Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gad vide

2 deltagere

Go down

Gad vide  Empty Gad vide

Indlæg af klogeaage 35 Fre Apr 10, 2020 8:01 pm

om verden bliver en hel del anderledes når influenzaen har lagt sig ?!?
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Tjaaa....

Indlæg af Thomas Lør Apr 11, 2020 12:22 am

klogeaage 35 skrev:om verden bliver en hel del anderledes når influenzaen har lagt sig ?!?

Noget vil ændre sig! Men nok mest i pressens og politikernes virkelighedsopfattelse.
Man af de planer, der forlængede horisonten med brædder og fremskrev skråt op i luften. Der bliver den realiserede virkelighed en hel del mere beskeden.

Man skal også være forsigtig med at overvurdere Corona's betydning: Vi har fået påpeget nogle alvorlige mangler i vores civilforsvar (som nogle af os godt har været klar over; men den med at sige: "Det fortalte jeg for 30 år siden!" - den virker ikke). Når man virkelig kan blive så hyrsterisk for så lidt, så er der noget, der skal rettes. Corona er så nok så meget et symptom på, at Kina går op i limningen.

Der kommer en tilbageflytning af arbejdspladser til Europa og USA, fordi produktionen bliver mere interessant, når energien bliver billigere. Det bliver ikke de arbejdspladser, der flyttede og det bliver ikke så mange som dem, der flyttede væk.

Men sammenligner man reaktionsmønstret i Danmark, så er det langt mere afdæmpet og besindigt end i andre lande. Danmark har så en uhyggelig stærk økonomi, så vi er nok dem i verden, der har mest at stå imod med. Det vil i sig selv betyde en relativt styrket position. Det vil ikke manifestere sig fra den ene dag til den næste.

Det andet, der vil ske, er at Rusland vil synke endnu mere i grus - de har atomvåben; men det har man i vidt omfang taget højde for. Reelt har USA vendt sig mod et - for dem - vænsentligt større sikkerhedsproblem i Stillehavet.

Den meget lave rente vil gøre mange (bare det ikke bliver for mange) offentlige anlægsarbejder interessante. Det vil betyde en rationalisering på sigt. Rationaliseringer har det med at komme hele tiden drypvis.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Det har undgået de flestes opmærksomhed?

Indlæg af Thomas Lør Apr 11, 2020 10:19 am

Det, der blev lagt til rette under Lars Løkke under Obama lader til at falde på plads. Der er tilsyneladende kommet en Nordatlantisk alliance indeni Nato Alliancen. Den omfatter Holland, Danmark, Norge, Island, Grønland og Canada (?). Ikke nok med at den tjener disse landes nationale interesser; men den tjener også det øvrige Nato's interesser.

Samtidig er der en Østersø-alliance med Danmark, Sverrig, Finland, de Baltiske Lande og Polen. Denne alliance går på tværs af historiske skillelinjer. Den er ikke så langt som den Nordatlantiske; men den startede tidligere og begynder at hænge rimeligt sammen.

Man kan naturligvis ryste på hovedet af postulated; men den har faktisk allerede haft konkrete udtryk. Her tænker jeg på Danmarks og Islands afvisning af Trumps barnagtige forsøg på at købe Grønland. Mette Frederiksens næsvise vinken Trump af vejen som en irriterende flue. Er bare en indikation. Prisreduktionen på F-35 er en anden. "Ambassadissen" Clara Sands var der jo ingen, der tog højtideligt!

Trumps indflydelse er nærmest ikke eksisterende.

Den Russiske flåde er vel nærmest ophørt med at eksistere - som en faktor i hvert fald.

Som sådan er jeg ikke nervøs for Danmark - jo, hvis man skal tage en gang forårssnue som en verdensomspændende katastrofe - hvilket, jeg ikke agter at gøre (uden at grine i skægget). Det er lidt som Danmark under besættelsen, hvor vi - mildest talt - slap igennem lettest af alle - og kun i sidste øjeblik erkendte de allierede, at vi nok hellere (i de allieredes egen vitale interesse) måtte anerkendes som krigsførende på deres side.

Det, der sker for tiden er, at man finder ud af, at man så udmærket godt kan leve uden bankerne: Reelt er vi gået over til, at bankerne kun administrerer dankort-transaktioner. Stump for stump pilles forretningsområder fra bankerne. Denne gang er det erhvervsudlånet og likviditeten, som kører udenom.
Læg mærke til, at denne gang er der ikke tale om, at staten skal garantere for bankerne!
Bankerne har levet efter devisen: "Det hjul, der piber får smørelsen." Hertil er så at bemærke:"..... eller bliver skiftet ud?"
Valutaen betyder: INGENTING!
Man har jo omdannet Nationalbanken til et vekselkontor, hvor bankerne kortidslåner de USD og EUR, som de nu har brug for - mod naturligvis at betale tilbage i samme mønt. Der er ingen grund til at russerne skal veksle USD til kroner og derefter kroner til EUR - eller omvendt. Det bedste er, at man har tilsyneladende fået Norge og Sverrig med på idéen. Det er så noget, der betyder, at Nationalbanken og Lars Rohde er langt mere central og magtfuld og begynder at ligne noget der er på linje med Bundesbank - samtidig er norske og svenske kroner reduceret til en monetær status som spillemønterne i Tivoli.

Læg mærke til at Danmark står for langt den største låneramme af de 3 lande. Derfor vil Danske Bank og Nordea afvikle handler via Nationalbanken. Det vil så også betyde, at 1/4 2052 obligationen nok skal blive "populær" Danske Bank og Nordea bliver tvunget til at ligge med betydelige mængder af den obligation, som er det nærmeste, man umiddelbart kommer at låne penge uden nogen sinde at skulle betale dem tilbage. 2052 er formentlig den obligation, som skal bruges til pant for lån i USD og EUR.
Hvorfor får Nationalbanken den stilling? Jooohh.... Norges mellemværender må hovedsagligt være i USD og Sverrigs i EUR. Danmarks er generelt i EUR; men USD er ikke nogen lille mønt (hvilket normalt ses af valutafordelingen i valutareserven).
Sagen er, at Danske Bank og Nordea (Swedbank, SEB, Handelsbanken) vil have positioner i de respektive valutaer, som man så bankinternt vil cleare - og dermed reducere behovet for likvider! Det er kun ubalancerne som skal cleares ved Nationalbankens mellemkomst.

Læg mærke til, at dankortet virker - hvilket det ikke gjorde for et par år siden: Nationalbanken har taget et fast greb om mønten. Et greb som hverken Sverrig eller Norge kan gøre noget ved. Den fælles nordiske mønt er som sådan blevet til danske kroner - jeg formoder, at også Norges Bank og Riksbanken vil tage 2052 obligationer som pant.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Det næste spørgsmål er: Hvorfor åbner vi ikke yderligere?

Indlæg af Thomas Lør Apr 11, 2020 10:26 am

Jeg tror helt enkelt, der er andre lande i Europa, der har værre problemer - USA har det helt sikkert; fordi de har så elendig en offentlig forvaltning. Mange steder klarer man sig i USA på statsniveau; men en overordnet koordinering mangler. På det punkt virker USA som land en smule ringere end EU - og EU trænger sandt for dyden til at stramme ballerne.

Jo længere børn bliver holdt fra "indlæring" i skolen jo bedre, fordi man dermed slipper for at pille nonsens ud af knolden senere på de unge mennesker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Sv: Gad vide

Indlæg af klogeaage 35 Lør Apr 11, 2020 6:16 pm

Den er jeg helt med på ang Politikere og Pressen nye verden ,tænkte mere på det enkelte individs forskrækkelse af influenzaen (ikke mindst håndteringen af samme ), gør at mennesket på tværs af grænseskel ,  ændrer adfærd og dermed sænker/forhindrer den fremtidige økonomiske udvikling som vi har set udøvet mange generationer bagud i tiden  
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Jeg tvivler stærkt.

Indlæg af Thomas Lør Apr 11, 2020 9:08 pm

klogeaage 35 skrev:Den er jeg helt med på ang Politikere og Pressen nye verden ,tænkte mere på det enkelte individs forskrækkelse af influenzaen (ikke mindst håndteringen af samme ), gør at mennesket på tværs af grænseskel ,  ændrer adfærd og dermed sænker/forhindrer den fremtidige økonomiske udvikling som vi har set udøvet mange generationer bagud i tiden  

Nej, det, der kommer til at ske er at bankerne bliver væsentligt beskåret og dermed kommer forbrugernes finansielle adfærd til at ændres - her kan man ikke sammenligne med 1930'erne. Dernæst kommer energi til at blive meget billigere og biler og benzin mister dermed noget af sin effekt som skattegrundlag.

Men ellers? Næppe det store.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Politik

Indlæg af Thomas Lør Apr 11, 2020 11:05 pm

Jeg tror, at det nu går op for vælgerne, at yderfløjene ikke kan bruges til noget.

Det er jo patetisk med LA og Nye Brogerlige - ligeledes SF/Enhedslisten. SF/Enhedslisten skal nok holde fast i deres vælgere.

Jeg tror det næste valg vinder Venstre formentlig - af den simple grund, at de små højrefløjspartier ikke kan overbevise nogen om, at de kan forhindre noget som helst. Konservative og Dansk Folkeparti forbliver i Folketinget; men Venstre vil så danne en mindretalsregering. Problemet er, at der bliver et betydeligt stemmespild, hvilket betyder at resultatet er uforudsigeligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Sv: Gad vide

Indlæg af klogeaage 35 Lør Apr 11, 2020 11:35 pm

Thomas skrev:Jeg tror, at det nu går op for vælgerne, at yderfløjene ikke kan bruges til noget.

Det er jo patetisk med LA og Nye Brogerlige - ligeledes SF/Enhedslisten. SF/Enhedslisten skal nok holde fast i deres vælgere.

Jeg tror det næste valg vinder Venstre formentlig - af den simple grund, at de små højrefløjspartier ikke kan overbevise nogen om, at de kan forhindre noget som helst. Konservative og Dansk Folkeparti forbliver i Folketinget; men Venstre vil så danne en mindretalsregering. Problemet er, at der bliver et betydeligt stemmespild, hvilket betyder at resultatet er uforudsigeligt.

Venstre kan ryge i totterne på hinanden, hvad øjeblik det skal være, med en LLR gående frit uden tøjler
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Sv: Gad vide

Indlæg af Thomas Søn Apr 12, 2020 9:03 am

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Jeg tror, at det nu går op for vælgerne, at yderfløjene ikke kan bruges til noget.

Det er jo patetisk med LA og Nye Brogerlige - ligeledes SF/Enhedslisten. SF/Enhedslisten skal nok holde fast i deres vælgere.

Jeg tror det næste valg vinder Venstre formentlig - af den simple grund, at de små højrefløjspartier ikke kan overbevise nogen om, at de kan forhindre noget som helst. Konservative og Dansk Folkeparti forbliver i Folketinget; men Venstre vil så danne en mindretalsregering. Problemet er, at der bliver et betydeligt stemmespild, hvilket betyder at resultatet er uforudsigeligt.

Venstre kan ryge i totterne på hinanden, hvad øjeblik det skal være, med en LLR gående frit uden tøjler

Det tror jeg ikke! Lars Løkke laver INTET uovervejet.

Nej, det er noget andet. Det er at Venstre ikke spiller med på den med de skiftende flertal. SF/Enhedslisten skal ikke have lov til at overleve uskadt.
Jakob Ellemann er da godt klar over, hvad der foregår: Du skal være klar over, at Lars Løkke har set PET's undersøgelse af alle tænkelige ministerkandidater.
Det er jo derfor "bøssebanden" bliver pillet fra hinanden i øjeblikket.
Problemet er, at Mette Frederiksen ikke er brutal nok overfor skolelærerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gad vide  Empty Sv: Gad vide

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum