Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad er det, der sker?

2 deltagere

Side 5 af 5 Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Storbritannien sender Challenger 2 til Estland.

Indlæg af Thomas Man Feb 21, 2022 1:10 am

Som en del af styrkelsen i de Baltiske Lande.

Som jeg ser det, så bringes Nato-styrkerne op til fuld brigade-størrelse i hver land. Det ses af, at ingeniør-materiellet også er med.

  • Estland er tydelig nok. Challenger 2 er noget man slår sig på. Der vil så være danske styrker til at indgå i den brigade. Men det er ikke dér danskerne skal ende.
    Den estiske hær vil have en styrke på ca. 1 brigade med CV90 som tungeste køretøj - og gamle norske CV90 vil blive ombygget til at tage Javelin. Infanteriet vil være på Patria Pasi. Artilleriet vil være Sydkoreanske K9 Thunder.
  • Litauen bringes op til fuld brigade størrelse under tysk ledelse. Norge er her supplementet.
    Ellers har vi en tilsvarende struktur i den litauiske hær - svarende til Estland.
  • Letland er det spændende, fordi det divisionelle hovedkvarter er dér. Der vil være en tung bataljon af danskere, som vil være divisionschefens personlige reserve.
    Brigaden i Letland vil være canadisk ledet fortrinsvis være reserve formationen. Ganske enkelt fordi grænsen til Rusland er så rædselsfuld, at et panserangreb dér er usandsynligt - og hvad værre er: DUMT.
    Den lettiske brigade vil være med Scimitar-serien, der godt nok er gammel; men har den fordel, at de kan køre i sumpet terræn.


Hertil kommer en sammensat tysk/polsk/dansk division op mod Königsberg. Det vil være 1. Brigade, der indgår heri.

Der vil så være 2 divisioner med tungt panser på grænsen mod hhv. Hviderusland og Ukraine. Det er her 2. Brigade kommer som forstærkning - om det er mod Hviderusland eller Ukraine er ikke til at sige på indeværende tidspunkt; men man må forberede sig på begge muligheder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Ikke ret meget - og så en hel masse.

Indlæg af Thomas Ons Feb 23, 2022 11:56 am

På den ene side er der ikke nogen tvivl om, at Putin har indberegnet de sanktioner, som kommer nu.
Her er problemet bare, at det gør det meget vanskeligt for den russiske våbeneksport, som er et væsentligt supplement til olie-handlen.
Det er af betydning, fordi den handel foregår gennem forholdsvis få banker - og den russiske våbenindustri er voldsomt afhængig af at producere store mængder for at bringe stykomkostningerne ned.

Det betyder selvfølgelig, at markedet for f.eks. moderniserede F-16 bliver udvidet. F-16 er grundlæggende bedre end noget russerne kan producere. Problemet med F-16 er den kræver kvalificeret personel at vedligeholde. Det betyder ikke så meget for Bunga-Bunga, fordi det materiel flyver ikke - alligevel. Sagen er imidlertid en ganske anden med Indien, der vil få et teknologisk løft. Det betyder så også, at materiellet kan falde i hænderne på kineserne. Det er heller ikke betydningsfuldt, fordi når man end ikke kan kopiere russiske motorer (hvem i alverden - andre end kineserne - kunne finde på noget sådant?), så kan de slet ikke kopiere f.eks. F-100 motoren i en F-16.

Kina sanktionerer Lockheed Martin og Raytheon.
Det er lidt små-latterligt, fordi jeg tror ikke, at de to virksomheder har nogen særlig markedsandel i Kina.

De amerikanske sanktioner er:
  1. Blokerer to finansielle institutioner: VEB og den militære bank.
  2. Man sanktionerer russiske statsobligationer, så Rusland ikke kan handle med russiske statsobligationer og kan heller ikke refinansiere den bestående gæld. Det vil formentlig være ligegyldigt hvilken valuta disse obligationer er udstedt i.
    Det gør reelt rublen til en svensk spillemønt.
  3. Man går efter pengemænd i Putins indre cirkel.
  4. Nord Stream 2 bliver ikke sat i drift. Her er problemet, at man fra alle sider er parat til at sælge LNG til de herskende priser.
    Det vil gå imod trykket på USD, der kommer fra at pengene strømmer ud af Kina og Rusland, fordi det vil give en solid Europæisk efterspørgsel efter USD.


Det jeg bare spørger mig selv om: Hvilke konsekvenser får det for Danmark - og specielt de danske banker? Det er svært at forestille sig, at de svenske og danske banker ikke får en på hatten. Her skal vi slet ikke nævne Deutsche Bank, der kommer i alvorlige vanskeligheder - det er så noget Olaf Scholz har taget højde for med Bundesbank?
Det er svært at se, at Rohde ikke skulle være rodet ind i dette spil, da Danske Bank og Nordea er tydelige alternative ruter for "sorte penge". Det kan evt. være årsagen til at Karsten Dybvad skulle fjernes.

Generelt er det sanktioner, som det har kløet i fingrene på USA at få indført - og EU-også. Nu er der en anledning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Invasionen af Ukraine.

Indlæg af Thomas Fre Feb 25, 2022 9:30 pm

  • Der er ikke nogen tvivl om, at Ukraine bliver besat; men spørgsmålet er, hvor store Russiske styrker bliver fastlåst dér over længere tid. Normalt regner man som tommelfingerregel med, at en besættelsesstyrke skal have 1/100, hvis det skal holde en befolkning nede. Med en befolkning på 40 mio, så bliver det 400.000 mand - og selv med oprustningen ved grænsen, så er det ikke nok.
  • Det passer egentligt Nato ganske udmærket, så véd man, hvor de er!
  • Energipriserne kan ikke blive i den højde, de har i dag, fordi:
    Dels skrumper det totale marked p.gr.a. Kinas sammenbrud, dels vil der være nogen effekt af den "grønne omstilling"; men hvad der vil batte er forholdsvis beskedne investeringer i USA.
  • Det undrer, at Putin og Lavrov rabler, som de gør. De burde vide, at ingen tror på dem, så det må være for hjemmemarkedet at sludderet er bestemt.
  • Det undrer også, at man i Nato er så rimelig godt orienteret om, hvad russerne vil foretage sig - og kan offentliggøre hovedpunkterne - man må have kilder i Rusland.
  • Nu er det ikke bare mig, der har jokket rundt i optakten til 2. verdenskrig. Sagen er, at Putin som KGB-officer naturligt følger den manual, som beskriver, hvordan man ødelægger (ikke bare sit eget) et land. Problemet er, at alle andre også kan se det - og i modsætning til 2. verdenskrig - træffer sine forholdsregler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Hvad sker der omkring Ukraine?

Indlæg af Thomas Ons Apr 06, 2022 12:19 am

Hvis jeg ikke tager fejl, så sker der en masse - i kulissen.

Jeg har før påpeget, at Mette Frederiksens knæver har været påfaldende tavs om noget som helst væsentligt.
Hun har skiftet forsvarsminister. Formentlig fordi Bødskov vil være i stand til at bruge den fornødne brutalitet overfor Forsvarskommandoen - skandalen under Corona-farcen må få konsekvenser!

En af de ting, der muligvis sker: Man er i færd med at støve det gamle Harpoon system på lastbiler af? Jeg ved det ikke, der er ikke nogen, der indvier mig i slige planer. Meeeen det er systemet, der kan smadre en russisk landgang ved Odessa. Dem, der tror at kystartilleri ikke virker - de tager fejl. Polakkerne og Boris Johnson snakker rørende sammen - og har nogen kystartilleri (med missiler), så er det polakkerne.

Nu skal man også være varsom med at tage profillerede rapporter for dækkende:

  1. Der har været en rimelig god dækning af beslaglæggelserne af oligakgak'ernes lystyachter. Det er så udmærket, smukt og underholdende at se hvordan f.eks. Abrahamovich har panisk sendt alle sine yachter til Tyrkiet (og de ligger muligvis ved Izmir?) - en af dem var nødt til at kappe fortøjningen og søge ud i rum sø p.gr.a. dårligt vejr - idioten havde fået bygget den så høj, at den hamrede mod kajen i krængningerne. Det var noget som stabiliseringerne under vandlinjen ikke kunne klare - altså ikke uden at blive revet af mod kajen. Det var nok ikke topvægten, der var problemet; men snarere topfladen, der har virket som et sejl??
    Nu er jeg dansker, så et skadefro latteranfald er det sandeste udtryk for livsglæde.
  2. Når man har fået tørret de værste lattertårer, så skal man lægge mærke til, at man tilsyneladende har fået klasket alle flyvedygtige An-124 Condor og fået dem til Vesten: Man har brugt præcis samme metoder, som man bruger mod lystyachterne. Hive luftdygtighedsbeviset, nægte at tanke dem, fordi der ikke er betaling og andre administrative (men effektive) benspænd.
  3. Jeg er rimelig sikker på, at det er tilfældet, fordi der er ikke vist vrag af Condor; men kun Cossack. Jeg tror ganske enkelt, at Cossack var den eneste tilbage. Hostomel hedder også Antonov International Airport.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Belgien blokerer 200 milliarder i transaktioner

Indlæg af Thomas Ons Apr 06, 2022 1:07 am

Thomas skrev:Hvis jeg ikke tager fejl, så sker der en masse - i kulissen.

Jeg har før påpeget, at Mette Frederiksens knæver har været påfaldende tavs om noget som helst væsentligt.
Hun har skiftet forsvarsminister. Formentlig fordi Bødskov vil være i stand til at bruge den fornødne brutalitet overfor Forsvarskommandoen - skandalen under Corona-farcen må få konsekvenser!

En af de ting, der muligvis sker: Man er i færd med at støve det gamle Harpoon system på lastbiler af? Jeg ved det ikke, der er ikke nogen, der indvier mig i slige planer. Meeeen det er systemet, der kan smadre en russisk landgang ved Odessa. Dem, der tror at kystartilleri ikke virker - de tager fejl. Polakkerne og Boris Johnson snakker rørende sammen - og har nogen kystartilleri (med missiler), så er det polakkerne.

Nu skal man også være varsom med at tage profillerede rapporter for dækkende:

  1. Der har været en rimelig god dækning af beslaglæggelserne af oligakgak'ernes lystyachter. Det er så udmærket, smukt og underholdende at se hvordan f.eks. Abrahamovich har panisk sendt alle sine yachter til Tyrkiet (og de ligger muligvis ved Izmir?) - en af dem var nødt til at kappe fortøjningen og søge ud i rum sø p.gr.a. dårligt vejr - idioten havde fået bygget den så høj, at den hamrede mod kajen i krængningerne. Det var noget som stabiliseringerne under vandlinjen ikke kunne klare - altså ikke uden at blive revet af mod kajen. Det var nok ikke topvægten, der var problemet; men snarere topfladen, der har virket som et sejl??
    Nu er jeg dansker, så et skadefro latteranfald er det sandeste udtryk for livsglæde.
  2. Når man har fået tørret de værste lattertårer, så skal man lægge mærke til, at man tilsyneladende har fået klasket alle flyvedygtige An-124 Condor og fået dem til Vesten: Man har brugt præcis samme metoder, som man bruger mod lystyachterne. Hive luftdygtighedsbeviset, nægte at tanke dem, fordi der ikke er betaling og andre administrative (men effektive) benspænd.
  3. Jeg er rimelig sikker på, at det er tilfældet, fordi der er ikke vist vrag af Condor; men kun Cossack. Jeg tror ganske enkelt, at Cossack var den eneste tilbage. Hostomel hedder også Antonov International Airport.


Mere væsentligt er nok:
Belgien har frosset 3 mia. russiske aktiver. Mit spørgsmål er bare, hvorfor Danmark ikke har frosset et tilsvarende beløb? De bøder, der er givet til Danske Bank på det seneste er jo så latterligt lave, at de må skjule noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Danske Piranha til Ukraine.

Indlæg af Thomas Tirs Maj 03, 2022 12:27 am

Det har hele tiden været et problem med den samling af "interessante" antikviteter, som obskure hjørner af Forsvarskommandoen har våget over - der er stillinger i lortet - nu skal lagerfaciliteterne ryddes, så der bliver plads til det nye materiel. Samtidig kan man få fyret nogle af de insolvente flextumper i Nordsjælland, så de kan rådne i deres bundløse gæld.

Nu er det slet ikke dårlige sager, som Ukraine får:

M113 og Piranha III.

Fidusen er imidlertid, at det går uden om de forsyningsruter, som USA organiserer. Jeg formoder, at de kører gennem Polen (M113 skal formentlig på jernbane). De Piranha III er der nogen, der har sat hjul under, så de kan køre selv!
Det er også en rekognoscering/øvelse for at afprøve muligheden for at bruge de polske havne og veje - og dermed komme uden om helvedet, der hedder Deutsche Bundesbahn. Det er hele idéen bag de middelsvære styrker: De er ikke bundne til hovedtrafikårer. De kan snildt anvende biveje mm. forsyningsbehovet for brændsel er til at overse. Specielt, når man bevæger sig Nord-Syd.

Politisk er det også opportunt, fordi skolelærerne i SF/Enhedslisten kror sig over det smask i fjæset som de får i Gentofte og Klampenborg.

Man skulle lige have det franske valg overstået, hvor Le Pen skulle skæres ned til rette størrelse. Man fik lukket mig ned på Facebook i min kampagne mod forbryderne Nazi-Marie Krarup og det pædofile, bøssesvin og skolelærer til Søren Pape Poulsen - hvilket egentlig ikke overraskede.
Tilsvarende vil jeg ikke sige, at jeg havde forventet skolelærer, landsforræder og krigsforbryder Marie Krarup ville brænde sig selv af på Folketingets talerstol i det omfang hendes fuldstændigt afsindige rablende forsvar for russiske myrderier af civile gjorde. På den anden side set er jeg heller ikke voldsomt overrasket.

Om jeg havde noget med det at gøre? Næppe: Man skal her skelne mellem årsag og virkning.
Det eneste, der kan måle sig med skolelæreres afskyelige ondskab er deres grænseløse stupiditet! Selvom, jeg ikke havde forventet den demonstration fra Folketingets talerstol, så kan jeg ikke sige, at jeg er voldsomt overrasket.
Tilsvarende med Nick Hækkerups tilbagetræden fra justitsministerposten, så måtte ét eller andet give sig efter bøssesvinet Søren Pape Poulsens voldtægtsforsøg - her er der formentlig tale om adskillige forhold af pædofil karakter og forhold i forbindelse med Danske Banks kriminalitet, hvor man fra politiets side har lukket øjnene fast i. Der er noget, vi ikke véd omkring Søren Pape Poulsen; men det er formentlig for ulækkert til at komme til offentlighedens kendskab.

Sagen er så, at Nick Hækkerup har konstateret, at der var noget, han ikke kunne stå på mål for!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Temmelig rodet!

Indlæg af Thomas Man Maj 23, 2022 8:06 am

Det er rigtigt, at i Ukraine har russerne gjort mindre fremskridt: Problemet for Rusland er bare, at de har været særdeles kostbare.
Der er forskellige spådomme om, at det vil udvikle sig til én stor artilleriduel.
Både ja og nej!

Ukraine vil bruge både M777 trukken kanon og PzH2000 (155 mm på Leopard 2 chassis). De to systemer har hver sine fordele:

  • M777 er nem at bringe i stilling. Med base bleed eller rocket assisted har de en rækkevidde 50% længere end de russiske 152 mm. Hvilket vil sige, at man ikke er specielt bekymret for om russerne skyder igen. Det er faktisk kun godt, hvis de gør - for så véd man hvor de er. Den anden faktor er, at russerne er nødt til at bringe depoter af ammunition indenfor rækkevidde af M777. Den trafik til og fra de fremskudte depoter er vanskelige at skjule, hvorfor en enkelt salve ned i depotet kan tømme det meget, meget hurtigt. Der skal med andre ord ikke så forfærdelig mange skud til.
    Russerne har artilleri med længere rækkevidde; men så taler vi 203mm og kanoner af den kaliber er mere end tunge at danse rundt med.
  • PzH2000 og lignende systemer har evnen til indenfor de kritiske 30 sekunder at bringe 6-8 granater fra hvert rør til nedslag samtidigt - inden fjenden kan nå at søge dækning. Når den salve er leveret, så skifter man stilling. Da vognen også er beskyttet i nogen grad, så er det begrænset hvor bekymret man er for dels overophedning af løb og returild fra fjenden.
  • Det traditionelle russiske artilleri: Tjo.... hvis man er så åndssvag at forsøge en flodovergang, hvor det kan forudses, så bringer man ret let artilleriet i stilling. Det er så ekstremt ubegavet, at når overgangen går frygteligt galt, så forsøger man igen på noget nær samme sted at gentage tåbeligheden.
    Det har mindelser om overgangen i 2.verdenskrig over Oder, hvor Heinrici med meget få tropper holdt stillingen mod en stor russisk offensiv.

Meget er der skrevet og sagt om, at T-72 kampvognen (og dens opdaterede varianter) har det med at få tårnet til at hoppe af. Hmm... dengang T-72 blev designet, så den autolader konstruktion udmærket; men det er altså 50 år siden - og i den mellemliggende periode er panserbekæmpelsesvåbnene altså ændret/udviklet.

Men nej, jeg tror ikke, at russerne holder til et nedslidnings slag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Meget rodet.

Indlæg af Thomas Man Maj 23, 2022 9:09 am

Thomas skrev:Det er rigtigt, at i Ukraine har russerne gjort mindre fremskridt: Problemet for Rusland er bare, at de har været særdeles kostbare.
Der er forskellige spådomme om, at det vil udvikle sig til én stor artilleriduel.
Både ja og nej!

Ukraine vil bruge både M777 trukken kanon og PzH2000 (155 mm på Leopard 2 chassis). De to systemer har hver sine fordele:

  • M777 er nem at bringe i stilling. Med base bleed eller rocket assisted har de en rækkevidde 50% længere end de russiske 152 mm. Hvilket vil sige, at man ikke er specielt bekymret for om russerne skyder igen. Det er faktisk kun godt, hvis de gør - for så véd man hvor de er. Den anden faktor er, at russerne er nødt til at bringe depoter af ammunition indenfor rækkevidde af M777. Den trafik til og fra de fremskudte depoter er vanskelige at skjule, hvorfor en enkelt salve ned i depotet kan tømme det meget, meget hurtigt. Der skal med andre ord ikke så forfærdelig mange skud til.
    Russerne har artilleri med længere rækkevidde; men så taler vi 203mm og kanoner af den kaliber er mere end tunge at danse rundt med.
  • PzH2000 og lignende systemer har evnen til indenfor de kritiske 30 sekunder at bringe 6-8 granater fra hvert rør til nedslag samtidigt - inden fjenden kan nå at søge dækning. Når den salve er leveret, så skifter man stilling. Da vognen også er beskyttet i nogen grad, så er det begrænset hvor bekymret man er for dels overophedning af løb og returild fra fjenden.
  • Det traditionelle russiske artilleri: Tjo.... hvis man er så åndssvag at forsøge en flodovergang, hvor det kan forudses, så bringer man ret let artilleriet i stilling. Det er så ekstremt ubegavet, at når overgangen går frygteligt galt, så forsøger man igen på noget nær samme sted at gentage tåbeligheden.
    Det har mindelser om overgangen i 2.verdenskrig over Oder, hvor Heinrici med meget få tropper holdt stillingen mod en stor russisk offensiv.

Meget er der skrevet og sagt om, at T-72 kampvognen (og dens opdaterede varianter) har det med at få tårnet til at hoppe af. Hmm... dengang T-72 blev designet, så den autolader konstruktion udmærket; men det er altså 50 år siden - og i den mellemliggende periode er panserbekæmpelsesvåbnene altså ændret/udviklet.

Men nej, jeg tror ikke, at russerne holder til et nedslidnings slag.

Pengepolitisk sker der det, at andre valutaer end USD og EUR forsvinder - i Afrika, Sydamerika og Fjernøsten, så er de lokale valutaer intet værd. Det vil sige, at den samlede pengemængde i verden - målt i USD og EUR - forsvinder. Det gør så, at man kan udstede alle de USD og EUR, man gider. At der så er indefrosset ½ trilliard USD hjælper ikke på den generelle likviditet.

Kina sider meget tungt på - hænderne. Kineserne er ikke utilfreds med, at russerne er sanktionsbelagt; men først og fremmest ser Kina, at deres oprustning ikke er i stand til at løse deres problemer. En invasion af Taiwan? Nahh... måske ikke de næste 100 år.

Inger Støjberg har ret i, at der i dansk politik mangler en "borgerlig" leder. Søren Pape Poulsen er alt for meget i lommen på de insolvente flextumper og Danske Bank - og ingen (undtagen idioterne i Nordsjælland) gider høre på dem. Ellemann har reelt ikke nogen ambition om at blive statsminister: Ikke så længe, at han kan få sin politik igennem sammen med Socialdemokratiet - et Socialdemokrati, der er opsat på at straffe skolelærere og sundhedsvæsen så brutalt som muligt.
Alt ævlet om. at Bøssesvinet Pape kan blive statsminister: Den gider man ikke høre på i venstres bagland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Det er lidt svært, at gennemskue.

Indlæg af Thomas Fre Maj 27, 2022 1:22 am

Alle, hvem det så end er, mener, at Rusland i storoffensiv gør beskedne fremskridt i Ukraine. Det er så også forventeligt:

  • Vejret begynder at begunstige manøvrer; men... det er ikke ligefrem de store manøvrer, der bliver til noget.
  • Det forbavsende er så lidt, der sker.
  • Situationen minder om den gamle engelske avisoverskrift: "Tæt tåge - kontinentet afskåret!"
    Tjo...
  • De ukrainske militære tab kender vi ikke noget til: Ukrainerne skal nok holde kæft; men de tab er betydelige - sagen er, at de kan erstattes.
  • Putins sygdom? Måske/måske ikke; men er det væsentligt? Sandsynligheden taler for, at der bare kommer en anden idiot i hans sted. Attentat er jo en naturlig dødsårsag i Rusland - specielt på ledelsesplan.
  • Jeg så en ubekræftet melding om, at det skulle være lykkedes, at "nakke" en flok russiske generaler af modstandsbevægelse i Xepcoh. Om det er sandt? Det nytter nok ikke det store at spekulere over det, fordi det får vi nok aldrig at vide.
  • I Davos nævnte Ursula von der Leyen, at de indefrosne russiske midler vil blive brugt til genopbygning af Ukraine.
  • Det har vakt uforholdsmæssig stor opmærksomhed, at Danmark donerer de gamle Harpoon.
  • Det, der egentlig sker nu er, at man systematisk piller den russiske hær fra hinanden. De økonomiske sanktioner piller den russiske økonomi så meget fra hinanden. Det er lidt svært at se nogen eksistensberettigelse for Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty 115 officerer dømt - i Rusland.

Indlæg af Thomas Fre Maj 27, 2022 12:34 pm

Det væsentlige i dette er: Det er ikke alene generaler i den russiske hær. Det er hele kommandostrukturen, der revner.

I Danmark er problemet et noget andet: Her har FKO og værnepligtsofficerer gennem 50 år stædigt afvist at lave noget som helst militært væsentligt. Ydmyge og nedværdige værnepligtige - det kan de. Problemet med disse uduelige kompagni-chefer for værnepligtsenheder er: I hver deling er der værnepligtige, der er mere militært kompetente end officererne og befalingsmændene.

De siger ikke ret meget andet end "javel" - og de venter på en mulighed for at hævne sig. Det er ikke de værnepligtige, der brokker sig, som disse amatør-skolelærere, skal være bange for: Dem kan de terrorisere. Nej. problemet er dem. der ikke siger noget. Dem der ikke mister fatningen.

Nogle år efter, at jeg havde afsonet min værnepligt mødte jeg den tidligere næstkommanderende i værnepligtseskadrillen.
Han begyndte, at snakke - til min store undren. Jeg gennemgik roligt de kritikpunkter jeg havde. Til sidst sagde han, at han, at han i det mindste ikke havde ond vilje.
"Hvadbehar??" snerrede jeg: "Truslen var der altid: Hvis i ikke makker ret, "dann haben wir andere Metoden."
Han rejste sig op og gik.

Det jeg den dag i dag - 40 år efter - ikke fatter: Hvordan kunne det stupide kvaj tro, at jeg havde noget som helst .... jeg véd ikke hvad...
Der eksisterer en omfattende brevveksling (med mindre koncentationslejr-personalet har brændt det) med Flyvestationen, værnepligtsnævnet o.s.v. Den brevveksling må have været tåben bekendt - eller burde have været....

Som sir Humpfrey sagde: "The Official Secrets Act is not for the protection of secrets. It is for the protection of officials."
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Offensiven i Donbas.

Indlæg af Thomas Fre Maj 27, 2022 1:00 pm

Måske er formålet ikke så meget at erobre noget, som det er spørgsmålet om at undgå at blive løbet over ende i tilbagetrækningen.
Svært at vide. Men det er afgjort forkølede forsøg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Dansk regering blander sig i sag mod Orban i Ungarn.

Indlæg af Thomas Tirs Mar 28, 2023 4:05 pm

Ethvert påskud kan bruges.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Ukraine Rusland.

Indlæg af Thomas Ons Mar 29, 2023 10:43 pm

Hvad sker der? Det er godt nok svært at sige; men der er ikke udsigt til nogen forhandlingsløsning.

Ukraine har ikke givet nogen indikation på, at man ikke går efter Krim som det første. Tvært imod. Problemet opstår måske? Hvad hvis fronten mod Bakhmut kollapser? Det er som ved Kharkiev, hi vor russerne havde tyndet så voldsomt ud, at der reelt ikke var en forsvarslinje - og tropperne havde ikke positioner at falde tilbage til.

Til gengæld er der meget lille sandsynlighed for, at Rusland kommer tilbage som en stormagt. Prisen på olie er i nærheden af 70 USD, samtidig har Rusland slidt hæren op - og den kan næppe genopbygges - det tillader demografien ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Hmm.... en over næbbet til Schweizerne.

Indlæg af Thomas Ons Mar 29, 2023 10:54 pm

Thomas skrev:Hvad sker der? Det er godt nok svært at sige; men der er ikke udsigt til nogen forhandlingsløsning.

Ukraine har ikke givet nogen indikation på, at man ikke går efter Krim som det første. Tvært imod. Problemet opstår måske? Hvad hvis fronten mod Bakhmut kollapser? Det er som ved Kharkiev, hi vor russerne havde tyndet så voldsomt ud, at der reelt ikke var en forsvarslinje - og tropperne havde ikke positioner at falde tilbage til.

Til gengæld er der meget lille sandsynlighed for, at Rusland kommer tilbage som en stormagt. Prisen på olie er i nærheden af 70 USD, samtidig har Rusland slidt hæren op - og den kan næppe genopbygges - det tillader demografien ikke.

Schweizisk panserkøre anskaffet af Danmark set i Ukraine.

Nu er Danmark en god kunde både hos MOWAG og Oerlikon, så mon ikke Schweiz overvejer sin principper.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? - Page 5 Empty Sv: Hvad er det, der sker?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 5 af 5 Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum