Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad gør man med de penge bøderne til bankerne indbringer?

Go down

Hvad gør man med de penge bøderne til bankerne indbringer? Empty Hvad gør man med de penge bøderne til bankerne indbringer?

Indlæg af Thomas Tors Jun 21, 2018 2:48 pm

Der er ikke nogen tvivl om, at den gevinst, som bankerne har haft ved at begå kriminalitet, den skal konfiskeres. Ellers vil de penge jo gå til at dække tab - eller blive udbetalt til aktionærerne - som dermed på et eller andet plan ville profittere på, at der er investeret i en kriminel organisation.
Det berører så ikke den omstændighed, at direktionen i Danske Bank over en kam er kriminel og bør straffes (efter min mening med offentlig henrettelse under tortur; men den fornøjelse får jeg nu nok ikke - sådan er verden så røvkedelig).

At pumpe de penge ud i forbrug til nogen, der allerede har brugt for meget og købt huse til vanvittige priser? Pladder: Vi har fuld beskæftigelse og lønforhøjelserne til offentligt ansatte skal jo findes ved bortrationalisering af uduelige og dovne nokkefår - der ikke har bestilt andet end at gå i vejen i 30 år. Så det er jo ikke vejen frem.

Som jeg husker tallet i hovedet, så skal Danske Bank bløde 1½ mia. kr. Det svarer temmelig præcist til hvad anskaffelsen af 6 Spartan fra den italienske fabrikant beløber sig til. Hvis så amerikanerne finder ud af, at de gør sig så grusomt til grin og så forærer os en eskadrille til - tjo, vi skal såmænd nok finde parkeringsplads til så forholdsvis små fly. Det koster så lidt i læskure til dem; men ikke noget seriøst.
Vedligeholdelsesomkostningerne er proportionale med driftstimerne, så man kan få konverteret overarbejdstimer til faste ansættelser ved, at de har periodiske opgaver med vedligehold. At de civilt ansatte lige skal have et kursus i hvad, der er for og bag på et gevær, det er småting.

Der kommer lidt flere driftstimer; men ikke noget, der ryster verdensordenen. I det omfang, man kan afløse flyvning med Hercules, så sparer man også lidt dér. Alt andet lige vil et to motores fly koste mindre pr. driftstime end et fire motores. Det koster ikke noget i reservedele, for militære transportfly flyver - for praktiske formål - ikke.
Brandbiler er også altid flot vedligeholdt. Af ældre køretøjer på museer, så er der næsten altid en flot gammel brandbil.

Det er noget man har brugt længe, fordi uddannelsesaktiviteten kan ikke i sig selv berettige T-17. Der er nogle rutinetimer, som stabsofficerer skal have for at holde på licensen - dem kan man lige så godt få aftjent billigst muligt. Tilsvarende har man stadigvæk de Fennec helikoptere, en Merlin er ikke billig i drift, så man tager sandsynligvis den vedligeholdelsesflyvning, man kan, på noget, der er ikke så lidt billigere.

Alt taget i betragtning, så kommer Putin til at betale for de transportmaskiner. Det er der også en vis poetisk retfærdighed i.
Alt for at gøre Putin så stiktosset, at banksvinet bliver klynget op i sommerhuset. Jeg slår såmænd ikke nogen ihjel - det gør folk ganske af sig selv. Jeg kunne så være så perfid, at Putin blev tilstrækkelig ydmyget til, at han var idioterne behjælpelig med det praktiske.

Hvordan Stoltenberg så jonglerer de tal på plads i regnearket - det aner jeg ikke (der er visse ting, man ikke spørge for nøje ind til). At tyskerne så også godt kunne stille med en eskadrille Atlas (som er et udmærket fly - personellet kunne bruge noget mere rutine; men ellers...). At Tyskland så har brug for en afløser også til Transall, det er noget andet: Igen ud fra en betragtning om, at det er en voldsom svend at sende i byen efter 3 cigarer og en flaske cognac.

Det spændende er imidlertid om man fra fransk/tysk hold vil indkøbe de 20 Globemaster, som Qatar, de Forenede Arabiske Emirater og Kuweit med sikkerhed ALDRIG får noget at bruge til - og betale med Taifun og Rafale. Om de virker, det er sådan set ligegyldigt, for de kommer ikke op at flyve - ret meget - alligevel; men der er argumenter for en udskiftning af flyparken dér - for så vidt som der (som udgangspunkt) nogensinde har været det.

Se det vil for alvor få Stoltenberg til at se mystisk ud i hovedet. Jeg ville lade Mogherini forklare ham det - hun kan altid få ham til at grine.

Der er så også en fornuftig militær begrundelse for disse Spartan. Nemlig den: Det skal nok passe, at vi vil skulle holde 5-6 kampgrupper á 1000 mand forsynet med ammunition og reservedele - hvor vi ikke umiddelbart kan komme til dem ad søvejen. De kan i nød og bekneb have brug for 10 tons om dagen af ting og sager, der ikke umiddelbart kan fremskaffes ved lokal foranstaltning.

Desuden vil et køb af Spartan nok skaffe en forståelse for, at vi får tålelige forhold på Signorella og Gioia de Colle (Taranto?).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum