Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad er planen med russerne?

Go down

Hvad er planen med russerne? Empty Hvad er planen med russerne?

Indlæg af Thomas Fre Jul 10, 2015 1:20 am

I dag føler jeg mig lettere genial - ikke nogen udtalt sjældenhed; men....

Jeg tror, jeg har fundet ud af hvorfor katte har et M i panden: Fordi, når de sover, så ser det ud som om de stadig har øjnene åbne.

Men til sagen (klogeaage kom med en bemærkning, som fik mig til at tænke):

Planen er nok den, at Ruslands import er større end eksporten - og da der ikke er noget nævneværdigt erhvervsliv i Rusland, så er det begrænset hvor meget importen kan begrænses.
Importen skal altså opvejes af olie-/gaseksport. Denne kan imidlertid ikke øges, fordi et øget udbud vil tvinge prisen ned - faktisk så meget at omsætningen falder ved et øget salg.
Der er masser af produktionsmæssigt billige alternativer og der er fulde lagre: Dermed har man fastlåst Rusland til en eller anden form for optimalt eksportprovenu.

Nu er der så det, at olie sælges i USD - enten direkte, hvilket ikke går p.gr.a. sanktioner - eller indirekte gennem obskure mellemmænd, der også skal have deres fortjeneste. Problemet er, at Ruslands import er i EUR - det er så lidt kineserne har at tilbyde i de interessante varegrupper, så dem kan vi se bort fra.

Vi kan se det i de månedlige svingninger i vekselkursen mellem EUR og USD: De er helt oppe på 5%.

Russerne kan ikke sælge ud af valutareserven,
  • dels er der ikke mere tilbage af den
  • dels vil et salg af USD her også trykke kursen på USD - eller rettere: Skubbe EUR op
  • dels ligger den tungt i guld som ikke kan sælges uden at guldprisen går gennem gulvet.


Endelig er der nok endnu nogle lån i EUR, der forfalder: Dermed er det efterfølgende ikke afhængig af bøder fra EU til Gazprom.

Se: Hvis Gazprom ikke betaler bøden, så er det nemt nok at gøre udlæg i betalingen til Gazprom. Det betyder imidlertid at betalingsbalancen går skævt: De EUR fra Gazprom må erstattes på én eller anden måde.
Hvis den russiske stat ikke betaler, så gør man da bare udlæg i Condor-fly og/eller Mistral-klasser.
Her er så sagen den, at det er fornuftigt at sælge begge dele, fordi EU allerede har en køber. Gør man udlæg, så vil de aktiver blive solgt bedst muligt - det vil i realiteternes verden sige: Værst tænkeligt!

Jeg mener: Hvem står lige og mangler et hangarskib noget så grusomt - eller et dusin flyvemaskiner, der ikke kan flyve (ingen motorer!) :-P

Se det bliver ikke bedre, for guldet kan ikke sælges - der er pæne milliardbeløb, der er blevet gjort salgsklare - i Holland og Tyskland - for slet ikke at tale om USA.

USA vil tage udviklingen med den mest knusende ro.

En flugt af investeringerne i Kina over i guld er nok ikke videre sandsynligt - så var det allerede sket. Tværtimod: Russerne har de største problem (dvs. udgifter) med at holde guldprisen oppe ifht. USD. USD stiger i sig selv, hvorfor guldet bliver mere værd målt i EUR.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum