Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Mobilepay - værdi

2 deltagere

Go down

Mobilepay - værdi Empty Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Søn Feb 07, 2016 12:31 pm

Både Google og Apple debuterer efter sigende inden for de næste måneder med mobil betalingssystemer, der forventes at revolutionere betalingsverdenen. Det er andet eller tredje år hvor det sker inden "for få måneder" , så jeg holder ikke vejret....

I mellemtiden har danske bank udviklet et system de fleste af os nu bruger, som fungerer sømfrit både mellem enkelt personer, i fysiske forretninger og online.
Mobilepay.

At det fungerer mellem enkelt personer ved vi formentlig alle på nuværende tidspunkt (medmindre man har boet i er hul).

I fysiske forretninger er teknologi kampen mellem NFC og Bluetooth løst meget simpelt - de har bare gjort rækkevidden på senderen (meget) kort. Ligegyldig om du bruger Bluetooth eller NFC skal din telefon helt hen og røre ved senderen for at modtage regningen. Begge teknologier fungerer sikkert og hurtigt de steder jeg har testet dem - og gør dermed mærke og OS på dit mobiledevice fuldstændigt ligegyldigt.
Mindre forretninger (frisører etc. ) kan bare bruge nummer system og dermed helt slippe uden om dankort apparat, mobilepay hardware kontant kasse beholdning etc.
Det eneste de skal bruge er en mobil telefon til 700-800 kr.

Online er det måske allersmartest - jeg har kun brugt det få steder, men det fungerer fuldstændig sømfrit og løser alle de sikkerhedsproblemer, der har været med online betalinger. Ved køb oplyser du dit mobilnummer, forretningen sender dig regningen til din mobilepay app med det samme og du godkender på dit device.Slut med at afgive kredit kort oplysninger der kan misbruges og slut med muligheden for at forretningen kan blive snydt - PayPal kan godt lukke og slukke.

Hvis nogen skulle være i tvivl er jeg ikke fan af DB, men jeg er nødt til indrømme at MobilePay simpelthen er supergodt og veldesignet produkt.
Hvis nu en af giganterne (Google, Apple, Microsoft, evt Amazon) beslutter sig for at købe et færdigt og gennemtestet produkt istedet for at kæmpe videre med deres egne løsninger (der tydeligvis ikke er klar endnu ) - hvad er det så værd ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Søn Feb 07, 2016 2:28 pm

Ingenting. De vil kunne lave det samme i løbet af kort tid. Der er ikke noget hokus pokus teknisk set, og de vil nok satse på at lave et globalt system i første hug, og så rulle det ud i små steps. Det eneste der er svært når man udvikler betalingssystemer er at få lov til at handle med de forskellige aktører og myndigheder. Med andre ord, så beskytter man sit monopol så godt som muligt.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Søn Feb 07, 2016 10:49 pm

Er du sikker ?

Hvis det er så let, hvorfor så den vedvarende diskussion om NFC vs Bluetooth - i praksis er der åbenbart ikke den store forskel, men det forlyder at blandt andet google pay er helt afhængig af en NFC chip, mens apple pay slet ikke kan bruge den.

Og hvorfor er der ikke andre der har fået det op at køre endnu ? Mobilepay er lidt af et kinderæg i forhold til en hel række praktiske og sikkerheds mæssige problemer omkring betalinger i det 21 århundrede.
Apple og Google har begge haft "løsninger" på vej længe, men intet er sket....

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Man Feb 08, 2016 10:19 am

Nej jeg er skam ikke sikker. Men mit bud er at det ret let at efterligne MP på kloent siden, og jeg tror det er det eneste der er noget værd. Bank siden kan man ikke genbruge efter min overbevisning. Der skal man have en mere global tilgang i det hele taget.

Jeg vil tro google vælger NFC fordi det er designet til near field og dermed har en større grad af sikkerhed. Frekvensen er også mindre belastet af andre, og handshake er hurtigere. Transmissions hastigheden er 25% af bluetooth, hvilket også er bedre mht. støj og stabilitet. Bluetooth er designet til større afstande så man må skrue langt ned for sendestyrken for at opnå det samme, men det betyder så at der kan opstå problemer.

Det er svært at spå om hvilke modeller de vælger men umiddelbart tror jeg ikke at MP er så langt fremme at de vil få noget ud af at købe det. Dermed ikke sagt at det er en dårlig løsning. Tværtimod fungerer det ret godt fordi det er relativt simpelt.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Man Feb 08, 2016 9:56 pm

Pointen med NFC vs Bluetooth og MP er at app'en tydeligt viser valget fint kan overlades til slutbruger.

MP håndterer begge dele fint og på samme device oplever jeg ingen forskel.

Iøvrigt gode pointer du har omkring teknologi vs rettigheder. Det kan undre at Visa, American Express etc ikke er på vej med deres egen app.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Tirs Feb 09, 2016 10:10 am

Fra en mobile App er APIerne mod NFC og BT så enkle som det kan lade sig gøre. Det gør det nemmere at udnytte teknologierne og dermed også nemt at lave begge løsningerne. Men som nævnt er det nok med henblik på man in the middle attacks at nogen måske foretrækker NFC. Man kan sikkert også hacke dette men jeg vil tro at det er anelse mere besværligt grundet de fysiske rammer - men det er kun et gæt.

Ja. Det er et godt spørgsmål hvorfor de store kort udbydere ikke kommer med et bud. Det er helt sikkert vejen frem og væsentligt mere sikkert at bruge sin telefon. Især i forbindelse med online handel som jeg ærligt talt ikke forstår. Der er næppe noget mere usikkert end at udlevere sine fulde kort oplysninger til 3. Part. Det er ren tillid det system kører på.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Lør Feb 13, 2016 1:24 pm

Fandt ud af at Swipp også har betaling i flere kæder og besøgte en for at teste.

Meget skuffende oplevelse - i stedet for en sender skal man aktivere en QRS kode på sin telefon, hvorefter ekspedienten skanner den (med en special skanner) og sender regningen til ens app.
Naturligvis helt sikkert, men meget langsommeligt og omstændeligt sammenlignet med både MP og traditionel kortbetaling.
Taler imod at MP butiksløsning er simpel at kopiere ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Lør Feb 13, 2016 5:57 pm

Jeg kender ikke SWIPP særligt godt, men årsagen til at det ikke fungerer er antallet af interessenter i projektet. Det er alle andre end DB der står for denne løsning, og antaller af personer der hermed skal gøre dered inflydelse gældende bliver derved for stort. Så man kvæler løsningen i at ingen af dem der træffer beslutningerne ved hvad der skal til for at folk syntes det er smart. Jeg er overbevist om at man går med både livrem og seler, og frygten for misbrug har på den måde ødelagt hele ideen med at det skulle være nemt. Man ser samme problematik på mange andre områder, hvor folk der ikke forstår "produktet" får genialiteten kvalt - især i IT branchen.

Grunden til at MP blev en succes, var at det kun var en enkelt mand der udviklede den første prototype. Han havde en vision der fungerede og fik lov til at køre den til ende. Havde man sat 50 mennesker til det samme vil man kvæle visionen med det samme.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Lør Feb 13, 2016 6:58 pm

KPE skrev:Jeg kender ikke SWIPP særligt godt, men årsagen til at det ikke fungerer er antallet af interessenter i projektet. Det er alle andre end DB der står for denne løsning, og antaller af personer der hermed skal gøre dered inflydelse gældende bliver derved for stort. Så man kvæler løsningen i at ingen af dem der træffer beslutningerne ved hvad der skal til for at folk syntes det er smart. Jeg er overbevist om at man går med både livrem og seler, og frygten for misbrug har på den måde ødelagt hele ideen med at det skulle være nemt. Man ser samme problematik på mange andre områder, hvor folk der ikke forstår "produktet" får genialiteten kvalt - især i IT branchen.

Grunden til at MP blev en succes, var at det kun var en enkelt mand der udviklede den første prototype. Han havde en vision der fungerede og fik lov til at køre den til ende. Havde man sat 50 mennesker til det samme vil man kvæle visionen med det samme.

Men bringer det os ikke tilbage til min oprindelige start - at MP er et godt og velfungerende produkt,måske (lidt) unikt og at det dermed kunne have en interesse for mere internationale aktører ?

Nummer baserede bruger til bruger overførsler kører iøvrigt helt fint i Swipp (idag). Fuldstændig samme funktionalitet som MP.
Det er butiks oplevelsen, der halter. Hvis ikke der er patenter i vejen kunne de med fordel skamløst kopiere MP set-up (en gang til).

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Lør Feb 13, 2016 7:17 pm

Måske er det hverken Google eller Apple der kunne være kunder til MP, men netop Visa, American Express, Master Card etc...

Google og Apples løsninger lægger begge op til at "monopolisere" din telefon. Når du holder telefonen hen til deres sensor aktiverer den automatisk app`en, der popper op med din betaling. App´en kan så holde flere kort, og du kan vælge hvilket du betaler med.

Men hvem er egentlig interesseret i den løsning (altså udover de 2 store it-monopoler) ?

Hvorfor er det ikke (mindst) lige så smart at have en stak forskellige betalings løsninger på sin telefon, ligesom man har kort i pungen i dag. Jeg har både Swipp og MP ombord på min telefon.
For min skyld kunne der fint også være en MP-Visa, MP-Mastercard og ti forskellige butikskort.
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/coop-laver-egen-konkurrent-til-mobilepay-og-swipp,lid.35855/

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Tirs Feb 16, 2016 10:04 am

Bluetooth og NFC er ikke Danske Bank patenter, og jeg kan ikke forestille mig at de ikke holder sig til standarden. Så kan man patentere resten? Det tvivler jeg på...
For mig at se er der intet odiøst i deres løsning andet end at de har gjort den brugervenlig ved at gå på kompromis med sikkerheden.

Med hensyn til løsning vil jeg foretrække en enkelt app der havde alle mine kort. Så der er Google og Apple nok inde på noget af det rigtige.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Tirs Feb 16, 2016 10:48 pm

KPE skrev:Bluetooth og NFC er ikke Danske Bank patenter, og jeg kan ikke forestille mig at de ikke holder sig til standarden. Så kan man patentere resten? Det tvivler jeg på...
For mig at se er der intet odiøst i deres løsning andet end at de har gjort den brugervenlig ved at gå på kompromis med sikkerheden.

Med hensyn til løsning vil jeg foretrække en enkelt app der havde alle mine kort. Så der er Google og Apple nok inde på noget af det rigtige.

Men hvis en Bluetooth sender med kort rækkevidde er et sikkerhedsmæssigt kompromis, hvad så med Applepay (Apple har ikke NFC ombord) ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Ons Feb 17, 2016 2:25 am

Apple bygger NFC ind i deres nye serier. 6 og frem så vidt jeg kan se. Fandt et link der belyser forskellen mellem NFC og BLE i betalingsløsninger.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://newscience.ul.com/wp-content/uploads/2014/04/mobile_payment_transactions_ble_and_or_nfc.pdf&ved=0ahUKEwiy6vSss_3KAhWlO5oKHb1MAb4QFggpMAQ&usg=AFQjCNHnSTFfbTNBRUi55p0Qgjvz4miNjg&sig2=q2I3eLn_KbtpEfJ-rrS4mw
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Tors Feb 18, 2016 9:48 pm

KPE skrev:Apple bygger NFC ind i deres nye serier. 6 og frem så vidt jeg kan se. Fandt et link der belyser forskellen mellem NFC og BLE i betalingsløsninger.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://newscience.ul.com/wp-content/uploads/2014/04/mobile_payment_transactions_ble_and_or_nfc.pdf&ved=0ahUKEwiy6vSss_3KAhWlO5oKHb1MAb4QFggpMAQ&usg=AFQjCNHnSTFfbTNBRUi55p0Qgjvz4miNjg&sig2=q2I3eLn_KbtpEfJ-rrS4mw

Tak for link Smile
Han bruger en del tid på at diskutere NFC vs BFE ved kasseløsningen, hvor en af pointerne omkring MP netop er at det for praktiske formål er ligegyldigt.

Fandt iøvrigt dette link, hvor det ser ud til at Swipp er på vej med en BFE løsning integreret i allerede eksisterende kortterminaler.
https://www.verifone.dk/da/Denmark/Om-Verifone/Nyheder/Butikker-far-nemmere-vej-til-mobilebetaling/
De nye kortterminaler har NFC. Hvis de også har BFE ombord (som artiklen tyder på) er sender delen ret ligegyldig.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Fre Feb 19, 2016 10:53 am

Præcis. Rent praktisk er der ikke den store forskel, man kunne enda gå så langt og sige at WiFi direct også var en mulighed. Men som nævnt så er der mange ting der bliver kvalt af at beslutningstagerne ikke forstår det "smarte", og når de skal træffe en beslutning går de både med livrem og seler. Så hvis Swipp får BLE er det nok MP der trækker dem i den retning - for hvis de kan, kan vi nok også.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Lør Feb 20, 2016 4:51 pm

Apple og NFC
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/iphone-6-nfc-kun-til-apple-pay-i-forste-omgang,lid.32621/

Det holder som en snebold i helvede, når Vestager får øje på det. Men indtil da er øvrige aktører, der vil levere mobilbetaling til Apple, nødt til at benytte BLE.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af KPE Lør Feb 20, 2016 7:48 pm

Well det kommer ikke bag på mig at Apple vil den vej. De havde nok ikke set BLE som en del af en betalingsløsning da de lod den gå igennem. Tidligere har de jo praktiseret at tjene penge på den gamle Bluetooth standard ved at forlange at alle der producerede Bluetooth udstyr til Apple skulle købe en aikkerhedschip af Apple til 2 USD. Så man kan jo godt forestille sig at de gør noget lignende med BLE.
En af årsagerne til at jeg ikke bryder mig om deres virksomhed generelt.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Tirs Maj 03, 2016 11:23 am

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE3180838/gamle-smartphones-er-en-sten-i-skoen-paa-det-nye-dankort-paa-mobilen/

Det nye mobiltelefon dankort er på vej - og kommer til at bruge både NFC og bluetooth. Bluetooth pga apples låsning af deres NFC.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Tors Jun 23, 2016 8:56 pm

Så fik jeg prøvet den nye Swipp funktion hos Lidl.
Den er bygget ind i de allerede eksisterende kortterminaler. Kører både Bluetooth og NFC. Fuldstændigt smooth og hurtigt.
Bedre end mobilepay og mindst lige så hurtigt som "gammeldags kort".

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Ons Sep 21, 2016 9:44 pm

http://finans.dk/live/erhverv/ECE9018649/ekspert-mange-butikker-er-klar-til-at-tage-livet-af-mobilepay/?ctxref=ext

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Tirs Nov 15, 2016 12:04 am

http://www.dr.dk/nyheder/penge/70-banker-skifter-til-mobilepay

Swipp virkede ellers bedre end MP til sidst.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Cirb Ons Dec 21, 2016 11:25 am

Mobilepay og dankortet (Nets) er nu på vej i direkte konkurrence med hinanden. Mobilepay er ved at svinge fra at være en primært mobil betalings løsning til at være et samlet angreb fra bankerne på Nets monopol indenfor betalings strukturen i danmark (Norden).

https://www.version2.dk/artikel/avis-mobilepay-vil-angribe-nets-dominans-med-tre-tekniske-alternativer-1071012

https://www.version2.dk/artikel/nets-klar-test-snart-kan-du-bruge-mobilen-dankort-1070801

Umiddelbart kunne Mobilepay ligne en favorit, men...

Bankerne var aldrig i stand til at få en fornuftig forretning ud af Nets, herunder dankortet. Grundene var vist flere, men udygtig ledelse og modstridene interesser i ejerkredsen(både mellem små og store banker, og mellem bankerne og butiks sektoren) er refereret som væsentlige årsager.  Det var den primære grund til frasalget i 2014. Mig bekendt tjener danske bank stadig ikke penge på Mobilepay, mens Nets under de nye ejere har en fornem indtjening.
Hvad tror bankerne er anderledes nu 2 år senere ?
Hvis de sammen skal drive en effektiv fælles betalings struktur i danmark kræver det stadigvæk i 2016/2017 en gensidig tillid, loyalitet og basal ærlighed/ordentlighed (....). Er disse egenskaber generelt til stede i den danske bank sektor ?

Nets behøver ikke vinde slaget om mobiltelefonerne, de skal bare forhindre at bankerne og Mobilepay vinder det. Hvis ikke Mobilepay indenfor et meget kort tidsrum får et de facto monopol i danmark på alle butiksbetalinger inkl. betalings infrastruktur, når de internationale betalingsløsninger som Apple Pay, Android Pay, Pay Pal Mobile etc at ankomme. Derefter kæmper Mobilepay en krig på mange fronter. Nets er på den anden side forventeligt ligeglade med hvilken mobil løsning betalingerne kører på, så længe infrastrukturen  er deres.

Endeligt er mobilbetalinger endnu ikke konkurrence dygtigt med dankortbetaling i dagligvare forretninger. Jeg har forsøgt konsekvent at bruge både Mobilepay og Swipp gennem det sidste år, men er svinget tilbage mod kort. Selv hvis man står med telefonen i hånden og kortet i lommen, er det sidste hurtigst og lettest. Det virker usandsynligt at Mobilepay indenfor en kort periode kan modnes til et niveau, hvor det her er et reelt alternativ til kortbetalinger.

Med venlig hilsen

Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Mobilepay - værdi Empty Sv: Mobilepay - værdi

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum