i radarskygge.

Lyder meget fornuftigt.
Fidusen er den, at de kan produceres rimeligt hurtigt - og formentligt billigt.

Der vil principielt kun være tale om omskoling af F-5 personel. Det kan gøres rimeligt kvikt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Sv: Taiwan

Indlæg af klogeaage 35 Søn Nov 28, 2021 1:36 pm

En læseværdig artikel uden overraskelser
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Thomas synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Sv: Taiwan

Indlæg af Thomas Søn Nov 28, 2021 4:07 pm

klogeaage 35 skrev:En læseværdig artikel uden overraskelser

Problemet er, at når en krig med Taiwan (og de andre nabolande) er udelukket, så er der kun én mulighed tilbage. Kina falder fra hinanden - og det bliver formentligt blodigt.

Hvad kan Danmark gøre? Hmmm... sørge for, at flest mulige danske personer og penge kommer ud af Kina - og så anderkende Taiwan diplomatisk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Litauen, Letland og Estland.

Indlæg af Thomas Tirs Nov 30, 2021 8:24 am

Holder møde i Taipei med Taiwan. 12:30

Nu er samhandlen mellem Kina og de baltiske stater næppe af betydning. Det er så også typisk amerikansk udenrigspolitik: Nemlig, at lade små allierede tage offensiven - mod at garantere, at det ikke vil komme dem til skade.
Som sådan trækker det op til en dansk afbrydelse af de diplomatiske forbindelser med Kina. Det der står i vejen er, at et slag i ansigtet - noget de gule skævøjede aber tager meget højtideligt - ikke rigtigt virker med så små lande.

Det, der vil hjælpe ville være en boycott af vinterolympiaden. Her er det afgørende hvordan Norge stiller sig. Norge har med totalt 368 vinter-olympiske medaljer flest i det hele taget. At få Sverrig og Finland med på vognen vil i den sammenhæng hjælpe (Sverrig og Finland har til sammen flere olympiske medaljer end nr. 2 på listen: USA.
Om Danmark deltager er sådan set lige gyldigt, da vi har én medalje - nærmest for at ydmyge Sverrig - hvilket altid er en god og smuk ting: Sådan lidt som at hænge skolelærere og banksvin fra Øresundsbroen.

Jeg mener bare, at med oplevelsen af olympiaden i Berlin i 1936, så er det mere end på sin plads at boykotte Kina. Problemet er bare, at Sverrig og Norge er måske parat til at sluge visse principper af hensyn til den nationale selvfølelse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty 1000 kampvogne mod lommunisterne

Indlæg af Thomas Tirs Nov 30, 2021 9:50 pm

Når man betænker, hvor tæt på at invasionen i Normandiet var på at gå galt, såååå...

Hvis vi regner 200 vogne pr. division, så vil der være nok til at dække 4 mulige landingssteder - samtidig resten til byer o.lign. (de divisioner vil være lettere i kampvogne og have mere infanteri.

Jeg er tæt på at sige: Det kan ikke lade sig gøre at invadere Taiwan. Xi PingPong kan heller ikke regne med luftoverlegenhed.
Det er mest en besked til de kinesiske generaler - der måske ikke er entusiastiske ved tanken om at blive hakket til fars.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Taiwan Empty Sv: Taiwan

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum