Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad er det, der sker?

Go down

Hvad er det, der sker? Empty Hvad er det, der sker?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 25, 2023 9:20 am

En tråd til spekulationer:
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Hvad med de 6 russiske ubåde?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 25, 2023 10:26 am

I oktober sejlede 6 russiske ubåde fra det arktiske.

Det er en begivenhed, der med sikkerhed har skabt opmærksomhed. En sådan samtidig udsejling er et faresignal, som er blevet taget alvorligt.
Der er næppe nogen tvivl om, at hver enkelt ubåd har fået klistret en Los Angeles-klasse på sig - og den har vel at mærke intens for disse ubådes privatliv.

Her er den gamle presse omtale.at n

Det viser sig nok, at der er tale om forlægning af ubådene til Vladivostok - Simpelt hen fordi de ikke kan komme i havn andet steds. Tyrkiet har lukket Bosperus og Latakya er særdeles uklogt, fordi USA har allerede smasket de faciliteter.

Pointen er, at nu er der gået et halvt år. Det betyder, at polonium tændsatsen til atomvåbnene har så rigeligt passeret sidste salgsdato. Problemet er: Hvor er de NU?

Det giver også en anden tone på billedet af, at Lavrov nu i en måned er ordstyrer i FN's sikkerhedsråd - men man har nægtet hans hold indrejsetilladelse. Det er en forbindelse, jeg ikke har set andet steds. At jeg er original, betyder ikke nødvendigvis, at jeg har ret. Det må læseren gøre op med sig selv.

Konsekvensen af udsejlingen af de ubåde har været en massiv ekstra støtte til Ukraine. Det får endvidere den konsekvens, at Nato indleder en massiv oprustning - og Finland kom med i Nato - Så er Skt. Petersborg også lukket.
Det angiver også, at hvis man anvendte et "lille" taktisk atomvåben i Ukraine - hvad svinene godt kunne finde på, så ville man sænke de ubåde - på meget dybt vand i Stillehavet.

Russerne burde betænke (og det er ikke bare Putin), at rasler man med sablen, så skal man passe på ikke at snuble i den.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty De 100 Leopard 1?

Indlæg af Thomas Tirs Apr 25, 2023 7:04 pm

De danske donationer til Ukraine svarer nogenlunde til den bøde som Danske Bank skal betale for sin pengevask af snavsede russiske penge. Det er lidt forvirrende, fordi det i international sammenhæng opgøres i USD. Dertil kommer at Flensburg Fahrzeugbau Gesellschaft skal betales for huslejen og opgraderingen. En ting er sikkert: Krauss-Maffei får så lidt som overhovedet mulig (og har den fordel, at FFG ligger i Olaf Scholz valgkreds... skam få den, der tænker ilde derom).

Men det kunne jo være, at Danske Banks fortjeneste på deres russiske kriminalitet bliver beslaglagt og anvendt til at slå russere ihjel. Om tanken er blevet gjort? Jeg véd det ikke - men den er så herlig perfid og nærliggende. Det bliver ikke skatteyderne, der kommer til at betale. Det bliver bankerne og flextumperne.

Det jeg så spekulerer på er: Vil man, nu man er i gang, fortsætte med en 50 stk. af Leopard 1A5-DK, så man kan stille med en svær bataljon ekstra - som Ukraine ser ud i dag, så er de RIGELIGT gode nok. Desuden er der tale om, at de danske Leopard er med svejset tårn og har fået en ny motor - motorskift på en Leopard 1 er ganske enkel - man løfter hele powerpack ud og plopper en ny ind. Så kører man omskiftningsmotoren tilbage, hvor man kan reparere den i ro og mag med det rigtige værktøj.

En sidebemærkning til dette er minerydningsvarianten af Leopard 1

  1. Biber AVLB 10 Germany 230 Leopard 1A5DK originally purchased. Retired and replaced with Leopard 2. 100 Leopard 1A5DK sold to FFG in Germany. Biber AVLB still operated. Spare tanks converted into Wisent support vehicles. On 11 April Troels Lund Poulsen, Denmark's Acting Defence Minister, said that Denmark hopes to provide Ukraine with "about 100" Leopard 1A5 tanks "before summer" These A5 versions have night vision and digital fire control.[57]
  2. Wisent 1 ARV 10 West Germany .
  3. Wisent 1 AEV 6 West Germany .
  4. Wisent 1 MC 10 Germany Denmark Denmark was the first country to receive the mine clearing variant of the Wisent 1, developed by FFG.


Det skal bemærkes, at Leo1 i sin tid nedprioriterede pansringen for at få bevægeligheden og ildkraften. Den kan ramme ud til 2-3.000 meter, hvor de russiske kampvogne har problemer ud over 1500 m. Der var tale om et bevidst valg.
På denne baggrund er de nedsættende bemærkninger fra en (snart pensioneret?) major i Forsvarsakademiet decideret - ikke bare uvidende og stupide - de er direkte idiotiske.

Specielt Wisent 1 MC varianten vil der blive rigeligt brug for i Ukraine. Jeg vil slet ikke blive overrasket, hvis det ukrainske hovedangreb sættes ind med minerydningskompagnier i spidsen. Leopard 2 lige bag ved og Leo1 på hver side, der udvider gennembruddet til begge sider.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty En anden ting, jeg ikke forstår er Jakob Ellemanns "sygdom".

Indlæg af Thomas Ons Apr 26, 2023 2:14 am

Havde det været et reelt helbredsproblem alene, så var han enten død eller rask nu.

Jeg ser die "Strafversetzung" af hans søster til Nordisk Råd.

Ligeledes er rygterne om Mette Frederiksens kandidatur til at være Nato-generalsekretær et klart forsøg på at forgifte brøndene, så hun kan blive fjernet - og dertil kommer at hun så ikke kan være statsmedister i Danmark.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Handelssanktionerne mod Rusland.

Indlæg af Thomas Fre Apr 28, 2023 2:51 am

USA kan ikke klare handelssanktionerne uden EU.

Man fjerner operativt Putins vitale organ: Tegnebogen.

Hvis ellers de nævnte tal er rigtige - og her er jeg bestemt ikke sikker.

At Belgien skulle have frosset 250 mia. USD af russiske aktiver betyder at Belgien alene har smasket 5 gange det, USA har lagt sin klamme hånd på.
Dvs. den økonomiske side af isolationen af Rusland har brug for EU, fordi samhandlen med USA er - i sammenhængen - småpenge.

Det betyder desuden, at Ruslands valutamanipulationer angriber USD - fordi de fleste råvarer handles i USD. Russerne kan så prøve at modtage kinesiske matador-penge som betaling for deres olie. Hvilket de naturligvis ikke gør.

Her bør man betænke at bøderne til Danske Bank for deres svinerier er nogenlunde det beløb, man donerer til Ukraine - genforsyningen af materiel vil give nogle pæne ordrer til de lande, der har været behjælpelige: Her tænker jeg på Tjekkiet og Slovakiet. Derfor tror jeg på, at CAESAR afløses af Zuzana-2. Kanonen på CAESAR er såmænd god nok; men resten? Hmmm....

Derfor tror jeg også at værftet i Danzig får en ordre på en serie Huitfeldt'er.

Palle Lauring sagde engang, at Danmark er en brugsforening - noget er der om det! Hvad koster det skatteyderne? Ikke noget - Danske Bank betaler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Hvor bliver kontraoffensiven fra Ukraine af?

Indlæg af Thomas Fre Apr 28, 2023 2:09 pm

Det er svært at sige, fordi et russisk sammenbrud er en mulighed flere steder. Vi ser jo, hvordan russerne er begyndt at slås indbyrdes i Bakhmut. FSB's Rosguardia vil plaffe dem ned, der flygter.

På den anden side former Ukraine slagmarken med angreb på depoter og baser. Der er samlet 9 brigader med moderne våben. Problemet er, at hvis fronten bryder sammen to steder, så er spørgsmålet hvor man skal slå til.

Et af prblemerne er, at Rusland slet ikke har rationaliseret og kører på en teknologi fra 1960'erne. Den russiske olieindustri er fantastisk ineffektiv. Ikke at Saudi og Venezuela er meget bedre. Der er ikke mangel på olie - altså når efterspørgslen fra Kina bryder sammen. Kina hverken kan eller vil betale for olien eller fødevarerne fra Rusland.
Putler har forsøgt at få våben og ammunition fra Kina, som er kvalitetsmæssigt endnu ringere end de russiske. Problemet opstår, når man skal finde ud af hvor mange tønder olie en forældet kampvogn skal koste.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Ukraine bryder ikke igennem fronten:

Indlæg af Thomas Tors Maj 11, 2023 6:13 am

De ruller den op.
Hvis man har en lang række, så har den fløjmand fornøjelsen at møde hele fjendens styrke: Man går ikke gennem fjendens front; men går langs fronten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Hmmm....

Indlæg af Thomas Fre Maj 19, 2023 2:49 am

Ingeniør-tropper.

Der er et generelt problem i det, at broerne er sprængt og terræn er kun passabelt få måneder om året.

Der er det problem med ingeniør-tropper, at de har noget afsindigt dyrt materiel. Materiel med begrænset anvendelighed. Det man skal gøre er at bruge regimentel struktur på ingeniør siden: Dvs. tildele ingeniører til de operative enheder for en given opgave, hvorefter de skal tages fra dem, fordi panserfolket ikke gider have noget med dem at gøre, når der er slået hul - og så får de lov til at blive, hvor de er.

Ingeniører skal tildeles på armekorps niveau - hvorefter de skal omfordeles til et andet armekorps, der forbereder næste opgave.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty En af de bedre analyser af tallene.

Indlæg af Thomas Fre Maj 19, 2023 3:21 am

Har en rimelig opfattelse af, hvordan tallene opgøres.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Den norske flåde holder fast.

Indlæg af Thomas Man Jun 05, 2023 8:35 am

Det forklarer hvorfor:

  1. Mette Frederiksen holder sin kæft og ser mystisk ud.
  2. Udenrigsminister Lars Løkke er på Færøerne.

Nu begynder det at hænge sammen, at Grønland, Island og Færøerne hænger sammen med Norge. Det er "Hullet i Atlanten", der skal lukkes. Forbindelsen mellem den russiske Arkitiske Flåde og Østersø Flåden skal brydes - på samme måde som Sortehavsflåden bliver hjemløs. Den russiske flåde kan tage til Vladivostok og lave INGENTING dér.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Russerne har sprængt dæmning over Dniepr.

Indlæg af Thomas Ons Jun 07, 2023 1:03 am

Kan ikke siges at være overraskende. Samtidig evakueres civile russere fra Krim.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Sv: Hvad er det, der sker?

Indlæg af Thomas Ons Jun 07, 2023 1:30 am

Thomas skrev:Kan ikke siges at være overraskende. Samtidig evakueres civile russere fra Krim.

jeg har også bemærket udnævnelsen af Jette Albinus til generalmajor - og divisionschef. Samtidig er en generalmajor sendt til USA som militærattache.

Hvad sker?? Det er jeg ikke klar over; men det er mærkeligt. Samtidig har vi den største Nato flådeøvelse i Baltikum i mange herrens år.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Analyse af sprængningen

Indlæg af Thomas Ons Jun 07, 2023 9:10 am

Thomas skrev:Kan ikke siges at være overraskende. Samtidig evakueres civile russere fra Krim.

Hmm.... formentlig har russerne - endnu en gang - skudt sig selv i klumpfødderne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Stornritannien og Ukraine.

Indlæg af Thomas Man Aug 07, 2023 2:33 am

Obducerer det russiske materiel.

Af speciel (dansk) interesse kan nævnes:

  • Det er en gammel britisk tradition at lave hurtige modificationer. Under Falklandskrigen klampede man luft til luft missiler på Nimrod maritime patruljefly - først noget der kunne have holdt en bro - senere modificeret til noget mere elegant.
  • Det er formentlig også derfor man leverede nogle Storm Shadow missiler - når nu ukrainerne er så elskværdige at sænke russiske krigsskibe, så kan de lige så godt få det lager, man havde reserveret til det specifikke formål.
  • Jeg heftede mig ved at Porton Down blev nævnt som generelt forskningsområde. Jeg noterede mig også, at det var HER Novichok giften blev anvendt mod afhopperen Skripal. Der er altså mere ved Porton Down end forsknning i ABC-våben.
  • Ikke overraskende holder man møder med Estland, Sverrig og Holland. Her spekulerer jeg på, hvorfor Danmark ikke deltager i den klub. Endnu en indikation af, at Forsvarskommandoen er inficeret med landsforrædere.
  • Det støtter min formodning om, at Danmark vil anskaffe Typhoon og få de overflødige Hercules til en rimelig pris - inclusiv reservedelslageret.
  • England er det eneste land, der har omfattende historisk erfaring med dronekrigsførelse fra V1 angrebene i 2.verdenskrig. Man glemmer ofte, at luftværnsartilleriet nedskød en betydelig del af V1 inden de kunne anrette skade.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er det, der sker? Empty Sv: Hvad er det, der sker?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum