Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gad vide......

Go down

Gad vide...... Empty Gad vide......

Indlæg af Thomas Lør Dec 17, 2011 9:31 am

Bernstein har jo lavet "nye instrumenter" for at kunne nødforstrække bankerne og pr. 25/11 holdt Nationalbanken op med at angive renter på 3 mdr. sikrede kreditter. Jeg har været inde på, at de nok ikke laves mere. Hvorfor?
Er der ikke mere at stille som sikkerhed?

I slutningen af september annoncerer Peter Straarup, at han går så snart en efterfølger er fundet. Er det ikke det tætteste vi kommer begrebet: "På røv og albuer." Hvorfor denne pludselige annoncering, som ikke har medført en afklaring - endnu?

renter


Jeg har tidligere været inde på at de voldsomme udsving i den 5 årige statsobligation i juli og august må skyldes massive nødsalg. Der kan så - hos nogen med pengetrang - ikke være tvivl om, at de mangler kontanter. Hvis de nu har solgt statsobligationerne i juli og august, ja: Så kan de jo ikke lægges som sikkerhed, hvis man optager en kort kredit senere.

Ud mod slutningen af oktober stiger den sikrede 3 mdr. rente voldsomt - det gør dag til dag og den usikrede sgu også.

Der skulle vel aldrig være nogen, der har optaget sikrede 3 mdr. kreditter - uden noget at lægge som sikkerhed?
En anden variant er at de samme obligationer er blevet lagt som sikkerhed - p.gr.a. en beklagelig bogholderimæssig fejl - for mere end ét lån?

Jeg ved det ikke; men som Inspector Frost, så har jeg en inderlig modvilje mod sammentræf af tilsyneladende uforbundne begivenheder og stærkt uheldige forhold: Specielt når de ikke alene mødes; men holder konference!

Aprospos konferencer: Jeg kan ikke glemme Onkels Nils - ikke henkastede; men udkylede bemærkning:
Pengeinstitutterne skal selvfølgelig foretage den fornødne kreditvurdering af projekterne, men det er ikke god kreditvurdering, hvis en sådan foretages en bloc og ikke individuelt. Jeg tror, at I skal være opmærksomme på, at hvis der udvikler sig en generel kreditklemme, kan det afføde løsninger, som ikke nødvendigvis vil være i jeres langsigtede interesse.
På Finansrådets årsmøde den 5/12 - 2011.
Der er ikke tale om en vrissen; men en hvæsen.

Hvad har rentesænkningerne givet? Ikke en skid.
Åbningen af udlånskassen for bankerne med sikkerhed i "gode" udlån? Ja det har da ikke medført et stop af kapitaltilstrømning så vidt man kan forstå på pressen.

Tja, man tænker jo sit - ja, altså dem af os der kan tænke.

A disturbance in the Force, I do feel. Deathstar breaking up???
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34065
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum