Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

3 deltagere

Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Marovingian Fre Okt 14, 2011 2:14 am

http://politiken.dk/erhverv/ECE1420507/antallet-af-fyringsvarsler-er-fordoblet-paa-en-maaned/

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Thomas Fre Okt 14, 2011 2:41 am

Marovingian skrev:http://politiken.dk/erhverv/ECE1420507/antallet-af-fyringsvarsler-er-fordoblet-paa-en-maaned/

Der er to måder at få bragt lønningerne ned på: Arbejdsløshed og lave løn. Det bliver altid arbejdsløshed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Marovingian Fre Okt 14, 2011 2:47 am

Yeah så kommer den lave løn på sigt Smile

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Thomas Fre Okt 14, 2011 4:03 am

Marovingian skrev:Yeah så kommer den lave løn på sigt Smile

Ja, såmænd.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Gæst Fre Okt 14, 2011 8:42 pm

Marovingian skrev:Yeah så kommer den lave løn på sigt Smile

Problemet er bare, at den skulle have været indført i går - eller bedre i forgårs.

Er virksomhederne først væk, så kan selv "nul"-løn ikke lokke dem tilbage.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Thomas Lør Okt 15, 2011 12:22 am

BamsesFar skrev:

Problemet er bare, at den skulle have været indført i går - eller bedre i forgårs.

Er virksomhederne først væk, så kan selv "nul"-løn ikke lokke dem tilbage.

/BF

Det er da helt klart at arbejdspladserne ikke kommer tilbage i samme omfang som de forlod landet.

Men hvor stor en del af forædlingsværdien ligger i selve produktionen? Meget lidt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Gæst Lør Okt 15, 2011 11:07 am

Thomas skrev:

Det er da helt klart at arbejdspladserne ikke kommer tilbage i samme omfang som de forlod landet.

Men hvor stor en del af forædlingsværdien ligger i selve produktionen? Meget lidt.

Jeg tror personligt ikke, at man på sigt kan adskille produktion fra produktudvikling / innovation / iværksætteri / en stor del af "den vidensprægede servicesektor*".

* F.eks. rådgivende ingeniører.

Jeg ser efterhånden også flere og flere eksperter sige det samme. Jeg har aldrig fattet, at f.eks. AFR tilsyneladende troede, at vi kunne have en isoleret ø af videnserhverv i lille fjerne Dk? Måske var han ikke naiv, men vidste bare ikke, hvordan han ellers skulle sige noget klogt om Danmarks fremtid?

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Det skal du ikke sige!

Indlæg af Thomas Lør Okt 15, 2011 4:46 pm

BamsesFar skrev:

Jeg tror personligt ikke, at man på sigt kan adskille produktion fra produktudvikling / innovation / iværksætteri / en stor del af "den vidensprægede servicesektor*".

* F.eks. rådgivende ingeniører.

Jeg ser efterhånden også flere og flere eksperter sige det samme. Jeg har aldrig fattet, at f.eks. AFR tilsyneladende troede, at vi kunne have en isoleret ø af videnserhverv i lille fjerne Dk? Måske var han ikke naiv, men vidste bare ikke, hvordan han ellers skulle sige noget klogt om Danmarks fremtid?

/BF


Den traditionelle årsag til handel - nemlig den komparative fordel, som stadig gælder - har nemlig et supplement.
Det er stordriftsfordelene, hvor den relative produktivitet bliver skubbet til fordel for den store producent.

Med en rente på 0 gennem en årrække, så vil store investeringer blive gratis, hvilket taler til fordel for stordriftsfordele.
Når så transport bliver billigere,så er den hindring ophævet også.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Shintai Lør Okt 15, 2011 4:59 pm

Problemstillingen ligger nok også i denne slags personer:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-44666939:gik-p%C3%A5-dagpenge-frem-for-at-arbejde.html

51-årige Marian Leonhart Petersen er på dagpenge, efter hun sagde fra over for det telemarketingsfirma, hvor hun arbejdede til 120 kroner i timen.

"Uanset hvor meget jeg ydede, og uanset hvor godt jeg gjorde mit arbejde, og uanset hvor gode resultater jeg lavede, kunne jeg næsten ikke få mere i timen end 120 kroner. Og det syntes jeg var for lidt," siger hun til TV 2.

Hun er akademisk uddannet sproglærer i fransk og italiensk og har over 25 års erfaring inden for disse fag. Derfor valgte hun at stoppe hos telemarketingfirmaet for at søge job, der matchede hendes kvalifikationer, og som også gav en bedre løn.

For hende var 20000kr/måned helt ubrugeligt, fordi hun mener hun har krav på mere groft sagt. Masser af andre arbejdsløse ville have taget imod sådan et job med kyshånd.

Problemet er nok igen her dagpenge. Hvor man i 2½år kan få 16597kr/måned. Modsat kontanthjælp arbejder dagpenge direkte mod de lavtlønnet jobs.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned Empty Sv: Antallet af fyringsvarsler er fordoblet på en måned

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum