Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad skete der juledag?

Go down

Hvad skete der juledag? Empty Hvad skete der juledag?

Indlæg af Thomas Lør Jan 09, 2016 1:32 pm

Tilsyneladende en temmelig brutal handel med en EUR på 7,60 DKK

Faktisk til en kurs temmelig præcist 2% over dagligt vande.

Med nedgangen i nettostillingen i Nationalbanken på 50 mia. og en tilsvarende nedgang i valutareserven ult. dec 2015.

Samtidig har Nordea haft 3 dages "edb-nedbrud" i værdipapirhandlen. Nordea har også haft edb-problemer i Finland; men af en anden karakter: Nemlig manglende likviditet, hvilket bestemt ikke er problemet i Danmark.

Mit helt perfide gætteri er, at Nordea har været tvunget til at tilføre Nordea Finland noget der minder om 6-7 milliard EUR - udenom SEK, som ikke er til at opdrive juledag!
Det er så også et ubekvemt tidspunkt at skulle foretage sin julehandel på.
Jeg tror simpelt hen, at Nordea har været tvunget til at købe EUR i Nationalbanken. Så mange er ellers ikke til at finde juledag.

Det minder mig frygteligt om valutakrisen i 2008, da Bernstein kom kravlende til ATP og Lars Rohde og spurgte om man ikke kunne købe nogle af de tyske statsobligationer, han havde på lager. "Jo, det kan Du godt; men det koster!"

Folk er meget ens over tid. Nu er det så Nordea, der betler om hjælp!
Det vil Lars Rohde i Nationalbanken da godt være behjælpelig med, men det koster!
Nærmere betegnet en honnet milliard kroner. I véd nok? Sådan en lille nuttet milliard.

Det er samme måde at gøre tingene på - det er den samme mand. Händel begynder heller ikke at spille redekam, når han har en trompet ved hånden.

Jeg tror det er stort set sådan det er foregået: Bla. fordi den/de handler ikke har haft yderligere valutakurskonsekvenser. Nordea har som betingelse for overhovedet at handle måtte lægge sin værdipapirhandel ned mellem jul og nytår. Kald det edb-fejl; men hold nallerne væk fra værdipapirer.
Det er jo lige præcis derfor man har foliorammerne - for at undgå disse spekulative og emotionelle udbrud.

Vi får nok aldrig at vide, hvor præcist jeg har ramt med mit gæt. Det er der ikke nogen, der har nogen interesse i at fortælle.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum