Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rusland og Iran.

Go down

Rusland og Iran. Empty Rusland og Iran.

Indlæg af Thomas Man Sep 12, 2016 8:23 am

Jeg havde undret mig over, at Rusland var behjælpelig med at få Iran til at indgå i den atomaftale med USA.

Der har også været meget larm i USA omkring atomaftalen med Iran - og at man har overleveret (1,4 mia. USD i kontanter til håndklædehovederne - så vidt jeg husker tallet).

Jeg tror - og det må forblive en trossag, da jeg ikke er i den kreds, der indvies i alle de luskede politiske handler - at følgende er sket.

Iran har købt - og oven i købet fået leveret - russiske luftværnsmissiler (og den slags er ikke billige); men det kan godt passe med prisen. Russerne vil i dag have penge for deres våbeneksport - ment: Kolde kontanter - og det bliver det, for det, der skete var, at det VAR i kontanter!

Nu er kommunisterne i Rusland i alvorlig forlegenhed, hvad angår penge - altså rigtige penge - ikke Putins matadorpenge.

Derfor har Rusland insisteret på betaling, selvom Iran er sanktionsbelagt som Rusland og dermed er i samme situation som Rusland - hulk, hulk.
Så har russerne refereret iranerne til at søge en forståelse med USA, så de kunne få frigjort nok midler til at betale russerne.
Det har ayatolla'erne så måttet - tænderskærende - gøre.

De midler kommer ikke i cirkulation - de ryger direkte i den Russiske valutareserve, hvilket formentlig også er én af årsagerne til, at olieprisen ikke er faldet.

Så opstår der det lille problem, at så forsvinder disse Iskander-missiler ikke fra Østersøen og andre steder, fordi Iranerne ville have disse missiler, hvorfor pengetrangen er blev så påtrængende - og som russerne (i egen interesse) ville sørge for IKKE virkede.

Sagen er jo, at Iran er ikke i stand til at fremstille atomvåben, der virker - var de det, så havde vi hørt om det for længe siden.

Jeg har kikket på nogle af de billeder, der har været af Sagen er jo, at Iran er ikke i stand til at fremstille atomvåben, der virker - var de det, så havde vi hørt om det for længe siden. "nye iranske jagere", hvor iranske generaler har stået og kikket meget alvorligt på det, som er blevet lavet i husflid på aftenkursus. De kan ikke noget. De har kunnet holde gamle F-14 Tomcat flyvende i lang tid; men alt har jo en ende - og da USA har taget dem ud af tjeneste for åhh... 10 år siden - og så vidt Wikipedia oplyser, så er der kun 11 tilbage i mølpose.

Der er den lille detalje, at de TF-30 motorer, som F-14A var udstyret med (den model iranerne har) er udgået af brug. Ellers var det F-111 og A-7, der brugte motoren, der aldrig var særlig god. Sagen er så, at den er egentlig en bombermotor - foruden den i grundkonstruktion var gammel. Den havde en trykstigning på 40% pr. kompressorstade, hvor J79 (som sad i Phantom og Starfighter - nogenlunde samme alder) havde 20% pr. stade.
En bombermotor vil som udgangspunkt være "hårdere pumpet" end en jagermotor. Problemet er, at jo højere trykstigningen er pr. stade, jo mere kritisk bliver motoren med kvaliteten af lufttilførslen (der må ikke være turbulens eller lignende).
Det problem blev så klaret i F-14 ved at lave et djævelsk kompliceret luftindtag med 3 ramper til at positionere chokket - alt sammen kan kontrasteres med F-16. der har et meget simpelt luftindtag hvor "læben" i luftindtaget placerer det skrå chok hvor det skal være og det afsluttende lodrette chok hvor det skal være.
Hvorom alting er, så er det en indviklet konstruktion i F-14, der konstant skal reguleres for ikke at kompressoren staller - og det gik ikke altid som ønsket. At så F-14 senere fik den mere tidssvarende F110 motor er en anden sag - og den virkede udmærket og F-14 blev også en rigtig god bomber med god rækkevidde  - iranerne fik så ikke F110!
Gennem årene har Iran så brugt reservedele, som de på luskede - og kostbare måder har fået tiltusket sig. Men nu eksisterer der ikke flere reservedele!
Det var nok årsagen til at Iran i sin tid fik lov at købe F-14, nemlig: Der var en sidste salgsdato på vitale dele.

Det er måske grunden til, at iranerne har måttet købe luftværnsmissiler fra Rusland.

Russerne vil da ikke levere missiler til nogen, der ikke kan betale! Russerne ville da ikke modtage betaling i olie, som de havde problemer med selv at slippe af med. Med atomprogrammet lukket ned, så har Iran ikke nogen begrundelse for at købe Iskander-missilerne.
Russerne blev så pissesure, fordi nedlukningen af Irans atomprogram IKKE betød, at Nato opgav sit missilforsvar. Det gjorde man da ikke, fordi de missiler skal væk - og de bliver IKKE trukket ud af Königsberg.

Men det er jo bare mit personlige gætværk!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum