Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke.

Go down

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke. Empty Nyt forsvarsforlig..... mon ikke.

Indlæg af Thomas Man Apr 04, 2016 9:59 am

Delt Folketing?

»Vi er bestemt ikke afvisende over for at få sonarudstyr i de nye helikoptere til flåden, men der bliver købt nye kampfly, nye lastbiler til hæren og nye Piranhaer. Der er ikke uanede midler, så vi er nødt til at have en militærfaglig vurdering af, om der er behov for en kapacitet, der kan imødegå ubåde.«

Mjahh.... det lyder ikke helt dårligt.

»Der har været meget diskussion om ubåde i svenske farvande. Så længe man ikke ved det med sikkerhed, skal man ikke overdramatisere. Vi har i forsvarsforliget ikke afsat penge til ubådsudstyr, men til fly og nyanskaffelser til Hæren. Det ligger ikke i vores i 2025 plan – jeg kan ikke se, hvor de penge skal komme fra. Det vil så være en udvidelse af den offentlige sektor, og det ligger ikke i vores politik,« forklarer forsvarsordfører Leif Mikkelsen fra Liberal Alliance.

Også SF’s Holger K. Nielsen er kritisk over for at investere i antiubådsvåben til forsvaret. Det lykkedes fredag ikke at få en kommentar fra forsvarsminister Peter Christensen (V).

Nu skal vi jo lige se og få nogle skattestramninger, der rammer skolelærere, banksvin og flextumper.

Det lader jo til, at socialdemokraterne er ret så åbne for de tanker!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke. Empty Jeg ser det

Indlæg af Thomas Man Apr 04, 2016 10:26 am

som en optakt til topmødet i Warszawa.

Det ville jo være overbevisende, hvis man kunne fremlægge kontrakterne - og være blevet enige om ordentlige priser. Derfor er man her ved prisforhandlingerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke. Empty Tomahawk til Huitfeldt'erne.

Indlæg af Thomas Tors Okt 05, 2017 11:46 pm

Ja, hvorfor ikke?

Lad os få bygget nogle stykker til af de Huitfeldt'er -  de koster jo ikke noget.

Det, der er sagen: Østersøen er dansk og kun dansk!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke. Empty Hvor står vi med Tomahawk?

Indlæg af Thomas Man Maj 07, 2018 12:29 am

Jeg har min tvivl om det bliver Tomahawk, vi får til fregatterne. Jeg tror nærmere på Storm Shadow.

Man har ikke helt tillid til amerikanerne efter, at de ikke ville udlevere koderne til bomberne og man blev nødt til at gå omvejen via en mobil-telefon. Ikke, at jeg bebrejder dem noget.
Vi har heller ikke hørt noget om, hvilken pris USA evt. vil have for Tomahawk; men det er ikke sidste model. Sådan som USA afskyder Tomahawk, så er der noget, der tyder på, at man skal bruge gammel beholdning op - og den er vi måske ikke principielt interesseret i.

Til gengæld tror jeg så, at F-35 får den norske JSF tror jeg også. Derfor fast holder man nok Harpoon, som en reserve - eller bygger dem ind i Diana klassen.
Så er det som om, at kritikken af Huitfeldt'erne for at være for let bevæbnede lige så stille dør ud.

Alt dette er spørgsmål, som jeg ikke vil stille - af den simple grund, at man får ikke et ærligt svar. F.eks. Tror jeg, at på et spørgsmål om Diana-klassen kan udstyres med Harpoon, så vil man få en voldsom benægtelse - at noget sådant slet ikke kan lade sig gøre: Helt UMULIGT.

Her mindes jeg mit besøg på Lakenheath, hvor vi fik en rundvisning venligst foranstaltet af et flinkt ungt amerikansk menneske, der var så glad for sin F-111. Det var hyggeligt, fordi hovedparten af publikum vistnok var den lokale forening for pensionerede haveejere.
Den jublende stemning blev afbrudt, da jeg stillede spørgsmålet om F-111 ville få monteret Sidewinder.
Næææhhh, det var der slet ikke talt om. Det unge menneske havde skiftet kulør - som ikke blev kønnere, da mine ROC kammerater uddybede spørgsmålet......
Et ½ år senere kom det officielt frem, at jo det fik F-111.

Undskyld; men jeg har lært at fortrække egne vilde feberfantasier som en mere korrekt fremstilling af virkeligheden end den anerkendte sandhed. Jeg har altid givet sikkerhedsofficerer et meget underligt udtryk i ansigtet: Fordi man bliver forholdt oplysninger og løjet for, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man ikke selv kan finde ud af det. Der er noget, der hedder videnskabelig metode og tankegang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke. Empty Hvad var det lige, der skete her?

Indlæg af Thomas Fre Nov 01, 2019 6:56 pm

  1. 2½ mia til Leopard 2 Ausführung 7.
  2. 130 stillinger ekstra til sejlende besætninger. i søværnet!


Kampvognene er helt klart en gang budgetsvindel, hvor man fra Forsvarskommandoen ikke har brugt pengene på det, de er bevilget til: I første omgang - sidste år, så blev det til en yderligere opdatering af 8 Leopard 2 - tilsyneladende bare på de midler som den daværende hærchef (er han kommet i fængsel?) skrabede til sig.
Nu har man så i år ved den sædvanlige "15. oktober panik" opdaget yderligere underforbrug. Det kan have mange årsager; men sagen er: Man har fra forsvarets side IKKE brugt de bevilgede penge - og slet ikke til det, de er bevilget til. Det bør koste hoveder blandt de insolvente flextumper i den Nordsjællandske Forsvarskommando - der skal nogle infame kassationer til!
"15. oktober panik" er et begreb man opererer med i centraladministrationen. Forbrugstal for 9. måned foreligger og hertil kommer så de budgetansvarliges skøn over hvad der er tilbage til resten af året. Dvs. ultimo oktober er det sidste budgetopfølgeningstal, man kan handle på - inden årets udgang.
De penge skal altså bruges på noget fornuftigt - her er muligheden helt klart at man får lavet den opgradering.
Det var jo ikke bare hærchefen, der havde gemt nødder i kindposen - vel?
Om man forudbetaler leverandørerne er ikke til at sige; men meget af udstyret kan formentlig nås at blive indkøbt - for så efterfølgende at blive installeret af Kraus-Maffei.
Bare rolig - jeg har selv været med til slige omdisponeringer i november-december.

De 130 stillinger i søværnet fordeler sig som følger:
Planen er at styrke robustheden i Søværnet i fire faser frem mod 2023.
  • I 2019-2020 tilføres to nye besætninger. Én besætning til Thetis-klassen baseret på den nuværende vedligeholdelsesbesætning og én besætning til Diana-klassen. Derudover styrkes Center for Maritim Uddannelse og Skibssikkerhed. 53 stillinger i alt.
  • I 2020-2021 tilføres otte nye stillinger til hver af de seks besætninger i Thetis-klassen. 48 stillinger i alt.
  • I 2020-2021 tilføres seks nye stillinger til hver af de tre besætninger i Iver Huitfeldt-klassen. 18 stillinger i alt.
  • I 2022-2024 tilføres 12 nye stillinger med to officerer til hver besætning i Thetis-klassen.


Noget tyder på, at for at tækkes svinene i hæren, så har søværnet måttet køre med undernormering!

Ser vi på fordelingen af værnepligtige, så var den i 2018:

Hæren_________3971
Søværnet141
Flyvevåbnet96
Total4208

Med 10%, der tegner kontrakt bagefter, så bliver det 421, heraf er 45% af 141 i Søværnet = 64. Dvs. resten = 421-64 = 357, som skal sættes ifht. 3971+96= 4067. Dvs. fra hæren er det ikke 10%; men bare på disse tal: 8,77%. Nu tror jeg så også at tallet 10% har fået al den oprunding, man overhovedet kan svindle sig til: Vi taler nok reelt rimeligt under 8%.
Det viser igen, at hærens postulat om at værnepligtige er rekrutteringsgrundlag for stampersonel er en fed løgn.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nyt forsvarsforlig..... mon ikke. Empty Sv: Nyt forsvarsforlig..... mon ikke.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum