Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse.

Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse.

Indlæg af Thomas Fre Maj 20, 2016 10:39 am

Det, jeg tror, der er sket er:


  • Vi véd, at Keflavik bliver genåbnet.

    1. Keflavik er afgørende for forsvaret af hele Nordatlanten. Det har været en sten i skoen på amerikanerne, fordi det har været så vanvittig dyrt at opretholde - selv spareudgaven, som var en flight Orion og en flight F-15C Eagle (fra Nationalgarden). Jeg tror, at Danmark er gået ind på at løfte den opgave - det var nu sket alligevel, fordi ellers har luftforsvaret været varetaget af roterende flights fra Danmark, Norge, Holland og Belgien. Patrulje opgaven skal nok løses af Challenger (det kan godt være, at vi skal have et par stykker til; men de koster ikke noget særligt). Patruljeringen er ikke særlig omfattende, da jeg ikke tror, at ubådsjæger kapacitet er påkrævet. Det er derimod nok så meget et kommunikationslink til og for Thetis-klasse kommandoskibet og Arktisk Kommando i Godthåb. som under alle omstændigheder er der. Dermed kommer sø- og luftforsvaret til at hænge sammen.
    2. Vi véd, at Danmark køber F-35 - ret dyrt; men bliver flyttet frem i leverance rækken - der kommer så nok noget andet, som vi får i nakken.
      Erfaringsmæssigt er reservefly ikke noget problem - eller rettere: Noget, der klares hen ad vejen - det kan ikke gøres nu, fordi alle lige pludselig skal have - her er det et spørgsmål om at komme i gang. Det vil imidlertid frigøre en F-15C eskadrille fra forhåndsdisponeringen. Mit gæt er, at der er tale om Nationalgardens 131 eskadrille (fordi den er mærkelig som F-15C eskadrille baseret på den deciderede Østkyst af USA - kan også være 119). Det vil jo løse nogle af de problemer USAF har med bemanding. Derfor nok general Weish skamros af Danmarks Flyvevåben, som værende "Totally Dependable" og "Very Professional" - hvilket er præcis de egenskaber, som er påkrævet til opgaven. Det er "Four ships a day" - mere er heller ikke nødvendigt.
    3. Her tror jeg på de C-27J, der står og keder sig. Her tror jeg, at problemerne med den italienske leverandør - set i lyset af det dansk/norske engagement i Libyen (som er et problem for Italien) - løses i mindelighed.
      Der kan også blive tale om C-23 Spartan til Flyverhjemmeværnet - den er under visse omstændigheder lige så god som helikoptere og meget, meget billigere i drift. Mit gæt er, at de to kompagnier på Bornholm skal indsættes i Baltikum. Den til Litauen klarer sig fint med Merlin-helikopterne; men den til Estland har problemer med afstanden. Men det er ret gætværk fra min side - Skønt de Britain Norman Islander vil give mulighed for anvendelse af flermotores maskiner.
    4. Det med, at F-35 skal afløse F-16 er nok lidt af en gang øregejl, hvor nogle læser mere ind i udtalelserne end der står. Der er 10 års tjeneste tilbage i F-16. I nød og betryg kan vi nok få gamle norske eller hollandske, hvis det skulle knibe. Lidt botaniseren - det har været gjort før, som dengang canadierne trak sig ud af Europa, så fik vi nogle af deres F-104G Starfighter.
  • Vi véd hvor flyvestationerne ligger.
    1. Keflavik er afgørende for forskydning, hvis den fremrykkevej kan sikres! Keflavik ligger så man kan mellemlande og tanke - alt. Ikke alene transportfly som C-17 Globemaster III og C-5 Galaxy. De har en ret høj lastet vægt; men det betyder så også at rækkevidden går ned, fordi man ikke kan fylde tankene helt op - for slet ikke at tale om, at antallet af lufthavne går ned, når sådan en basse skal rulle maksimalt for at lette røven.
      Hvis derimod Keflavik er anvendelig kan man starte med maximal vægt - tanke på Keflavik - og flyve til Europa. Det kan man også i dag; men det kræver lufttankning, som altid er noget lort og særdeles kostbart. Det kan gøres ja; men hvorfor dog, hvis man kan undgå det.
      Trækket på tankerkapacitet er en af de konstante klager fra Flyvevåbnet. Ligesom AWACS - her er så mulighed for at få sikret Nordatlanten med Nato-Awacs, hvor USA har mere end en aktie.
      Det er det, der gør det realistisk at holde en tung brigade forsynet: Det er ét dagligt løft af C-5 Galaxy eller måske to af Globemaster. Hvis de kan påregne lokal forsyning med brændstof. Hmmm... her er både Danmark og Norge leveringsdygtige, hvis det skal være.
      Heraf nok den påståede kapacitet i løbet af en uge til udrykningsstyrken og den svære brigade, som den nye militære chef taler om.
    2. Det er så ikke bare transportfly; men også taktiske fly som jagere og bombere. Selv A-10 kan bruges (det er nok ikke tilfældigt, at de har været på Ämari i Estland) - F-15, F-22 er ikke noget problem.
    3. Det kræver naturligvis et alternativ, hvis Keflavik af en eller anden grund skal lukkes ned (Jeg tror - ved det ikke - at den islandske præsidents vits om vulkaner går på dette); men det alternativ er til stede på Søndre Strømfjord, der har godt vejr 364 af årets dage, og som er det eneste sted på Grønland, der overhovedet kan laves en lufthavn - (ja, så skal man gå til Thule; men det ligger ikke lige på den slagne landevej; men Flyvevåbnet var ude at låne de store ekstratanke til F-16 hos hollænderne. Bare for at se, hvad der kunne lade sig gøre.
      Jeg tror så også at frameldingen til internationale operationer gennem nogle år kommer af, at man rent faktisk i Flyvevåbnet får større opgaver. De internationale opgaver kan nordmændene så tage sig af. De er ikke så pivede med at lade bomber regne over kommunister - for ikke at tale om hollænderne.
    4. Der er så også spørgsmålet om en honorering af Island - og det problem vil kunne løses, fordi besparelserne for USA er massive - samtidig med, at mulighederne bliver større.
      En ting er pengene. Men det meste kan holdes indenfor det nuværende budget, så præsidenten skal slet ikke spørge kongressen. Det fremmer altså beslutningshastigheden slet ikke så lidt.
  • Den meget tydelige reference til:
    • Michelle Obama får mig til at tro på, at Løkke er gået "køkkenvejen" - formentlig via Helle Thorning: Løkke byggede på det arbejde, hans forgængere havde lavet! - bare et gæt fra min side.
    • Jeg tror heller ikke det var tilfældigt, at Løkke tog Tusk med til Grønland, fordi man har skullet binde de aftaler af med Landsstyreformanden. Der er nemlig også penge i det her til Grønland - på samme måde som til Island. Hvad angår Grønland, så har det været en hindring med Aleqa Hammond, der jo er bundkorrupt kommunist, ligesom Kuupik Kleist. De skulle først væk. Kuupik kommer først helt væk i marts 2013 og Aleqa forsvinder i oktober 2014. Ingen af dem kan man stole på. Det har nok så meget været for at hæfte ende på den tråd at Tusk skulle med til Grønland - Løkke har det med at forene det nyttige med det behagelige; men det forklarer Tusk noget forvirrede udtryk.
    • Endelig er der spørgsmålet om Sverrig og Finland. Her køber Sverrig 70 af deres egne - usælgelige - Gripen, så de kan passe på deres luftrum. USA har så erhvervet rettighed til at flyve med strategiske bombere over Sverrig og Finland - det var så det Putin havde ud af sine provokationer.


    Lars Løkke er en mester i at få ting til at hænge sammen og slutspille sine modstandere.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Det var det Løkke skulle snakke med Tusk om.

Indlæg af Thomas Fre Maj 20, 2016 6:59 pm

Det er så lidt underligt, at det skal være så fortroligt.

Formentlig har Løkke fået nogle "godbidder" fra NSA om nøglefigurer i Europa.
At jeg så ikke ser jernbane som primær transportvej. Man vil nok i stedet flytte på motorvej.
Det skulle også give en noget anden holdning til visse regeringsledere, at Bulgarien og Rumænien har fået klaret deres energiforsyningsproblem - og Ungarn og Slovenien følger. Tyskland skal så se at komme ud af Nord Stream.

Jeg har længe trommet med fingrene over, at der ikke sker noget i Gazprom-sagen og Ukraine/Rusland slår sig gevaldigt i tøjret for ikke at udlevere de Condor - for ikke at tale om Mistral-klasserne. Man skulle jo nødig gå hen at blive grov?

Sagen er jo den, at Merkel og hendes Putin-verstehere er ved at være en isoleret minoritet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Den islandske kystvagt.

Indlæg af Thomas Tirs Maj 24, 2016 10:49 pm

Nej, hvor er de gode....

De skal have et klap på skulderen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Hvad er planen?

Indlæg af Thomas Fre Maj 27, 2016 10:54 pm

Vi begynder nu at kunne stykker planen sammen, som gør den øvelse med kniv og gaffel til noget helt specielt.

En ting er forsvaret af Nordatlanten, som ligger nogenlunde klar:


  • Luftforsvar fra Keflavik med F-35 og fra Sdr. Strømfjord - uanset hvad, så vil det også betyde mulighed for at bekæmpe overflademål - uden nogen omkostning på rækkevidden. Denne rækkevidde ligger på 1200 sømil. Det er så relevant til forlægning, for det kan klares på indre brændstof - og skal ikke rode med ekstra tanke, tankere eller andet fis. Kampradius uden ekstratanke er så 625 sømil - hvis stealth ikke er et problem, så kan man forøge det med ekstratanke.
  • Challenger kan - om ikke andet så fra Mestersvig patruljere de Østgrønlandske farvande; men jeg tror, at den egentlige opgave er at patruljere selv Nordgrønland resten er vel kun overfladeskibe, den eventuelt kan finde. Mere skal den heller ikke, for det deciderede angreb skal komme fra en F-35.
    Jeg tror så at Challenger og norske Orion (indtil de nok bliver skiftet til Challenger).
  • Ubåde skal derimod bekæmpes fra Thetis-klassen, der konstant kan have 2 skibe. Et på hver side af Svalbard med den tredje som taktisk reserve og kommandoskib. Hertil kan den bruge sin helikopter. De SeaSparrow, den har er til selvforsvar.
  • I denne sammenhæng skal man hæfte sig ved den britiske anskaffelse af P-8 Poseidon, der har 4 timer på plads 1200 sømil fra Skotland - dvs. en Poseidon på hver sin side af Svalbard. Med 8 fly kan man holde to på plads så længe det skal være - det niende er formentlig værkstedsreserven.
  • Vi skal nok også se de amerikanske SeaWolf undervandsbåde, som formentlig kan løbe hvad det skal være op - ved at gå dybere. Det er noget man ikke snakker højt om; men jeg tror faktisk den kan gå 100 meter dybere end en Los Angeles-klasse. Det betyder en væsentlig højere fart (uden at propellen kaviterer), fordi omslagspunktet fra laminar til turbolent strømning ligger ved en væsentlig højere fart i den dybde - som følge af det større tryk - og her betyder 100 m dybe for alvor noget.

Som sådan er luft-, overflade- og undersøiske trusler dækket.

Så meget har sådan set været klar gennem en rum tid - men det er fem år siden Nimrod blev udfaset og det er først nu Poseidon skal indfases.
Det har helt klart været en debat, som har stået på i årevis mellem USNavy og RAF: Hvem, der tager hvad?
USNavy synspunkt har formentlig været, at Keflavik ikke er pengene værd, fordi man under alle omstændigheder skal have et hangarskib konstant liggende og plaske.
Pointen er imidlertid: Hvorfor skal det hangarskib ligge der permanent, hvis man kan nå det samme resultat med Keflavik og F-35 landbaseret? Hvorfor ikke indspare hele den kampgruppe. Keflavik vil alligevel give USNavy mulighed for med færre fly pr. fly på plads - fordi Poseidon er hurtigere, hvorfor der ikke spildes så megen tid i transit. Hvor meget der er tale om i besparelse på fly og besætning er ikke umiddelbart indlysende, fordi jeg tror faktisk at de 9 Poseidon til RAF faktisk giver 3 fly på plads med to daglige missioner pr. fly.
Se så begynder hangarskibsfolkets argumentation at hænge i en tynd tråd: Nemlig at foruden patruljeflyene skal Keflavik også luftforsvares med jagere med lang rækkevidde - og det vil sige F-15 med tankere.
Javel, hvis flyvestationen under alle omstændigheder skal forsvares af hensyn til den offensive nedkæmpelse af overflademål, så ....

Den diskussion har medført megen tyggen på planlægningsblyanten.

Men det, der afgør diskussionen er gevinsten i troppe-og materielforskydning:

Der hvor synergien kommer ind i billedet er: Når vi nu alligevel har tegnebogen fremme.


  • Ved Keflavik og med Sdr. Strøm som alternativ (og det er formentlig det den islandske statsminister hentyder til med vulkanvitsen), så opnås fuld last på transportflyene - hvilket halverer antallet af missioner med transport fly og/eller eliminerer tankflys anvendelsen, fordi der er alternativet på Sdr. Strøm.
  • Sdr. Strøm skal under alle omstændigheder luftforsvares for at have offensiv kapacitet. Denne offensive kapacitet har så ikke alverden med Island at gøre; men det forklarer det forsøg med at flyve F-16 med ekstra store ekstratanke - kaldet Dolly'er efter Dolly Parton. Der er 650 sømil fra Sdr. Strøm til Thule, så derfor vil Sdr. Strøm også være alternativ for Thule i tilfælde af dårligt vejr. Mestersvig vil være alternativ til Thule efter et angreb på Station Nord. Det betyder så at Sirius så også skal være Forward Air Controllere; men det skulle også gå.
    Men det betyder, at der bliver et argument for at amerikanerne skal hoste op med skillinger til Sdr. Strøm - som naturligvis hapses af bloktilskuddet.
  • Nu dukker så endnu en indvending op! Khaliningrad har et ret stærkt luftforsvar, som russerne jævnligt lufter - med missiler også.
    Det er derfor sikrest slet ikke at tage den diskussion op. Det betyder imidlertid overflyvning af Sverrig og Finland til Ämari og over Sverrig til Siauliai.
    Derfor er der brug for overflyvningsret over disse lande - med kampfly. Under forudsætning af svensk luftforsvar.
  • Hermed kommer vi tilbage til, at svenskerne hellere på smide Gulland i hovedet på Danmark - med kompensation til os.


Se den lille manøvre krævede alle fem nordiske lande faldt på plads, hvilket vil give russerne betydeligt med grå hår i hovedet: Hvordan kunne de være så idiotiske at hjælpe den proces på vej.
Der er noget i handlen for alle - og her mener jeg kølige kontanter. Tro mig Island er blevet godt betalt! Grønland også.
Og Obama har kunnet tage et væsentligt sikkerhedspolitisk initiativ, der letter USA's væbnede styrkers arbejdsbelastning - og sparer PENGE.

Det er de utroligste ting, man kan klare over en god middag. Må jeg foreslå, at Baltisk Kommando får krydsede kniv og gaffel på våbenskjoldet?

Folk har altid rystet på hovedet af mig, når jeg sagde at Gulland kommer hjem i Riget. I drømmer ikke om hvilket rytmeinstrument narrehoveder render rundt med i kraniet. Cha-cha-cha.
Vi får se.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Hvad gør russerne?

Indlæg af Thomas Lør Maj 28, 2016 1:19 am

Russerne bruger deres materielle overlegenhed - i kvantitivitet, men ikke i kvalitet - til at oplægge materiel forskellige steder. Det medfører, at russerne kun skal flytte personellet. Det sparer så naturligt på transportkapacitet; men det gør samtidig en modernisering umulig. Der er altså en forskel på producere 10.000 kampvogne og 1.000.

Fordelen for vesten er, at man kan nøjes med langt mindre materiel - under forudsætning af at det kan flyttes. Flyttes operativt - altså.
Her har Vesten en enorm fordel i at man kan flytte det tunge skidt med skib. Det tager tid at flytte tungt materiel fra det østlige Middelhav til den østlige Østersø; men med ordentlig havnebetjening er det ikke alt for vanskeligt.

Problemet ligger i midten omkring Slovakiet, det sydlige Polen og Ungarn. Det er her det mellemtunge - motoriserede - materiel kommer til sin ret, fordi de kan benytte vejsystemet og køre med god fart og komme frem klar til kamp. Det er tvivlsomt om russernes personeltransport er hurtige - til lands: De må derfor nødvendigvis transporteres ad luftvejen, blandt fordi det er det samme personel der anvendes både omkring Skt. Petersborg og på grænsen mod Khazakstan.
Pointen er, at Vesten kan opretholde den kvalitetsmæssige fordel i materiellet uden på noget sted at være i seriøs underlegenhed.

Det efterlader så spørgsmålet om det lettere materiel, som med ekstraordinær hast kan forstærke det udtyndede lokale forsvar under fjendens opbygning af styrke fordi materiellet kan fremføres lige så hurtigt som fjenden kan flytte sit personel. Samtidig kan man som fjenden sende personel til de helt svære enheder med samme hast som Rusland kan.

Jeg kan ikke se, hvordan russerne kan vinde det kapløb.
Det gælder specielt, hvis en taktisk overraskelse opnås: Taktisk vil fjenden bevæge sig med den hastighed kampvogne nu kører i terræn og man kan nå at indhegne et gennembrud med lette styrker - og henholde russerne med snak indtil de motoriserede styrker kan komme frem - meget gerne i ryggen på russernes mekaniserede styrker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Det kunne jo være,

Indlæg af Thomas Lør Maj 28, 2016 5:19 am

der var nogle muligheder.

Hvorfor dog ikke lande Stryker til Ungarn i Litauen?

Lidt bøvlet; men det kan jo blive småt for enhver.

Jeg tror det så småt er ved at gå op for amerikanerne hvilke muligheder, der ligger i en nordlig transportrute så man ikke skal ligge og rode med tankere. Billund kunne jo også være en god benzinstation - og så kan gutterne komme i Legoland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Jeg ville også meget gerne have

Indlæg af Thomas Lør Maj 28, 2016 5:34 am

Thomas skrev: der var nogle muligheder.

Hvorfor dog ikke lande Stryker til Ungarn i Litauen?

Lidt bøvlet; men det kan jo blive småt for enhver.

Jeg tror det så småt er ved at gå op for amerikanerne hvilke muligheder, der ligger i en nordlig transportrute så man ikke skal ligge og rode med tankere. Billund kunne jo også være en god benzinstation - og så kan gutterne komme i Legoland.

mulighed for at lande en brigade i fred og ro.

Jeg tænker stadig på de Condor, som vi ikke har hørt for meget til på det sidste. Men det kunne jo være, at der blev anskaffet nogle med Nato infrastrukturmidler. Det er jo en ordning man har kunnet købe AWACS med - hvilket USA har var helt glad for 9/11.
Det har været nævnt - meget hyppigt endda - i den amerikanske debat, at det er den hidtil eneste gang Nato's artikel 5 har været anvendt.

Russian missile systems in Kaliningrad have carved out an A2AD bubble, making it hard for the alliance to maneuver its forces anywhere in the area, even deep within its own territory. For example, it would be too risky to deploy the Spearhead rapid response force, a 5,000-strong brigade established in 2014, in most of Poland or anywhere in the Baltic region in the event of a conflict with Russia, alliance generals believe, as they would be in range of the Russian systems in Kaliningrad.

The Baltic states couldn't develop A2AD capability on their own, Terras said. They needed NATO to do so. Local troops needed to be trained to get Patriot systems deployed here quickly, and to know where to position them, if not having them based here permanently, like it was the case with Turkey, Terras added.

Any such development would provoke an angry response from the Kremlin, which has already threatened “retaliatory measures” if NATO should deploy four battalions as planned. The deployment would also up the ante in the stand-off between Russia and the U.S. over missile defense. Patriot batteries are capable of intercepting tactical ballistic missiles, but but can’t intercept intercontinental weapons.

Man er altid meget omhyggelig med at nævne, at de ikke kan bruges mod ICBM. Men fidusen er, at de er ganske udmærkede mod systemer med kortere rækkevidde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Selvfølgelig skal vi bruge flere penge på forsvaret.

Indlæg af Thomas Ons Nov 09, 2016 4:07 pm

Nu er man jo sluppet af med "Rockwool-laget" i Nordsjælland. Kaldet således, fordi det er isoleret mod enhver form for tankegang.

Man skal også være opmærksom på, at det vil skabe arbejdspladser udenfor de større byer. Jeg ser ikke hverken Århus eller København som særligt garnisonerede. Der bliver mange flere stillinger til mekanikere og stregbefalingsmænd. Men de vil alle komme i Jylland - og til dels Fyn og Vestsjælland.

Alle flextumperne får - ingenting. Alle skolelærerne skal fyres: Der er jo kun børn i København. Det bliver et endnu større nederlag for SF/Enhedslisten. For ikke at tale om Dansk Folkeparti.
Mon ikke Venstre og Socialdemokratiet kan finde ud af noget sammen?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Helt seriøst!

Indlæg af Thomas Tors Dec 01, 2016 5:09 pm

Der er da ingen, der gider at høre på, hvad en svensker siger!

En fremskridtsidiot som Erna Solberg er ikke meget bedre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Det kunne man ikke have siddende på sig i Norge.

Indlæg af Thomas Tors Dec 01, 2016 10:07 pm

Thomas skrev:Der er da ingen, der gider at høre på, hvad en svensker siger!

En fremskridtsidiot som Erna Solberg er ikke meget bedre.

Hun er så konservativ; men det er en koalition med Fremskridtspartiet.

Det manglede sateme bare.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Jeg begynder at lugte, hvorfor

Indlæg af Thomas Lør Dec 31, 2016 11:53 pm

"Hjorten" skulle være forsvarsminister.

Det tyder nemlig på en større gang finanslovsgymnastik - og det skal der en til, der kan sin finanslov.

Hvis der i 2017 er hjemfaldspligt på grønlandske og islandske rettigheder, så:


  1. Forholdet til Island skal reguleres, så penge fra den amerikanske leje kan overføres fra Island mhp. en omkostningsgodtgørelse til en dansk/norsk/hollandsk varetagelse af luft og søforsvaret. Det må nødvendigvis køres gennem Nato's noget komplicerede "omkostningsfordelingsmaskine".
  2. Dernæst skal den amerikanske leje af faciliteter på Grønland reducere bloktilskuddet og pengene derfra skal ind på forsvarsbudgettet, hvor de hele tiden skulle have været - hvis Finansloven skulle have været retvisende.
  3. Endelig kommer der en kompliceret kompensationsordning for løsningen af forøgede forpligtigelser - vi lader da ikke amerikanerne stikke den besparelse frit og kvit i lommen?


Alt i alt kræver den post et finansielt overblik mere end en militærteknisk indsigt. (Det sidste har jeg taget mig af!) Cool
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Trump kulkaster udenrigspolitisk rapport.

Indlæg af Thomas Lør Feb 11, 2017 11:16 am

Jeg havde ventet noget i den retning.

Med Trump og Løkke skal man være forsigtig, at man ikke forveksler årsag og anledning.

Der har jo ligget noget og brygget med lejlighedsvise bobler. Her tænker jeg på fyringen af FKO og ovenfor omtalte skåltale.

Mindre end et år efter at statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) særlige udenrigsgransker, ambassadør Peter Taksøe-Jensen, afleverede en omfattende rapport om Danmarks fremtidige udenrigs- og sikkerhedspolitik, er den forældet.

Da jeg læste referaterne fra den redegørelse forekom den mig at være det sædvanlige perspektivløse sludder.

ifølge seniorforsker Henning Mouritzen fra Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) holder centrale dele i rapporten ikke mere.

Nu skal DIIS jo også - de facto - nedlægges. Endnu en indikator.

DIIS har alle årene haft en status som en "Tænketank" - en betegnelse, der helt aktuelt er træffende for dette akvarium af vanddøde torsk.

Det er et før brugt administrativt-politisk trick, at bede om en redegørelse, der på 3732 sider med plancher og figurer forklarer, hvorfor noget absolut ikke kan lade sig gøre - og der er i øvrigt heller ikke nogen grund til at lave om på noget - det går jo strålende.
Værdien består hovedsaglig i, at man kan få fornemmelsen for, hvor der er lagt nogle fælder, men ellers er publikum til det talentløse smøreri: Makulatoren.

Når så anledningen kommer (igen: Ikke årsagen - anledningen), så kasserer man planen i sin helhed og beder om en ny, som de fremsynede rent faktisk har forberedt sig på at skrive. Jeg har for år tilbage prøvet noget lignende.
Så viser det sig, at det udmærket kan lade sig gøre at rive det bestående system og personale op med Rohde og kaste dem på bålet.

Nu får vi se, hvad der kommer ud af det. Sagen er jo bare den: Der er et tidsmæssigt sammenfald med konstateringen og 100 året for salget af de Dansk Vestindiske Øer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Det er nu ikke topmødet som er et mesterstykke - i denne omgang.

Indlæg af Thomas Fre Mar 10, 2017 9:20 am

Jeg tror vi skal kikke os lidt mere omkring.

  1. Nato og Italien har fået det ud af det, at Montenegro er inde i varmen i Nato. Men så længe, de ikke kan opføre sig ordentligt og er under Russisk indflydelse (Serbien), så er der jo nogen grund til at invitere yderligere problemer.
    Løkke's reference til "nyere medlemmer" er nok ikke bare Polen; men også Ungarn og Rumænien. De har vist ikke været alt for positive overfor samarbejdet. At disse lande også er bundkorrupte - det siger sig selv.
  2. Mens vi snakker korrupte landsforrædere: Så skal vi lige være opmærksom på, at Uffe's søn er i Rusland med Udenrigspolitisk Nævn - vel mest for at være "anstandsdame" mellem hele eliten i Dansk Folkeparti: Tulletåben, Nazi-Marie, Kommunist-Søren og Peter Skaarup. Jeg var godt klar over, at de 3 første var landsforrædere og Nordea-svin; men det er nyt for mig, at noget så ubegavet som Skaarup også er med i den kabale - egentlig ikke at det overrasker - jeg vidste det bare ikke.
  3. Uffe selv er til møde med Østesø-landene og deres flåder - formentlig for at læse dem teksten: Sverrig og Polen kunne godt trænge til en retvisning.
    De andre (Finland, Estland, Letland, Litauen og Tyskland) skal også forstå, at det er DANMARK, der EJER Østersøen.
    Hvis der skal nogen form for orden på det farvand, så er det væsentligt, at det kommer under én hånd - en fast hånd.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse. Empty Sv: Løkke har lavet et diplomatisk og politisk mesterstykke - i særklasse.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum